Ik baseer me altijd op feiten en op basis van deze advertentie is niet te beoordelen of dit een goede of een slechte auto is. Een auto wordt ook niet beter of slechter als een dealer deze te koop aanbied i.p.v. de in dit geval 2e particuliere eigenaar. Ook is niet te beoordelen of de km stand geloofwaardig is of niet (Ik heb recent een Nederlandse GS300 uit 1994 gekocht met 100.000 originele kilometers, volledige gedocumenteerd en met NAP). Wat belangrijk is, is dat hier aangegeven wordt dat de volledig ingevulde en afgestempelde onderhoudsboekjes aanwezig zijn. Ik bel/mail altijd met de aanbieder en vraag of hij deze boekjes kan inscannen en kan e-mailen. Vervolgens neem ik contact op met de dealer die de boekjes heeft afgestempeld en informeer naar het onderhoud en die weten je dan ook te vertellen of de km stand klopt. Als dit allemaal klopt, ga ik pas kijken en proefrijden.
Transport kun je op verschillende manieren regelen.
1: 1 dags kenteken met verzekering (120,-) en zelf terug rijden.
2: Als je een BE rijbewijs bezit en de juiste auto met trekhaak, zelf ophalen met een autoambulance.
3: Auto laten ophalen door een professionele transporteur. Gemiddeld kost dit ook ?100,-). Deze methode gebruik ik het meest en is wat mij betreft ook de makkelijkste.
De rest BPM die betaald moet worden voor deze auto is c.a. ? 750,-
Daar komen de kosten voor de invoer en het kenteken nog bij c.a. ? 200,-
Ik importeer hobbymatig c.a. 5 auto's per jaar voor relaties en de processen zijn inderdaad niet al te ingewikkeld.
Mocht je meer willen dan hoor ik het graag.