Niet stabiel bij hobbels op de weg

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Mensen, ik heb een vraag, als jullie op snelheid, zeg maar 120 rijden en net in een beetje een flauwe bocht zitten en er daar een hobbel op de weg zit, blijft jullie auto stabiel? voelen jullie de achterkant een beetje onstabiel worden na die hobbel? Ik merk dat als ik flink gas aan het geven ben en ik kom een hobbel tegen in een (flauwe) bocht dat de kont even instabiel wordt maar corrigeert weer... Dit heb ik met de FWD focus niet, is dit iets RWD eigen of moet ik gaan zoeken naar rubbers enzo die overleden zijn?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
hm... waar moet ik op speling checken denk je? Ik zag wel dat de rubbers dat de diff op z'n plek houden (achterkant) aan vervanging toe zijn... zou het de schokbrekers kunnen zijn? Op het oog ziet het er goed uit, maar dat weet ik niet zeker natuurlijk...
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ik heb het gevoel alsof de carrosserie stijfheid mist. Nou ben ik een AWD impreza gewend daarmee kon ik echt hard de bocht insturen. Bij de Lexus heb ik het gevoel dat deze wil uitbreken van achteren.
 
Laatst bewerkt:

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik had na een uitlijning zoiets vergelijkbaars met mn vorige auto (zo stijf als een plank) , bleek niet goed te zijn uitgelijnd , ik had het op lage snelheid en was net alsof de achterkant opzij wilde bij een hobbel maar corrigeerde zich weer
heb je vreemde slijtage aan je achterbanden ? en zoals je al aangaf zijn je rubbers ok ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
RWD breekt sowieso wat sneller uit bij gas geven in bochten, maar kan ook zijn dat je vering en/of banden vrij stug zijn (of idd dempers gaar). Heb je meer kans op een soort sprongetje bij een hobbel. Had jij niet zwaardere stabi's? Dat kan ook nog invloed hebben op sneller uitbreken achterkant (bij hobbels en bochten).
 
Laatst bewerkt:

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Om iedereen te beantwoorden, nee geen rare slijtage, auto is vorig jaar uitgelijnd geweest... Precies zoals Mvraamsdonk dat beschrijft gebeurt bij mij ook... Zal gaan onderzoeken wat er aan de hand is en nee geen zwaardere stabistang alles is naar mijn weten origineel...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ja kh, ik verdenk de schockbrekers maar die zullen getest moeten worden, ff uitzoeken waar ze dat voor me kunnen doen... en Ruben, nee dat niet... voor de uitlijning was dat wel zo, maar nu heb ik dat alleen bij de hobbels
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Hangt er vanaf wat je bedoelt met een hobbel...hoog, dwars, haakse kant etc. Ik ben het soms ook maat dat hangt af vd hobbel ;) RWD gaat eerder willen uitbreken maar je kan eerder op je gas dan met een FWD...slow in fast out. Soms helpt het de bandenspanning iets te verhogen. Hoeven dus niet de rubbers te zijn ;)
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
tuurlijk doe ik dat, maar ik vroeg me af of het "normaal" was... zal eens een keer met een stock 200/300 moeten rijden...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
In principe is het wel normaal, met alle typen aandrijving. Verschil met de FWD is dat je de auto sneller rustig kan krijgen door de trekkende kracht vd voorwielen. Hetzelfde geldt met AWD. Alleen de mate v (in) stabiliteit hangt inderdaad af vd achterophanging.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Druk in de banden gaat je enkel helpen bij de stabiliteit in een die jou omschreven bocht zonder hobbel. Het gaat er om hoe de verschillende onderdelen vj achterophanging reageren op de verplaatsing door de hobbel. Misschien kan je iets meer details geven over de bewegingen die je ervaart?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ik ervaar dat de kont wil gaan uitbreken maar dat doet ie niet omdat ik daarop anticipeer en het opvang natuurlijk.. maar denk dat ik de culprit al heb gevonden... gister nieuwe voorbanden eromheen gelegd en terwijl de auto op de brug hing heb ik ff snel een blik geworpen op mn achter schokbrekers.. aan de bestuurderskant (rechts :) ) zie ik dat de schockbreker heeeeel licht zweet. Denk dat die aan z'n einde komt maar weet het niet zeker. Als dat zo is dan zou dit de oorzaak kunnen zijn... Binnenkort maar nieuwe achter schockbrekers bestellen bij mister-auto. De voorste zijn nog nagenoeg nieuw...
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Oei...ja begin maar alvast te kijken. Kan je niet ergens alle vier laten nakijken? Kijk gelijk wat het kost voor 4 stuks :p