LS400 af en toe schokkerig

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Nou ja zeg, heb ik gisteren m'n LS400 uit 1994 opgehaald (zie introductieverhaal JWR) en vandaag begint ie schokkerig te doen (zo af en toe). Heel even was ie bijna aan het 'bokken'. Nu rijd ik dan wel tijdelijk met een lekke luchtvering linksvoor. Kan dat er iets mee te maken hebben? Trekt het constant oppompen van de luchtvering soms (veel) motorvermogen of leg ik dan als leek helemaal verkeerde verbanden? Gisteren heb ik er zo'n 200 km zonder problemen en supergladjes mee gereden en vandaag moppert ie opeens. Wat zou dat kunnen zijn zo van de ene dag op de ander? Toch maar iets eerder de afspraak bij de garage plannen.

Ik heb allerlei plannen met de auto zoals je ook al in het introductieverhaal heb kunnen lezen. Maar dit was ik eigenlijk nog niet van plan. Ik heb een hekel aan dit soort vage klachten. M'n eerste LS400 uit 1991 begon op een gegeven moment ook schokkerig te lopen maar dat was na het vervangen van de automaatolie...

Ik houd jullie op de hoogte!


Groet,

Jaap-Willem

Update 04-09 : ik heb al een paar goede tips gehad: vervangen bougies, injectorcleaner en coolant temperature sensor. Dat gaan wij dus maar eens in de praktijk brengen.

Hieronder gelijk nog maar even weer een andere foto van de auto.
 

Bijlagen

  • DSC02532-klein.JPG
    DSC02532-klein.JPG
    96,8 KB · Weergaven: 55

urkieair

Nieuw hier
5 sep 2011
1
0
0
goededag allemaal,

Ik heb hetzelfde als ik tussen de 70 en 80 rij..... nou kun je zeggen : rij dan eens door , maar op een doorgaande weg waar iedereen 75 rijd is dit helaas niet het geval.

Herkent iemand zich hierin?
en is het al over bij jou JWR?
2e vraag:
een goede lexus garage in de buurt van Bergschenhoek? iemand?
 

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
urkieair zei:
goededag allemaal,

Ik heb hetzelfde als ik tussen de 70 en 80 rij..... nou kun je zeggen : rij dan eens door , maar op een doorgaande weg waar iedereen 75 rijd is dit helaas niet het geval.

Herkent iemand zich hierin?
en is het al over bij jou JWR?
2e vraag:
een goede lexus garage in de buurt van Bergschenhoek? iemand?


Hoi! Nee, het is nog niet over. Ik moet er nog mee aan de slag. Ik hoop over 1 1/2 week meer te kunnen vertellen. Het moet allemaal in het weekend..
Bij mijn LS400 uit 1991 had ik dezelfde ervaring als jij, zo rond de 70 km/u schokte die zo af en toe (niet spectaculair maar wel genoeg om op te vallen). Dit ging eigenlijk door tot zo'n 120 km/u daarna merkte je het eigenlijk niet meer, maar misschien omdat je boven die snelheid meer aandacht hebt voor andere zaken... Dit alles nadat de automaatolie was vervangen. Is ook niet meer weggegaan.

Ik heb niet de meeste ervaringen met Lexus garages, behalve dan die bij mij in de buurt (Enschede).

Groet,
Jaap-Willem
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb afgelopen zaterdag ook een LS400 gekocht uit 1994.
Hier ook hetzelfde probleem, binnen de bebouwde kom rijdt alles perfect, maar bij snelheden van ongeveer 70+ zit er een "hickup" in (ik vermoed) de aandrijflijn.

Als ik het gas los laat dan houdt het op, dus dit lijkt mij iets in de aandrijflijn.
Wat vandaag ook gebeurde is dat 'ie met een wat hogere frequentie bokte, net alsof je met een schakelbak in de 2 of 3 wilt wegrijden.

Ik heb op een Amerikaans Lexus forum gelezen dat dit wel eens de aandrijfas kan zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?

En is het probleem van de topicstarter nog opgelost?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ja die had ik al gezien.
Maar ze hebben het specifiek over motoren met een hoge compressie, wat meestal betekent dat je benzine moet tanken met een hoger octaangehalte, hoe is jullie ervaring daarmee?

Volgens mij zat er al euro 95 in en dat heb ik er ook weer bij gegooid.
Daarnaast heb ik super plus 98 niet zo vaak meer gezien (verdwijnt dat ofzo?).

Een mogelijkheid kan ook de transmissie-vloeistof zijn, wat ook in dat topic wordt gezegd, maar ik zet hem volgende week donderdag toch eerst even op de brug om te voelen of er ergens abnormale speling in zit.

Wat ik ook heb gelezen is dat het een montagepunt van motor of versnellingsbak kan zijn, maar ik denk dat je zoiets ook merkt als je binnen de bebouwde kom rijdt, en dan rijdt 'ie juist perfect.

Ik zal eens zien of ik wat kan vinden over onderhoud aan de transmissie, maar zo even uit mijn hoofd stond daar niets van in het boekje.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Montagepunten kunnen vaak diverse symptomen geven. Soms bonkt het, ervaar je incidenteel vibraties of enkel bij bepaalde snelheid, etc. Vaak kun je nog iets opmaken als je b.v snel heen en weer schakelt (R/D), of flink gas geeft vanuit stilstand.

Ik kan mij niet voorstellen dat het octaangehalte van euro 95 ontoereikend is, dan zou ik eerder denken aan je brandstof- en vooral ontstekingstraject, zie ter referentie ook dit topic: viewtopic.php?f=56&t=2234

Ik denk dat het verstandig is eerst de usual suspects uit te sluiten, zoals versleten mounts, bougies, ATF verversing (denk eraan dat een reguliere verversing niet alle olie ververst). Het zou misschien ook handig zijn als je wat obd waarden zou kunnen uitlezen.
binnen de bebouwde kom rijdt, en dan rijdt 'ie juist perfect.
Maar je gaf toch ook aan dat de auto meer 'bokt' de laatste tijd?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ok, hij gaat volgende week donderdag sowieso op de brug, dus dan check ik alle bevestigingspunten ook.
Flink gas geven gaat prima en heen en weer schakelen voelt enkel alsof de bak inderdaad schakelt, niets vreemds verders.

Mocht er op de brug uitkomen dat er geen vreemde speling op de aandrijflijn zit, dan ga ik ATF en bougies vervangen.

Ik gaf aan dat ik merkte dat de auto een beetje trilde.
Dit gebeurde tijdens afremmen en optrekken 1 keer bij filerijden.
Het bokken, wat meer wiegen is eigenlijk, is niet meer of minder geworden, ik heb het alleen nu duidelijk gemerkt tijdens mijn eerste dag snelwegrijden.
Het is duidelijk merkbaar boven 70 km/h, daaronder duidelijk niet.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat vandaag ook gebeurde is dat 'ie met een wat hogere frequentie bokte, net alsof je met een schakelbak in de 2 of 3 wilt wegrijden.
Daar ging ik een beetje op af m.b.t. lucht/brandstof traject.

Laat nog even weten hoe je na brug en onderzoek bent gevaren. ;)
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Yes! Zal ik doen.

Ik heb gisteren nog even gekeken of ik wat kon vinden over de aandrijflijn in het onderhoudsboekje, maar daar staat niets over in (boekje gaat tot +/- 180k km).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien is het niet onverstandig om sowieso (preventief) ATF verversing te overwegen. Het zijn feitelijk onverwoestbare bakken, maar dat is wel afhankelijk van tijdig onderhoud. Als je geen ATF powerflush wilt uitvoeren, zou je aan deelverversing kunnen denken, wat je dan een aantal keer herhaalt in tijd. Differentieel is gelijk een tweede.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Gisteren heb ik de auto helaas niet meer op de brug kunnen zetten (iemand anders had de brug in gebruik om zijn wielen te vervangen, maar had de verkeerde wielbouten ofzo en nu kon zijn auto niet meer van de brug af).

Maar vandaag wel weer naar het werk gereden.
Gemerkt dat het schokken ook voorkomt als je gas loslaat (kan mi. ook aandrijflijn zijn, maar wat denken jullie?) en het houdt net als bij JWR op (of wordt in ieder geval minder) bij 120+ km/h.

Is het misschien verstandig voor een snelle diagnose om de auto te laten diagnostiseren (met de PC) bij een garage?
ATF en differentieelolie ga ik sowieso ook snel vervangen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Hmm, ik ben net terug en er is me nog iets opgevallen:
Als je echt volgas geeft dan schakelt de auto soms ver terug waardoor je als een raket vooruit gaat en soms dan gebeurt er bar weinig.
Toen ik op de parkeerplaats stond leek het ook wel of ie onregelmatig liep, daar heb ik twee filmpjes van gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=OZnvKxyezSA

http://www.youtube.com/watch?v=pVEVgZiHUag

( deze bijvoorbeeld lopen heel anders:
http://www.youtube.com/watch?v=grmRFRtnLzU (vanaf 2:45)
http://www.youtube.com/watch?v=SgpmoZFrCpA (vanaf 6:00 ) )

Iemand een idee of mijn probleem misschien toch ergens anders aan ligt?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het loopt niet echt al te soepel (voor zover ik het kan beluisteren op mijn krakkemikkige speakertjes).

Puur qua geluid lijkt de oorzaak lastig aan te wijzen. Meten is weten en daar zou ik eerst beginnen. Als dat niets concreets oplevert zul je moeten testen en uitsluiten. Bougie(kabels)s, ontstekingssysteem, vacu?m, compressie, timing, klepspeling, sensors, benzinedruk, gasklep(huis), etc. etc.

Edit: btw, wat zijn je idle waarden koud/warm?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Afgelopen vrijdag heb ik met een kennis een rondje gereden en geluisterd en zo.
Het is in ieder geval niet de aandrijflijn en ook zeker geen lekke klep.
Waarschijnlijk een bougie, bougiekabel of aansluiting ergens in het ontstekingstraject van de linker 4 cilinders.
Binnenkort dus ff storing zoeken...

Stationair loopt 'ie bij koude motor ong. 1000 rpm en bij warme ong. 500.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Vandaag wilde ik de bougies gaan vervangen (het eenvoudigste), maar toen zag ik de volgende tutorial:

http://www.lexls.com/tutorials/ignition/sparkplugs.html

Omdat je er zo veel voor moet wegschroeven, heb ik besloten om dan gelijk maar de ontstekingskabels te vervangen.
Gelijk een setje van NGK besteld via E-Bay:

http://www.ebay.com/itm/NGK-Ignition-Wi ... 753wt_1159

Als dat binnen is dan vervang ik gelijk de kabels en de bougies en dan loopt de motor hopelijk weer goed.
Mocht het dan nog niet zijn opgelost dan moet ik gericht storing gaan zoeken.

Intussen heb ik het dashboard al gerepareerd, lampjes besteld voor hier en daar waar ze kapot waren (dashboard), dus met kleine inspanningen en kosten is er toch nog wel wat van te maken.

Modedit GPS-10: motor lijkt weer goed te lopen, zie hier: viewtopic.php?f=16&t=3036&p=52172#p52172
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Bedankt! :D

Inderdaad, het scheelt echt als je wat zelf kan.
Mijn vriendin had laatst hetzelfde laten vervangen bij de garage (voor haar Ford Fi?sta) omdat ik in het buitenland zat en haar dus niet kon helpen, maar dat kostte bijna 250 euro!

Gasklephuis lijkt me een goeie inderdaad. Denk dat ik die meteen mee pak.
Heb zo'n speciale ontvetterbak met petroleum, daar moet het wel mee lukken.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Ondanks het boek was ik toch ff zoet met het verwijderen van de koplamp.
Vooral de knipperlamp brak ik bijna af.
Soms vertellen ze net niet hoe hard je mag trekken en welke richting op.

:neutral: