LS400 af en toe schokkerig

JWR

Actief
4 jul 2011
104
0
0
Nou ja zeg, heb ik gisteren m'n LS400 uit 1994 opgehaald (zie introductieverhaal JWR) en vandaag begint ie schokkerig te doen (zo af en toe). Heel even was ie bijna aan het 'bokken'. Nu rijd ik dan wel tijdelijk met een lekke luchtvering linksvoor. Kan dat er iets mee te maken hebben? Trekt het constant oppompen van de luchtvering soms (veel) motorvermogen of leg ik dan als leek helemaal verkeerde verbanden? Gisteren heb ik er zo'n 200 km zonder problemen en supergladjes mee gereden en vandaag moppert ie opeens. Wat zou dat kunnen zijn zo van de ene dag op de ander? Toch maar iets eerder de afspraak bij de garage plannen.

Ik heb allerlei plannen met de auto zoals je ook al in het introductieverhaal heb kunnen lezen. Maar dit was ik eigenlijk nog niet van plan. Ik heb een hekel aan dit soort vage klachten. M'n eerste LS400 uit 1991 begon op een gegeven moment ook schokkerig te lopen maar dat was na het vervangen van de automaatolie...

Ik houd jullie op de hoogte!


Groet,

Jaap-Willem

Update 04-09 : ik heb al een paar goede tips gehad: vervangen bougies, injectorcleaner en coolant temperature sensor. Dat gaan wij dus maar eens in de praktijk brengen.

Hieronder gelijk nog maar even weer een andere foto van de auto.
 

Bijlagen

  • DSC02532-klein.JPG
    DSC02532-klein.JPG
    96,8 KB · Weergaven: 55

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Nog even een vraag aan de topicstarter, je zegt "ik heb al een paar goede tips gehad: vervangen bougies, injectorcleaner en coolant temperature sensor. Dat gaan wij dus maar eens in de praktijk brengen. "

Geeft die injectorcleaner echt resultaat? En zo ja, welke heb je geprobeerd?
Is dat iets om sowieso eens te doen?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Niels_D zei:
Kan dat leiden tot een schokkerige motor dan? :O


De spanning van de dynamo zal bij jou wel in orde zijn , anders sta je af en toe met een lege accu

Injectorcleaner zou kunnen helpen als de oorzaak van het schokkerig lopen van de motor de injectoren zijn.
Het reinigd in ieder geval de injectoren en het kan geen kwaad om het eens te doen
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Niels_D zei:
Kan dat leiden tot een schokkerige motor dan? :O
Ja ik heb het vorige week meerdere keren ervaren. Bij langzaam rijden (lage toerentallen) laadde de dynamo niet genoeg bij welk resulteerde in schokken. Even doortrekken en het was weer weg (dynamo laadde meer op). Totdat ik met alle electronische apparaten aan lang te langzaam reed en hij uitviel (accu capaciteit te laag).
Hoeft het niet te zijn maar je zou de werking van de dynamo kunnen controleren.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb mijn probleem inmiddels opgelost, maar het klinkt wel vreemd dat de dynamo te maken heeft met het slecht lopen van de motor, ik kan me dat alleen voorstellen bij een zeer zwakke accu (als de motor-elektronica op de dynamo moet werken).
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb trouwens nog wel last van een tikkend geluid in de motor.
Als je op het geluid af moet gaan dan zou je zeggen dat het een klep is ofzo, maar het komt duidelijk van onder de auto, zegmaar in de buurt van het koppelpunt tussen motor en bak.
Wat zou dat kunnen zijn?? :O

Ook heb ik soms last van bokken met een hoge frequentie.
Dit komt voor als ik optrek, bijv. als ik al 70 rijd en dan gas geef, dan doet de auto eerst ff "prrrrrrr" en dan gaat ie.
Ook vreemd, iemand een idee??
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ok, na een week rijden in de LS even een update mbt. mijn schokprobleem;

Voornamelijk als ik al snelheid heb en verder ga accelereren dan geeft de auto soms een flinke bok.
Het voelt alsof er een ontstekingscyclus wordt overgeslagen. Dit gebeurt dan 1 of 2 keer en daarna loopt de motor gewoon net als tevoren.
Bij optrekken van 120 km/h naar 130-150 km/h lijkt dit vaker voor te komen dan bij lagere snelheden.

Zoals eerder aangegeven komt het ook wel eens voor dat er een laagfrequente "prrrr" voordoet in dezelfde situatie.

Ik heb al een aantal dingen gelezen op CL en ook al 2 flesjes injectorcleaner in de tank gedaan.
Ze hebben het ook over uitgedroogde condensatoren in de ECU, wat mij zeer waarschijnlijk lijkt gezien de leeftijd van de auto.
Een condensator "leeft" ongeveer 10-15 jaar en dat is minder dan de leeftijd van de auto.
In het dashboard van mijn LS was dit fenomeen (met als resultaat de bekende tellerverlichting- en brandstofmeterproblematiek) ook aanwezig.
Iemand ervaring met dit soort stotterproblemen in relatie met de ECU?

Ik hoop volgende week de auto uit te kunnen lezen en meer details te kunnen overleggen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb er wel ervaring mee, echter niet in combi met een LS. Dat betrof dan een Mitsu eclipse, waarvan de ECU condensators nogal onwelriekend geurden. Ik dacht in eerste instantie dat ik ergens in had gestaan ;)

Maar dat terzijde, ik kreeg toen een diversiteit aan vreemde elektrische storingen en haperingen, cq 'spikes'.

Is het niet verstandig dat sowieso uit te sluiten en er andere in te solderen?
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
nou, ik ben dus ook aan de beurt.

indien koud of warm: indien hij naar 4 schakelt (draait hij iets meer dan 1000 rpm) dan begint hij zachtjes te bokken, met steeds meer het gaspedaal in te drukken gaat hij erg langzaam en voelbaar moeizaal accelereren totdat de bak besluit terug te schakelen (denk vanwege stand gaspedaal), korte "prrrr" welke voelbaar is en dan schakelt hij terug en versnelt hij. dan weer langzamer rijden met de overdrive, kom je rond de 1100 rpm en begint het spelletje opnieuw.
volgens mij is het all??n rond de 1000 a 1100 rpm en all??n in de overdrive versnelling.

ik denk aan TPS sensor, die ga ik nu eens doormeten. alleen gebeurt het niet in een lagere vernnelling dus snap het niet echt. misschien kanaaltje in bak verstopt en dus bakolie flushen en nieuwe erin?

iemand?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Klink als hetzelfde als waar mijn LS last van heeft.
Hoezo vermoed je de TPS?

En de ATF zou ik niet helemaal vervangen, wat ik tot nu toe heb gelezen daarover kan je het daarmee helemaal om zeep helpen.

Laat even weten als je de oorzaak hebt!
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Dat klinkt logisch, al heeft de topicstarter daar de fout gevonden in de bedrading van de bak.
Wat moeten de waardes zijn van de TPS, dan meet ik hem van de week ook even door (dan kunnen we onze 2 ook vergelijken eventueel).
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
ga zo voordat ik naar huis ga de EGR stekker lostrekken om te kijken of dat het probleem verhelpt.
dan vanavond eens in het scharnier kijken naar de beruchte witte draad met zwarte streep hoe die is. dan weer de EGR aansluiten en weer verder testen.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Niels_D zei:
Zwarte draad met witte streep? Massa van de ontsteking ofzo? Waar zit die?
nee, in het linkerschanier van de kofferBak een witte draad. net losgehaald en zie een onwijs net gemonteerde tape overal omheen. alles gecontroleerd en langs de gehele baan door de glooiende goot nergens een draadbreuk te zien helaas. dus denk niet dat het daar zit.
EGR ga ik nu lostrekken en dan testen of het gestoot dan weg is.

verder EGR kapje eraf gehaald en donker grijze stof zichtbaar. maar eens zoeken of dat ok is.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Waar is die draad van dan?
Ik neem aan dat een draad in de kofferbak niets met dit schokken te maken heeft of wel?

Ben benieuwd wat ie zonder EGR doet.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
ik heb geen idee waar de draad van is.
er zijn wel mensen geweest die door het repareren van die draad minder problemen hadden danwel dat problemen weg waren.

werd donker en niet meer de EGR gedaan, dat wordt vanmiddag.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik lees net het volgende, wat misschien wel eens te maken kan hebben met het bokken tijdens optrekken:

Each clutch and brake of the planetary gear unit in the transmission generates shock more or less during shifting.

In the 1UZ?FE engine of the Lexus, this shock is minimized by momentarily retarding the ignition timing when gears are shifted up or down in the automatic transmission.
When the ECU judges a gear shift timing according to signals from various sensors, it activates the shift control solenoid valves to perform gear shifting.
When the gear shifting starts, the ECU retards the engine ignition timing to reduce the engine torque.
As a result, engagement force of the clutches and brakes of the planetary gear unit is weakened and the gear shift change is performed smoothly.

Zou het kunnen dat deze ontstekingsvertraging ervoor zorgt dat de auto bokt tijdens optrekken?
Misschien omdat het schakelmoment onjuist wordt doorgegeven of omdat deze vertraging niet goed/te vroeg/te laat werkt?

Er staat ook bij:

RELEVANT SIGNALS:
- Vehicle speed (SP2)
- OD direct clutch speed (Nco)
- Throttle position (VTA)
- Gear shift position (S1, S2)
- Coolant temperature (THW)
- Battery voltage (+B)