Mja, dit betreft een typisch 'Japans' kwaaltje, die remmerij. Ik heb dit soort kwaaltjes al eerder bij Toyota, Mazda, Honda en Mitsubishi aangetroffen. Als veredelde Toyota valt echter ook nog Lexus hieraan ten prooi. Inmiddels heb ik in mijn onderhoudspatroon opgenomen, om de achterste remmerij 2x per jaar te reinigen en opnieuw in te vetten. De glijpennen bedoel ik dan uiteraard
. Ik gebruik daarvoor PlastiLube; een niet-aggressief synthetisch vet dat niet uitloopt en/of uithard door hitte, of wegspoelt door water. Dat klusje voer ik op beide Lexi uit op het moment dat ik zomerschoeisel verwissel voor winterschoeisel (en viceversa). Dan neemt het klusje hooguit een kwartiertje extra tijd in beslag. En eigenlijk blijkt dat (met ca 20k/jaar) 1x per jaar aandacht ook wel volstaat. Sindsdien heb ik geen vastzittende klauwen meer gehad. De 3GS doet trouwens netjes mee om deze twijfelachtige eer aan deze reputatie in stand te houden: vlak na aanschaf (2017) bleek het GS-spul aan achterzijde dermate vast te zitten, dat het uiteindelijk eraf gezaagd moest worden en een set nieuwe (lees: gereviseerde) klauwen gemonteerd moest worden.
LexusUser Misschien zie ik het verkeerd, maar ik mis trouwens nog een 2e borgveertje op de op ??n na onderste foto. Het veertje dat je tussen beide remvoeringen in in beide borgpennen moet inprikken, zodat wordt voorkomen dat de pennen de klauw uit kunnen kruipen.