Lexus GS 300H en GS 450H

Erik S

Nieuw hier
16 jul 2022
16
8
3
Hallo iedereen,
Ik ben Erik en woon onder de rook van Rotterdam.
Ben eigenlijk al een tijdje alleen een lezer op dit interessante en informatieve forum.:)
We willen na de vakantie een andere auto een GS300H of GS450H bouwjaar vanaf 2012.
Eerlijk gezegd weten we te weinig van het merk maar hier op het forum door Lexus rijders
hopen we een hoop te weten te komen.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Hallo Erik, welkom op het forum.
Welke versie het ook wordt, het is een uitstekende keuze.
Je zal er al genoeg over gelezen hebben waarschijnlijk.
Ga indien mogelijk in beide rijden op 1 dag, puur om het verschil in motorisering te ervaren.
Verschil in brandstofverbruik is niet zo groot als dat je zou denken.
Persoonlijk vond ik de 450h de beste combinatie , omdat er altijd een machtige kracht en versnelling voorhanden is.
Vind je dat minder belangrijk is de 300h de meer voordelige keuze, met evengoed een heerlijke souplesse.
Laat weten wat het wordt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
843
113
Ruim 100 pony's extra... Beide zijn zeer betrouwbaar... Maar....
De 450h kost meer in belasting, verzekering, onderhoud, benzine, en aanschaf.
Als je normaal rijdt is een 300h ruim snel genoeg en dus de wijze keuze lijkt mij.
Doe je graag stoplichtsprintjes dan zou ik voor de 450h gaan.
 

Erik S

Nieuw hier
16 jul 2022
16
8
3
Bedankt voor de snelle reacties.
Toch een vraag over het onderhoud, is de 450h veel duurder in onderhoud en waar gaan de extra kosten in zitten?
Voor verbruikscijfers moeten we dan uitgaan van 300h circa 1op15 en een 450h 1op12?
Aanschaf, belasting en verzekering kunnen we opzoeken maar bovenstaande vragen zijn voor ons onduidelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: United lexus society

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
843
113
Ik weet niet wat onderhoud kost, maar tel maar na: 2 extra bougies en meer olie voor de 450h. Gigantisch verschil zal het niet zijn maar toch, iedere Euro is er een.
Verbruik 300h 4.4 tot 4.7 L/100km (volgens RDW)
Verbruik 450h 6.1 tot 6.2 L/100km (volgens RDW)
Ik de praktijk haal je deze waardes waarschijnlijk niet, maar je ziet wel het verschil, globaal 25% meer brandstof voor de V6. @Arbitrator kan dit precies uitrekenen voor je.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
De onderhoudskosten kan je bij Lexus op internet vinden met de 300h en de 450h naast elkaar om goed te kunnen vergelijken.
Gemiddeld 10 tot 15% extra met als uitschieter de beurt waarbij de bougies vervangen worden.
Uiteraard zullen de banden bij de 450h sneller slijten als je veelvuldig met zijn kracht speelt, je hoeft er echter niet altijd gebruik van te maken.
Het is wel fijn dat het kan.
Gemiddeld reed ik met de 450h tussen 1 op 13/14 zonder echt met economische rijstijl.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Ik rijd , ook met de IS300h ,vrijwel dezelfde routes jaar op jaar (bijv. 1x 3500km vv naar Roemenie en 1x naar de Cote d'azur of Italië zo'n 2750km vv) en dit met verschillende wagens de afgelopen decennia. Werkelijk waar. de 1600kg zware 2.5 300h verbruikt evenveel als een nieuwe Seat Mii 1.0 aut. 60pk , zo'n UP-ding van 900kg (allebei 2 jaar gereden).
De 300h rijdt op snelwegen zo'n 1 op 17,5 , als je je aan de snelheid houdt en in stadsverkeer slechts 1 op 13,5 . Al beweren ze vaak andersom.

Kan me niet herinneringen ooit - heb er zeker 50 achter mijn naam- een zuiniger wagen gehad te hebben en zo weinig zorgen om gebreken, het pechpotje blijft vol.
Zeer tevreden dus. Ook omdat ik het een mooi gelijnde wagen vind , die je niet overal ziet staan of rijden.
De eco stand gebruik ik in de stad, normaal op de snelweg, en sport bij invoegen/inhalen/berg op. In de normale stand werkt de airco beter en heeft ie veel souplesse.
Bijv een 1.8 200CTh , die ik ook 2 jaar heb gehad, rijdt niet veel zuiniger terwijl die wel veel vaker in de sportstand moest om mee te komen.

Ik zou voor zo nieuw mogelijk gaan. Dat ie nog in de 10 jaar garantieregel valt . Een 450h is ongetwijfeld nog leuker, maar behelpen in een 300h is het zeker niet.

mvg,
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
843
113
Eigenlijk moet je voor de 450h gaan, mensen vragen naar die vreemde wagen van wasda? Dan moet je wel kunnen zeggen dat er een dikke V6 in ligt.
Ondertussen stap je decadent in een korte broek en met slippers uit je Laksus die niemand herkent en kijk je minachtend naar al die Merc's in de straat waar niemand naar omkijkt omdat ze die nu wel kennen. (Behalve bij de nieuwe LS, dan schaam je jezelf omdat het tegenwoordig een 6 pittertje is.)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Mocht je voor de F-sport willen gaan: de 450h heeft wel rear wheel steering, maar de 300h niet.
Voor het verbruik zou ik het niet laten, de 450h is iets onzuiniger dan de 300h, maar dat weegt ruimschoots op tegen de extra PK's die je er voor terugkrijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
843
113
En nog een advies, neem er een met een HUD. Da's echt ge-wel-dig, ik zou niet meer zonder kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
En nog een advies, neem er een met een HUD. Da's echt ge-wel-dig, ik zou niet meer zonder kunnen.
Inderdaad, net als: memory seats, geventileerde stoelen, stuurverwarming, rear sunshades, vlinderhoofdsteunen, grootlichtassistent, sport S+ met adaptieve demping, dakraam, elektronische kofferklep, achterbankverwarming, adaptive cruise control, lane keep assist, Mark Levinson audio...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
843
113
Inderdaad, net als: memory seats, geventileerde stoelen, stuurverwarming, rear sunshades, vlinderhoofdsteunen, grootlichtassistent, sport S+ met adaptieve demping, dakraam, elektronische kofferklep, achterbankverwarming, adaptive cruise control, lane keep assist, Mark Levinson audio...
Zit dat er niet allemaal standaard in?