Lexus GS300 President 2005

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder, heb ik een oliewissel gedaan (eindelijk over op 10w40) en heb ik mijn banden moeten vervangen ivm oneven slijtage. Na het monteren van de schroefset staan mijn wielen wat naar binnen (negatieve camber) waardoor de binnenkant harder slijt dan de buitenkant. Aangezien dit met uitlijning niet te fixen was en ik de looks gaaf vind nemen we het maar voor lief, form over function zeggen ze wel eens ;)

Verder heb ik nog altijd last van het befaamde rateltje bij het koude starten. Ik had verwacht dat dit over zou gaan bij het verwisselen naar 10w40 olie maar dit was niet het geval. Als alternatieve oplossing ga ik nu proberen de PCV Valve te vervangen, deze schijnt nog eens vies te kunnen worden waardoor de olie niet goed bij de onderdelen bovenin je blok kan komen.

Daarnaast heb ik eindelijk mijn subwoofer probleem opgelost; Mijn inmiddels bijna 20 jaar oude Mark Levinson subwoofer begon wat te klapperen bij heftige bass (waarschijnlijk klein scheurtje) en dit repareren was veel tijd, moeite en er is geen garantie dat het weg blijft.

De opties waren dus OEM vervanging, OEM reparatie en aftermarket vervanging. Om bij de standaard subwoofer te komen moest heel de achterbank eruit en dit zag ik sowieso niet zitten. Daarnaast heb je geen garantie dat een tweedehands subwoofer niet dezelfde problemen gaat vertonen aangezien deze ook op leeftijd zal zijn. Een OEM nieuwe vervanging van de dealer heb ik niet eens overwogen, daarvoor zijn de kosten simpelweg te hoog.

De oplossing waar ik voor heb gekozen is aftermarket subwoofer. Aangezien het niet geheel eenvoudig is om een apart systeem in te bouwen met subwoofer + extra versterker ben ik op zoek gegaan naar een subwoofer die ik zou kunnen gebruiken op de originele mark levinson versterker. Eindstand kwam ik uit bij een 12" DVC Focal Subwoofer die ik ook op 8 Ohm kan draaien mits deze daarvoor bekabeld zal zijn.

De kofferbakbekleding ging eruit, de originele kabels werden afgetapt en de nieuwe subwoofer draait stukken beter dan de standaard Mark Levinson subwoofer! Na wat instel-werk met equalizers heb ik nu een geluid dat nagenoeg standaard klinkt bij normaal volume en bij hoger volume net wat meer punch geeft qua bass! Op de foto staat de subwoofer (die net past) nog recht, maar deze heb ik uiteindelijk schuin gezet met de skiluik open, op deze manier kun je extra genieten van de bass.
 

Bijlagen

  • PXL_20240110_205858840.jpg
    PXL_20240110_205858840.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 21
  • PXL_20240110_195311317.jpg
    PXL_20240110_195311317.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Verder heb ik de volgende koplampen op het oog, is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen of deze degelijk zijn en eventueel foutmeldingen veroorzaken?

1706622821538.png
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Verder heb ik de volgende koplampen op het oog, is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen of deze degelijk zijn en eventueel foutmeldingen veroorzaken?

Bekijk bijlage 181264
Ik had er bij mij lampen van Vipmotoz in zitten. Het model dat ik had was als origineel, maar met zwart binnenwerk. Die hebben ze al een tijd niet meer.
Ze hebben nog wel anders modellen, maar volgens mij enkel nog waarbij het meesturen van de koplampen komt te vervallen (mits je dat hebt).

Ik was trouwens diegene waardoor je gisteren werd ingehaald op de snelweg :)
 

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Ik had er bij mij lampen van Vipmotoz in zitten. Het model dat ik had was als origineel, maar met zwart binnenwerk. Die hebben ze al een tijd niet meer.
Ze hebben nog wel anders modellen, maar volgens mij enkel nog waarbij het meesturen van de koplampen komt te vervallen (mits je dat hebt).

Ik was trouwens diegene waardoor je gisteren werd ingehaald op de snelweg :)
Thanks! Zit voornamelijk naar nieuwe hele units te kijken om de auto ook wat moderner te maken ;) En dat verklaart een hoop hahaha, ik zat me nog af te vragen wie de nieuwe eigenaar van die auto zou zijn. De auto is een vorige van iemand uit ULS. Echt een prachtige bak om te zien, ook zo met die sideskirts, roofspoiler etc. Kleur is ook echt super gaaf. Wou nog achter je aan rijden maar het werd plots nogal druk op de weg en had een afslag om te halen
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
Aangezien de dikkere olie niet genoeg heeft geholpen wat betreft olieverbruik en het rateltje met starten ben ik door gaan zoeken naar andere oorzaken. Na goed zoeken kwam ik erachter dat de PCV valve wel eens verstopt kan raken met prut en hierdoor niet meer lekker ventileerd. Na een snel belletje kon ik de ophalen bij de dealer en een ding is zeker, de mijne was aan vervanging toe.

Ik hoef denk ik niet te vertellen welke nieuw of oud is ;)


1707758828646.png
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Aangezien de dikkere olie niet genoeg heeft geholpen wat betreft olieverbruik en het rateltje met starten ben ik door gaan zoeken naar andere oorzaken. Na goed zoeken kwam ik erachter dat de PCV valve wel eens verstopt kan raken met prut en hierdoor niet meer lekker ventileerd. Na een snel belletje kon ik de ophalen bij de dealer en een ding is zeker, de mijne was aan vervanging toe.

Ik hoef denk ik niet te vertellen welke nieuw of oud is ;)


Bekijk bijlage 181333
Kijk ! dat zijn de lekkere fixes !
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Zou je wat meer info daarover kunnen delen? Ik ben benieuwd wat je hebt gedaan.

De buitenste units hebben gewoon 2 duplo lampen, maar de draden zijn doorgeknipt. Dus dat stelt niets voor.
De units op de achterklep moeten gewisseld worden met de japanse of amerikaanse variant, en volgens mij draden trekken naar die units maar dat weet ik niet zeker meer.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
De buitenste units hebben gewoon 2 duplo lampen, maar de draden zijn doorgeknipt. Dus dat stelt niets voor.
De units op de achterklep moeten gewisseld worden met de japanse of amerikaanse variant, en volgens mij draden trekken naar die units maar dat weet ik niet zeker meer.
OK, bedankt voor je uitleg. ik denk dat je een oudere LS bedoeld. Die van mij is een 2011 en heeft LED achterlichten en daar ga ik niets aan veranderen :)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Aangezien de dikkere olie niet genoeg heeft geholpen wat betreft olieverbruik en het rateltje met starten ben ik door gaan zoeken naar andere oorzaken. Na goed zoeken kwam ik erachter dat de PCV valve wel eens verstopt kan raken met prut en hierdoor niet meer lekker ventileerd. Na een snel belletje kon ik de ophalen bij de dealer en een ding is zeker, de mijne was aan vervanging toe.

Ik hoef denk ik niet te vertellen welke nieuw of oud is ;)


Bekijk bijlage 181333

En heeft dit geholpen bij de ratel met het starten? Zover ik weet is die ratel te wijten aan olie die nog naar de nokkas gepompt moet worden en dus bij uitzetten naar beneden druipt en zo je nokkenas bij starten kort "droog" loopt. In de UK zijn er enkele die dit zo vervelend vonden dat zij een dry-sump systeem sec voor de nokkenas die de olie op druk houdt en loslaat in de nokas bij starten van de motor.

Fraaie wagen! En ik onderschrijf de complimenten van je handigheid en enthousiasme! Ik ben eerlijk gezegd ook wat meer van de OEM looks. Mijn GS300 en de jouwe zijn van hetzelfde bouwjaar. Ik ben wel benieuwd naar je uitlaatoplossing. Zelf is de mijne bij de mid-pipe, onder de hitteschilden lek gerot wat mij nu een P0420/0430 foutcode geeft. Vervangen voor custom RVS of instant mid-pipe zoals Megan zit ik te overdenken. OEM is een prijzig gebeuren en dan zou ik al een uitlaat van na de facelift nodig hebben gezien hun fix tav roest achter de hitte schilden. Ik ben echter bij Custom RVS of Megan een beetje huiverig voor een te hard geluid en "drone" op de snelweg. De GS is immers dan zo heerlijk stil. Meer mensen hier met deze luxe problemen?
 
Laatst bewerkt:

nigelvm

Hoort erbij
27 nov 2022
28
40
13
En heeft dit geholpen bij de ratel met het starten? Zover ik weet is die ratel te wijten aan olie die nog naar de nokkas gepompt moet worden en dus bij uitzetten naar beneden druipt en zo je nokkenas bij starten kort "droog" loopt.
Van tevoren wist ik dit ook niet zeker maar het lijkt naar mijn idee wel iets geholpen te hebben, echter geen idee of zoiets placebo is aangezien het probleem nogal onregelmatig is.
In de UK zijn er enkele die dit zo vervelend vonden dat zij een dry-sump systeem sec voor de nokkenas die de olie op druk houdt en loslaat in de nokas bij starten van de motor.
En inderdaad, zoiets vond ik alleen net teveel moeite haha.
Ik ben echter bij Custom RVS of Megan een beetje huiverig voor een te hard geluid en "drone" op de snelweg.
Ik heb zelf eerst een standaard OEM midpipe gehad met een muffler delete en toen vind ik de drone echt niet prettig. Juist om die reden heb ik de originele middendemper vervangen voor een Vibrant Ultra Quiet midpipe (middendemper). Toen deze demper ertussen gelast was werd het geluid aanzienlijk beter en was de drone ook weg. Voor zover ik weet heeft zo'n aftermarket oplossing dus juist minder drone ;). Ik vermoed dat de megan racing midpipe ook zo'n zelfde effect zal hebben, al zal deze middendemper wellicht wel wat kleiner zijn en dus iets minder dempen dan die van mij.

Wat ik eventueel voor je zou kunnen proberen is om de originele dempers terug te zetten onder de mijne en kijken hoe het klinkt. Dan zou ik wel even moeten kijken of ik ruimte genoeg heb met een krik om de uitlaat te verwisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Van tevoren wist ik dit ook niet zeker maar het lijkt naar mijn idee wel iets geholpen te hebben, echter geen idee of zoiets placebo is aangezien het probleem nogal onregelmatig is.

En inderdaad, zoiets vond ik alleen net teveel moeite haha.

Ik heb zelf eerst een standaard OEM midpipe gehad met een muffler delete en toen vind ik de drone echt niet prettig. Juist om die reden heb ik de originele middendemper vervangen voor een Vibrant Ultra Quiet midpipe (middendemper). Toen deze demper ertussen gelast was werd het geluid aanzienlijk beter en was de drone ook weg. Voor zover ik weet heeft zo'n aftermarket oplossing dus juist minder drone ;). Ik vermoed dat de megan racing midpipe ook zo'n zelfde effect zal hebben, al zal deze middendemper wellicht wel wat kleiner zijn en dus iets minder dempen dan die van mij.

Wat ik eventueel voor je zou kunnen proberen is om de originele dempers terug te zetten onder de mijne en kijken hoe het klinkt. Dan zou ik wel even moeten kijken of ik ruimte genoeg heb met een krik om de uitlaat te verwisselen.
Goed om te horen. Ik heb wat mails en berichten naar Suprasport gestuurd of zij wat kunnen zeggen over het effect van een Megan midpipe met oem einddempers, maar blijkbaar is men daar druk met andere dingen.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Als er last is van drone, kan ik ook een branch resonator maken. Al een paar met succes gedaan en binnenkort een V12 voor het zelfde.

Mooi foto zo van de wagen op de ring :)