Lexus GS 300H en GS 450H

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Inderdaad, net als: memory seats, geventileerde stoelen, stuurverwarming, rear sunshades, vlinderhoofdsteunen, grootlichtassistent, sport S+ met adaptieve demping, dakraam, elektronische kofferklep, achterbankverwarming, adaptive cruise control, lane keep assist, Mark Levinson audio...
Veel van deze dingen zijn leuk maar geen must-have voor mij.
Must-haves voor mij:

Keyless entry (standaard dacht ik?)
HUD (optie?)
Stoelkoeling (optie?)
ML (als je van een goed stukje muziek houdt)

Dingen voor mij die niet hadden gehoeven:

Grootlichtassistent (rommel waarmee je tóch tegenliggers verblindt gebruik ik nooit)
Dakraam (binnenkort maar eens dicht laten lassen, gebruik ik ook nooit)
Achterbank verwarming (nutteloos, koeling is wel prettig, maar die zit niet op de GS dacht ik.)

Oftewel kijk voordat je tot aankoop over gaat of jouw must-have opties er op zitten.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Meest nutteloze optie, ééntje die je écht niet wil, is lane assist.
Ik heb nu in diverse wagens met die functie gereden en man man man wát een droevenis. Je zit de hele tijd met je auto te worstelen. Zinloos.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Meest nutteloze optie, ééntje die je écht niet wil, is lane assist.
Ik heb nu in diverse wagens met die functie gereden en man man man wát een droevenis. Je zit de hele tijd met je auto te worstelen. Zinloos.
Ik herken dat niet, mijn auto rijdt zichzelf en ik vind het heerlijk op snelwegen en N wegen
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Als je geen richting aangeeft wilt de auto je terugsturen, gelukkig met babykracht anders zou het levensgevaarlijk zijn.
Bij mij staat het altijd aan, op de snelweg en N weg raak ik het stuur net aan en laat de auto maar sturen en gas geven, werkt perfect bij de mijne. (mits de belijning goed zichtbaar is.)
In files hoef ik het stuur niet eens aan te raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Als je geen richting aangeeft wilt de auto je terugsturen, gelukkig met babykracht anders zou het levensgevaarlijk zijn.
Ik heb eens een gloednieuwe Mazda 3 van een zwager uitgeprobeerd..

Ik moest vooral eens even proberen hoe fijn adaptieve cruise control was...
De auto remde keurig af omdat ik op een voorligger stuitte, dus ik kijk in m'n spiegel of de persoon naast mij al bijna gepasseerd is, zodat ik zelf in kan gaan halen..

Om aan te geven dat ik achter meneer wil invoegen (terwijl zijn achterkant nog naast mij rijdt) geef ik vast richting aan naar links...

Gaat me daar die stomme auto opeens op het gas 😅🤣
Nou dat was iets te vroeg zeg maar..
Moet je weer op de rem...

Blijkbaar gaat het systeem niet in iedere auto even goed..

Voorlopig let ik zelf nog wel even op
 
  • Wow
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ik heb een 450h Luxury line zonder aanvullende opties - afgezien van een ML audiosysteem en een S+ stand van de aandrijving - hetgeen kennelijk in Frankrijk waar het ding vandaan komt de standaard was. Heel veel andere dingen die in de President uitvoering zitten heb ik niet - en ik mis die tot nu toe ook niet. Het ding rijdt voortreffelijk, ook zonder adaptive cruise control, HUD, lane keep assist etc.

Magerder dan een Luxury line zou ik echter niet kiezen. Daar is toch bij de samenstelling naar een aantrekkelijker verkoopprijs gewerkt en dat merk je bijvoorbeeld aan de stoelverstellingsmogelijkheden en de bekleding. Niks mis mee, maar toch - niet helemaal zoals je bij een Lexus verwacht.

Anders gezegd: probeer uit te vinden welke opties je beslist nodig denkt te hebben. Als je het tot nu toe niet nodig had, kun je er waarschijnlijk in de toekomst ook wel zonder. Hoewel, dat stuur dat omhoog gaat en de stoel die naar de achterste stand wegschuift als je de deur opent om in te stappen zodat je geen extra moeite hoeft te doen om je buik naar binnen te frommelen is wel leuk om de buren te imponeren. Decadent, maar ook wel leuk om een beetje mee te demonstreren.
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n

Erik S

Nieuw hier
16 jul 2022
16
8
3
Ik heb een 450h Luxury line zonder aanvullende opties - afgezien van een ML audiosysteem en een S+ stand van de aandrijving - hetgeen kennelijk in Frankrijk waar het ding vandaan komt de standaard was. Heel veel andere dingen die in de President uitvoering zitten heb ik niet - en ik mis die tot nu toe ook niet. Het ding rijdt voortreffelijk, ook zonder adaptive cruise control, HUD, lane keep assist etc.

Magerder dan een Luxury line zou ik echter niet kiezen. Daar is toch bij de samenstelling naar een aantrekkelijker verkoopprijs gewerkt en dat merk je bijvoorbeeld aan de stoelverstellingsmogelijkheden en de bekleding. Niks mis mee, maar toch - niet helemaal zoals je bij een Lexus verwacht.

Anders gezegd: probeer uit te vinden welke opties je beslist nodig denkt te hebben. Als je het tot nu toe niet nodig had, kun je er waarschijnlijk in de toekomst ook wel zonder. Hoewel, dat stuur dat omhoog gaat en de stoel die naar de achterste stand wegschuift als je de deur opent om in te stappen zodat je geen extra moeite hoeft te doen om je buik naar binnen te frommelen is wel leuk om de buren te imponeren. Decadent, maar ook wel leuk om een beetje mee te demonstreren.
Thanks Romke, maar het aantal GS modellen vanaf 2012 onder de 35k is beperkt en zeker die met leuke opties.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb een GS 450h president line uit 2012 gehad en ik kwam op een verbruik van 1:14 - 1:16 uit. Ik heb ook diverse Toyota en Lexus hybrides met 4 cylinders gereden en de V6 is stukken rustiger en soepeler. Hij heeft veel meer koppel waardoor hij minder toeren hoeft te maken, bij 100 - 120 km/u op de snelweg tik je misschien net de 1200 RPM aan. Bij zulke lage toerentallen hoor je de motor amper. Ik heb al besloten dat ik tot het moment waarop ik overga naar een elektrische wagen niets meer koop met minder dan 6 cylinders. 😉

Ook de uitspraak over de HUD kan ik bevestigen. Eigenlijk verbaast het me dat het nog niet wettelijk verplicht is want het scheelt enorm dat je je ogen niet van de weg af hoeft te halen, veel meer dan je in eerste instantie zou denken. Je hoeft je ogen ook niet steeds opnieuw van ver weg naar dichtbij scherp te stellen en weer terug en ook dat lijkt iets kleins, totdat je het op een lange rit niet een paar honderd keer hebt hoeven te doen.

Een GS 450h vinden met HUD wordt echter inderdaad een uitdaging. Het is altijd al een vrij zeldzame verschijning geweest en hij wordt alleen maar exclusiever. Soms heb ik er nog een beetje spijt van dat ik hem heb ingeruild voor een RX...

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: LEX(D)US en Arbitrator

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
24
16
3
Rij sinds 2019 met een GS 450h President line 2014, tot groot genoegen. Had bij aankoop 48.000 km., nu de 100.000 km. voorbij. Had eerst een GS 300H F-Sport uitvoering omdat de dealer mij had overtuigd door het argument dat buiten de grotere motor, het rijden hetzelfde was...
Na een paar weken reeds spijt dat ik mij had laten overhalen en 6 maand later bood men een GS 450h President line aan bij een andere Lexus-dealer.
Na de testrit onmiddellijk de 300 ingewisseld en tot nu toe geen moment spijt van gehad. Niets gaat boven een 6 cilinder. Zachtheid, souplesse en brute kracht als het moet. Bovendien heeft hij een mooi geluid als men hem de sporen geeft.
Kosten en verbruik liggen niet zover uit elkaar. Verbruik tussen 5,8 en 9 liter op 100 km.
Als je de mogelijkheid hebt om 450h te kopen, zeker doen! Het zal trouwens één van de laatste 6 cilinders zijn die in het gamma wordt aangeboden. Zijn opvolger, de ES en de nieuwe RX hebben al een 4 cilinder!
Groetjes
 
  • Leuk
Waarderingen: LEX(D)US en Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
461
205
43
Rij sinds 2019 met een GS 450h President line 2014, tot groot genoegen. Had bij aankoop 48.000 km., nu de 100.000 km. voorbij. Had eerst een GS 300H F-Sport uitvoering omdat de dealer mij had overtuigd door het argument dat buiten de grotere motor, het rijden hetzelfde was...
Na een paar weken reeds spijt dat ik mij had laten overhalen en 6 maand later bood men een GS 450h President line aan bij een andere Lexus-dealer.
Na de testrit onmiddellijk de 300 ingewisseld en tot nu toe geen moment spijt van gehad. Niets gaat boven een 6 cilinder. Zachtheid, souplesse en brute kracht als het moet. Bovendien heeft hij een mooi geluid als men hem de sporen geeft.
Kosten en verbruik liggen niet zover uit elkaar. Verbruik tussen 5,8 en 9 liter op 100 km.
Als je de mogelijkheid hebt om 450h te kopen, zeker doen! Het zal trouwens één van de laatste 6 cilinders zijn die in het gamma wordt aangeboden. Zijn opvolger, de ES en de nieuwe RX hebben al een 4 cilinder!
Groetjes
Ja helaas is de 6 cilinder een uitstervend ras dus gelijk heb je. Geniet er van zolang het nog kan 👍
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Net naar Zuid-Frankrijk gereden met de 450h (jemig wat een genot, 10u in de auto zitten is geen straf) 135 kmu op de GPS en gemiddeld zat ik rond de 1 op 13-13,5.
Dat is met een ramvolle kofferbak, 2 volwassenen en 2 kinderen.
Volgend jaar een GS 300h kopen en precies hetzelfde ritje onder dezelfde omstandigheden rijden. Dan weten we het verschil.
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Volgend jaar een GS 300h kopen en precies hetzelfde ritje onder dezelfde omstandigheden rijden. Dan weten we het verschil.
Dat is dan natuurlijk flink zuiniger, want de motor is kleiner.
Nee wacht, aan de andere kant: de motor moet harder werken voor hetzelfde resultaat 🤔
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Heb toendertijd de 450h gekozen vanwege het grote genieten, niet vanwege de grote zuinigheid.
Dat hij relatief zuinig is was mooi meegenomen.:giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
849
1
464
63
Ik heb afgelopen vrijdag nog eens de TCO van onze beide “dagelijkse” auto’s uitgerekend naar een maandbedrag vanaf het moment dat we ze aangeschaft hebben. Alle kosten heb ik meegenomen en een aanname gedaan van de restwaarde die ze nu nog hebben. Aanschaf en afschrijving zijn dan nog steeds de grootste kostenpost, ook na 8 jaar benzine verstoken met een V6 (zonder hybride ondersteuning!). Dus als je de kans hebt, doe gewoon die 450h :love:
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
849
1
464
63
Om een idee te geven van de kosten van m'n IS250:

1658753923901.png

Ik denk dat de regels hierboven voor zichzelf spreken. Ik ben voor de restwaarde uitgegaan van wat er nu te koop staat bij bedrijven aan een goed onderhouden IS250 Executive met vergelijkbare km-stand en daar €2000,- van afgehaald en dat gemiddeld met de ANWB koerslijst indicatie voor deze IS250. Dit betreft de periode van aanschaf (februari 2014) tot nu.

In de totale kosten zitten ook ALLE kosten. Tot de goedkope dakkoffer en 8 velgen laten poedercoaten aan toe bijvoorbeeld. Elke tankbeurt ook trouw bijgehouden in Spritmonitor en dus gemeten aan de pomp, niet via de boordcomputer.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
461
205
43
Om een idee te geven van de kosten van m'n IS250:

Bekijk bijlage 179835
Ik denk dat de regels hierboven voor zichzelf spreken. Ik ben voor de restwaarde uitgegaan van wat er nu te koop staat bij bedrijven aan een goed onderhouden IS250 Executive met vergelijkbare km-stand en daar €2000,- van afgehaald en dat gemiddeld met de ANWB koerslijst indicatie voor deze IS250. Dit betreft de periode van aanschaf (februari 2014) tot nu.

In de totale kosten zitten ook ALLE kosten. Tot de goedkope dakkoffer en 8 velgen laten poedercoaten aan toe bijvoorbeeld. Elke tankbeurt ook trouw bijgehouden in Spritmonitor en dus gemeten aan de pomp, niet via de boordcomputer.
Een mooi overzicht. Evengoed vind ik de km prijs nog relatief meevallen. Heeft dat wellicht te maken met de hogere (inruil)prijzen van occasions?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Om een idee te geven van de kosten van m'n IS250:

Bekijk bijlage 179835
Ik denk dat de regels hierboven voor zichzelf spreken. Ik ben voor de restwaarde uitgegaan van wat er nu te koop staat bij bedrijven aan een goed onderhouden IS250 Executive met vergelijkbare km-stand en daar €2000,- van afgehaald en dat gemiddeld met de ANWB koerslijst indicatie voor deze IS250. Dit betreft de periode van aanschaf (februari 2014) tot nu.

In de totale kosten zitten ook ALLE kosten. Tot de goedkope dakkoffer en 8 velgen laten poedercoaten aan toe bijvoorbeeld. Elke tankbeurt ook trouw bijgehouden in Spritmonitor en dus gemeten aan de pomp, niet via de boordcomputer.
jeetje, dat zijn nogal bedragen, kan ik hieruit opmaken dat je EXCL. brandstof zo'n 30 cent per km kwijt bent om de auto op de weg te houden?
en is dat dan inclusief wegenbelasting en verzekering?

Want ik herinner me dat @Frank2b wel eens een bedrag per km heeft genoemd van (ik meen) € 0,08,-
en nu kan ik me niet goed voorstellen dat een IS rijden 5,5 x duurder is dan een GS rijden ;-)

Maar omdat ik het wel interessant vind om te weten wat me te wachten staat, ben ik hier benieuwd naar.

ik zit nu op:
3952 euro benzine
80 euro voor 2x apk
62 euro nieuwe lampjes voor
40 euro remblokken achter
110 euro nieuwe olie en alle filters

dit over exact 22.000 km

da's 19 cent per km inclusief brandstof , maar excl. wegenbelasting en verzekering