Het grote poetstopic !

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Ja klopt. Glascoating. Alleen betekent dat, dat de auto nooit door de wasstraat kan en met de hand moet worden gepoetst. Dat was nooit een probleem, alleen belet mijn gezondheid/conditie sinds kort dit te doen (hartaandoening, geen uitzicht op verbetering).

Dus dat idee heb ik even weggezet helaas.
 
Ja klopt. Glascoating. Alleen betekent dat, dat de auto nooit door de wasstraat kan en met de hand moet worden gepoetst. Dat was nooit een probleem, alleen belet mijn gezondheid/conditie sinds kort dit te doen (hartaandoening, geen uitzicht op verbetering).

Dus dat idee heb ik even weggezet helaas.
Master-Care zegt over hun product dat gebruik van de wasstraat is "toegestaan".
Ik heb geen ervaring met dit product en ga er vanuit dat het er door de wasstraat sowieso minder lang meegaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ja ja, de dag waarvan ik dacht dat die niet ging komen is er toch gekomen, ik heb zelf uit vrije wil een flinke bestelling gedaan bij onze vrienden van CarClean voor een DAP met de nodige spullen; een starter kit. Daar zitten een drietal foam pads bij en een drietal flessen met een compound, polish en finishing polish.

Ik heb begrepen dat de lak van Duitse auto's hard is en die van Italiaanse, Franse en Chinese auto's zacht zijn. De Japanse lakken zouden daar tussen in zitten.

Het laat zich raden dat ik mijn pas aangeschafte IS wil gaan aanpakken. Het barst van de swirls en helaas ook de nodige krassen die ik met een natte vinger niet meer zie. Dat moet dus weg te polijsten zijn. Ik heb de video's van CarClean bekeken en in de beurt kan ik hulp vragen van een hobby-detailer. Hij is bekend met de hardheid van Duitse lakken, niet Japans. Ik ben niet bekend met de verschillende Monello Raffini polijstpads en polish.

Dit zit er o.a. bij:

Polish:
  • Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
  • Raffini Mezzo Polish - 250ml
  • Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Pads:
  • Raffini 5,5 inch Foam Cutting Pad - Yellow
  • Raffini 5,5 inch Foam Light Cutting Pad - Orange
  • Raffini 5,5 inch Foam Polishing Pad - White

Met welke pad en polish zou ik de swirls op een Lexus-lak aan kunnen pakken?
Met welke pad en polish zou ik de krassen aan kunnen pakken die met een natte vingerstreek niet meer zichtbaar zijn?

Voor de swirls denk ik zelf aan de oranje pad (light cutting) met de Mezzo Polish. Die zou ik ook op de krassen kunnen proberen. Als er iemand hier is die vaker met dit bijltje gehakt qua hardheid van een Lexus-lak en dan misschien wel specifieker die van een IS300h, tips zijn welkom!
 
Mij is bij Carclean verteld: altijd met fijn beginnen en als dat niets doet, opbouwen naar grover tot er resultaat komt.. als het dan daarmee gelukt is, dan weer afbouwen naar fijn voor verdere afwerking
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
@D43m0n lexus lak is relatief zacht en makkelijk corrigeerbaar maar….daardoor moet je ook goed finishen.
Een middelzachte pad met medium polijst zal waarschijnlijk al een goed resultaat geven. Voor Monello dus de Mezzo op een oranje pad. Mocht 1 pass niet voldoende resultaat geven dan gewoon nog een keer herhalen, zwaarder gaan kan altijd nog maar dan moet je ook weer meer afschalen. Als laatste de finale op witte pad. Niet te hoge snelheid van de polijstmachine en iets sneller bewegen dan bij compounden. Succes man
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik ben inderdaad begonnen met de oranje pad en de Mezzo op een testspot. Een paar keer eroverheen gegaan en rustig de machine bewogen. Op het CarClean-forum had ik begrepen dat een Lexus-lak met medium spul al goed gecorrigeerd kan worden. Na wassen, non ferro, kleien heb ik de randen afgeplakt van de zijschermen, koplampen en de gril want ik wilde eerst alleen de motorkap doen. De rest volgt later.

Ik heb hier wat plaatjes van voor polijsten met Mezzo en daarna. Helaas scheen de zon niet altijd om het nog beter te zien, maar met een lamp zie ik wel verschil. Op de foto's zie je ook wel verschil.

Voor polijsten met Mezzo:

IMG_3276.jpeg


Na polijsten met Mezzo:

IMG_3277.jpeg


En hier na Mezzo, Finale, glaze en wax:

7A20E379-08C6-4002-AFEE-9DD31AB6984D.jpg


De echte lakmoes-proef is in de zon, maar met de lamp was het goed te zien. Ik vermoed dat er in het verleden een paar krassen en vogelpoep is behandeld, daar zie ik nog wel sporen van maar die liggen te diep op met de DAP weg te krijgen. Het is immers geen nieuwe auto. Ik vermoed dat de auto in het verleden aan de straat is geparkeerd en vaak onder bomen, gezien de vele krasjes en vogelpoep-vlekken. Mijn vorige had dit veel minder.

Voor een newbie vind ik het geen gek resultaat. Of het m'n hobby wordt, dat denk ik niet, maar met de lamp ziet het er veel beter uit en voelt nu lekker glad aan. Als ik met m'n vingers eroverheen glij (handpalm naar boven), hoor ik niets. Dat was vanochtend wel anders.
 
Goed gedaan @D43m0n. Poetsen is wel mijn, uit de hand gelopen, hobby. Ik heb al een aantal Lexussen behandeld, vandaar mijn advies. Mooi resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Omdat de voorkant van de auto nog gewassen was en de voorschermen ook in de non ferro hebben gestaan, en het weer vandaag meezat, heb ik beide voorschermen ook gedaan vandaag. Wees gerust, ik ga niet van elke stap/elk paneel van m'n auto hier het topic bijwerken of in herhaling vallen. Beide voorschermen hadden de nodige krassen, goed zichtbaar. Niet te voelen met een nagel. Beide wielkastranden zaten ook helemaal vol met kleine krasjes op die uitstekende rand, die leek wel mat. Ik vermoed van de vele wasstraat borstels. Omdat het nieuw voor me is en een beetje onwennig hoe ver ik kan gaan met een cutting pad en een compound, besloot ik het gewoon te proberen. Ik had een aantal krassen onder op een voorscherm al de nodige keren behandeld met de light cutting pad (oranje) en de Mezzo (Monello) maar er kwam geen grote verandering meer. Dus moest ik een stapje zwaarder gaan met de gele cutting pad en de compound. Rustig beginnen en niet te lang doorgaan daarmee want het is immers "cutting" spul. En dan zie ik ook wat het resultaat is als je dat gebruikt, dan moet je sowieso ook afschalen want daardoor ontstaan er heel veel microkrassen. Die moet je afschalen met een oranje pad en Mezzo. Maar ik heb een aantal krassen zo wel helemaal weggekregen. En die matte randen bij de wielkasten waren met een oranje pad en Mezzo al weg. Kortom, ik begrijp nu exact wat @Stefan O bedoelt :LOL:

Wat fotootjes:

IMG_3282.jpeg


IMG_3284.jpeg


IMG_3286.jpeg


En na het nodige werk met de compound is dit het resultaat van die krassen:

IMG_3287.jpeg


IMG_3288.jpeg


IMG_3289.jpeg


En omdat het zonnetje nu wel scheen, een goed vergelijk met een onbehandeld stuk op de deur:

IMG_3297.jpeg


Met een voorscherm wat gepolijst is, en in glaze en wax is gezet. De hoek is vrijwel hetzelfde met de deur maar ik vind het verschil in het echt duidelijk te zien en op de foto is dat denk ik ook wel gelukt, dit is het reeds behandelde deel:

IMG_3298.jpeg


Een typische Lexus-kleur; veel metallic flakes die extra shinen nu :love:
 
Ik doe dit voor het eerst met een machine. Vroeger deed ik dit soort dingen nog wel eens met de hand maar dan moest je sommige producten zeker niet in de zon gebruiken. Tegenwoordig valt dat heel erg mee. Met goede spullen en de juiste uitleg (de filmpjes van Carclean zijn goed) en geduld kom je een heel eind hoor.