Lege accu na twee maanden stil staan

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Peter Custers

Nieuw hier
17 jul 2025
5
7
3
Het is voor de derde keer dat ik bij deze en vorige RX 450h na twee maanden de auto niet gebruikt te hebben met een verrassing uit het vliegtuig stap. Leeg, en niet gewoon leeg, maar onder de 2V.
Heel vervelend, dus ik heb een stevige en juiste booster gekocht, maar het is wel knullig voor een auto met een nieuwe accu en een nieuwprijs van 108.000,= Eurootjes.

Algemene reacties zijn dat hier niets aan te doen is. Heeft iemand iets kunnen vinden aan lekstroom of zo iets?

Dank voor reactie.
 
2 maanden is ook best lang gevoelsmatig. Ik rijd ook motor maar als ik daar langere tijd niet mee rijd gaat die standaard aan de druppellader.

Ik vermoed dat een eventueel ingebouwd alarm of iets dergelijks ook stroom gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: bni
Johno, dank voor info.
Omdat ik in een openbare garage parkeer als ik langer weg ben kan ik de auto niet aan een druppelaar hangen. Medio augustus gaat hij voor onderhoud en dan maar eens even bespreken wat er uitgeschakeld kan worden. Zit ook klasse 5 alarmsysteem op. Eerst even kijken wat het verbruikt. Er zit best veel stand-by spul ingebouwd.
 
Er is hier al veel over gesproken, de accu's van moderne Lexi (en Toyota's) lopen snel leeg, na ongeveer drie weken stilstand zijn ze leeg.
Mijn advies is als de auto langere tijd stil staat en je hebt geen mogelijkheid tot druppelladen, de accu gewoon los te gooien, de + of - pool loshalen.
Je moet de auto dan wel met de sleutel afsluiten en openen.
Een startbooster is in dit geval geen goed idee, als de 12 volt accu te ver leeg raakt kan deze kapot gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur en Bobusa
Er is hier al veel over gesproken, de accu's van moderne Lexi (en Toyota's) lopen snel leeg, na ongeveer drie weken stilstand zijn ze leeg.
Mijn advies is als de auto langere tijd stil staat en je hebt geen mogelijkheid tot druppelladen, de accu gewoon los te gooien, de + of - pool loshalen.
Je moet de auto dan wel met de sleutel afsluiten en openen.
Een startbooster is in dit geval geen goed idee, als de 12 volt accu te ver leeg raakt kan deze kapot gaan.
Bestaat er eigenlijk zoiets als een draadloze druppellader?
 
2 maanden is wel erg lang. Dat gaat ie sowieso niet halen. Zoals @Higgie zegt. Voor zo'n lange periode zal je de accu moeten loskoppelen.
Zie ook de discussie hier: https://forum.lexusforum.nl/threads/lege-start-accu.180180/

Bestaat er eigenlijk zoiets als een draadloze druppellader?
Hoe zie je dat voor je?
Er zijn wel concepten geweest voor elektrische auto's waarbij er een spoel onderin de auto wordt gebouwd en een "mat" op de grond, waar je vervolgens op kan parkeren om te laden. Deze techniek is (nog) veel te inefficient.
Voor druppelladen is het wel heel niche, maar in theorie wel mogelijk.
 
2 maanden is wel erg lang. Dat gaat ie sowieso niet halen. Zoals @Higgie zegt. Voor zo'n lange periode zal je de accu moeten loskoppelen.


Hoe zie je dat voor je?
Er zijn wel concepten geweest voor elektrische auto's waarbij er een spoel onderin de auto wordt gebouwd en een "mat" op de grond, waar je vervolgens op kan parkeren om te laden. Deze techniek is (nog) veel te inefficient.
Voor druppelladen is het wel heel niche, maar in theorie wel mogelijk.
Een kant en klaar apparaat. Zoiets als een externe accu. Capaciteit afh van stand-by verbruik. Of een apparaatje dat tussen een bv droge accu wordt geplaatst en de 12v accu.
 
Dit is mogelijk een interessante
Voor een hybride wel ja, deze heeft de accu in de kofferbak.
Een "normale" auto heeft de accu meestal onder de motorkap, daar wordt het bloedheet.
Deze accu's zijn Lithium zag ik, en als iets de levensduur van een lithiumaccu verslechterd is het wel hitte, daar kunnen ze niet tegen en zullen dus snel verouderen.
 
Er is hier al veel over gesproken, de accu's van moderne Lexi (en Toyota's) lopen snel leeg, na ongeveer drie weken stilstand zijn ze leeg.
Mijn advies is als de auto langere tijd stil staat en je hebt geen mogelijkheid tot druppelladen, de accu gewoon los te gooien, de + of - pool loshalen.
Je moet de auto dan wel met de sleutel afsluiten en openen.
Een startbooster is in dit geval geen goed idee, als de 12 volt accu te ver leeg raakt kan deze kapot gaan.
Higgie dank voor info. Blijft voor mij echt onbegrijpelijk dat deze auto dit probleem heeft. Mijn booster kan ook handmatig gebruikt worden om de 2v te passeren. Je hebt gelijk dat als de accu op leeftijd is en hij niet op 15% alles uitschakelt ik alleen maar kromme platen krijg. Ga eens kijken of ik een zwaardere accu kan plaatsen.
Je idee van gewoon uitschakelen is eigenlijk nog de meest eenvoudige. Vervelende is dat de achterklep niet met een sleutel is te bedienen en ik dus oover de banken moet.
Kijken of ik een master key kan inbouwen. Blijft natuurlijk vreemd om met zo'n auto deze capriolen uit te moeten halen. Ben wel blij met mijn LTS diploma uit 1963.
 
Als je nu de jumpstarter/booster met 4000V (voor 8 cilinder vrachtwagens) koppelt aan een oplader met druppelaar? Zou dit een kans maken?
Geen idee, los van hoe het aan te sluiten op elkaar.
Dus vertel!

Je zou toch zeggen dat je met 1200A een hele poos een accu vol kunt houden.
 
Je schrijft ook dat je een klasse 5 alarmsysteem hebt? Ik ben daar geen specialist in, maar heeft dat systeem een eigen accu? Heeft dit systeem een eigen GPS-antenne? Communiceert het regelmatig/periodiek met de “meldkamer” of “volgcentrale” waar de auto zich bevindt en de status van het alarmsysteem doorgeeft? Je schrijft ook dat je voor langere tijd (tot wel twee maanden?) de auto in een openbare parkeergarage hebt staan dan? Ik ken dit soort systemen niet, maar doe de aanname dat de GPS positie gemeld wordt als de auto in beweging komt, eerder niet. Maar als de communicatie via een 4G/5G data verbinding gaat en deze heeft een slecht bereik in de parkeergarage, wat doet het alarmsysteem dan? Continu proberen de status door te geven totdat er voldoende bereik is?

In principe gaat je RX vanzelf steeds meer stand-by systemen uitschakelen zoals keyless detectie. Om een idee te geven: mijn vorige IS had een alarmsysteem klasse 3, keyless entry en een marterverjager die om de zoveel seconden een hoge pieptoon gaf. In de winter tijdens de COVID-19 periode moest ik elke week de auto aan de druppellader zetten anders startte deze niet. Dit was een IS250 dus geen “lichte” hybride 12V accu. In de zomer tijdens COVID-19 ging dat een maand goed. Misschien verbruikte mijn IS250 met die systemen wel te veel, maar een hybride RX met een klasse 5 alarmsysteem lijkt mij het niet gek doen op deze manier.

Was je vorige RX een vergelijkbare model of een generatie daarvoor? Had die vorige ook een klasse 5 alarmsysteem?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Ik lees even mee. Ik rij sinds afgelopen zaterdag een UX en bij die serie speelt dat 12v accu issue ook.
Het eerste dat ik gedaan heb is de keyless entry uitschakelen, binnenverlichting bij instappen uitschakelen plus alle eventuele online verbindingen gedeactiveerd. Dan maar geen connected services. Ik ben benieuwd wanneer ik voor het eerst tegen een lege 12v accu aanloop.
 
Met een klasse 5 alarm systeem verbaast het mij totaal niet dat je accu steeds leeg is, meestal is dat met een week of 3-4 al het geval met dergelijke stroom vretende alarmsystemen omdat die periodiek een verbinding met de meldkamer maken.

Krijg je op reis na paar weken nog bericht van de alarm meldkamer dat er een accuspanning storing geregistreerd wordt, dat zou normaal moeten gebeuren omdat dit als mogelijke diefstal/ sabotage poging hoort te worden geregistreerd bij de meldkamer

Zo niet, dan is je alarm in de parkeergarage zodanig afgeschermd dat deze helemaal geen contact kan maken met de meldkamer (vermoedelijk zal je met je mobiel ook geen GPS verbinding hebben in de garage, dat geeft aan dat je alarm dat ook niet heeft) en zal een inbraak ook niet door komen.
Is op dat moment je klasse 5 alarm functie (meldkamer verbinding en tracking) vrij zinloos want heeft geen verbinding, maar staat wel constant stroom te verbruiken in poging de meldkamer te bereiken.

Normaal zal een alarm bij spanning val ook met de sirene in de auto alarm geven (ziet dat als sabotage poging) , vermoedelijk zal op een bepaald moment tijdens je afwezigheid daardoor het alarm permanent af staan gaan en is dan de back-up accu in je alarm sirene snel leeg, heb je dat nog bemerkt, geen bericht vanuit mensen in de garage dat je alarm sirene een tijd is afgegaan?

Ik vrees dat in jouw geval er weinig oplossingen zijn:
- druppellader aansluiten, maar je geeft aan dat dit niet kan, er is geen 220v aansluiting in de garage

- het alarm bij afsluiten niet laten activeren, soms lukt dat wanneer je de auto met de fysieke sleutel afsluit, maar kans dat met jouw geavanceerde alarm niet lukt, activeert mogelijk hoe dan ook wanneer de sloten met centrale vergrendeling elektronisch dicht gaan.
Is echter een poging waard.
Nadeel is dan dat je dan geen actief alarm hebt, maar aan de andere kant: als je accu leeg is heb je dat ook niet..

-2e zelfde accu parallel aansluiten in de auto aan de standaard accu, mogelijk heb je dan wel voldoende capaciteit om deze lange parkeer periode te overbruggen, nadeel bij 2 accu's zomaar parallel aansluiten is dat ze dan gaan "communiceren" en dat geeft wat extra capaciteit verlies

-er bestaan naast de standaard 220v-12v druppel laders ook 12v-12v druppel laders, die zijn speciaal bedoeld om een 12v accu via druppelen op niveau te houden vanuit een andere 12v accu, daarbij beb je dan niet het capaciteit verlies wat bij rechtstreeks parallel aansluiten optreedt, dit lijkt in jouw situatie eigenlijk de enige functionele oplossing.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n