kraak/knak bij remmen en insturen

robinis200

Nieuw hier
21 mrt 2013
15
1
0
Goedemorgen heren

Zoals de titel al verteld heb ik een hele vervelende kraak/knak in me Lexus IS200 km 147.500 .
Ik ben werkzaam als monteur en had hem pas op de brug gezet , en kwam tot de ontdekking dat me fuseekogels spelling hadden .
Dus heb gister twee nieuwe OEM fuseekogels gemonteerd.
Dit heeft helaas niet mogen baten en heb nog steeds een hele vervelende kraak/knak bij remmen en insturen.
Neem in een bocht zonder te remmen dan is er niets aan de hand.
Mijn remmen ik nog geen half jaar geleden vervangen.

wie o wie heeft voor mij de gouden tip

mvg robin
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Lacor zei:
Je probleembeschrijving klinkt bekend. Zijn volgens mij inderdaad de remmen. Bij nieuw was het er niet en na half jaar en met name bij sturen en remmen dat geluid. Volgens de dealer kunnen het die veertjes zijn. Moet er nog steeds keer naar laten kijken.
Geloof me,het zijn je geleidepen[nen],die veertjes daar gebeurt over het algemeen niks mee. :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je toch kijkt naar die geleidepennen, kijk dan gelijk of het rubber hoesje aan het eind van de bovenste geleidepen nog aanwezig is (in de inkeping daarvoor). Dat is tegen het rammelen, maar lost vaak op in tijd.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
is200 almelo zei:
Lacor zei:
Je probleembeschrijving klinkt bekend. Zijn volgens mij inderdaad de remmen. Bij nieuw was het er niet en na half jaar en met name bij sturen en remmen dat geluid. Volgens de dealer kunnen het die veertjes zijn. Moet er nog steeds keer naar laten kijken.
Geloof me,het zijn je geleidepen[nen],die veertjes daar gebeurt over het algemeen niks mee. :rulez:

Mm, dat zou niet zo best zijn. Nieuwe schijven en blokken en daarbij remklauwen laten reviseren. Daarna is m'n auto tot vijf keer toe teruggeweest wegens remproblemen. De laatste keer alles voor de zoveelste keer uit elkaar en schoongemaakt en alles volgens fabrieksspecificaties in het vet. Als het de geleidepennen zijn, dan mogen ze hem nog een keer komen ophalen. Ik zal ze eens bellen en dit verhaal voorleggen.
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Ik heb de zelfde problemen zoals hierboven beschreven. Dus gekraak tijdens remmen en sturen. Nou heb ik laatst de onderste fuseekogels vervangen, plus de stuurkogels. En het heeft niks geholpen. Nou is mijn vraag, waar moet ik op letten bij de geleidepennen? En hoe kan ik zorgen dat het gekraak weg is?

Heb ook 1 geleidepen eruit getrokken maar was niet echt grappig om hem er terug in te krijgen. Omdat dat rubbertje er niet lekker meer in wilt.
Dus wie heeft er tips en uitleg.

Bij voorbaat dank, Willem
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
De dealer zegt dat ze al het mogelijke hebben gedaan, dus ik sluit me aan bij de vraag van W1773M. Hoe moet de pen eruit zien? Welk vet erop? Et cetera.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het niet kunnen oplossen lijkt wel een bekend verhaal, er is nogal veel te vinden over deze problematiek en oorzaak (kennelijk wel een veelvoorkomend iets):
I am unable to post the invoice which is 3 pages long. I had a groaning/creaking sound when going slow and turning right sharply. Dealer performed numerous road tests with "engine ears" and checked struts, rack, tie rods, ball joints, struts, springs, contol arms, sway bar bushing/mounts and tried lubricating many areas until they found it to be the front brake caliper brackets boots and pin/bolts. I also gave up on 1st dealer and took it to dealer in Pleasanton, CA. The work was done under warranty and noise has not returned.
Uit: geluid tijden gelijktijdig remmen en sturen

Wbd 'slidepins' (zie plaatje hieronder); deze moeten redelijk soepel heen en weer kunnen bewegen. Zo niet, zit in het tunnelkanaal v/d slidepins, of op deze zelf, mogelijk teveel (oud) vet, corrosie, etc. Er mag ook weer niet teveel speling in zitten (rammelen). Tight fit, so to speak. Pen moet er ook weer makkelijk ingaan.
- bekijk of de pen krom is en op corrosie.
- schuur de pin eventueel licht op of vervang.
- slidepin-kanaal intern reinigen met remreiniger en bijvoorbeeld rond borsteltje.
- Is het rubbertje aan het eind van pin nog 'kosher'? Zo niet, vervangen.
- gebruik remvet wat bestand is tegen zeer hoge temperaturen (b.v. lithium/keramisch vet, kopervet tast rubber aan)
- check de klauwbeugel
- check rubber harmonica stofhoesjes v/d pinnen op scheuren
- goed alle bevestigingspunten/bouten v/d klauw en pinnen nalopen en schoonmaken
 

Bijlagen

  • bushOnBottomSlider.jpg
    bushOnBottomSlider.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 66

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit al geprobeerd (voorziet in opnieuw aanbrengen vet op blokjes): TSIB L-SB-0124-08 ?
 

Bijlagen

  • brake_noise.pdf
    68,6 KB · Weergaven: 85

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Binnenkort maar weer eens wat spullen bestellen, kan ik weer hobbeyen.

@ GPS-10, heb je toevallig ook wat onderdeelnummers? Dus van die pinnen? en de harmonicarubbers?

Bij voorbaat dank.
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
En heb je toevallig ook het nummer van dit? Met moer. Ik weet niet of links, rechts verschillend is, maar heb rechts nodig.
 

Bijlagen

  • Stuurstang.jpg
    Stuurstang.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 58

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je de rubber (harmonica) stofhoesjes vervangt; deze zitten vast met een borgring/busje op de klauw. Borgring kun je voorzichtig vanaf de zijkant met een beiteltje of plat schroevendraaiertje los tikken. Nieuw stofhoesje plaats je in een dop (van doppenset), waarbij uiteinde v/d dop precies op de borgring valt. Voorzichtig weer vast tikken op klauw.

Aandacht dat je de geleidepennen insmeert met een speciaal daartoe bestemd (veilig) vet. Je wil niet dat het rubber busje van de geleidepen of stofhoes aangetast wordt en opzwelt.

Er zijn wel setjes beschikbaar als je zoekt op 'Brake Caliper repair kit' (meestal alleen de rubber delen of gecombineerd met zuigerparts).

Geleidepennen, rubber stofkapje, etc:
Voorkant:
2 x 47715-22070 Pin, Cylinder Slide
2 x 47715-30060 Pin, Cylinder Slide
2 x 47769-50010 Bush, Cylinder Slide
2 x 47775-30070 Bush Dust

Achter:
2 x 47715-22070 Pin, Cylinder Slide
2 x 47715-22080 Pin, Cylinder Slide
2 x 47769-50010 Bush, Cylinder Slide
2 x 47775-30070 Bush Dust

Slide pin bolt torque is 34 Nm (25 ft lbs)

Stuurstangen/toebehoren partnummers:
 

Bijlagen

  • steering.jpg
    steering.jpg
    275,1 KB · Weergaven: 56

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
@ GPS-10, heb je toevallig ook een overzichtsafbeelding van de remmen. Want heb de spullen besteld, maar nou zag ik bij de Toyo Dealer, dat de geleidepennen met harmonica rubber, aan de onderkant moeten. Of bij beide?
Heb de spullen nog niet binnen.
Info ter voorbereiding dus. Hoop dat ik het snel binnen heb. Kan ik het in mijn vakantie nog maken. :D
In ieder geval Thanks :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De 2 'harmonica' rubbertjes zijn de (pin boot) stofhoesjes en zitten op de klauw vast. Daarin schuiven de geleidepennen. Slechts bij 1 pen is aan het eind een rubber busje geschoven op de inkeping.

Het is veel simpeler dan het lijkt, gewoon doen, wijst zich eigenlijk vanzelf. Zorg er wel voor dat als je de klauw losmaakt, deze niet los aan de remleiding bungelt.

Btw, goed moment om een kwastje verf langs de klauwen te halen ;)
 

Bijlagen

  • brake_caliper_parts.gif
    brake_caliper_parts.gif
    16,5 KB · Weergaven: 56

marcofr

Hoort erbij
5 jun 2013
41
0
0
geweldig !! ik heb hetzelfde probleem. ook alleen maar met lage snelheid en scherp rechts insturen.
gewoon een heel subtiel klein knakje. maar wel irritant.
ik ben benieuwd of het bij jou hierna opgelost is. dan ga ik ook gelijk alles bestellen.

ik heb nu toevallig zaterdag de v??r stabilisator stangen vervangen voor nieuwe. deze "rammelde" ook een beetje.
ik hoopte al dat dit knakken ook hiermee te maken had. maar helaas ....
het rammelen is nu voorbij. alleen het knakken niet.


ik hoop dat dit d? oplossing is.
ik duim voor je .... en voor mij !!
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Nou heb alles gemonteerd. Maar heb nog steeds gekraak tijdens remmen en sturen. Heb wel een dun laagje vet gebruikt, weet ook niet of ik meer had moeten gebruiken. Maar het is dus nog niet weg. Heb dus nu de onderste twee fuseekogels vervangen. Die op de draagarm zit en die aan de stuurstang zit. Plus alle rubbertjes, pennen, anti piep-plaatjes, van de remmen. Op naar het volgende. Of de remmen, met een dikkere laag vet insmeren. :roll: :zielig:
Ik ga dus nog ff kijken.
 
27 jul 2011
207
1
0
Volgens mij hier een vergelijkbaar probleem bij mijn is200. Kraken/ tikken bij het gelijktijding insturen en remmen. Vaak ook bij lage snelheid goed hoorbaar. Super irritant en de garage kan het niet vinden. Alles ingespoten maar wat ik hier lees moet je we op de goede plekken kunnen komen.

Een half jaar geleden zijn de schijven en blokken vervangen, niet bij de lexus garage. Zal komend weekend proberen het geluid op te nemen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het kan een 'hell of a job' zijn om de kraak te vinden soms, lezende op UK en US forums. In basis komt het neer op de volgende items:
- fuseekogels b/o
- bussen van draagarmen (die moeten echt los bij invetten)
- remmerij/blokken/ankerplaat
- schokdempers en schotels, bevestiging (moet ook los)
- rubbers stabilisatorstang / stuurstangen, etc.
- rubbers stuur-/tandheugelhuis (zie diagram hierboven)