lexus is220d

kevin staels

Nieuw hier
3 feb 2011
7
0
0
weet er iemand waarom mijn auto de laatste tijd regelmatig nogal hevig rookt via uitlaat.(kleur is wit)kheb hem al uitgelezen maar geen foutcodes.en ik heb er nogal ??n zien rijden die blijkbaar hetzelfde probleem had. :hi:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
dat staat er niet bij vermeld helaas, maar als je dat dagelijks doet, dan regenereerd dat ding ook vaker dus is die ook langer schoon... wat ik wel merk, is dat als ik voor een langere tijd (2,3 weken) alleen stadsritjes heb gehad dat de motor begint te stotteren, even de snelweg op en alles leegbranden en dat is dan verholpen lol...

Immers als die roetfilter verstopt raakt en kapot gaat dan is dat ook niet goedkoop om te vervangen...

dat verhaal van 10 minuten boven de 2000 toeren staat overigens in het instructieboek van de 6...
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Regeneratie gebeurt vaak met extra inspuiting brandstof om een hogere temperatuur te verkrijgen waardoor het roet beter verbrand.De frequentie wordt bepaald door sensoren.Bij veel autoweg gebruik duurt het duizenden km voor de regeneratie gebeurt.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Is dat niet een proces wat continue door de IS220D wordt gedaan, de naverbranding? Dat is toch een van de redenen waarom je geen roetwolk ziet bij een Lexus?

Vgl. de getunede TDI's........ Enorme zwarte roetploem bij het hard wegrijden. De mijne zie je gewoon niet roken, en is ook getuned.
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Dit probleem zie ik bij mij ook steeds vaker. Continue roken terwijl normaal wordt overgeschakeld.
Ineens houdt het op, maar soms begint het gewoon weer. Geen idee of het de roetfilter is die zichzelf probeert schoon te houden. Is er een manier om daar achter te komen?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het zou het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem wel eens kunnen zijn dat aan een schoonmaakbeurt toe is.

Voor de ervaren DIY (dus niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent!!!):

 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Dit lijkt er idd erg op ja. soms helemaal niets en dan een behoorlijke tijd continue. Verbruik is niet drastisch toegenomen, maar hij is nooit zuinig geweest (1 : 11.5).
Volgende week staat een kleine beurt gepland dan wordt de olie vervangen en ook de EGR schoongemaakt....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Goed plan, dan wordt meteen een bekende verdachte (EGR) uitgesloten. Mocht dat idd de oplossing zijn voor het rookgordijn, laat het a.u.b. nog even weten ;)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
EFORCE zei:
Dit lijkt er idd erg op ja. soms helemaal niets en dan een behoorlijke tijd continue. Verbruik is niet drastisch toegenomen, maar hij is nooit zuinig geweest (1 : 11.5).
Volgende week staat een kleine beurt gepland dan wordt de olie vervangen en ook de EGR schoongemaakt....



Neem van mij en meerderen aan dat een Lexus diesel per definitie niet zuinig is. Wel een fantastisch mooie wagen is, maar helaas een Lexus onwaardig blok.

EGR is erg vaak het euvel.
Advies is dan ook af en toe de motor goed heet te stoken en niet onder de 2000 toeren rijden.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
EFORCE zei:
Als ik altijd boven de 2000 toeren moet rijden wordt ie nog schadelijker ;-)


Voor het milieu wel, maar niet voor je auto en je wallet ;)
Verbruik is niet extreem meer in zijn 5 dan in zijn 6.
Tenminste, een paar getest, geen grote verschillen gezien.

EGR grapjes heeft me vele malen meer gekost dan het negatief verschil in verbruik me zou kosten ;)
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
We gaan de EGR iig laten schoonmaken vrijdag.
Afgelopen weekend ritje Tilburg gehad, vooral snelweg. Geen extreme rook meer gezien. Misschien idd ook de roetfilter die zich nu wel heeft kunnen reinigen. Normaal rijdt ik veelal provinciale wegen.....
 

EFORCE

Hoort erbij
17 sep 2012
40
0
0
Auto heeft net een beurt gehad. Geen rare dingen tegengekomen. EGR schoongemaakt, zoals gepland. Dat was nodig. Hij zat potdicht, dus dat had zowieso voor problemen gezorgd op den duur. Wat Forte voor de roetfilter erbij en daarna even naar Duitsland om een goed te verbranden ;-). Nu even afwachten op het resultaat...