Kachelradiateur zit in het korte circuit. Dus de koelvloeistof komt áltijd - ongeacht thermostaat - in de kachel, dus als deze dicht blijft staan, wordt de kachel gewoon warm, maar de motor té warm. Wel kan de thermostaat te ver (blijven) openstaan, maar dan kom je wel op het punt dat de informatie in het instrumentenpaneel ook niet klopt. Ofwel dan is de temperatuursensor ook stuk. Latere hybridetechnieken konden met een elektrische klep wél delen afsluiten nog buiten de thermostaat om.
Wellicht zit de kachelradiateur verstopt; kan z'n warmte niet goed kwijt. Met bijvoorbeeld 10 graden buitentemperatuur en wellicht wel een zonnetje, hoeft de kachelradiateur veel minder warmte over te dragen aan de luchtstroom. Met vorst moet deze hard aan het werk. Dat de temperatuur rechts koeler aanvoelt, kan komen door de route die de lucht moet afleggen tov. de bestuurderskant.
Een klep zou kunnen, echter, het systeem reageert wel op verstellen naar koelere instellingen. Wat opvalt is dat het verschil wel blijvend is met warmer en koeler instellen van de temperatuur. Wat op zich logisch is, met dit weer. Iedere instelling doet namelijk een 'warmtevraag'.
De voorruitverwarming wordt denk ik geknepen omdat de temperatuur volgens de klimaatcomputer te laag is. Hij wil het warmer hebben, dus knijpt de ventilatorsnelheid, om niet te snel warmte te onttrekken.
Een waterpomp vermoed ik niet. Dan zou je namelijk ook met hogere temperaturen een slechte flow moeten merken.
Hoewel het niet direct verdacht is, kan het zeker ook nog een klep of motortje zijn.
Mijn advies is: lees of laat de auto eens uitlezen
- Wat heel makkelijk is: pak met OBD de livewaarden er eens bij; wordt en blijft de koelvloeistof daadwerkelijk netjes 85-90 graden? Ook bij rijden op de snelweg? Wellicht ken je iemand met zo'n dongletje.
- Kijk of er foutcodes gegenereerd zijn, voornamelijk met betrekking op kachelkleppen. (al heb je hier wel echt een goede dongle en app of een echt testkastje voor nodig, dat ga je met een app als Torque niet teruglezen)
- Het is lastig bij dit type auto zie ik op foto's ... Maar de makkelijkste klap is voelen aan de kachelslangen tegen het schutbord. Deze moeten beide even warm zijn. Als ze beide lauw tot koud zijn, is de toevoertemperatuur al te laag (dus dan moet je denken aan toch een thermostaat). Is de toevoer goed warm en de terugvoer lauw/koud, dan zit dat ding zelf verstopt. Maar het zit dusdanig volgebouwd, dat dit niet heel makkelijk is, als je niet weet waar je het zoeken moet.
Het is lastig om dit op afstand zo te diagnosticeren.