Nieuwe winterbanden

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het wordt straks in November weer tijd voor een nieuwe winterbanden set. Ik ben even de opties aan het doornemen, maar kom eigenlijk uit bij de Dunlop SP sport 4D.

Achter komen gewoon 255 breed, maar voor twijfel ik over 235 of 225. De wintervelgen zijn geloof ik 8.5j zowel voor als achter.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Het is een andere discussie, maar winterbanden zijn echt niet nodig in November, alleen bij temperaturen onder de 7 graden gaan ze beter functioneren....

De laatste winter heb ik maar een paar dagen onder de 7 graden gehad. Als je overtuigd bent van banden moet je met regelmaat je banden wisselen :D

Daarom heb ik een setje in de schuur liggen. 2, 3 dagen voordat het gaat sneeuwen, etc. plaats ik ze eronder.
Zolang het droog is, ook bij koude, rij ik door.


Maar goed, on topic. Ik heb Dunlops. Ben daar tevreden mee. Heb geen andere getest, heb geen situaties meegemaakt waarbij ik grip, etc. kwijt was.
Voor de eerlijkheid, ook niet echt winterse omstandigheden gehad met deze banden.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ja en nee ;) Ik rij regelmatig laat in de avond of 's nachts. Dan zet hagel, sneeuwval, Ijzel etc wat sneller in. Ook is het dan kouder dan overdag. Ik wordt niet graag overvallen. Dus komen er bij mij winterbanden op in November ;)

Mijn vorige winterbanden waren Yoko's. Redelijk tevreden mee, maar in natte condities lieten ze te wensen over.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Idd, 's avonds is het kouder.

Ik rij primair overdag en dan zijn er weinig dagen geweest onder de 7 graden. En als de weg droog is, kan je de discussie wel aan.
Bij 7 graden wordt de winterband beter dan de zomerband. Maar de zomerband heeft niet ineens 50% van zijn eigenschappen verloren bij 6 graden ;)


Yoko's ken ik niet.


Waar is Alan, onze banden man :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik weet al wat Alan gaat zeggen: Michelins.... tweede optie 4d Sportmax. 235 voor. Is hij nu zo voorspelbaar of begin ik hem te leren kennen? :p
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Hube zei:
Het wordt straks in November weer tijd voor een nieuwe winterbanden set. Ik ben even de opties aan het doornemen, maar kom eigenlijk uit bij de Dunlop SP sport 4D.

Achter komen gewoon 255 breed, maar voor twijfel ik over 235 of 225. De wintervelgen zijn geloof ik 8.5j zowel voor als achter.

Misschien is de bandenkeus voor een LS anders als voor een IS, maar ik zweer ( tegenwoordig ) bij Toyo.
Voorheen was Michellin mijn bandenmerk maar inmiddels heb ik als winter en ook als zomerband Toyo's en heb nog geen echte minpunten aan deze banden kunnen ontdekken
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met Toyos . Hoe zit het met geluid etc?
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Hube zei:
Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met Toyos . Hoe zit het met geluid etc?

Geluid ? De zomerbanden zijn erg stil, stiller dan Michellin's
De winterbanden zijn uiteraard iets minder stil,
maar dat geld voor alle winterbanden in vergelijking met zomerbanden

Lexus maakt voor de "eerste montage " op de IS 250/220D ( na 2005 ) gebruik van Toyo's Proxes R 35
zie onderstaande link


http://www.toyotire-benelux.com/index/i ... okie/false
 

MarcoB

Nieuw hier
15 mei 2009
10
0
0
Henny zei:
Lexus maakt voor de "eerste montage " op de IS 250/220D ( na 2005 ) gebruik van Toyo's Proxes R 35
Mijn eerste montageband is de Bridgestone ER33. Er zijn denk ik meerdere fabrikanten die zo'n contract hebben.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Op me vorige auto had ik vredestein...veel grip en stil. Voor onder me lexus ben ik ook nog aant orienteren.
Zit ook aan dunlop te denken omdat me zomerbanden daar ook van zijn en sinds ik dunlop ben gaan rijden kan ik de bandjes alleen maar :rulez: geven; wat un super band.

Ben ook aan 2 achter zomerbanden toe, denk dat dit ook weer de sport maxx word, of iemand andere ideen?

Hube waar ga je die banden halen? als je de keus hebt gemaakt
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik heb gisteren een nieuwe set opgehaald, met een voor mij onbekend merk: Bridgestone winterbanden.
Ben benieuwd. Ben zelf een echte Dunlop man zoals Rowi.
Gisteren net een set winterbanden van Dunlop verkocht, met ROTA velgen (18", 255 achter, 225 voor).
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
@ Rowi, Dat zal gewoon Profile worden, zijn goed geprijsd en ik ken de jongens goed. Heb met mijn vorige auto hele goede ervaringen met Dunlop gehad, dus neig ik nog erg naar dit merk.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hube zei:
Ik weet al wat Alan gaat zeggen: Michelins.... tweede optie 4d Sportmax. 235 voor. Is hij nu zo voorspelbaar of begin ik hem te leren kennen? :p

Nee ik heb goede ervaringen met dunlop winters, de michelins alpin zijn niet beter dan de dunlops, de dunlop sportmax 3d zijn naar mijn mening beter dan de alpins die ik had :p dusse......... ik stem voor de dunlops..
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Omdat die nog duurder zijn dan de michelins :) en ik weet niet of ze beter zijn..... Heb enkel ervaring met 3D en pa3...
 

sharkman

Actief
29 dec 2010
154
2
0
In ieder geval nooit toyo's of B merk winterbanden nemen (heb ik niets dan slechte ervaringen mee) dan kun je nog beter op zomerbanden blijven rijden en nog voorzichtiger rijden.

Ik heb goede ervaringen met dunlops (de 3D's), Pirelli sottozero (beste band al je een sportiever rijstijl hebt) en Conti. En die 7 graden zijn wellicht waar voor een voorwielaandrijver maar bij aandrijving op de achterwielen zijn ze vooral heel veel beter bij lage temperaturen en/of heel veel regen en vooral bij dat laatste zie ik zeker het voordeel van winterbanden.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik heb juist het gevoel dat de winterbanden MINDER goed het water afvoeren dan zomerbanden....
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
blue-eyes zei:
Ik heb juist het gevoel dat de winterbanden MINDER goed het water afvoeren dan zomerbanden....

Is ook zo, de zomerbanden zijn beter in water afvoeren en winterbanden focussen zich meer op sneeuw ipv water.