Nieuwe winterbanden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hube
  • Startdatum Startdatum
Ik heb 2x 255/40/r18 Dunlops 4D's besteld bij profile. 5 november komen deze erop. Voor zit nog 5.2mm, dus voldoende om de winter door te komen volgens de heer achter de balie.
 
hmm winterband is vanaf onder de 4mm al een stuk minder.... maar als je rustig doet, ja dan is het voldoende
 
Het gewicht staat ook op de voorbanden, achter is in de IS vaak het probleem.
 
ja grip van achterbanden belangrijkste bij alle auto's of het nou voor of achter wiel aangedreven is :)
 
Alan zei:
hmm winterband is vanaf onder de 4mm al een stuk minder.... maar als je rustig doet, ja dan is het voldoende


Volgens mij is een winterband met minder dan 4mm profiel iig in Dld. geen wettelijke winterband meer.....
Dus niet gedekt bij schade, verzekering etc.

Winterbanden zijn in Dld. bij wet verplicht!
 
yups maar ook andere eigenschappen nemen af, maar goed als je normaal rijdt dan is het ok :) altijd beter dan zomer banden in de sneeuw.
 
Volgens mij heeft een winterband een ander rubber samenstelling, maar ook meer profiel, naast de ingesneden lamellen in het loopvlak.
Dus volgens mij behoort een winterband beter te zijn met water afvoer.
Over het minder tot niet presteren van winterbanden bij een profiel van minder dan 4mm, komt volgens mij omdat dan die lamellen welke in het loopvlak van een winterband zit er niet meer zijn en je dan dus min of meer gewoonweg een redelijk versleten zomerband hebt.

Ik moet nog even gaan :geek: uitzoeken welke :cold: band ik om mijn 20" velgjes zal gaan leggen......
 
micdee zei:
Volgens mij heeft een winterband een ander rubber samenstelling, maar ook meer profiel, naast de ingesneden lamellen in het loopvlak.
Dus volgens mij behoort een winterband beter te zijn met water afvoer.
Over het minder tot niet presteren van winterbanden bij een profiel van minder dan 4mm, komt volgens mij omdat dan die lamellen welke in het loopvlak van een winterband zit er niet meer zijn en je dan dus min of meer gewoonweg een redelijk versleten zomerband hebt.

Ik moet nog even gaan :geek: uitzoeken welke :cold: band ik om mijn 20" velgjes zal gaan leggen......

Nope, ook diverse testen geven dit aan, water afvoer is minder. Ik ervaar dit zelf ook zo.
 
blue-eyes zei:
micdee zei:
Volgens mij heeft een winterband een ander rubber samenstelling, maar ook meer profiel, naast de ingesneden lamellen in het loopvlak.
Dus volgens mij behoort een winterband beter te zijn met water afvoer.
Over het minder tot niet presteren van winterbanden bij een profiel van minder dan 4mm, komt volgens mij omdat dan die lamellen welke in het loopvlak van een winterband zit er niet meer zijn en je dan dus min of meer gewoonweg een redelijk versleten zomerband hebt.

Ik moet nog even gaan :geek: uitzoeken welke :cold: band ik om mijn 20" velgjes zal gaan leggen......

Nope, ook diverse testen geven dit aan, water afvoer is minder. Ik ervaar dit zelf ook zo.
U


Klopt profiel van zomerband is beter voor water afvoer, de winterband heeft duidelijk minder profiel voor water. Die heeft van die blokken
 
Is ook zo, de zomerbanden zijn beter in water afvoeren en winterbanden focussen zich meer op sneeuw ipv water.

Volgens mij is er ook een verschil met wat voor zomerbanden je rijdt. Ik heb op dit moment Conti SC5 en mijn winterbanden zijn echt een stukje beter als het wat kouder is en veel regent.
Wat betreft dat focussen, volgens mij kun je wat in Nederland verkocht wordt eerder typeren als slechtweerband (voor lagere temperaturen). "echte" sneeuwbanden worden hier amper verkocht (in de landen ten noorden van ons zie je veel kumho en fulda en die hebben een echt noppenprofiel en daar staat ook snowtyre op).
Anyway echte zomerbanden hebben niets in winterse omstandigheden te zoeken en hoe meer profiel een band heeft hoe beter deze op minder dan optimale omstandigheden functioneert (terwijl een bijna opgereden zomerband met mooi weer oh zo lekker aan het wegdek plakt :D )
 
sharkman zei:
Is ook zo, de zomerbanden zijn beter in water afvoeren en winterbanden focussen zich meer op sneeuw ipv water.

Volgens mij is er ook een verschil met wat voor zomerbanden je rijdt. Ik heb op dit moment Conti SC5 en mijn winterbanden zijn echt een stukje beter als het wat kouder is en veel regent.
Wat betreft dat focussen, volgens mij kun je wat in Nederland verkocht wordt eerder typeren als slechtweerband (voor lagere temperaturen). "echte" sneeuwbanden worden hier amper verkocht (in de landen ten noorden van ons zie je veel kumho en fulda en die hebben een echt noppenprofiel en daar staat ook snowtyre op).
Anyway echte zomerbanden hebben niets in winterse omstandigheden te zoeken en hoe meer profiel een band heeft hoe beter deze op minder dan optimale omstandigheden functioneert (terwijl een bijna opgereden zomerband met mooi weer oh zo lekker aan het wegdek plakt :D )

Ja klopt, veel zomer banden worden wel keihard in de winter, waardoor grip afneemt en gladder wordt als het nat wordt. maar niet bij alle zomerbanden. als we het puur over profiel hebben voor waterafvoer dan is het zeker weten zomerband die een profiel heeft die daar beter voro is gemaakt. qua rubber heb je bij koude temperaturen gelijk.

Als ik het puur vergelijking doe met
Dunlop sportmaxx gt vs wintersport 3d
Michelin ps 3/ss vs pilot alpin ap3

dan kan ik zeggen dat ik ervaren heb dat het zelfs bij 3 graden en regen de zomerband beter is in de regen.

Met yokohama/bridgestone/conti heb ik ervaring gehad dat deze onder de zogenaamde 7 graden vrij hard werd en icm regen het wel een stuk minder werd qua grip. Dus ik deel mijn ervaring met blue eyes.



NOg een voorbeeld... Ik heb met winterbanden heel vaak dat abs ingrijpt met remmen terwijl ik met de zomerbanden dat niet heb. Dus dit zegt dan wel genoeg.
 
Alan zei:
NOg een voorbeeld... Ik heb met winterbanden heel vaak dat abs ingrijpt met remmen terwijl ik met de zomerbanden dat niet heb. Dus dit zegt dan wel genoeg.

Dat heeft dus niks met je banden te maken, maar met je rechtervoet... dan rij je dus gewoon te hard voor de omstandigheden...
:P :P
 
micdee zei:
Alan zei:
NOg een voorbeeld... Ik heb met winterbanden heel vaak dat abs ingrijpt met remmen terwijl ik met de zomerbanden dat niet heb. Dus dit zegt dan wel genoeg.

Dat heeft dus niks met je banden te maken, maar met je rechtervoet... dan rij je dus gewoon te hard voor de omstandigheden...
:P :P


Bij diezelfde omstandigheden heb ik met zomermaanden dus geen probleem :) dus waar ligt het dan aan? :)
 
Alan zei:
Ja klopt, veel zomer banden worden wel keihard in de winter, waardoor grip afneemt en gladder wordt als het nat wordt. maar niet bij alle zomerbanden. als we het puur over profiel hebben voor waterafvoer dan is het zeker weten zomerband die een profiel heeft die daar beter voro is gemaakt. qua rubber heb je bij koude temperaturen gelijk.

Als ik het puur vergelijking doe met
Dunlop sportmaxx gt vs wintersport 3d
Michelin ps 3/ss vs pilot alpin ap3

dan kan ik zeggen dat ik ervaren heb dat het zelfs bij 3 graden en regen de zomerband beter is in de regen.

Met yokohama/bridgestone/conti heb ik ervaring gehad dat deze onder de zogenaamde 7 graden vrij hard werd en icm regen het wel een stuk minder werd qua grip. Dus ik deel mijn ervaring met blue eyes.

Ik had ter overbrugging van opgereden zomerbanden naar nieuwe winterbanden een setje Pirelli's gekocht.
Kwamen van een Porsche af, via Porsche dealer gekocht.
Waanzinnig goede band...... (in de zomer!)

De band werd knetterhard (aangeschaft in de herfst, 6mm). Mijn wagen had een absurt koppel, ik kon geen gas geven op een recht stuk in zijn 2, 3 en slippen. Gas geven in de bocht was helemaal uit den boze (tenzij, en uiteraard gedaan, driften even leuk is).
Ik werd er bang van en heb daarom versnelt de winterbanden er onder gezet, wat ik normaal alleen doe als het echt gaat sneeuwen en gaat vriezen.

Geen sneeuw, geen stevige vorst temperaturen blijf ik op mijn Dunlops doorrijden. Deze banden blijven ook met de kou nog steeds behoorlijk zacht.
 
Hij is ??n van de weinige die ik mijn IS laat rijden ;)
 
Haha ik rij altijd netjes met iemand anders auto :) je moet nooit anders gaan rijden dan met je eigen auto... Ook al is het een leen auto :)