LS400 VIP(ish) daily driver | mazda update

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Hallo allemaal

Ik ben weer wat aan t prutsen met de mazda, ik dacht dat vinden jullie misschien ook wel weer leuk om te zien.

Eigenlijk ben ik hier al veel te lang mee bezig door omstandigheden. Voornamelijk door al het wachten op anderen elke keer. Uiteindelijk ben ik zelf maar met solidworks aan de gang gegaan en heb ik een 3D-printer aangeschaft.

Wat ik aan het doen ben is een complete remmen upgrade gebaseerd op "oem" brembo remklauwen. Deze zijn gebruikt te vinden en hiermee schat ik de kosten ongevere te kunnen halveren ten opzichten van nieuwe "aftermarket" remmen van Brembo / AP / Alcon.

Hiervoor heb ik voor en achter bell's moeten ontwerpen (2-delige, zwevende schijven) en brackets moeten ontwerpen voor en achter. Dit is nu allemaal geprint en ik ben nu bezig met de laatste details. Als dat allemaal klaar en goed is kan het weg om te laten freezen uit aluminium.

Ook heb ik de rembekrachtiger er uit gegooid en heb ik nu een dubbele hoofdremcilinder. Een soort pedalbox maar dan met behoud van originele pedalen.

IMAG4476.jpgIMAG4479.jpgIMAG4480.jpgIMG-20230309-WA0008.jpegIMAG4487.jpgIMAG4490.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en robtp09

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Vrijdag en zaterdag tijd gemaakt voor de eigen auto's. Met 1 klusje tussendoor op zich prima werk kunnen verzetten.

De Lexus krijgt niet remmen rondom. Daarbij (iets wat aan de late kant) besloten dat ik de remklauwen ga spuiten, dus het is even wachten op de lak.
Eigenlijk moeten er 2 wiellager achter vervangen worden, maar het hele fusee moet er dan af en ik weet nog niet of ik daar zin in heb:LOL:

Ook loop ik al ff te stoeien met olie lekkage. O.a. door gebrek aan ruimte kom ik er maar niet achter waar het vandaan komt. Voor zo ver ik er bij kom heb ik het weer even schoon gespoten, óf ik laat hem lopen om even te kijken, óf ik trek het oliefilterhuis los ter inspectie. Gaat een beetje tegen de verwachtingen in maar momenteel zijn de alternatieve ideeen op...


IMG_20231007_151712_1.jpg

IMG_20231007_145011_1.jpg




De caddy heeft een nieuw voorruit gekregen en wilde ik testen met chameleon folie



IMG_20231007_144631_1.jpg

IMG_20231007_170237_1.jpg



en voor m'n pa heb ik een spoiler op z'n nieuwe auto gemonteerd en de lampen getint


IMG_20231007_143411_1.jpg

IMG_20231007_143311_1.jpg
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Nou ik heb het oliefilterhuis gedemonteerd en bekeken. De pakking was hard en oud, uiteraard, dus het zou niet gek zijn als daar lekkage ontstaan is. Ook de o-ring tussen het oliefilterhuis en oliekoeler was kneiter hard. Die is dus ook vervangen.

Maar toen het spul gedemonteerd was, viel eigenlijk op dat het onder/achter de airco compressor zit, en dat er best wel potentie is dat de visco fan de olie van daar naar boven en achteren blaast. Dus hopen dat het opgelost is.

De remmen zijn ingekleurd, en ik ben begonnen met een wiellager, maar dat blijkt ook echt een ramp te zijn. Persen gaat niet, een alternatief wat ik nu wil proberen vereist dat de ABS sensor verwijderd word en die zit uiteraard helemaal vast gerot....


IMG_20231014_135045_1.jpg


IMG_20231014_135304_1.jpg



IMG_20231014_160054_1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Higgie

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Nou het wiellager fiasco is opgelost.

Ik kreeg van het amerikaanse forum nog de tip om een slagtrekker te gebruiken, maar niet alleen moet het fusee daarvoor nog gemonteerd zitten, ik heb de juiste adapter niet in huis.

Voor ik dat antwoord kreeg, kreeg ik zelf nog een ingeving: Het gebruikt van een mestrekker. Echter had ik die ook niet in huis. Had er op redelijk korte termijn voor gekozen deze te bestellen in het juiste formaat zodat ik hem een dag later in huis zou hebben.

Ding eenmaal in huis, was het alweer bijna voor niks. Door het ontwerp van het fusee kon ik de mestrekker niet onder het lagerhuis krijgen voor een goede ondersteuning. Gelukkig zit er een conisch gedeelte op het uiteinde van het lagerhuis waardoor ik voldoende grip heb kunnen krijgen om de flens er uit te persen. Daarna was het peanuts! :)

Spul zit weer in elkaar, heb alleen nog geen foto van het totaal plaatje met de gespoten remmen



img_20231018_182945_1_71a79bd3fc56e603b31369f83c9cc262428183d6.jpg


img_20231018_183040_1_a9122fbc33e0d722b7313a0f8013e807f1092860.jpg





En voor wie de truuk niet kent van het achtergebleven stuk lager: Inslijpen en met een bijtel breken. Schuift ie er zo vanaf 👍

img_20231018_190157_1_c6b5926c2822358b3443c031789ec3c04ab68e67.jpg


img_20231018_190406_1_0972c4bd9aeb74199397c6a73ec098c877f6bc23.jpg
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Ik heb zojuist de remvloeistof doorgespoeld, en je raad nooit wat ik tegen ben gekomen.

Jawel, Olie lekkage....

Het frustratie niveau is hoog


IMG_20231028_131415_1.jpg
 
  • Verdrietig
Waarderingen: RoelVB

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Ik heb de auto even aan de kant moeten schuiven maar vandaag ben ik er weer een groot deel van de dag mee bezig geweest.

Na het eea wat ik op de amerikaanse fora heb gelezen was mijn best bet dat de vvti unit op de nokkenas lekt. Daar zit een o-ring tussen en net zoals al het rubber word dat bikkel hard.

Dus ik heb o-ringen opgezocht, besteld, en daarna met tegenzin de hele bende los geschroefd.

Nu het los ligt kom ik er achter dat terug monteren nagenoeg onmogelijk is. Ik heb een video gevonden waar iemand ze los had en toen viel het zo in elkaar dus het lijkt er op dat ik dat ook maar moet gaan doen. Dit betekend dat de nokkenassen er uit moeten. Ik wil ook gelijk de keerringen vervangen. Los van dat het stom is om het niet doen als de nokkenassen er uit moeten, ik vertrouw ze ook niet helemaal dus alles valt een beetje samen.

Maar gezien ik +/- 1.5 jaar geleden de riem heb vervangen en klepspeling gecontroleerd heb, voelt dit extra zuur omdat ik toen een kleine stap verwijderd was van dit zelfde werk.

Riem los halen van zo'n ding is behoorlijk omslachtig. Hiermee heb ik ook besloten de stuurbekrachtigingspomp te demonteren voor een re-seal. Ding is ook zo vet als bagger.



Al met al loopt het weer lekker uit de klauwen. En dat voor een olie lekkage.

Ik heb maar 1 brug, die is dus bezet en ik heb alweer een ML AMG staan met een kapotte veerpoot dus ik ben bang dat dat rommelen op een krik word:ROFLMAO:



IMG_20231118_132724_1.jpg

IMG_20231118_112921_1.jpg

IMG_20231118_112953_1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: PimF

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Inmiddels is het een beetje een hoofdpijn verhaal geworden. Ik had gehoopt de auto vandaag zo ver te kijken dat de motor weer gestart kon worden. Dat is mislukt.

Stuurpomp is gereinigd en alle o-ringen zijn vervangen. Ook die waren knijter hard.

De vvti unit is echter een dingetje. Lijkt redelijk straight forward, maar er zitten 0 markeer tekens op. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ze met een hamer in elkaar gaan, dus dat was 1 probleem opgelost. Maar nu moeten ze ook nog op de juiste manier in elkaar. Ik heb aan de hand van een foto op internet een vermoeden van hoe de timing is maar aangezien de nokkenas timing er nog wat gek uit ziet heb ik twijfels.

Ik hoop dat ik geen andere vvti unit hoef te kopen na zo'n simpele stomme fout

IMG_20231125_112448_1.jpg

IMG_20231125_135208_1.jpg


IMG_20231125_143226_1.jpg


IMG_20231125_143230_1.jpg


IMG_20231125_154733_1.jpg
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
364
107
43
Na wat stress de riem er op gegooit en succesvol 2 rondjes gedraaid. Dan denk je dat je er bent, maar helaas.

Motor loopt slecht, slaat slecht aan, missfires misschien, het is niet best. Nu is de vraag of de timing niet juist is, of dat het komt omdat er nog geen olie in de vvti unit zit. Ik heb geen idee...


Dus dan maar even wat ander nieuws, eindelijk weer voorruitgang in de remmen van de mazda!

IMG-20231124-WA0008.jpg
IMG-20231124-WA0010.jpg
IMG-20231124-WA0012.jpg
IMG-20231124-WA0013.jpg