Ik zal me even netjes voorstellen hierzo, ben veel actief op driving-fun, maar zie dat hier toch ook veel info te vinden is.
Heb afgelopen zaterdag de IS200 Sport van Metalfreak aangeschaft uit 1999 en wil deze nog wat verder verfrissen (onderhoud) en opleuken.
Mijn geschiedenis (veelal BMW):
- Berg leaseauto's Opel Astra, Vectra, Peugeot 306, 206, 307, Chrysler PT Cruiser, VW Golf Bluemotion
- Ford Sierra XR4i 2.8
- BMW E30 320i
- BMW E36 M3 GT
- Honda Civic EK 1.4iS
- Honda Civic 1.6i Sport
- BMW E36 328i sedan
- Toyota Aygo 1.0vvt-i dynamic blue
- BMW E39 M5
- BMW E34 530iA
- BMW E46 328i touring
- BMW E86 Z4 coupe 3.0si
- BMW E38 728iA
- BMW E91 325i dynamic executive
- Subaru Forester 2.0 AWD
- BMW E36 318iS
- BMW E89 Z4 sDrive23i
- BMW F30 320i sportline
- BMW E46 330i touring
- BMW E60 520i
- BMW F22 M235i
Meeste lol haal(de) ik uit het driften, heb daar een BMW E36 328i voor gehad en later een BMW E36 318iS (met 2,8 liter motor) maar die zijn inmiddels verkocht (gezin gaat voor). Toch blijft het leuk om elk jaar een andere auto te kopen, veelal BMW maar ook andere merken blijven onder de aandacht, als het maar iets speciaals is, boxermotor of meer dan 4 cilinders, AWD of RWD.
Mijn laatste zoektocht (na de M235i) was eigenlijk te breed, ik wist niet wat ik moest kopen en uiteindelijk dagelijks gaan zoeken naar of een Cadillac CTS of een IS200. Wilde vrijdag bijna een IS200 business op gaan halen toen ineens de IS200 sport van Metalfreak online kwam, auto leek de meest nette die ik gezien had dus meteen contact gezocht en zaterdag gaan kijken en direct meegenomen! Meer over deze plannen komt later wel.
Indicatie van de wagenbeheersing voor diegene die het leuk vind.
http://www.youtube.com/watch?v=fiZylrhDRcM
https://www.youtube.com/watch?v=jL-nUukwFWM
Hier ook nog even een stukje van mijn IS200 Sport toegevoegd:
Het zit bij Lexus allemaal wel degelijk in elkaar, spiegels elektrisch inklapbaar, audiosysteem standaard geen topper maar zeker niet verkeerd, in ieder geval tweeters in de a-stijl (kan BMW met een standaard high executive nog wat van leren!) en van die ouderwetse standaard hoedenplankspeakers. Komt vrij redelijk geluid uit, voor een auto van deze tijd en deze prijsklasse acceptabel. Zit ook nog een mp3 speler in met usb en sd dat moet ik nog even uitzoeken hoe de mappenstructuur aangemaakt moet worden etc.
Zittingen is echt japans, je verstelt de voor en achterkant van de zitting en niet de rugleuning, kan er wel prima mijn zit in vinden trouwens, stoelwangen zijn wat aan de smalle kant, iets forsere mensen kunnen dat als vervelend ervaren op de heupen. De stoffen bekleding is prima, na 17 jaar en 227.000km nogsteeds in goede staat, dat kan je niet van elk soort leer zeggen helaas.
Motortje klinkt echt als een naaimachine, beetje zoals de 2.2 van de 520i en de E30 320i, een mix daarvan. Dat er slechts 155pk en 195nm in zit valt reuze mee omdat de auto maar 1335 leeg weegt en de bakverhoudingen vrij kort zijn, ook in 6 op de snelweg kom je gewoon mee/weg zonder altijd terug te hoeven schakelen. De begrenzer komt er bij 6500 al in, dat mag van mij wel naar 7000 als de motor dat verder aan zou kunnen. Het feest begint pas bij 4400 als de vtec erin komt, dat bereik van 2000 toeren daar moet je hem in houden. Bakverhouding is kort maar hij valt nog een soort "racy" terug, bij 6500 door naar 3 komt hij op 4700 terug en daarna bij 6500 door naar 4 komt hij op 5500 terug. Schakelwegen zijn ook kort en trefzeker, echt een sportbakje, alleen die golfbal die erop zit moet je aan wennen.
Het onderstel heeft wel zijn beste tijd gehad, zal nieuw best prima geweest zijn, reageert nu nog goed, doet in ieder geval zijn best maar de dempers zijn aan hun einde en de rubbers geven wat mee. Voor dagelijks gebruik prima maar als je echt gaat sturen valt het meteen op. Setje frisse fuseekogels erin (staan ze om bekend), ophangrubbers van het diff vervangen voor nieuw of powerflex en compleet onderstelletje of in ieder geval frisse dempers, geen idee wat geschikt is voor een IS200. Op de E36 vond ik AST en Intrax niet fijn voor driften (pure grip/strak rijden wel) maar het Eibach Pro Street S onderstel bood voor mij de oplossing toen.
Stuur is helaas niet axiaal verstelbaar maar je kunt er desondanks een goede zitpositie in vinden (met mijn 1m85 dan). Vind de besturing bij sportief sturen wel aan de lichte kant, bekrachtiging had van mij iets minder gemogen. Stuurtje zelf ligt fijn in de hand, net wat kleiner dan een standaard stuur. Hadden wel audio bedienings knoppen op mogen zitten maar da's bijzaak.
Lijnen van de auto vind ik erg fraai, zeker gezien het een design uit 1999 is, de bult in de motorkap en ook de tellerwinkel, echt eens wat anders.
Heb er nog een set stalen 16inch bij gekregen met Pirelli winterbanden waar nog 4mm op zit, kunnen we mooi opmaken en daar de Linglong Greenmax op zetten die ik nog heb liggen van de laatste E36 328i.
Grappig is het piepje bij achteruitrijden, geeft je het echte vrachtwagengevoel
Oh ja, en het sper werkt overigens prima, zelfs met de Goodyear Eagle F1 215/45/17 op droog draaide hij zonder moeite een paar rondjes! Klinkt ook lekker tijdens de donuts draaien omdat er al een K&N inlegfilter in zit.
Misschien raar maar heb met dit ding meer lol dan de 20x zo dure BMW M235i eigenlijk....
Heb afgelopen zaterdag de IS200 Sport van Metalfreak aangeschaft uit 1999 en wil deze nog wat verder verfrissen (onderhoud) en opleuken.
Mijn geschiedenis (veelal BMW):
- Berg leaseauto's Opel Astra, Vectra, Peugeot 306, 206, 307, Chrysler PT Cruiser, VW Golf Bluemotion
- Ford Sierra XR4i 2.8
- BMW E30 320i
- BMW E36 M3 GT
- Honda Civic EK 1.4iS
- Honda Civic 1.6i Sport
- BMW E36 328i sedan
- Toyota Aygo 1.0vvt-i dynamic blue
- BMW E39 M5
- BMW E34 530iA
- BMW E46 328i touring
- BMW E86 Z4 coupe 3.0si
- BMW E38 728iA
- BMW E91 325i dynamic executive
- Subaru Forester 2.0 AWD
- BMW E36 318iS
- BMW E89 Z4 sDrive23i
- BMW F30 320i sportline
- BMW E46 330i touring
- BMW E60 520i
- BMW F22 M235i
Meeste lol haal(de) ik uit het driften, heb daar een BMW E36 328i voor gehad en later een BMW E36 318iS (met 2,8 liter motor) maar die zijn inmiddels verkocht (gezin gaat voor). Toch blijft het leuk om elk jaar een andere auto te kopen, veelal BMW maar ook andere merken blijven onder de aandacht, als het maar iets speciaals is, boxermotor of meer dan 4 cilinders, AWD of RWD.
Mijn laatste zoektocht (na de M235i) was eigenlijk te breed, ik wist niet wat ik moest kopen en uiteindelijk dagelijks gaan zoeken naar of een Cadillac CTS of een IS200. Wilde vrijdag bijna een IS200 business op gaan halen toen ineens de IS200 sport van Metalfreak online kwam, auto leek de meest nette die ik gezien had dus meteen contact gezocht en zaterdag gaan kijken en direct meegenomen! Meer over deze plannen komt later wel.
Indicatie van de wagenbeheersing voor diegene die het leuk vind.
http://www.youtube.com/watch?v=fiZylrhDRcM
https://www.youtube.com/watch?v=jL-nUukwFWM
Hier ook nog even een stukje van mijn IS200 Sport toegevoegd:
Het zit bij Lexus allemaal wel degelijk in elkaar, spiegels elektrisch inklapbaar, audiosysteem standaard geen topper maar zeker niet verkeerd, in ieder geval tweeters in de a-stijl (kan BMW met een standaard high executive nog wat van leren!) en van die ouderwetse standaard hoedenplankspeakers. Komt vrij redelijk geluid uit, voor een auto van deze tijd en deze prijsklasse acceptabel. Zit ook nog een mp3 speler in met usb en sd dat moet ik nog even uitzoeken hoe de mappenstructuur aangemaakt moet worden etc.
Zittingen is echt japans, je verstelt de voor en achterkant van de zitting en niet de rugleuning, kan er wel prima mijn zit in vinden trouwens, stoelwangen zijn wat aan de smalle kant, iets forsere mensen kunnen dat als vervelend ervaren op de heupen. De stoffen bekleding is prima, na 17 jaar en 227.000km nogsteeds in goede staat, dat kan je niet van elk soort leer zeggen helaas.
Motortje klinkt echt als een naaimachine, beetje zoals de 2.2 van de 520i en de E30 320i, een mix daarvan. Dat er slechts 155pk en 195nm in zit valt reuze mee omdat de auto maar 1335 leeg weegt en de bakverhoudingen vrij kort zijn, ook in 6 op de snelweg kom je gewoon mee/weg zonder altijd terug te hoeven schakelen. De begrenzer komt er bij 6500 al in, dat mag van mij wel naar 7000 als de motor dat verder aan zou kunnen. Het feest begint pas bij 4400 als de vtec erin komt, dat bereik van 2000 toeren daar moet je hem in houden. Bakverhouding is kort maar hij valt nog een soort "racy" terug, bij 6500 door naar 3 komt hij op 4700 terug en daarna bij 6500 door naar 4 komt hij op 5500 terug. Schakelwegen zijn ook kort en trefzeker, echt een sportbakje, alleen die golfbal die erop zit moet je aan wennen.
Het onderstel heeft wel zijn beste tijd gehad, zal nieuw best prima geweest zijn, reageert nu nog goed, doet in ieder geval zijn best maar de dempers zijn aan hun einde en de rubbers geven wat mee. Voor dagelijks gebruik prima maar als je echt gaat sturen valt het meteen op. Setje frisse fuseekogels erin (staan ze om bekend), ophangrubbers van het diff vervangen voor nieuw of powerflex en compleet onderstelletje of in ieder geval frisse dempers, geen idee wat geschikt is voor een IS200. Op de E36 vond ik AST en Intrax niet fijn voor driften (pure grip/strak rijden wel) maar het Eibach Pro Street S onderstel bood voor mij de oplossing toen.
Stuur is helaas niet axiaal verstelbaar maar je kunt er desondanks een goede zitpositie in vinden (met mijn 1m85 dan). Vind de besturing bij sportief sturen wel aan de lichte kant, bekrachtiging had van mij iets minder gemogen. Stuurtje zelf ligt fijn in de hand, net wat kleiner dan een standaard stuur. Hadden wel audio bedienings knoppen op mogen zitten maar da's bijzaak.
Lijnen van de auto vind ik erg fraai, zeker gezien het een design uit 1999 is, de bult in de motorkap en ook de tellerwinkel, echt eens wat anders.
Heb er nog een set stalen 16inch bij gekregen met Pirelli winterbanden waar nog 4mm op zit, kunnen we mooi opmaken en daar de Linglong Greenmax op zetten die ik nog heb liggen van de laatste E36 328i.
Grappig is het piepje bij achteruitrijden, geeft je het echte vrachtwagengevoel
Oh ja, en het sper werkt overigens prima, zelfs met de Goodyear Eagle F1 215/45/17 op droog draaide hij zonder moeite een paar rondjes! Klinkt ook lekker tijdens de donuts draaien omdat er al een K&N inlegfilter in zit.
Misschien raar maar heb met dit ding meer lol dan de 20x zo dure BMW M235i eigenlijk....
Laatst bewerkt: