Lexus IS 300H trilling hobbelen tijdens zachtjes acceleren

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

ISbram

Nieuw hier
8 mei 2025
6
10
3
Goedemiddag allemaal,

Ik ben Bram ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb sinds een paar dagen een raar euvel met mijn IS 300h uit 2014.
Tijdens normaal acceleren trilt de hele auto en soms hobbelt deze ook alsof je kromme velgen hebt,
Uitlijning en balancering van de wielen is allemaal oke.
tijdens flinke acceleratie is er niks te merken.
Ik tank sinds een tijdje E10 en vroeg me af of het daar misschien iets mee te maken zou kunnen hebben.
De auto toont geen foutcodes.
Enkel wat ik ook merk maar dat merkte ik al toen ik de auto net kocht is dat zodra je rustig afremt en de auto onder de 15 km per uur zakt je een trilling voelt tijdens het remmen.
Dit zit niet in de remschijven maar lijkt ook uit de aandrijving te komen. Niet heel storend maar soms valt het op.

Heeft iemand van jullie dit misschien mee gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Kun je het niet op bijvoorbeeld een remmenbank stilstaand analyseren en ā€œmeten her en derā€ ?
 

Bijlagen

  • IMG_3422.jpeg
    IMG_3422.jpeg
    130,3 KB · Weergaven: 35
Kun je het niet op bijvoorbeeld een remmenbank stilstaand analyseren en ā€œmeten her en derā€ ?
Ik denk dat ik mijn probleem heb gevonden. Het gevoel lijkt echt op een haperende motor.
Ik heb vandaag de auto achter omhoog gekrikt en met de wielen vrij in zijn drive laten lopen. Ik had veel hoogteslag en zijdelingse slag. De 19 inch jr breedset omgewisseld voor de originele 17 inch winterset. Ik voel momenteel niks meer dus heb goede hoop. Ik ga zo een paar weken rond rijden en kijken of het probleem daadwerkelijk weg blijft.
 
Zoiets moest het wel haast zijn, een Lexus af fabriek trilt of hobbelt niet šŸ˜‰.
Dat was je op de remmenbank misschien wat moeilijker opgevallen (wel onder de auto wanneer je de ophanging ziet hobbelen) dan vrij in de lucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Geen idee of dit het is, maar er zit een demper in de transmissie die het schudden/trillen tijdens stoppen/starten van de brandstofmotor moet dempen. Mogelijk dat die het is. Je zegt dat tijdens flinke acceleratie niets te merken is? Wat doet je IS als je zo rustig rijdt dat je volledig elektrisch rijdt, trilt ie dan ook?

Als je optrekt naar een hogere snelheid en je laat ā€˜m uitrollen, trilt ie dan?

Als je stevig remt, trilt ie dan?
En als je voorzichtig remt, op zo’n manier dat je alleen afremt op de elektromotor, wat voel je dan?

E10 lijkt me hier niets mee te maken hebben.

Hoe dan ook, ik zou naar een dealer gaan. Maar misschien zit er een Toyota dealer of -specialist in de buurt als je niet al te ver meer durft te rijden. Het principe van de aandrijflijn is bij Lexus gelijk aan Toyota. Lexus heeft zwaardere, meer vermogende uitvoeringen maar het concept werkt hetzelfde. Is je auto jonger dan 10 jaar en heeft ie minder dan 200.000km gereden en is de laatste onderhoudsbeurt nog geen jaar en 15.000km geleden door een Lexus-dealer uitgevoerd, dan heb je mogelijk garantie. Maar bel eerst naar een dealer om dit af te stemmen.
 
Hoi, vandaag had is300h uit 2015 met 60k op de teller voor een test drive bij Lexus Utrecht en dat was een teleurstelling. Auto is best prima, maar tijdens accelereren rond 60km/u en zachtjes accelereren auto was constant aan het trillen alsof wegdek heel erg hobbelig was. Heb keer 5 of 6 getest langdurig zacht accelereren en rond 60km/u en en krijg een lampje check engine op het dashboard ( tijdens een test drive). Eerlijk gezegd Ik had zoiets van een is300h echt niet verwacht.
Heb zelf twee ct200h maar ben nu opzoek naar een volgende Lexus.
Komt zo een probleem vaak voor bij is300h ? Moet ik stoppen met zoeken of toch dit model een kans geven ?
 
Hoi, vandaag had is300h uit 2015 met 60k op de teller voor een test drive bij Lexus Utrecht en dat was een teleurstelling. Auto is best prima, maar tijdens accelereren rond 60km/u en zachtjes accelereren auto was constant aan het trillen alsof wegdek heel erg hobbelig was. Heb keer 5 of 6 getest langdurig zacht accelereren en rond 60km/u en en krijg een lampje check engine op het dashboard ( tijdens een test drive). Eerlijk gezegd Ik had zoiets van een is300h echt niet verwacht.
Heb zelf twee ct200h maar ben nu opzoek naar een volgende Lexus.
Komt zo een probleem vaak voor bij is300h ? Moet ik stoppen met zoeken of toch dit model een kans geven ?
 
Beste Dimitri,

EƩn is 300 H is een strak steurende auto.
Is dus stug , dat neemt niet weg dat de auto goed moet rijden.

Als er bij jou een motor management lampje gaat branden dan ben ik benieuwd wat er aan de hand is?

Ik heb er met verschillende gereden rijd naar mijn mening erg goed.

Bij het uitlezen heb ik de foutmelding gekregen (injection swiching status not good)
Dit is een fout melding die gerelateerd kan zijn aan het inhouden/ bokken/stotteren

Ben naar de dealer gegaan en een afspraak gemaakt.
 
Met de IS waarmee je gereden hebt lijkt me iets mis.
Dit is geen ā€œnormaleā€ ervaring met de IS300h.
En wat zei de verkopende partij daarover ? šŸ¤”

Zoek een andere en ga opnieuw ervaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Komt zo een probleem vaak voor bij is300h ? Moet ik stoppen met zoeken of toch dit model een kans geven ?
Dit komt bij mijn weten niet vaak voor. Ik zou dit exemplaar lekker laten staan. Of je dit model toch een kans moet geven is natuurlijk jouw keuze. Wat zou je anders overwegen? Een Lexus is ook maar een auto met een hoop complexe techniek, maar jaar op jaar blijkt maar weer eens dat wanneer het op een hoop complexe techniek aankomt voor dagelijks vervoer in deze prijsklasse dat er weinig tot niets beters te koop is dan een gemiddelde Lexus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Beste Dimitri,

EƩn is 300 H is een strak steurende auto.
Is dus stug , dat neemt niet weg dat de auto goed moet rijden.
"Stug" is niet het woord dat ik zou gebruiken om de 300h te typeren. "Soepel" is waar ik aan denk. Ik heb de indruk dat de 300h redelijk zachte veren heeft (tov. het gewicht) maar wat stuggere demping. Je merkt in snellere bochten dat de auto zich even "moet zetten" maar dan stabiel en vlak de bocht door gaat, en ik denk daarom.
 
Hoi, vandaag had is300h uit 2015 met 60k op de teller voor een test drive bij Lexus Utrecht en dat was een teleurstelling. Auto is best prima, maar tijdens accelereren rond 60km/u en zachtjes accelereren auto was constant aan het trillen alsof wegdek heel erg hobbelig was. Heb keer 5 of 6 getest langdurig zacht accelereren en rond 60km/u en en krijg een lampje check engine op het dashboard ( tijdens een test drive). Eerlijk gezegd Ik had zoiets van een is300h echt niet verwacht.
Heb zelf twee ct200h maar ben nu opzoek naar een volgende Lexus.
Komt zo een probleem vaak voor bij is300h ? Moet ik stoppen met zoeken of toch dit model een kans geven ?
Die "check engine" lijkt mij niet goed, en dat bij Lexus zelf:(
Onze IS uit 2017 (facelift) heeft hier totaal geen last van, hoogstens even een 'hik' als je met een koude motor (<1 min rijden) flink accelereert. Rij dagelijks woon-werk 50-60-80 wegen. Kom ook bij een CT vandaan en zou het zeker een kans geven.
 
Ik vind de IS300h een heerlijke rijdersauto. Stuurt heerlijk en is goed geveerd en gedempt.
Ik heb ook wel ergens een klein trillinkje, bijv. rond de 15km/u tijdens zachtjes remmen. Niks ernstigs en wellicht hoort het niet maar ik maak me er niet zo druk om.
Echt flink trillen en bokken hoort natuurlijk niet, en al helemaal geen storingslampjes!
Ga vooral in enkele andere exemplaren rijden, dan ervaar je zeker verschil.
 
Toch typisch dat een dealer een auto voor een proefrit meegeeft met een Check Engine melding. Kan natuurlijk toeval zijn en dat de dealer dit niet wist. Lekker laten staan zou ik adviseren, aanbod van gebruikte IS300h’s is best aardig, ook buiten de dealer om.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
Een Lexus hoort niet te trillen. Geen enkele auto hoort te trillen overigens. Gewoonlijk proefrijden in een ander exemplaar voor een goede rijderservaring. Maar zo te lezen zijn alle forumleden unaniem het erover eens dat trillen niet hoort 😁