Knot met IS200 Sport [Bilstein/Eibach/Strongflex...]

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Ik zal me even netjes voorstellen hierzo, ben veel actief op driving-fun, maar zie dat hier toch ook veel info te vinden is.

Heb afgelopen zaterdag de IS200 Sport van Metalfreak aangeschaft uit 1999 en wil deze nog wat verder verfrissen (onderhoud) en opleuken.

Mijn geschiedenis (veelal BMW):

- Berg leaseauto's Opel Astra, Vectra, Peugeot 306, 206, 307, Chrysler PT Cruiser, VW Golf Bluemotion
- Ford Sierra XR4i 2.8
- BMW E30 320i
- BMW E36 M3 GT
- Honda Civic EK 1.4iS
- Honda Civic 1.6i Sport
- BMW E36 328i sedan
- Toyota Aygo 1.0vvt-i dynamic blue
- BMW E39 M5
- BMW E34 530iA
- BMW E46 328i touring
- BMW E86 Z4 coupe 3.0si
- BMW E38 728iA
- BMW E91 325i dynamic executive
- Subaru Forester 2.0 AWD
- BMW E36 318iS
- BMW E89 Z4 sDrive23i
- BMW F30 320i sportline
- BMW E46 330i touring
- BMW E60 520i
- BMW F22 M235i

Meeste lol haal(de) ik uit het driften, heb daar een BMW E36 328i voor gehad en later een BMW E36 318iS (met 2,8 liter motor) maar die zijn inmiddels verkocht (gezin gaat voor). Toch blijft het leuk om elk jaar een andere auto te kopen, veelal BMW maar ook andere merken blijven onder de aandacht, als het maar iets speciaals is, boxermotor of meer dan 4 cilinders, AWD of RWD.

Mijn laatste zoektocht (na de M235i) was eigenlijk te breed, ik wist niet wat ik moest kopen en uiteindelijk dagelijks gaan zoeken naar of een Cadillac CTS of een IS200. Wilde vrijdag bijna een IS200 business op gaan halen toen ineens de IS200 sport van Metalfreak online kwam, auto leek de meest nette die ik gezien had dus meteen contact gezocht en zaterdag gaan kijken en direct meegenomen! Meer over deze plannen komt later wel.

Indicatie van de wagenbeheersing voor diegene die het leuk vind.

http://www.youtube.com/watch?v=fiZylrhDRcM

https://www.youtube.com/watch?v=jL-nUukwFWM

Hier ook nog even een stukje van mijn IS200 Sport toegevoegd:



Lexus_IS200_Sport_buiten_lv.jpg


Lexus_IS200_Sport_buiten_ra.jpg


Lexus_IS200_Sport_dash.jpg


Lexus_IS200_Sport_stoelen.jpg


Lexus_IS200_Sport_wielen.jpg


Lexus_IS200_Sport_motor.jpg


Het zit bij Lexus allemaal wel degelijk in elkaar, spiegels elektrisch inklapbaar, audiosysteem standaard geen topper maar zeker niet verkeerd, in ieder geval tweeters in de a-stijl (kan BMW met een standaard high executive nog wat van leren!) en van die ouderwetse standaard hoedenplankspeakers. Komt vrij redelijk geluid uit, voor een auto van deze tijd en deze prijsklasse acceptabel. Zit ook nog een mp3 speler in met usb en sd dat moet ik nog even uitzoeken hoe de mappenstructuur aangemaakt moet worden etc.

Zittingen is echt japans, je verstelt de voor en achterkant van de zitting en niet de rugleuning, kan er wel prima mijn zit in vinden trouwens, stoelwangen zijn wat aan de smalle kant, iets forsere mensen kunnen dat als vervelend ervaren op de heupen. De stoffen bekleding is prima, na 17 jaar en 227.000km nogsteeds in goede staat, dat kan je niet van elk soort leer zeggen helaas.

Motortje klinkt echt als een naaimachine, beetje zoals de 2.2 van de 520i en de E30 320i, een mix daarvan. Dat er slechts 155pk en 195nm in zit valt reuze mee omdat de auto maar 1335 leeg weegt en de bakverhoudingen vrij kort zijn, ook in 6 op de snelweg kom je gewoon mee/weg zonder altijd terug te hoeven schakelen. De begrenzer komt er bij 6500 al in, dat mag van mij wel naar 7000 als de motor dat verder aan zou kunnen. Het feest begint pas bij 4400 als de vtec erin komt, dat bereik van 2000 toeren daar moet je hem in houden. Bakverhouding is kort maar hij valt nog een soort "racy" terug, bij 6500 door naar 3 komt hij op 4700 terug en daarna bij 6500 door naar 4 komt hij op 5500 terug. Schakelwegen zijn ook kort en trefzeker, echt een sportbakje, alleen die golfbal die erop zit moet je aan wennen.

Het onderstel heeft wel zijn beste tijd gehad, zal nieuw best prima geweest zijn, reageert nu nog goed, doet in ieder geval zijn best maar de dempers zijn aan hun einde en de rubbers geven wat mee. Voor dagelijks gebruik prima maar als je echt gaat sturen valt het meteen op. Setje frisse fuseekogels erin (staan ze om bekend), ophangrubbers van het diff vervangen voor nieuw of powerflex en compleet onderstelletje of in ieder geval frisse dempers, geen idee wat geschikt is voor een IS200. Op de E36 vond ik AST en Intrax niet fijn voor driften (pure grip/strak rijden wel) maar het Eibach Pro Street S onderstel bood voor mij de oplossing toen.

Stuur is helaas niet axiaal verstelbaar maar je kunt er desondanks een goede zitpositie in vinden (met mijn 1m85 dan). Vind de besturing bij sportief sturen wel aan de lichte kant, bekrachtiging had van mij iets minder gemogen. Stuurtje zelf ligt fijn in de hand, net wat kleiner dan een standaard stuur. Hadden wel audio bedienings knoppen op mogen zitten maar da's bijzaak.

Lijnen van de auto vind ik erg fraai, zeker gezien het een design uit 1999 is, de bult in de motorkap en ook de tellerwinkel, echt eens wat anders.

Heb er nog een set stalen 16inch bij gekregen met Pirelli winterbanden waar nog 4mm op zit, kunnen we mooi opmaken en daar de Linglong Greenmax op zetten die ik nog heb liggen van de laatste E36 328i.

Grappig is het piepje bij achteruitrijden, geeft je het echte vrachtwagengevoel :)

Oh ja, en het sper werkt overigens prima, zelfs met de Goodyear Eagle F1 215/45/17 op droog draaide hij zonder moeite een paar rondjes! Klinkt ook lekker tijdens de donuts draaien omdat er al een K&N inlegfilter in zit.

Misschien raar maar heb met dit ding meer lol dan de 20x zo dure BMW M235i eigenlijk....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Redguy

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Welkom hier ;)

En hoop dat je veel plezier gaat beleven aan de auto, ik ben er in elk geval jaren tevreden mee geweest :)
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Ben al druk bezig een lijst klaar te zetten met wensen onderhoud en upgrades.... Castrol Magnatec 5W40 erin, ATE DOT4 Type 200 remvloeistof, Tein of BC onderstel, rondje powerflex onderstelrubbers, frisse draagarmen/fuseekogels, versnellingsbakolie, differentieelolie...

Als ie dan helemaal doorgespoeld is en op een fris onderstel rust dan kunnen we eens naar remblokken gaan kijken, middendempertje ertussenuit halen zodat hij niet aso maar wel wat sportiever/donkerder klinkt en dan lekker kilometers maken.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
336
1
178
43
dit is tenminste een waardig afscheid van bmw en alle andere merken
heel veel fun gewenst
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
336
1
178
43
p.s. de meeting is the place to be . veel leuke gezellige mensen met veel kennis in huis
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Ik hou het in gedachte.

afscheid van bmw, mwah, koop elk jaar een auto, nieuw of erbij maakt niet uit maar de is200 heb ik nog wel plannen mee ipv alleen maar een jaartje rondhobbelen!
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Wat er nog op de todo lijst staat:

Oliebeurtje, ben fan van Castrol en 5W30 wat er nu in is gegaan afgelopen 4x lijkt me aan de dunne kant, iets als Castrol Magnatec 5W40 C3 zit ik aan te denken.
Remvloeistof vervangen, is al 5 jaar niet gedaan, ATE Typ200 erin (geavanceerde DOT4 met hoger kookpunt nat en droog)
Differentieelolie vervangen, is een torsen sperdifferentieel, even kijken of daar gewoon 80W90 in kan, het is geen platensper met slijtagedeeltjes daar moet veel dikker in.
Versnellingsbakolie vervangen, 75W90 volgens mij gewoon erin, diff is belangrijker maar bak kan ook geen kwaad om mee te pakken

Da's de eerste 200 a 250 euro aan vloeistoffen en een uurtje of 2 a 3 arbeidsloon.

Daarna eens kijken naar het onderstel, is allemaal wel wat versleten. Ik zit te denken aan een Koni Sport Kit 1140-4353 van 800 euro of een Koni Street Kit 1120-4353 van 500 euro.

Bij de sport kit weet ik dat je m in 2 standen kunt zetten bij montage van de veerschotels om de auto net wat minder te verlagen, is dat bij de street kit ook mogelijk? Enige waarom ik niet meteen sowieso naar de sport kit kijk is dat het niet superstug hoeft te zijn, gewoon net wat stugger dan normaal en weer fris ipv versleten. Ik vind het juist wel fijn als er nog enige beweging in de koets zit zodat je op de limiet ook voelt wat er gebeurt.

Verder hoor ik graag de ervaringen van anderen of die meteen nieuwe topmounts gemonteerd hebben, compleet nieuwe draagarmen of alleen de fuseekogels nieuw erin geperst hebben, reactiearmen en of er meteen strongflex/powerflex of originele rubbers/bussen gemonteerd zijn bij de delen die los gemaakt zijn.

Het differentieel hoor je ook lichtjes bij gas/gaslos dus daar mogen ook nieuwe rubbers in, sowieso het diff en misschien ook het subframe achter ook wel.

http://www.strongflex.eu/en/1203-is-i-99-05

Remmen verder vind ik eigenlijk prima, zitten grote dikke (32mm!) schijven op voor, blokken zit nu nog zat op, alleen even ATE 200 erin en als de blokken op zijn ga ik naar Hawk of Pagid.
 
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Wat er nog op de todo lijst staat:

Daarna eens kijken naar het onderstel, is allemaal wel wat versleten. Ik zit te denken aan een Koni Sport Kit 1140-4353 van 800 euro of een Koni Street Kit 1120-4353 van 500 euro.

Bij de sport kit weet ik dat je m in 2 standen kunt zetten bij montage van de veerschotels om de auto net wat minder te verlagen, is dat bij de street kit ook mogelijk? Enige waarom ik niet meteen sowieso naar de sport kit kijk is dat het niet superstug hoeft te zijn, gewoon net wat stugger dan normaal en weer fris ipv versleten. Ik vind het juist wel fijn als er nog enige beweging in de koets zit zodat je op de limiet ook voelt wat er gebeurt.

Verder hoor ik graag de ervaringen van anderen of die meteen nieuwe topmounts gemonteerd hebben, compleet nieuwe draagarmen of alleen de fuseekogels nieuw erin geperst hebben, reactiearmen en of er meteen strongflex/powerflex of originele rubbers/bussen gemonteerd zijn bij de delen die los gemaakt zijn.

Ik kan je vertellen dat de "hardheid" van de geel me behoorlijk meevalt. En dat bedoel ik voor mij in positieve zin. Ik heb hiervoor een Corolla E12 T-Sport gehad en daar de Bilstein B12 kit onder gezet, deze was echt keihard. Spiegeltje trilde bijna constant en het was gewoon niet echt fijn rijden meer ( voor mij persoonlijk ) Nu onder de IS200 de Koni geel met H&R en ben echt postief verrast voor mij is dit de ideale combi tussen performance en comfort. Op een klinkerweggetje heb je echt niet in de gaten dat je in een verlaagde auto rijdt... tuurlijk bij een drempel ff iets zachter overheen dan standaard... Maar echt een hoop comfort over ! en je kunt snoeihard door de bochten ! Ik kan niet anders zeggen maar ben echt super super tevreden !! Ik heb hem voor op de lage stand en achter op de hoge ( dit om de OEM look wat te evenaren ) De instelling voor het terugdempen heb ik op standaard gelaten hier heb ik niet mee ge?xperimenteerd.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Die Koni Sport Kit lijkt inderdaad wel de juiste, dan maar die 300 euro meer uitgeven.

Ik sta op 228.000km nu. Topmounts van de voorpoten had je laten zitten heb ik gelezen maar heb je ook de draagarmen en/of fuseekogels meteen vervangen bij de onderstelwissel, of andere rubberstjes/bussen of alles zo gelaten en alleen nieuwe dempers en veren geplaatst?
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Nou ik heb in principe alles laten zitten, mijn oude dempers waren echt niet meer oke... dus ja het was voor mij "noodzaak" en zoals je hebt gezien.. heb ik behoorlijk wat geld in een 99er gepompt ;-) wat ik je wel kan aanraden is om van te voren nieuwe stabilisatorstangen te kopen. Deze maak je zo goed als zeker kapot, er zit een klein inbusje in die je snel kapot draait. en dit zijn de kosten ook niet .
GZkGCwUqIH2W5Q9Xc1Hjmueqm0wMMLBNVgP_JmLtmPXqwF6JbRP-8XgRSzO5l2xpZMg4uqP9VCSQ4fjVD23BSdMMgak-pVeRwCbiUaSPbyOS1TjP2Y4qEC7ccVZglPtFvW_sKzrkY7CWrsaKN56ynky9VwQb9egMHVQOZXxFQv5C-9IYoMFsTvW3Cgyd4pWwN_Opq17gr0Iq2ICLrKA-QHibBJAG1ZONewizvHOiiyb8ERciZD4pMrEITNrmhFnFPhhi2kvHyQzXTfaTDt19sB9BmxIqoJd488BRiAdnYPxZdxMk4L40LOXUR9xyAsJAZw5dXjj_hg0y9AnGDuU0dvlXnPL5yMJMGdviCK-58_gnZlT1a04jCFhTLlXDexYH3_YUQeetS8fbtX9aUKpWPzXgoepCkj_c1HY6h9SxvPTJquU2BBBeXMN7vkllRDvzrMk0AVBCCmWNrJEtb7qh4BWk8y0iWbuWZa5Uf_TzS8QGWrcAHKskZjwCMVE65k82SMGC6ZuZMNG2CRh3Nfy5HIHWC1Fk8lXj-bmTqQ9oYNNpSCJM8ApWQdV9Avaa7bHXCz6Ocfhu3wVxk9l67ljUsEZVdg5VbPk6SZQFb9BtjNkv5yI72BYd=w1656-h931-no


Onderstaande heb ik wel gelijk vervangen : ( misschien kan je de oe nr's lezen als je wat inzoomt ) anders ga ik voor je zoeken. ( edit zie onder )

Yrte6dOCwW_imDIE6WhLANdXCo6y5pq2KvrnPQGS7YruavCPDwsSf8fb317Pev1Psx_rGD9qp_JnwcqkdpD4X20RyART-B7g1160MhCJMRrkMx5XbeVioV7B7zt6R4GyGdSFIV3Nacl7WApAmE-Qb5u5HJSHn570Vhxj_83gycX8touVeHCbeEz5jeMz7BXDCiJBj7Nf1d7pPbog3M7-j23OFja7z1Vwy5DjVrQrOmkFEmsHkFg_d7Ui4dE6jV40QXLQgQyIraLgmSCy2_qoTbjLEnPudn0ATiJ8_fpdup8PoGfXjAiNzh76qmaO792tN8qqpmdQkseNROe9Ysf9Gq2Ha4BIyr-zv4AuqgMvVrWsirAU-FDUX5XXPXnN93eAnEpYCC3e2SvGujDlKXG-kdkGo_nbYRklV-_5bxRVbfaT9831IO6yT-tQqMyNZNDlyTujFP6LHn-7oBSkzg3RTj7jCsZ1mnqsRUnPV6VsAZdtfezyp4fign0xbfCCXXqi-j1Es8_iePt2_4NMF0wZ9fmdnd0lQHxoAc3nEOZlCNLztoE5TCNSCLrWqJ7JsC5hbf1qrNQFJUYhoR6jZSWQLqByv60fseIfu9fs6bJJNT8kXKPpQLUU=w1024-h576-no


Voor :
48157-22040 ( 2 x ) rubber, heb ik meer gedaan voor het oog
90105-12251 ( 2 x ) Schroef die demper vasthoudt.
90179-12144 ( 2 x ) Moer

Achter :
48257-30060 ( 2 x ) Rubber ( wordt aangeraden om te vervangen )
90119-14080 ( 2 x ) Schroef die demper vasthoudt.
90179-14044 ( 2 x ) Moer
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Top bedankt. Rubbers zijn idd vaak verteerd en kleine moeite om ze te vervangen.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Iemand die zo uit het hoofd weet wat de dikte van de stabilisatorstang voor is van een 1999 sport? Moet bij strongflex de diameter opgeven voor de PU bussen. Vermoed 27mm voor, geen idee of de sport een dikkere stabi heeft dan de business of executive.

Denk dat ik toch voor de budget oplossing ga, 4x Bilstein B6 dempers met de originele veren en originele topmounts. Wel de vooras en stabi in strongflex/PU bussen zetten en goed uitlijnen, dan is het met 4 a 5 uurtjes arbeid onder de 1000 euro klaar.
 
Laatst bewerkt:

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Iemand die zo uit het hoofd weet wat de dikte van de stabilisatorstang voor is van een 1999 sport? Moet bij strongflex de diameter opgeven voor de PU bussen. Vermoed 27mm voor, geen idee of de sport een dikkere stabi heeft dan de business of executive.

Denk dat ik toch voor de budget oplossing ga, 4x Bilstein B6 dempers met de originele veren en originele topmounts. Wel de vooras en stabi in strongflex/PU bussen zetten en goed uitlijnen, dan is het met 4 a 5 uurtjes arbeid onder de 1000 euro klaar.

Voor zover ik weet zijn alle sway bars dezelfde diameter. Ik kan die van mij eens opmeten vanavond, maar ik ben vrij zeker dat de swaybar voor 27mm of 28mm is.

Persoonlijk zou ik zeker ook de veren meepakken, ik vind mijn Street Advanced Z set al redelijk soft en die heeft toch al spring rates van 9kg/mm voor en 6kg/mm achter. Stock spring rate is denk ik in de orde van 6kg/mm voor en 4kg/mm achter of misschien nog iets softer. Visueel zat er aardig wat verschil tussen de TEIN veren en de stock veren.
Ik zie dat de prijs van 4 bilstein dempers behoorlijk dicht in de buurt komen van zo'n TEIN set. Persoonlijk vind ik die TEIN set dan meer waarde bieden: je krijgt instelbare dempers, instelbare rijhoogte en kortere / stuggere veren. Kwaliteit van de set vond ik ook erg goed, alles mooi gesmeerd / gecoat / verpakt / gecheckt / etc. Nieuwe bumpstops zitten er ook bij.
Ik kom de 18e naar Arnhem, kun je eventueel een keer rijden als je wilt.

Als je de set eronder laat zetten zou ik eventueel ook een complete set overwegen. Je bent al gauw 2 / 3 uurtjes zoet met het overzetten van die topmounts. Als je dat arbeidsloon opzij zet kun je er al bijna een HSD set voor kopen: http://www.hsdcoilovers.com/hsd-hr-sxe10.html Die set is met 12kg/mm voor en 10kg/mm achter tenminste een leuke upgrade t.o.v. stock.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Van mij hoeft het niet zo hard omdat ik de auto op straat rij en gebruik voor driften (op nat), stug is dan alleen maar nerveus. Snelle rondetijden is een keer grappig maar dat kan ik met een versleten standaardonderstel ook nog, weegt niet op tegen het dagelijkse comfort.

Tuurlijk is 9/6 lekkerder dan 6/4 maar ik rij de auto maximaal 12 maanden dus wil er niet teveel in investeren, echter met deze versleten dempers is het ook niks. Het is 600 tegen 500 zoiets met verzendkosten maar ik ben erg te spreken over bilstein dempers, hoogteverstelling hoeft van mij niet perse, het moet gewoon budget net wat stugger/frisser zijn.

Topmounts zet je met een goede verenklem toch in een uurtje over?

12/10 is mij zeker veel te stug, dat drift niet lekker meer (vind ik) en is het dagelijkse comfort ver te zoeken.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Vanavond die 5 jaar oude troep er maar ff uitgetrokken, bijna de hele bus ATE typ200 gebruikt maar het ziet er nu een stuk frisser uit.

Dit kwam eruit toen ik rechtsachter (verste van hoofdremcilinder) begon:

Lexus_IS200_Sport_ATEtyp200.jpg


Net rondje gereden en echt veeeel meer gevoel in het rempedaal, je voelt nu echt weer dat de blokken de beperkende factor zijn. Nu nog de Hawk HPS achter monteren als het weer een avondje lekker weer is en dan wachten tot voor (nog 60%) kaal is, kan daar ook HPS in.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Had al het idee dat na die 2 uurtjes Zandvoort de blokken achter niet veel meer waren dus nieuwe lagen op de plank. Heb ze toch maar even vervangen, zijn maximaal gebruikt zegmaar en dat standaard spul slijt natuurlijk erg snel weg als je het opstookt.

Lexus_IS200_Remblokken_achter.jpg


Werkt wel handig die remklauwen met opening aan de achterkant, pin eruit, clip eraf, even schoonkrabben en blazen, plaatjes schoonmaken, invetten en op de nieuwe blokken duwen en erin laten zakken. Zit nu Hawk HPS op (de street performance, is niks anders te krijgen voor deze auto's) dus dat zal een stuk beter remmen en langer meegaan.

Lexus_IS200_Hawk_HPS.jpg
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
181.557km 27-11-2014 Toyota Wuts Swalmen [olie 5W30 C2, oliefilter, apk, remblokken achter, lampen]

Mwaoh, toch al bijna 50.000km en er zat nog wel wat op maar die paar rondjes Zandvoort die ik gedaan heb dan loopt de temperatuur op en ben je die paar millimeter zo kwijt. Deze Hawk HPS blokken kunnen 200 graden meer hebben dus kunnen er iets beter tegen, geen circuit blok maar dit was het enige wat er voor de IS200 te krijgen was van Hawk (ben ik altijd zeer tevreden over geweest met de BMW's).