Ik wordt volwassen. Vrijdag m'n eerste Lexus ophalen.

De auto zou een beurt krijgen,
De beurt zou wel eens op schema zijn geweest. Toen was waarschijnlijk de kleine beurt nodig. Dan gebeurt er niks aan de remmen, misschien remvertraging tijdens proefrit. ook bij een grote beurt heb ik wel eens mijn twijfels, Soms moet je ze daar echt de opdracht voor geven en dan hopen dat het uitgevoerd gaat worden. Kwaal van de IS is dat de achterste klauwen op de pen gaan vastroesten en met een jaarlijkse inspectie even eraf, schoonmaken en invetten blijft dit goed gangbaar. Maar dat doen ze ook niet. Maar goed, hier is dus niet goed werk geleverd en zijn de voorste niet gecontroleerd, jammer en dan ook de andere dingetjes. Zo krijgen ze wel een slechte naam en is het vertrouwen weg.
 
Het te hoge brandstofverbruik klopt niet en lijkt me wel op te lossen. Neem aan dat je garantie hebt en maak de lijst maar klaar voor ze. Of eerst langs rdw en auto daar na laten kijken/keuren en dan met die lijst met aandachtspunten naar de dealer.
 
Dat lijkt mij ook niet kloppen tenzij je echt altijd elk moment aangrijpt om volgas weg te sprinten. Ik reed met een IS250 tussen de 1 op 13 tot 1 op 15. Weet je zeker dat je je boordcomputer juist hebt ingesteld? Je kunt waarschijnlijk kiezen tussen het aantal liters per 100 km of het aantal kilometers per liter brandstof.
Dat ligt ook echt aan de afstanden. Met alleen maar kleine afstandjes naar de supermarkt in de coronaperiode was het bij mij ook echt niet meer dan 1 op 7, maar dan wel een IS350. Maar als ik vanuit thuis in Limburg naar Amsterdam rij over de snelweg, is 1 op 12,5 ook haalbaar.

Plus als je net getankt hebt, reset het verbruik per tank zich ook weer in het display en begint die altijd bij 1 op 3 ongeveer :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter
Bedankt voor de uitleg d43m0n en anderen.

De rechterspiegel doet links en rechts niks, ook niet als ik m met de hand ff verder naar binnen of buiten druk. Daar lijkt iets kapot. Bij het achteruit rijden doet ie dat alleen bij de rechtse spiegel en krijg dat niet afgesteld. Daar werkt ook gewoon iets niet helemaal lekker mee. Hij blijft m rechts maar naar beneden forceren en onthoud mijn instelling niet.

Verder is de AFS zekering verwijderd ben ik achter. Dan verschijnt die optie niet mee in het menu. Dat 'werkt' nu dus weer maar of dat ie het echt doet? Dat weet ik nog niet. Mensen halen die eruit als er bijv vland koplampen gestoken worden? Dan krijg je er een storing op maar hij geeft geen storing. Dus waarom het dan verwijderd is geweest. Ik heb geen idee.

Verder jammer dat ik niet langer dan een half uurtje met de auto gereden heb maar ik had toch gezegd dat ie een beetje pompend remt. Onderbroken alsof er een schijf krom is zeg maar. Er is iets met de remmen gaf ik dus aan en er zou naar gekeken worden. Remmen achter zitten vaak vast werd gezegd. Tja remmen en Toyota gaat niet zo goed samen.:LOL: De auto zou een beurt krijgen, ze moesten nog wat dingetjes doen en daardoor kon ik m ook pas na 10 dagen ophalen.
Maar weet je wat het is, en dat vind ik nou zo jammer. Zo'n auto wordt echt niet nagekeken. Het vermoeden was dus vaste klauwen achter dus die dingen zitten helemaal zwaar onder het kopervet (wat met abs eigenlijk niet mag) Maar wat blijkt, hij begon gisteren kei hard te schaven en dat kwam van voren.
Ik zelf had nog geen ene blok bekeken op dikte wat ik normaal bij de proefrit eigenlijk wel doe. Blijkt dat de remblokken voor gewoon op zijn.
Dus ja nu weet ik wel wat het probleem was bij de proefrit. De remmen voor. Dus ja, nieuwe apk, grote beurt en dan krijg je dit. Volgens mij APK afkeur als de blokken kort zijn en het bewijs dat zo\n auto helemaal niet wordt nagekeken. Dus achter wel flink invetten en niet zien dat ze voor op zijn. Ik vind het raar.

Maar goed. Het wordt opgelost. komen nieuwe blokjes op en als de schijven krom zijn dan ook die nieuw. Spiegels wordt ook opgelost. verder ook wel gewoon een fijne ervaring met het bedrijf maar ik blijf dat gewoon jammer vinden. En dat is zo bij de Toyotadealer ook is mijn ervaring. Niks tegen Toyotadealers hoor maar dat nakijken/grote beurt bij een 2e hands auto daar geloof ik gewoon niks van. Dat doen ze niet.
En aangezien ik deze Lexus dus bij een Toyota/Lexus specialist heb gekocht snappen jullie wel dat ik er een premium dealer prijs voor betaald heb. Ze zijn voor 2000,-/2500,- goedkoper te vinden met deze km stand/bouwjaar/Executive. Maar voor dit soort bedragen durf ik het niet aan bij een particulier of handelaar. Dan moet je zo goed opletten en nu komt ie gewoon van een bedrijf met een goede naam en heb je ook gewoon echte garantie en snappen ze daar ook dat zulke dingen goed moeten zijn en moeten werken. En dat kost ze straks misschien een nieuwe spiegel, maar hé die marge hebben ze omdat ze premium prijzen vragen en afdingen is geen ruimte voor merkte ik al.:giggle:

Spiegelkap rechts zag ik trouwens dat ie beschadigd is en dat vind ik jammer. Zag ik niet bij de proefrit en de auto is verder redelijk strak in de lak. Dus ik vroeg of ze nog een goed adresje hebben voor spotrepair want dat wil ik wel bijgewerkt hebben. Zou me ongeveer 100,- euro kosten werd gezegd maar ik weet niet of je het daar voor red. Maar van de ene kant, het is ook echt een schaafje van niks maar ik vind het storend genoeg om te laten wegwerken.

Verder vind ik dat een IS250 toch wel veel zuipt. Met de Corolla T-sport kon ik planken en sprintjes trekken bij stoplichten maar daar reed ik echt wel 1 op 10/11 minimaal mee. Met de Lexus gaat het meer richting 1 op 8 en dan doe ik echt niet gek ofzo. Volgens de boordcomputer rij ik zelfs 1 op 6 met de Lexus maar dat kan gewoon niet kloppen lijkt mij. Gelukkig heb ik nog een super zuinige en goedkoop in vaste lasten MR2 Roadster. Een emmer dus, maar of de Lex mag blijven dat moet blijken. Ik wil namelijk geen auto hebben die 1 op 8 rijd als ik rustig rij. Dan liever een Prius.:ROFLMAO:
1 op 6 haal ik met moeite met de caravan erachter als ik tegenwind heb..
1 op 15,5 haal ik als ik met 100 op de snelweg cruise.

mijn gemiddelde over 2 jaar schommelt rond de 1 op 10 ( IS 250 )
 
niet verkeerd toch, waarschijnlijk ook met caravan kilometers erbij.
ja klopt, die zitten erbij. maar dat 1 op 6 dat was wel echt met moeite hoor, (als ik het al haalde) terugweg had ik geen tegenwind, en ging het 1 op 9.

Maar al met al een gemiddelde van 1 op 10 ben ik voor en V6 zeker niet ontevreden over.
 
Nou goed. Ik heb de IS250 terug na ruim anderhalve week. De spiegel rechts werkt nu helemaal zoals het hoort. Ook in R maar dat was al in orde (behalve het 2 keer naar beneden forceren maar dat is nu over). Verstelling naar links en rechts werkte niet. Schijnbaar motortje kapot, is vervangen. Dus beweegt nu ook naar links en rechts.(y)
De linker spiegel klapte niet naar beneden in R, doet ie nog steeds niet want ze hebben een of andere module daarvoor in bestelling van ruim 300,- ex btw. De linker spiegel werkte trouwens wel naar boven-beneden-links-rechts. Nu doet ook die niet meer naar boven en beneden. Maar ik neem aan dat ze dat ook in de gaten hebben.

Verder hebben ze voor nieuwe schijven en blokken gemonteerd. De remklauwen voor zaten vast en daardoor zijn de blokken opgeschaafd. Blijf het jammer vinden dat ik het bij de proefrit al aan gaf maar dat ze alleen de klauwen achter gangbaar gemaakt hebben. Bekijk dan ff alle klauwen, remblokken en schijven als klant na proefrit aangeeft dat er iets met de remmen is en hij wat pompend remt (Duid op kromme remschijven, gaf ik ook aan na de proefrit).

Maar goed. Dat wordt dus opgelost zonder morren en dat vind ik al heel fijn.

Minpunten aan de auto waar je na verloop van tijd achter komt:

-Het dashboard/deurpaneel ogen op sommige plekken als een soort van rubber achtig materiaal wat ik er kwalitatief niet heel goed vind uitzien.
-Die chromen deur strips. Dat kan echt niet dat rare zwarte randje wat los laat. Bij de bestuurder kant is dat er ook al half afgehaald. Dat is toch niet zo fraai maar een bekend euvel. Hoe hebben jullie dat opgelost? Gewoon afsnijden en het extra chroom accepteren?
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik het zeg maar ik heb het idee dat Lexus misschien wel meer euvels heeft dan een Toyota? Als 41 jarige man die al vanaf z'n 18e alleen maar Toyota rijd mag ik dit toch wel zeggen?:ROFLMAO: De auto kent namelijk een paar standaard euvels. Heb ik bij de Toyota's eigenlijk niet echt gehad. Ja slechte remmen maar dat is typisch Toyota en dat bevestigd deze Lexus ook zeker.;)
Heb op elke Toyota wel een revisie klauw kennen laten monteren omdat er weer een vast zat.;)
 
Laatst bewerkt:
Maar ik neem aan dat ze dat ook in de gaten hebben.
Mijn geleerde les; doe geen aannames dat ze iets wel in de gaten hebben. Zodra je het constateert contact opnemen daarover en duidelijk toelichten. Dit geld voor elk garagebedrijf.
Die chromen deur strips. Dat kan echt niet dat rare zwarte randje wat los laat. Bij de bestuurder kant is dat er ook al half afgehaald. Dat is toch niet zo fraai maar een bekend euvel. Hoe hebben jullie dat opgelost? Gewoon afsnijden en het extra chroom accepteren?
Bij mij laat dat nu ook los. Ik zag het ergens begin dit jaar. Ik doe er voorlopig niks aan. Als alles loszit haal ik het er misschien helemaal af.
ik heb het idee dat Lexus misschien wel meer euvels heeft dan een Toyota?
Begrijpelijk dat dit je eerste indruk is, dat idee heb ik niet maar ik heb dan ook geen Toyota-ervaring zoals jij. Komende van Europese merken vind ik het een verademing in kwaliteit, voorspelbaarheid en hoe de merkorganisatie met haar klanten omgaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
-Die chromen deur strips. Dat kan echt niet dat rare zwarte randje wat los laat. Bij de bestuurder kant is dat er ook al half afgehaald. Dat is toch niet zo fraai maar een bekend euvel. Hoe hebben jullie dat opgelost? Gewoon afsnijden en het extra chroom accepteren?
Yep, heeft die van mij ook. Het staat nog een keer op de planning om die los te gaan halen en met wrapfolie te vervangen. Maar tot op heden heb ik daar nog geen zin in gehad :P
 
Sorry dat ik het zeg maar ik heb het idee dat Lexus misschien wel meer euvels heeft dan een Toyota? Als 41 jarige man die al vanaf z'n 18e alleen maar Toyota rijd mag ik dit toch wel zeggen?:ROFLMAO: De auto kent namelijk een paar standaard euvels. Heb ik bij de Toyota's eigenlijk niet echt gehad. Ja slechte remmen maar dat is typisch Toyota en dat bevestigd deze Lexus ook zeker.;)
Heb op elke Toyota wel een revisie klauw kennen laten monteren omdat er weer een vast zat.;)
Ik kan mij voorstellen dat je die indruk hebt als je nu zoveel pech hebt gehad. Ik heb meerdere Toyota's gehad en inmiddels rijd ik mijn derde Lexus. Beide merken zijn voor mij uiterst betrouwbaar gebleken of indien er issues waren werd het kosteloos door Lexus opgelost. Bij mijn IS 220 is de motor tot 2 X toe vervangen zonder dat het mij een cent heeft gekost. Alleen de brandstof voor het vervangende vervoer moest ik uiteraard zelf betalen (overigens had ik mijn Lexus bij een zeer klantvriendelijke Toyota dealer in onderhoud die dit ook voor mij verder afgehandeld heeft). Maar verdere klachten heb ik nooit gehad.

Hopelijk wordt het allemaal netjes opgelost en kun je over enige jaren ook zeggen dat Lexus minstens zo betrouwbaar is als Toyota 👍.
 
Laatst bewerkt:
Thanks vor de prettige reactie's heren. Ik dacht nu wordt ik helemaal afgebrand.
Oh er is trouwens nog een standaard euvel waar veel IS-en last van hebben. Check je linker voor portier raam eens vlak bij de spiegel zeg maar. Ik heb daar ook die diepe krassen omdat ie dus binnen in de deur ergens langs krast schijnbaar als je hem naar beneden doet.

Maar hé verder. In 1 woord wauw, dat dan toch ook wel weer. Wat een fantastische sublieme wagen eigenlijk.:cool: Wat was die z'n tijd ver vooruit zeg vergeleken met de Corolla. Echt niet normaal en zie dus ook echt wel dat ik in een ge-upgrade / luxe Toyota zit. En veel dingen zitten net als bij een Toyota gewoon subliem in elkaar gebouwd en logisch alles. Je stoort je niet aan plekken/positie's van knoppen enzo terwijl dat bij andere merken wel zo is. Maar goed, zo zie ik de Lexus dus wel. Het heeft idd een ander logo maar voor mij is het gewoon een luxe Toyota. (Toyota Altezza zegt mij genoeg hahaha). Nee maar ik ben er echt heel erg blij mee. Vandaag heb ik de lak gepolijst en gewaxt en kreeg ook hele leuke reactie's van voorbijgangers uit de buurt. Meer in de trant van ''Goh volgens heb jij daar een hele fijne auto''. Haha, dat snap ik met een ge-upgrade luxe comfortabele Toyota zei ik dan.
Echt een prachtig tijdloos model. De mensen geloofde dan ook niet dat ie van 2006 is. Stel, hij had led koplampen en knippers in de spiegels, dan had het gewoon een recente auto kunnen zijn van maar 2 jaar oud.

De antraciet kleur kleurt ook prachtig in de zon. Veel roze en groen flakes/metallic deeltje erin. Deze kleur kleurt veel mooier dan het antraciet op de T-sport die ik had. dat was de kleur Storm Grey. Deze van de Lexus vind ik mooier, zeker in de volle zon.
Volgens mij is de officiële naam van deze kleur dan Smokey Granite Mica. Kan iemand dat toevallig bevestigen? Als het dus de antraciet gekleurde is van 2006.

Ik heb foto's maar ik zal morgen betere maken en ze eens posten hier.
 
@Johno. ik heb wel foto's maar die moet ik extern hosten? Dat is wel een dingetje want dat is lang geleden.:LOL:

verder nog een opmerking over de auto. Als er niemand op de bijrijders stoel zit, dan geeft deze een bonkend/kloekend gelluid. Het zelfde geluid als je zeg maar tegen de passagiers stoel 'bokst'. Dat is dus duidelijk ergens speling op de stoel? Bij mijn Corolla was het ook in een bepaalde stand, dat geluid. Stoel iets naar voren en het was weg. Bij de Lexus bonkt ie elke stand. Als dit echt de Lexus standaard is, dan gaat ie weg voor een lelijke Prius. Lelijk maar wel kwaliteit.

Ja sorry dat ik het zeg maar met auto's ben ik best wel perfectionistisch. En dat snappen jullie ook wel als ik nu 41 ben en al vanaf m'n 18e speciale/luxe uitvoeringen van Toyota rijdt. Altijd perfect. Bij deze Lexus twijfel ik echt over de kwaliteit ervan. Luxe is ie, maar het moet wel degelijk zijn zoals ik dat van Toyota gewend ben. Het gear light moet ik nu in het donker ook steeds op tikken zodat ik weer licht heb. Dat was in mijn Starlet ook weleens, maar toch niet in een Lexus?

En dat is ook wel meteen het nadeel van een hele luxe auto. Er kan veel meer kapot. Bij de Corolla G6 (2000) en Corolla T-sport (2005) heb ik werkelijk waar nog nooit op een knopje of lampje hoeven tikken om weer werkend licht te krijgen. G6 5 jaar in bezit gehad en Corolla T-sport 10 jaar.
Dus ja, jullie snappen hopelijk wel dat het mij allemaal erg tegenvalt, zo een Lexus.
Het lijkt wel of ik terug in de tijd ga. Bij een Starlet GT (1994) en Paseo GT Limited (1996) moest ik ook weleens tikken op een knopje of lampje om weer licht te krijgen.
De ruime 14 jaar erna met de Corolla's nooit meer hoeven tikken, tot nu. :ROFLMAO:

Ben toch wel benieuwd naar jullie reacties. Want Lexus klinkt wel lekker Luxes maar is de kwaliteit er ook naar? Wat is jullie mening vergeleken met eventueel eerder gereden Toyota's
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Ben toch wel benieuwd naar jullie reacties. Want Lexus klinkt wel lekker Luxes maar is de kwaliteit er ook naar? Wat is jullie mening vergeleken met eventueel eerder gereden Toyota's.
Mijn ervaring met 15 jaar Toyota is dat de standaard al zo extreem hoog ligt, dat die nauwelijks te overtreffen valt.

Ook met een luxe Toyota (alias Lexus) heb ik wat dingetjes gehad die ik met geen enkele andere Toyota ooit had.

Als je dan iets hebt met een auto waarvan je meer verwacht dan van een Toyota, dan kan het alleen maar tegenvallen.

Je rijdt een prachtige auto, die gemiddeld genomen zeer weinig problemen kent.
Hij is mooier dan alle Toyota's, en rijdt fantastisch...

Maar ik zou het ook echt niet erg vinden om weer een Toyota te kopen ..
(Al wordt het dan geen lelijke Prius)
 
Ik wil een degelijke, betrouwbare en luxe wagen die je niet op elke hoek van de straat tegenkomt.
Blijft er maar één merk over: Lexus
En ook ik heb dingetjes gehad in die 13 jaar dat ik met een Lexus rondtuf. Maar niets geks of kostbaar.
M'n volgende wordt weer een Lexus.
 
Ik wil een degelijke, betrouwbare en luxe wagen die je niet op elke hoek van de straat tegenkomt.
Blijft er maar één merk over: Lexus
En ook ik heb dingetjes gehad in die 13 jaar dat ik met een Lexus rondtuf. Maar niets geks of kostbaar.
M'n volgende wordt weer een Lexus.
Eens hoor... Maar voor degelijk en betrouwbaar kun je ook bij Toyota naar binnen lopen.

Luxe .. tsja.. die keuze is wat ruimer..
Ik ga hier geen Duitse of andere voorbeelden noemen.

Wil je t alle 3 + een beetje uniek, dan kun je idd alleen een Lexus kopen
 
@Johno.
Ben toch wel benieuwd naar jullie reacties. Want Lexus klinkt wel lekker Luxes maar is de kwaliteit er ook naar? Wat is jullie mening vergeleken met eventueel eerder gereden Toyota's
Tja, wat ga je nou helemaal van ons verwachten? 'Lexus? NOOOOOIT doen! ? ' :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter
Wat ik wil zeggen is in ieder geval dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van Toyota niet voor een Lexus onderdoet.

Maar je kunt met iedere auto pech hebben..

Als ik ooit weer een Toyota rijd, (wat niet ondenkbaar is) dan zal ik zéker zeggen dat de Lexus mijn fijnste wagen ooit is geweest.
Rijdt echt wel een klasse fijner

Maar vanaf de 2e plaats en verder staat er dan alleen maar Toyota.
 
Jaaaaaren Toyota gereden, nooooooit iets gehad, nu 2 jaar Lexus, niks gehad, als het zo blijft wordt het weer Lexus en niet weer terug naar Toyota. Ik ben wel erg gecharmeerd van de betere afwerking en meer luxe t.o.v. de Toyota's. Als het zich beperkt tot vervangen van slijtagedelen dan kan ik ermee leven 🙂

Nabrander; de Aygo van vrouw moest 2 jaar terug een nieuwe ECU omdat er water in was gekomen. Ooit eerder los geweest (voor wat?) en niet correct terug gezet....1100,- lichter maar shit happens, en dat was echt het enige.....😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj