Lege accu na twee maanden stil staan

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Peter Custers

Nieuw hier
17 jul 2025
5
4
3
Het is voor de derde keer dat ik bij deze en vorige RX 450h na twee maanden de auto niet gebruikt te hebben met een verrassing uit het vliegtuig stap. Leeg, en niet gewoon leeg, maar onder de 2V.
Heel vervelend, dus ik heb een stevige en juiste booster gekocht, maar het is wel knullig voor een auto met een nieuwe accu en een nieuwprijs van 108.000,= Eurootjes.

Algemene reacties zijn dat hier niets aan te doen is. Heeft iemand iets kunnen vinden aan lekstroom of zo iets?

Dank voor reactie.

2 maanden is ook best lang gevoelsmatig. Ik rijd ook motor maar als ik daar langere tijd niet mee rijd gaat die standaard aan de druppellader.

Ik vermoed dat een eventueel ingebouwd alarm of iets dergelijks ook stroom gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: bni
Johno, dank voor info.
Omdat ik in een openbare garage parkeer als ik langer weg ben kan ik de auto niet aan een druppelaar hangen. Medio augustus gaat hij voor onderhoud en dan maar eens even bespreken wat er uitgeschakeld kan worden. Zit ook klasse 5 alarmsysteem op. Eerst even kijken wat het verbruikt. Er zit best veel stand-by spul ingebouwd.

Er is hier al veel over gesproken, de accu's van moderne Lexi (en Toyota's) lopen snel leeg, na ongeveer drie weken stilstand zijn ze leeg.
Mijn advies is als de auto langere tijd stil staat en je hebt geen mogelijkheid tot druppelladen, de accu gewoon los te gooien, de + of - pool loshalen.
Je moet de auto dan wel met de sleutel afsluiten en openen.
Een startbooster is in dit geval geen goed idee, als de 12 volt accu te ver leeg raakt kan deze kapot gaan.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Er is hier al veel over gesproken, de accu's van moderne Lexi (en Toyota's) lopen snel leeg, na ongeveer drie weken stilstand zijn ze leeg.
Mijn advies is als de auto langere tijd stil staat en je hebt geen mogelijkheid tot druppelladen, de accu gewoon los te gooien, de + of - pool loshalen.
Een startbooster is in dit geval geen goed idee, als de 12 volt accu te ver leeg raakt kan deze kapot gaan.
Bestaat er eigenlijk zoiets als een draadloze druppellader?

2 maanden is wel erg lang. Dat gaat ie sowieso niet halen. Zoals @Higgie zegt. Voor zo'n lange periode zal je de accu moeten loskoppelen.
Zie ook de discussie hier: https://forum.lexusforum.nl/threads/lege-start-accu.180180/

Bestaat er eigenlijk zoiets als een draadloze druppellader?
Hoe zie je dat voor je?
Er zijn wel concepten geweest voor elektrische auto's waarbij er een spoel onderin de auto wordt gebouwd en een "mat" op de grond, waar je vervolgens op kan parkeren om te laden. Deze techniek is (nog) veel te inefficient.
Voor druppelladen is het wel heel niche, maar in theorie wel mogelijk.

2 maanden is wel erg lang. Dat gaat ie sowieso niet halen. Zoals @Higgie zegt. Voor zo'n lange periode zal je de accu moeten loskoppelen.

Hoe zie je dat voor je?
Er zijn wel concepten geweest voor elektrische auto's waarbij er een spoel onderin de auto wordt gebouwd en een "mat" op de grond, waar je vervolgens op kan parkeren om te laden. Deze techniek is (nog) veel te inefficient.
Voor druppelladen is het wel heel niche, maar in theorie wel mogelijk.
Een kant en klaar apparaat. Zoiets als een externe accu. Capaciteit afh van stand-by verbruik. Of een apparaatje dat tussen een bv droge accu wordt geplaatst en de 12v accu.

Dit is mogelijk een interessante
Voor een hybride wel ja, deze heeft de accu in de kofferbak.
Een "normale" auto heeft de accu meestal onder de motorkap, daar wordt het bloedheet.
Deze accu's zijn Lithium zag ik, en als iets de levensduur van een lithiumaccu verslechterd is het wel hitte, daar kunnen ze niet tegen en zullen dus snel verouderen.

Higgie dank voor info. Blijft voor mij echt onbegrijpelijk dat deze auto dit probleem heeft. Mijn booster kan ook handmatig gebruikt worden om de 2v te passeren. Je hebt gelijk dat als de accu op leeftijd is en hij niet op 15% alles uitschakelt ik alleen maar kromme platen krijg. Ga eens kijken of ik een zwaardere accu kan plaatsen.
Je idee van gewoon uitschakelen is eigenlijk nog de meest eenvoudige. Vervelende is dat de achterklep niet met een sleutel is te bedienen en ik dus oover de banken moet.
Kijken of ik een master key kan inbouwen. Blijft natuurlijk vreemd om met zo'n auto deze capriolen uit te moeten halen. Ben wel blij met mijn LTS diploma uit 1963.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa
Als je nu de jumpstarter/booster met 4000V (voor 8 cilinder vrachtwagens) koppelt aan een oplader met druppelaar? Zou dit een kans maken?
Geen idee, los van hoe het aan te sluiten op elkaar.
Dus vertel!

Je zou toch zeggen dat je met 1200A een hele poos een accu vol kunt houden.