mistachterlamp naar dimlicht/remlicht

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Alan
  • Startdatum Startdatum

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.631
67
48
Alan zei:
Haha ja bij jou is het standaard af fabriek! Altezza! Dus deze mod zal voor jou ietsjes anders zijn :)

mijn Altezza had ook gewoon dezelfde mistlampen als een IS200.

en er is nooit met mijn kabelboom geknoeit, alles orgineel.... heb nog gekeken want ik wil deze mod ook uitvoeren en ik was bang dat een Altezza anders als een IS200 zou zijn.
 
Ik heb ontdekt dat ik helemaal geen mistlampschakelaar heb voor een "achtermistlamp". Die zal ik vd sloop moeten halen of nieuw, draadje trekken en de stekkers even aansluiten op die schakelaar (en de voeding vh remlicht uiteraard verwijderen of de diodes gebruiken).
 
Iemand toevallig een foto van de sockets die in de binnenste units gaan? Heb nog een berg gecombineerde rem/achterlicht fittingen liggen. Als die een beetje hetzelfde zijn klus ik daar wat mee. Dan is het allemaal vrij simpel geloof ik. Anders moet ik die sockets maar eens gaan bestellen.
 
Wanneer ik met de mistachterlichten aan de slag ga zal ik een foto voor je maken.
Zal niet komende week zijn, maar misschien volgend weekend.
 
@ D-performance: Oeps, vergeten foto te maken in de drukte...zal ik de volgende keer even doen wanneer ik weer bij de auto ben. Heb wel ontdekt dat je heel makkelijk erbij kan: bekleding achterklep loshalen aan de onderkant en je kan zo bij die lampjes en de kentkenplaatverlichting. De bekleding zit vast met plugjes.
Heb ontdekt dat ik lampjes met dubbele gloeidraaid in de kofferklepdeksel heb zitten. Ze werken als remlicht en als gewoon achterlicht. Heb niet meer naar de fitting gekeken.

@ Magila: ja het mistachterlicht was een optie in Japan, dus daarom zoek ik eigenlijk naar de zekering en aansluitingen in de kabelboom. Liever dat dan een aparte draad trekken...
 
j2jedi zei:
dus daarom zoek ik eigenlijk naar de zekering en aansluitingen in de kabelboom. Liever dat dan een aparte draad trekken...

als het ong. hetzelfde is als bij een IS200 zou de zekering aan de passagierskant moeten zitten ECU-B2 (7,5 A).
 
Haha, ja dat klopt, maar daar zit bij mij ook de ECU-B2-zekering, dus de draadboom (en dashboard inbouw) in de auto is gespiegeld ingebracht, korte snoeren waar mogelijk...
;)
Ik denk dat de draadboom exact gelijk is aan die van de IS200/300 uit hetzelfde bouwjaar. Is alleen maar extra kosten om een aparte draadboom te maken...extra handelingen robots assembly line, apart uit-traject naar de verpakking, andere stickers, etc. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
 
hahah zit te dollen.. maar idd.. de kabelboom zou zomaar hetzelfde kunnen zijn ik kan dat wel voor je even navragen bij wat Altezza collega's in de dominicaanse republiek.. daar is RHD niet toegestaan dus bouwen ze de Altezza's om naar LHD... misschien weten ze iets meer over die kabelboom...
 
Oh cool! Op JamaicaWheels, zeker? Gooi maar deze kant op als je het tegenkomt. Misschien hebben zij wel een schematekening ergens liggen. Is inderdaad een idee...ik zal kijken of ik wat in Suriname kan vinden, maar daar is het ook RHD.
 
Hmm, mijn spaans is net zoals in Suske-en-Wiskenos :P
Dacht dat deze jongens in Brazilie zaten, maar heb nooit op hun forum gelezen. Kwam ze tegen op FB via de Surinaamse club. Daar leek het op portugees. Misschien moet ik een leesbril, hahaha
 
Hoe het bij een Altezza/IS zit weet ik niet, maar ik weet dat Honda compleet verschillende kabelbomen gebruikt voor RHD en LHD. Zelfde verhaal voor LHD en RHD Supra's.
 
D-Per4mance zei:
Hoe het bij een Altezza/IS zit weet ik niet, maar ik weet dat Honda compleet verschillende kabelbomen gebruikt voor RHD en LHD. Zelfde verhaal voor LHD en RHD Supra's.

bedoel je echt verschillend of gespiegeld??
 
Alan zei:
Haha ja bij jou is het standaard af fabriek! Altezza! Dus deze mod zal voor jou ietsjes anders zijn :)
Inderdaad is dat zo bij mij. Het pricipe van de electrische schema's hebben we aangehouden en de mod iets anders uitgevoerd. We hebben wel de stekker achter het dashboard gevonden (gezekerd op ECU-B2) en ook de bijhorende draad in de kabelboom bij de achterklep. Alleen is die ergens tussen de kofferklep en de twee lichten anders aangesloten (draadkleurcodes kloppen plotseling niet meer).

De voeding voor de mistachterlichten hebben we afgetapt op de originele stekker bij het stuur, een draad naar achteren getrokken en daar een 6-polig relais in de draadboom gezet. Het relais werkt als de diodes, maar dan middels een schakeling ipv een vaste verbinding. Relais netjes door mijn maat in de draadboom weggewerkt en achter de originele bekleding geplaatst. Hij heeft stekkers gemaakt zodat het eventueel ook zonder problemen er weer tussenuit te halen is.
Foto-OBNBI3HK.jpg

Foto-UHA3O4JM.jpg

Als schakelaar een voorlopige Hella schakelaar met rood licht ingebouwd in het sluitdopje in het dashboard (beetje dremelen en snijden); binnenkort maar eens een normale schakelaar inbouwen ipv zo'n jaren-70 klikknop met verlichting...
Het geheel is werkend te zien in mijn voorstel-topic. :D