Laag stationair toerental / uitvallen motor

G

Guest

Guest
De celsior bevalt prima, maar helaas vanmiddag opweg naar hoorn, viel de motor uit bij het stoplicht. Ik kon hem wel weer meteen starten gelukkig.

Na de start meteen weggereden, en bij het volgende stoplicht viel ie weer uit. Blijft dus niet stationair lopen grrrr.

Daarvoor liep ze rond de 550RPM is dit normaal? Nu net bij thuiskomt, heb ik meteen eens de gasklep bekeken van binnen, zat ietwat zwarte aanslag op. Dit heb ik voorzover ik nu kon schoon gemaakt met remmenreiniger en een doekje. Net een stukje wezen rijden en het lijkt erop dat ze nu weer aan blijft. De vacuumslangen rondom de gasklep lijken allemaal heel, en niet verstopt.

Maar nu de vraag: Hoe word het stationaire toerental geregeld? Werkt dit met een bypass of met de gasklep zelf? Het gaat om een V8 generatie 2 (1995)
 
G

Guest

Guest
Beetje jammer dit. Ik ben er echt serieus mee bezig, en kan dit niet echt waarderen.

Dit kreeg ik via het amerikaanse forum op mn scherm:

As far as I have talked to 95 Celsior owners, many of them started to have the problem after aged. Some 10 years / 100,000km and others some more. They say cleaning the throttle body and cleaning the injectors may fix the problem but I know many not fully successful.

Changing the ECU from 89661-50240 or 89661-50241to 89661-50380 can fix it most of the case. The 89661-50380 has a newer engine management system that prevents the engine goes to too low rpm in certain severe conditions as far as I was informed.

Regarding the availability, I sometimes have seen the 89661-50380 was sold at the Yahoo Auction in Japan below.
http://auctions.search.yahoo.co.jp/s...ab_ex=commerce

Currently, the 89661-50380 is not sold but you'd better to watch. The problem is that many sellers do not ship abroad except some.

There is a person who has succeeded to fix the problem buying and using it with an additional work. His original intention was to fix different problems as were explained by LScowboyLS at #1 post here. Changing to the 89661-50380 and replacing all the Nichicon PF(M) capacitors prior to install it fixed everything and he was very happy.

Bericht komt van een 62 jarige Japanse man, die een tiental jaren bij Toyota Japan heeft gewerkt en er wel het ??n en ander vanaf weet.

Dus ja, die ecu past prima in mijn celsior! Baat het niet, jammer dan. Dan kijk ik wel verder. Maar weet 99% zeker dat het daarna opgelost is.

Daarbij zijn er in de jaren '90 heel veel celsiors naar Australie en nieuw zeeland ge-exporteert vanauit japan, wellicht komt het van zon ingevoerd ding af. De nummers zijn juist, dus waarom zou het niet werken?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
als je mij vraagt onder het mom baat het niet dan schaad het niet probeer dan in ieder geval het gasklephuis even te reinigen misschien lost het je probleem niet op maar als het wel helpt bespaar je je en ecu....
ik heb er meestal goede resultaten mee en werk zelf al 15 jaar als Toyota monteur echter de v8 in jouw auto heb ik weinig tot geen ervaring mee maar mij lijkt het het proberen waard...

groetjes,
Patrick
 
G

Guest

Guest
Wederom bedankt voor je reactie Patrick.

Het gasklephuis ziet er echt heel schoon uit, staan ook heel weinig km's op. En de aanslag die er zat rond de gasklep zelf heb ik gereinigd. Dit heeft totaal geen effect gehad helaas.

Wat ik nog wel wil doen is een speciaal busje inlaat reiniger van Citroen ( speciaal voor de THP motoren ) kopen, die je met lopende motor kan toevoegen, en die de inlaat kanalen goed reinigt maar niet beschadigd.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
had niet begrepen dat je dat al gedaan had....
denk dan dat het reinigingsspul van citroen ook niet veel gaat helpen.
als het gasklephuis schoon is dicht ie niet geheel af en heeft ie genoeg ruimte om aan te kunnen zuigen.

als er meer problemen zijn met deze motoren en daarbij horende ecu dan denk ik dat er weinig overblijft.

hoe lang heb je de auto al? wellicht dat de vorige eigenaar (mits hij particulier is overgenomen) er je wat meer over kan en wil vertellen.
had hij dit probleem bijvoorbeeld ook?

succes en bij eventuele vragen weet je me te vinden
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik ben niet zo'n techneut, maar heb ooit wel geleerd dat een motor stationair zo'n 800 toeren minimaal moet draaien.
Je genoemde 550 staat daar wel erg ver vanaf!
 
G

Guest

Guest
Heren, ik heb de auto inderdaad een kleine maand. De vorige eigenaar heeft alleen hele kleine stukjes gereden, en totaal maar zon 2200km in 2 en een half jaar tijd. Bij hem is het euvel niet naar voren gekomen wat ik heb gehoord van hem.

550rpm is volgens mij ook te laag, daarintegen zou het wel normaal zijn dat deze V8 650 rpm zou moeten lopen en niet de 'normale' 800rpm dit ivm dat de automaat dan teveel kruipt bij een stoplicht bijv.

Ik probeer nog steeds die ECU hier te krijgen, inmiddels ook een nederlands bedrijf gevonden die condensators los verkoopt. Alleen reageert de beste meneer van de ECU op het moment niet meer. Even afwachten dus.

Volgens het RDW is dit de enige japanse celsior die in NL rondrijdt, maar ze zeiden wel dat misschien een andere celsior onder Lexus zou kunnen staan.

Bedankt voor t meedenken !

@ patrick: Woon jij in belgie? Anders zou je misschien een keer mijn toyota uit kunnen lezen als je wel in NL woont?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Ik woon in nederland maar niet ver van de belgischebgrens.
Etten-leur om precies te zijn.
Wil je eens een foto maken van je diagnosestekker (opengeklapt dus met dekseltje open) zit als het goed is onder de motorkap en staat diagnostic op.

Weet namelijk niet of ik deze met onze nederlandse tester uit kan lezen.
Wellicht dat je wel (en daarom wil ik de foto hebben) de ecu uit kunt lezen met knippercodes....
 
G

Guest

Guest
Ga ik straks maken. Het is geen EOBD iig. Maar een toyota uitlees stekker. Met inderdaad diagnostic erop.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
eobd kan niet inderdaad is pas na 1999 in europa ingevoerd.
daarvoor had iedereen zijn eigen stekker variant.
misschien dat onze oude it tester 1 werkt op jouw auto die heeft volgens mij de juiste stekker en ik heb volgens mij wel eens een celsior voorbij zien komen in de lijst met auto's

maar wellicht als je te1 en e1 doorverbind dat we knippercodes krijgen die we dan weer aan een code kunnen linken.
zodra je de foto hebt post heb dan hier maar even.

groeten,
Patrick
 
G

Guest

Guest
Patrick, het regent verschrikkelijk hiero. Ik maak op mn werk morgen binnen in de garage even een foto.

Groet
 
G

Guest

Guest
En ik heb ook weer een aantal mails gehad met de Japanse meneer Yamae, en hij verzekerd mij dat het in de ECU zit.

Baal wel dat die australier niet meer reageert, hij is al wel heel lang lid van toymods, dus ga er wel vanuit dat het een serieuse man is.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
feit is wel dat ze er in japan wellicht meer ervaring mee hebben daar zijn deze auto's nieuw geleverd en ze weten daar wat de 'kwaaltjes'zijn die je in de loop der jaren tegen komt.

als je morgen tijd hebt stuur dan maar even een fototje van je diagnosestekker probeer ik te achterhalen hoe je hem uitleest.....
 
G

Guest

Guest
Nou eindelijk dan goed contact met de australier, en het is echt de goeie ECU. De laatste 7 jaar heeft het zelfs alleen maar opgeslagen gelegen.. alleen maar goed dus.

Gaat waarschijnlijk deze week nog op de post ! Ik is blij !
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Die stekker kennen we wel bij toyota.
Is met de it tester 1 wel uit te lezen maar je kunt het ook zelf doen met een splitpen od draadje.
Zet je contact uit en verbind in de stekker de e1 met de te1.
Zet nu het contact aan en als er storing aanwezig is gaat ie bijvoorbeeld eerst 2 keer knipperen, dan even niet en vervolgens 5 keer.
Dan weet je dat je code 25 hebt.
Als het 1 code betreft dan herhaalt hij deze steeds, zijn er meerdere codes aanwezig dan gaat ie verder bijvoorbeeld met 5 keer dan even niets en dan weer 4 keer.
Je hebt dan naast code 25 ook 54 in de ecu zitten.

Zijn er geen codes aanwezig dan knippert het lampje constant.
Met tussenposes van ongeveer een halve tot hele seconde.

Als er codes aanwezig zijn dan hoor ik het wel.
Als het hierbovenstaande niet duidelijk is hoor ik het uiteraard ook graag.

Groeten,
Patrick
 
G

Guest

Guest
niet geknippert vandaag, was het eigelijk vergeten. Wel heb ik om 5 uur effe wat automaat-olie afgetapt, zat vanaf begin af aan al wat teveel in. De olie wat erin zit, is nog prima gelukkig, scheelt weer kostten. Automaat schakeld verder ook prima, nu zeker dat ie goed op peil is. Zat ruim een halve liter teveel in.

Ook druk bezig met de ecu geweest weer, ligt al ruim 7 jaar op de plank bij hem, wat denk ik alleen maar positief is.

Ik heb alleen geen paypal.. Dus nog effe uitzoeken wat dan het goedkoopste is met geld overmaken.