Iets over het laadalgoritme van de 12 volt accu van Toyota en Lexus hybride.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lexy
  • Startdatum Startdatum

Lexy

Actief
17 mrt 2023
281
198
43
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen.

Een kopietje van het document hier bijgevoegd, voor het geval dat bovenstaande ooit verdwijnt.
En ook even een samenvatting door Copilot:

🔧 Probleemomschrijving​

Veel Toyota- en Lexus-eigenaren ervaren problemen met de 12V-accu, vooral bij hybride modellen. De accu raakt leeg, zelfs bij normaal gebruik, wat leidt tot startproblemen en frustratie.

📉 Oorzaken van het probleem​

Het document identificeert meerdere technische oorzaken:

• Laadstrategie van de auto: De voertuigen laden de 12V-accu niet continu, maar alleen onder bepaalde omstandigheden.
  • Laadspanning te laag: Vaak wordt slechts ~13.5V geleverd, wat onvoldoende is voor een volledige lading.
  • Softwarematige beperkingen: De ECU (Electronic Control Unit) bepaalt wanneer en hoe de accu wordt geladen, en dit is niet altijd optimaal.
  • Stilstand en korte ritten: Bij weinig gebruik of korte ritten raakt de accu sneller leeg door parasitaire belasting.

🧪 Analyse en metingen​

De auteur heeft uitgebreide metingen gedaan:

• Spanningsmetingen tijdens verschillende rijomstandigheden.
  • Vergelijking tussen modellen en bouwjaren.
  • Observatie van laadgedrag bij verschillende temperaturen en accustatus.

🛠️ Workarounds en oplossingen​

Er worden meerdere praktische oplossingen voorgesteld:

• Gebruik van een slimme acculader: Regelmatig extern laden verlengt de levensduur.
  • Installatie van een spanningsmonitor: Hiermee kun je het laadgedrag volgen.
  • Software-aanpassingen (voor gevorderden): Sommige gebruikers passen ECU-instellingen aan om het laadgedrag te verbeteren.
  • Accu-upgrades: Vervanging door AGM-accu’s of modellen met hogere capaciteit.

📌 Conclusie​

Het probleem is systemisch en komt voort uit ontwerpkeuzes van Toyota/Lexus. Hoewel er geen officiële oplossing is, kunnen gebruikers met monitoring en externe lading veel problemen voorkomen.

Bijlagen

Bedankt voor het delen.

Een kopietje van het document hier bijgevoegd, voor het geval dat bovenstaande ooit verdwijnt.
En ook even een samenvatting door Copilot:
Zeer bedankt. Buitengewoon interessant leesvoer. Volgens het verhaal zou het probleem kunnen ontstaan bij recent gebouwde modellen waar een sensor op de accu wordt gebruikt om de CO2 uitstoot te beperken om aan de meest recente uitlaatgasemissiebeperkingen te kunnen voldoen. Bij mijn GS uit 2013 (Euro 5) ken ik het probleem niet, de accu doet al meer dan 12 jaar probleemloos zijn werk en laden gaat na leegtrekken best wel snel. Vanaf 1 september 2014 (Euro 6) dienen nieuwe auto's aan strengere eisen te voldoen en kennelijk is Toyota/Lexus op enig tijdstip daarna overgeschakeld op het toepassen van een extra sensor om de CO2 uitstoot verder te beperken. Dat hoeft niet meteen na de start van Euro 6 te zijn ingevoerd, maar kan ook op een later tijdstip zijn gebeurd. In het Amerikaanse verhaal wordt 2018 gemeld als tijdstip waarop de problemen aan het licht kwamen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Interessante info! Bedankt voor het delen @Lexy! Zit dus niets anders op dan de ouwe Lexus te houden. Heb ik geen probleem mee. Die van mij kan nog wel een paar ton mee.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje
Interessante info! Als ik de bijlage doorlees, dan zou het vanaf 4e generatie hybride aandrijflijnen een issue zijn. Maar hoe weet je nu welke generatie hybride aandrijflijn je hebt? Maar iets verder lees ik dat wanneer je een sensor aan de min-pool van je accu hebt zitten, dat jouw auto zeer waarschijnlijk last kan hebben van dit fenomeen.

Als dat klopt, dan zou dat een eenvoudige controle zijn of je vervolgacties moet/wil ondernemen om voortijdige slijtage met vervanging als gevolg van de 12V accu. Geen sensor (met stekker aan de min-pool), dan niet gevoelig voor dit probleem?