LS400 VIP(ish) daily driver | mazda update

Hallo allemaal

Ik ben weer wat aan t prutsen met de mazda, ik dacht dat vinden jullie misschien ook wel weer leuk om te zien.

Eigenlijk ben ik hier al veel te lang mee bezig door omstandigheden. Voornamelijk door al het wachten op anderen elke keer. Uiteindelijk ben ik zelf maar met solidworks aan de gang gegaan en heb ik een 3D-printer aangeschaft.

Wat ik aan het doen ben is een complete remmen upgrade gebaseerd op "oem" brembo remklauwen. Deze zijn gebruikt te vinden en hiermee schat ik de kosten ongevere te kunnen halveren ten opzichten van nieuwe "aftermarket" remmen van Brembo / AP / Alcon.

Hiervoor heb ik voor en achter bell's moeten ontwerpen (2-delige, zwevende schijven) en brackets moeten ontwerpen voor en achter. Dit is nu allemaal geprint en ik ben nu bezig met de laatste details. Als dat allemaal klaar en goed is kan het weg om te laten freezen uit aluminium.

Ook heb ik de rembekrachtiger er uit gegooid en heb ik nu een dubbele hoofdremcilinder. Een soort pedalbox maar dan met behoud van originele pedalen.

IMAG4476.jpgIMAG4479.jpgIMAG4480.jpgIMG-20230309-WA0008.jpegIMAG4487.jpgIMAG4490.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en robtp09
Vrijdag en zaterdag tijd gemaakt voor de eigen auto's. Met 1 klusje tussendoor op zich prima werk kunnen verzetten.

De Lexus krijgt niet remmen rondom. Daarbij (iets wat aan de late kant) besloten dat ik de remklauwen ga spuiten, dus het is even wachten op de lak.
Eigenlijk moeten er 2 wiellager achter vervangen worden, maar het hele fusee moet er dan af en ik weet nog niet of ik daar zin in heb:LOL:

Ook loop ik al ff te stoeien met olie lekkage. O.a. door gebrek aan ruimte kom ik er maar niet achter waar het vandaan komt. Voor zo ver ik er bij kom heb ik het weer even schoon gespoten, óf ik laat hem lopen om even te kijken, óf ik trek het oliefilterhuis los ter inspectie. Gaat een beetje tegen de verwachtingen in maar momenteel zijn de alternatieve ideeen op...


IMG_20231007_151712_1.jpg

IMG_20231007_145011_1.jpg




De caddy heeft een nieuw voorruit gekregen en wilde ik testen met chameleon folie



IMG_20231007_144631_1.jpg

IMG_20231007_170237_1.jpg



en voor m'n pa heb ik een spoiler op z'n nieuwe auto gemonteerd en de lampen getint


IMG_20231007_143411_1.jpg

IMG_20231007_143311_1.jpg
 
Nou ik heb het oliefilterhuis gedemonteerd en bekeken. De pakking was hard en oud, uiteraard, dus het zou niet gek zijn als daar lekkage ontstaan is. Ook de o-ring tussen het oliefilterhuis en oliekoeler was kneiter hard. Die is dus ook vervangen.

Maar toen het spul gedemonteerd was, viel eigenlijk op dat het onder/achter de airco compressor zit, en dat er best wel potentie is dat de visco fan de olie van daar naar boven en achteren blaast. Dus hopen dat het opgelost is.

De remmen zijn ingekleurd, en ik ben begonnen met een wiellager, maar dat blijkt ook echt een ramp te zijn. Persen gaat niet, een alternatief wat ik nu wil proberen vereist dat de ABS sensor verwijderd word en die zit uiteraard helemaal vast gerot....


IMG_20231014_135045_1.jpg


IMG_20231014_135304_1.jpg



IMG_20231014_160054_1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Higgie
Nou het wiellager fiasco is opgelost.

Ik kreeg van het amerikaanse forum nog de tip om een slagtrekker te gebruiken, maar niet alleen moet het fusee daarvoor nog gemonteerd zitten, ik heb de juiste adapter niet in huis.

Voor ik dat antwoord kreeg, kreeg ik zelf nog een ingeving: Het gebruikt van een mestrekker. Echter had ik die ook niet in huis. Had er op redelijk korte termijn voor gekozen deze te bestellen in het juiste formaat zodat ik hem een dag later in huis zou hebben.

Ding eenmaal in huis, was het alweer bijna voor niks. Door het ontwerp van het fusee kon ik de mestrekker niet onder het lagerhuis krijgen voor een goede ondersteuning. Gelukkig zit er een conisch gedeelte op het uiteinde van het lagerhuis waardoor ik voldoende grip heb kunnen krijgen om de flens er uit te persen. Daarna was het peanuts! :)

Spul zit weer in elkaar, heb alleen nog geen foto van het totaal plaatje met de gespoten remmen



img_20231018_182945_1_71a79bd3fc56e603b31369f83c9cc262428183d6.jpg


img_20231018_183040_1_a9122fbc33e0d722b7313a0f8013e807f1092860.jpg





En voor wie de truuk niet kent van het achtergebleven stuk lager: Inslijpen en met een bijtel breken. Schuift ie er zo vanaf 👍

img_20231018_190157_1_c6b5926c2822358b3443c031789ec3c04ab68e67.jpg


img_20231018_190406_1_0972c4bd9aeb74199397c6a73ec098c877f6bc23.jpg
 
Ik heb zojuist de remvloeistof doorgespoeld, en je raad nooit wat ik tegen ben gekomen.

Jawel, Olie lekkage....

Het frustratie niveau is hoog


IMG_20231028_131415_1.jpg
 
  • Verdrietig
Waarderingen: RoelVB
Ik heb de auto even aan de kant moeten schuiven maar vandaag ben ik er weer een groot deel van de dag mee bezig geweest.

Na het eea wat ik op de amerikaanse fora heb gelezen was mijn best bet dat de vvti unit op de nokkenas lekt. Daar zit een o-ring tussen en net zoals al het rubber word dat bikkel hard.

Dus ik heb o-ringen opgezocht, besteld, en daarna met tegenzin de hele bende los geschroefd.

Nu het los ligt kom ik er achter dat terug monteren nagenoeg onmogelijk is. Ik heb een video gevonden waar iemand ze los had en toen viel het zo in elkaar dus het lijkt er op dat ik dat ook maar moet gaan doen. Dit betekend dat de nokkenassen er uit moeten. Ik wil ook gelijk de keerringen vervangen. Los van dat het stom is om het niet doen als de nokkenassen er uit moeten, ik vertrouw ze ook niet helemaal dus alles valt een beetje samen.

Maar gezien ik +/- 1.5 jaar geleden de riem heb vervangen en klepspeling gecontroleerd heb, voelt dit extra zuur omdat ik toen een kleine stap verwijderd was van dit zelfde werk.

Riem los halen van zo'n ding is behoorlijk omslachtig. Hiermee heb ik ook besloten de stuurbekrachtigingspomp te demonteren voor een re-seal. Ding is ook zo vet als bagger.



Al met al loopt het weer lekker uit de klauwen. En dat voor een olie lekkage.

Ik heb maar 1 brug, die is dus bezet en ik heb alweer een ML AMG staan met een kapotte veerpoot dus ik ben bang dat dat rommelen op een krik word:ROFLMAO:



IMG_20231118_132724_1.jpg

IMG_20231118_112921_1.jpg

IMG_20231118_112953_1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: PimF
Inmiddels is het een beetje een hoofdpijn verhaal geworden. Ik had gehoopt de auto vandaag zo ver te kijken dat de motor weer gestart kon worden. Dat is mislukt.

Stuurpomp is gereinigd en alle o-ringen zijn vervangen. Ook die waren knijter hard.

De vvti unit is echter een dingetje. Lijkt redelijk straight forward, maar er zitten 0 markeer tekens op. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ze met een hamer in elkaar gaan, dus dat was 1 probleem opgelost. Maar nu moeten ze ook nog op de juiste manier in elkaar. Ik heb aan de hand van een foto op internet een vermoeden van hoe de timing is maar aangezien de nokkenas timing er nog wat gek uit ziet heb ik twijfels.

Ik hoop dat ik geen andere vvti unit hoef te kopen na zo'n simpele stomme fout

IMG_20231125_112448_1.jpg

IMG_20231125_135208_1.jpg


IMG_20231125_143226_1.jpg


IMG_20231125_143230_1.jpg


IMG_20231125_154733_1.jpg
 
Na wat stress de riem er op gegooit en succesvol 2 rondjes gedraaid. Dan denk je dat je er bent, maar helaas.

Motor loopt slecht, slaat slecht aan, missfires misschien, het is niet best. Nu is de vraag of de timing niet juist is, of dat het komt omdat er nog geen olie in de vvti unit zit. Ik heb geen idee...


Dus dan maar even wat ander nieuws, eindelijk weer voorruitgang in de remmen van de mazda!

IMG-20231124-WA0008.jpg
IMG-20231124-WA0010.jpg
IMG-20231124-WA0012.jpg
IMG-20231124-WA0013.jpg
 
Bedroevend nieuws, de lexus is klaar voor de rest van het jaar.

(tenminste) de inlaatkleppen van cil1 blijven open staan. Ik kan er nog steeds niet bij wat er gebeurd is, ik heb alles bekeken en vergeleken betreft timing en ik heb de motor handmatig kunnen draaien dus ik heb er een hard hoofd in dat daar het probleem zit/zat. Wel vraag ik me af of het soms kan dat er iets is gebeurd met verdraaien van de nokkenassen. Dat in en uitlaatkleppen elkaar hebben geraakt of iets dergelijks. Ik heb de nokkenassen namelijk 180 graden moeten draaien om het nokkenas tandwiel te kunnen blokkeren (dubbel geveerd tandwiel).

Anyway, ik moet de kop dus lichten :cry:
Net waar ik op zit te wachten...
Ik heb alles in de kofferbak geknikkert en de auto aan de kant geschoven, los van de motivatie moet ik eerst andere dingen doen.



Nog een beetje goed nieuws dan, al het rem spul van de rx7 is binnen (eindelijk). Dit ben ik nu aan het passen en controleren zodat het door kan naar de anodiserder.

Goede nieuws is dat ik alle remdelen binnen heb. Ik ben dit nu aan het passen om te zien of alles goed is en waar correcties moeten plaatsen vinden voor eventuele reproductie. Daarna (denk ik) stralen en naar de anodiseerder.

IMG-20231204-202821-1.jpg


IMG-20231205-203323-1.jpg
 
Na het bedroevende bericht van 5 december klinkt me dit toch een stuk beter in de oren! Ee Lexus aan de kant zetten klinkt net zo als de naam van je vrouw vergeten of zo...
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
 
Dat het stuk ging of dat ik hem aan de kant heb gezet?:trollface:


Ik had sowieso een RX8 in ontvangst genomen voor een motor revisie en er was nog wat wat moest gebeuren. Ik had hem dus niet aan de kant geschoven alleen omdat ik het even klaar mee was. Maar wie weet, als ie straks nog olie lekt... :ROFLMAO:

Gisteren heb ik nog even 2 nieuwe bandjes gemonteerd op de originele velgen. Nu staat ie dus op winter modus en hij heeft de werkplaats verlaten. De Caddy is leuk speelgoed maar het word nu toch wel weer tijd om hier mee te gaan sturen.

Voor de rx8 zit ik nu op de laatste spullen te wachten zodat ik die weer kan gaan opbouwen en dan maar eens zien of ik de remmen onder mijn rx7 kan gaan schroeven:giggle:
 
Kleine update

No luck just yet.

Ik ben er gewoon mee aan het rijden op het moment, stationair voel ik soms een lichte vibratie, maar het voornaamste is dat ik (gemiddeld gezien) met enkele minuten een motorstoring krijg tijdens het rijden.

"variable valve timing sensor/camshaft postion sensor circuit range/performance problem (bank 2)"

Het is erg moeilijk om hier informatie over te vinden wat helpt met diagnose in mijn situatie, vermoedelijk omdat het vanuit toyota ook niet de bedoeling is dat de verstel eenheid uit elkaar gehaald word. Ik heb gevraagd of de lokale lexus iemand heeft lopen die veel weet van de 1uz en ik zou terug gebeld worden, wat tot op heden nog mislukt is, hopelijk heeft hij antwoord op mijn vragen zodat ik een conclusie kan trekken.
 
Kleine update

No luck just yet.

Ik ben er gewoon mee aan het rijden op het moment, stationair voel ik soms een lichte vibratie, maar het voornaamste is dat ik (gemiddeld gezien) met enkele minuten een motorstoring krijg tijdens het rijden.

"variable valve timing sensor/camshaft postion sensor circuit range/performance problem (bank 2)"

Het is erg moeilijk om hier informatie over te vinden wat helpt met diagnose in mijn situatie, vermoedelijk omdat het vanuit toyota ook niet de bedoeling is dat de verstel eenheid uit elkaar gehaald word. Ik heb gevraagd of de lokale lexus iemand heeft lopen die veel weet van de 1uz en ik zou terug gebeld worden, wat tot op heden nog mislukt is, hopelijk heeft hij antwoord op mijn vragen zodat ik een conclusie kan trekken.

Misschien heb je hier wat aan?
 

Bijlagen

Lijkt er helaas niet op, maar kan wel eens registreren en de vraag stellen daar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Een week geleden de remmen van de mazda volledig afgemonteerd. Was nog even vertraging omdat ik toch nog langere wheel studs wilde (en moest). Maar het zit er op.

Afgelopen zondag even de straat op en neer gereden, remde voor geen meter!:rolleyes:
Bleek dat ik de hoofdrem cylinders verkeerd om had :LOL:

Vandaag dat gefixt, nog geen nieuwe proefrit gemaakt.

IMG_20240218_135411_1.jpg

IMG_20240218_135421_1.jpg

IMG_20240220_201205_1.jpg



Ook aan het schuren gegaan om doffe spuitbanen weg te krijgen. Lang geleden wilde ik met verschillende redenen perse de auto zelf spuiten maar ik begon me daar steeds meer aan de storen. Dit maakte het schuren ook wel erg tricky en rommelig en ik kan niet zien of ik er door ben tenzij ik er goed doorheen ben (wat ook gebeurd is op een paar randjes, eigenlijk ook gewoon m'n eigen schuld).

Nu zit ik dus flink te twijfelen of ik maar gewoon dat ding over laat blazen. Spuiter is vandaag even langs geweest voor een babbel en komt daar nog op terug met een kosten plaatjes.

Ik had het kunnen verwachten, toch is het ook weer zo dat het niet echt op de planning staat / stond.
We hadden net gehad over herstel en spuitwerk aan de lexus maar dat komt nu dan weer op de lange baan haha.


Overigens doet de lexus het weer goed zonder storingen (dus ver).
Na lang zoeken heb ik via kelford oem cam data kunnen krijgen en via deze weg nokkenas timing kunnen controleren. Op bdp stond de inlaatklep iest meer dan een mm verder open dan de bedoeling was. Dit heb ik terug kunnen brengen naar 0.1mm+/- (had niet de juiste tools in huis om cilinder 2 exact in bdp te zetten). Zou voldoende moeten zijn en dus ver nog geen storingen:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jvdn, D43m0n en RoelVB
Ik heb op de Lexus een tijd geleden dus low dust remblokken gezet van stoptech. Dus ver zijn de velgen meer vies van vuil dan van remstom en het is al even geleden dat ik ze gewassen heb haha. Wel piepen ze ENORM wanneer ik achteruit rijd als de auto paar dagen stil heeft gestaan. Best bijzonder.:LOL:


Mazda is gespoten. Weder opbouw moet nog even wachten. Ik ben nu bezig met instaleren van luchtvering op een Lexus GS


IMG_20240420_202352_1.jpg

IMG-20240426-WA0024.jpg

IMG-20240426-WA0025.jpg
 
Rx7 heeft inmiddels het eerste evenement achter de rug.

Rempedaal was me nog te hard en kreeg de wielen nog niet geblokkeerd.
Afgelopen zondag heb ik een kleinere hoofdremcilinder gemonteerd op de voorremmen. Nu voelt het pedaal een stuk beter en ik kan de remmen blokkeren. Ik heb kreeg zelfs al de indruk dat ik positief effect had op de remkracht verdeler / balance bar.

Nu moet er alleen nog getest worden op circuit:)

IMG_20240728_131136_1.jpg


IMG_20240721_141433_1.jpg
IMG_20240721_160053_1.jpg