Help, ik heb een UX300e gekocht.....

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3

Sinds eind juli hebben we een UX300e gekocht, zonder meer, wat een fijne auto! De auto komt van Louwman Ridderkerk en werden daar positief en super te woord gestaan. Er is niet veel keus in de 300e, maar het moest Lexus worden(rij al 23 jaar Lexus, heb ook nog een waanzinnige IS250).
Ik vind zonnepanelen geweldig en gooi ze overal neer, maar heb nu nogal veel kWh over, dus elektrisch rijden is natuurlijk dan de eerst volgende stap. Nog 2 jaar geen wegenbelasting en de UX loopt mee in de 10 jaar volledige garantie. De auto is van dec 2020, dus nog erg lange garantie.
Nu HET PROBLEEM, waar je komt, zodra je de auto in achteruit zet en gaat rijden lijkt het wel of er een UFO of zoiets overkomt, of dat er wat kapot is aan de auto(meerdere malen is ons dat gevraagd). Dat geluid is absoluut verkeerd gekozen en veeel te luid, je schaamt je zowat om in de drukte achteruit te rijden/parkeren.
Louwman weet niet hoe op te lossen dus mijn vraag, wie heeft een goed idee?
De speaker slopen(doorprikken) is volgens Louwman de enige oplossing, anders krijg je diverse foutmeldingen, en dat "slopen" vind ik geen goed idee.
WIE helpt ons en wellicht ook anderen die zich hieraan storen.
Echt het enige wat stoort, topauto om te rijden!
Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groetsels, Kees
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
814
113
Hier in Braboland zeggen we: "Als ge 't niet meer wit gebruikte pur of kit" Oftewel dichtkitten of tapen? Is ook niet zo permanent en makkelijk te herstellen.
Leuke auto...
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS en Arbitrator

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
150
43
Kijk of je kan expirimenteren met verschillende weerstanden met een lagere waarde als de speaker,parallel aan de aansluiting .
Misschien kan je hiermee het volume verminderen zonder dat je een foutmelding krijgt.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
DIt is té erg. Je verzint het niet. Ik snap de teleurstelling.
Ik zou het stekkertje van de speaker lostrekken en 8 ohm weerstandje daarvoor in de plaats doen. Voor APK weer even het speakertje heraansluiten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3
Dank voor jullie reactie/ideëen. Volgens Louwman Ridderkerk hebben ze van alles geprobeerd, maar het systeem geeft erg snel een melding op het dashboard dat er een probleem is, dat wil je niet. Als je de exacte specs weet vd speaker zou je daar toch een ander soortige speaker op kunnen plaatsen lijkt mij..... Jaloers op het geluid vd Jag I-pace ben ik zeker niet. Kia heeft een ding dong geluidje, ook apart maar wel vriendelijk. Het meest stoort mij dat diverse mensen vragen of er wat stuk is aan de auto, beschamend eigenlijk.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
In feite komt het er op neer dat de auto, afhankelijk van de gereden snelheid, een bepaald geluid gaat weergeven. Tot nu toe is de fabrikant vrij om dat geluid te kiezen, mits het binnen een bepaalde geluidsdruk valt. Op zich is het ook niet zo gek als waarschuwing. Ergens zit er dus in je auto een of ander MP3 bestand verstopt dat onder bepaalde omstandigheden continu wordt afgespeeld. Als je op de een of andere manier dat bestand zou kunnen vervangen door een ander bestand met dezelfde naam zou je bijvoorbeeld het rinkelende geluid van een ijsjesverkoopauto kunnen weergeven....Eigenlijk zou je dat net zo eenvoudig moeten kunnen wijzigen zoals je het centrale opstartscherm kunt wijzigen of de ringtone op je telefoon....Zo'n schurend geluid alsof er vanalles aanloopt is Lexus-onwaardig. Het is wachten op een of andere whizzkid die dat voor elkaar krijgt - de klachten over het irritante geluid zal ook bij andere automerken opdoemen. De meeste vrachtwagens klinken een stuk beter.
 
2 okt 2021
200
121
43
Heb het geluid ook op mijn NX bij achteruitrijden, maar niet zo luid dat je de voetgangers door te verschieten de muren zou opjagen
 

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Goedemiddag, ik heb het voorgelegd bij Louwman, zie onderstaande reactie...hoe verzin je het.
Dus dit is hetzelfde bij de NX denk ik.




Ik heb zojuist de opname geluisterd en bekeken.



Laat ik even vooropstellen dat ik uw verwarring begrijp.



Het geluid is toch echt ‘’normaal’’ althans dit heeft Lexus zo bedacht.

Dit is een geluidsbox die in de grill van de auto zit om mensen te alarmeren dat u achteruit of langzaam voorruit rijdt, dit geluid gaat weg zodra u 45 km/u of harder rijdt.

Grappig feitje : dit geluid is van de tram/trein in Japan. Idee van Lexus.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: RoelVB

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3
Allen bedankt voor de reacties en tips!
@Frank2b, die Fiat 500e oplossing is echt super. Geen idee of het kan, maar ga ik naar kijken. Het geluid van de snelle Japanse trein zou idd best eens hét geluid kunnen zijn, maar ik vind het echt niks, veel te luid. (Het geluid stopt gelukkig al bij 25 km/uur)
Als ik een oplossing heb gerealiseerd laat ik het weten. Blijft een erg fijne auto.
 

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3
Kleine aanvulling.
Afgelopen weekend met de RZ een proefrit gemaakt, super wat een auto, maar daar gaat het nu niet om. In z'n achteruit is de RZ heel beschaafd. Compleet ander(lees: beter) geluid dan de UX. Dus ik ga proberen of de speaker(het speakergeluid) te vervangen is door de RZ uitvoering, die is netjes en ingetogen. Wordt vervolgd.....
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Die RZ is uit de kunst inderdaad.
100 km range erbij en je hebt dé perfecte EV!

Ben benieuwd of het werkt. Houdt ons op de hoogte!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
699
140
43
Kun je niet gewoon een stoffen lap in die speaker proppen eigenlijk? Dat dempt normaal gesproken ook flink.
 

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
17
5
3
Hallo Keezzz,
Al wat wijzer geworden? Mijn NX van 2021 klinkt net zo. Je schaamt je rot...
 

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3
@ISNX, nee, nog geen vervolg aangegeven. Bij eerstvolgende bezoek aan de dealer wil ik dit bespreken. DE RZ was veel prettiger van rijgeluid. Niet alsof er iets mis is met de auto, of zoals jij het zegt "je schaamt je rot". Ik hou er soms rekening mee dat ik niet tussen publiek een eind achteruit moet rijden, gaat eigenlijk nergens over, met een Lexus notabene. Waarschijnlijk ben ik op niet al te lange termijn bij de dealer en zal bespreken of de "RZ speaker" in de UX kan worden geplaatst. Maar mocht je mij voor zijn, dan verneem ik dat graag!
 

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
17
5
3
Ik zeg niet dat ik het geluid geëlimineerd heb. Ik zeg ook niet dat ik het niet gedaan heb. Maar zou ik het gedaan hebben dan zou ik de stekker (female) van de luidspreker losgehaald hebben, in die stekker een nieuwe stekker 90980-11168 (male) met daaraan twee draadjes 82998-12450 gestoken hebben en tussen de twee draadjes een weerstand 10 Watt 8 Ohm gezet hebben. Naar verluidt geen foutmeldingen en oorverdovende stilte bij langzaam elektrisch rijden.

PS: Google op het stekkernummer met de toevoeging 'pigtail' en je vindt stekkers met reeds ingestoken draadjes, voordeliger dan OEM.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Frank2b en TTS

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3
He is een optie, bedankt. Ik denk er over na. Geluid is niet erg, zelfs wel fijn(veilig) bij het achteruit rijden, maar wat Lexus heeft gekozen is niet goed.
 

KEEZZZ

Nieuw hier
7 mrt 2021
22
15
3
@Bobusa, je reageerde nog met: "wat is je vraag", maar dat is idd om het vreselijke geluid van de UX 300e aan te passen bij achteruit rijden. Dat kan dus worden de optie van ISNX of naar het geluid van de RZ, speaker wissel. Maar dat doe ik in overleg met Lexus Rotterdam. Bedankt !
 

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
17
5
3
@Bobusa, je reageerde nog met: "wat is je vraag", maar dat is idd om het vreselijke geluid van de UX 300e aan te passen bij achteruit rijden. Dat kan dus worden de optie van ISNX of naar het geluid van de RZ, speaker wissel. Maar dat doe ik in overleg met Lexus Rotterdam. Bedankt !
Hallo Keezzz, mocht de RZ-speaker lukken dan overweeg ik dat ook. Ben benieuwd.