Lexus velgen 19x8J ET35 onder IS200

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.731
471
83
Goedemiddag,

Ik heb gisteren wat 19" Lexus velgen op de kop getikt.


Ik twijfelde over de ET van 35, maar naar wat zoeken op internet leekt het erop dat dit toch zou passen, dus ben ik ze gaan halen. Nu blijkt echter dat de velgen toch wat uitsteken.


Is er een manier om deze velgen passend te maken (zonder spatbordverbreeders)?

Bij voorbaat dank,
Roel
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.731
471
83
Even de wetgeving opgezocht, blijkt dat dat wielen maximaal 3cm mogen uitsteken.
Klik hier voor het artikel

Ik dacht altijd dat ze helemaal niet mogen uitsteken... maar goed, ik zou het toch fijn vinden als ze helemaal niet uitsteken :)
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Had ik je zo wel kunnen vertellen ET35 gaat hem bij 19" niet worden (zeker niet zonder extreme rol, trek en als je pech hebt lak werkzaamheden)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Doet mij denken aan: kapper, kunt u mijn haren wat langer knippen? :D

Maar goed, er moet iets van de velgen af (als je niet wilt rollen) en dat lijkt alleen mogelijk d.m.v. een draai-/feesbank. Of dat ?berhaupt kan en wenselijk is m.b.t. de integriteit van de velgen, is vers twee..
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Het zijn wel mooie velgen.
Achter moet het toch zeker wel passen.
Voor zul je denk ik toch 5mm afmoeten laten draaien. Als de velg dit toelaat.
Je zult ff een velgen reparateur er na moeten laten kijken of dit kan en mischien kunnen ze dit meteen doen.
Een vriend van me heeft het ook laten doen zonder problemen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.731
471
83
Bedankt!

Ik had nog nooit gehoord van velgen afdraaien, maar lijkt me een goed optie. Ik ga dat eens uitzoeken.
Achter pas inderdaad wel.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja afdraaien kan niet bij alle velgen, dus je moet dit even navragen hoeveel "vlees" je hebt om af te draaien en minimaal nodig hebt.
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
Stelling is: eigenlijk kan het niet. Goede velgen zijn zodanig ontworpen dat er overal net voldoende materiaal zit. Een draaier kan nooit bepalen of het te verwijderen materiaal de veiligheid niet in gevaar brengt (heb onlangs nog een rota velg gezien die naar verluid wel kon worden afgedraaid maar vervolgens wel plofte....)
Dat het soms goed gaat (vaker op showroom racers en niet bij echt sportief gebruik) en dat bijv. 3mm niet heel veel is kan ik beamen maar of je dit moet willen....
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Als je het echt wilt weten dan moet je de velgen in 3D hebben en daarnaast de juiste samenstelling van het materiaal, hierna kan je een sterke berekening loslaten. Maar het kan bij velgen die overgedimensioneerd zijn vanwege het design.
 

Jimmy

Actief
18 jun 2010
310
5
18
RoelVB zei:
Goedemiddag,

Ik heb gisteren wat 19" Lexus velgen op de kop getikt.


Ik twijfelde over de ET van 35, maar naar wat zoeken op internet leekt het erop dat dit toch zou passen, dus ben ik ze gaan halen. Nu blijkt echter dat de velgen toch wat uitsteken.


Is er een manier om deze velgen passend te maken (zonder spatbordverbreeders)?

Bij voorbaat dank,
Roel

Bij het afdraaien zou ik ook maar rekening houden dat de velgen dichter op je schokdempers komen te staan. En vergeet dat ook niet te meten met de banden erop.
Ik zou ze gewoon verkopen!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Liever niet doen dus. Je voorwielen hebben daarbij ook nog eens wat meer 'druk' te verwerken.

*** postus 51: "je bent een r*nd, als je met je wielen stunt"*** ;)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het lijkt me ook wijs om andere te zoeken, nu kan je er nog geld voor krijgen en straks een paar tientjes oud aluminium... Het is zeker niet verstandig om hiermee te rommelen, als het fout gaat is het op een moment dat je veel kracht op de velg krijgt en laat dat nou net het moment zijn dat een kapotte velg echt een ramp word aangezien je dan om een paal heel gewokkeld zit.

Je kan hier op het forum vast wel iemand vinden die jouw velgen wil, vraag Jelmer anders even. Die doet veel met velgen.
 
27 jul 2011
207
1
0
Waar kan je vinden welke waarden van velgen passen als ze afwijkend zijn van wat steekwijzer.nl zegt? Ik heb een optie op:

225/45 R18 95v 7.5jx18H2 ET42