Alan zei:hmm winterband is vanaf onder de 4mm al een stuk minder.... maar als je rustig doet, ja dan is het voldoende
micdee zei:Volgens mij heeft een winterband een ander rubber samenstelling, maar ook meer profiel, naast de ingesneden lamellen in het loopvlak.
Dus volgens mij behoort een winterband beter te zijn met water afvoer.
Over het minder tot niet presteren van winterbanden bij een profiel van minder dan 4mm, komt volgens mij omdat dan die lamellen welke in het loopvlak van een winterband zit er niet meer zijn en je dan dus min of meer gewoonweg een redelijk versleten zomerband hebt.
Ik moet nog even gaan uitzoeken welke :cold: band ik om mijn 20" velgjes zal gaan leggen......
Ublue-eyes zei:micdee zei:Volgens mij heeft een winterband een ander rubber samenstelling, maar ook meer profiel, naast de ingesneden lamellen in het loopvlak.
Dus volgens mij behoort een winterband beter te zijn met water afvoer.
Over het minder tot niet presteren van winterbanden bij een profiel van minder dan 4mm, komt volgens mij omdat dan die lamellen welke in het loopvlak van een winterband zit er niet meer zijn en je dan dus min of meer gewoonweg een redelijk versleten zomerband hebt.
Ik moet nog even gaan uitzoeken welke :cold: band ik om mijn 20" velgjes zal gaan leggen......
Nope, ook diverse testen geven dit aan, water afvoer is minder. Ik ervaar dit zelf ook zo.
Is ook zo, de zomerbanden zijn beter in water afvoeren en winterbanden focussen zich meer op sneeuw ipv water.
sharkman zei:Is ook zo, de zomerbanden zijn beter in water afvoeren en winterbanden focussen zich meer op sneeuw ipv water.
Volgens mij is er ook een verschil met wat voor zomerbanden je rijdt. Ik heb op dit moment Conti SC5 en mijn winterbanden zijn echt een stukje beter als het wat kouder is en veel regent.
Wat betreft dat focussen, volgens mij kun je wat in Nederland verkocht wordt eerder typeren als slechtweerband (voor lagere temperaturen). "echte" sneeuwbanden worden hier amper verkocht (in de landen ten noorden van ons zie je veel kumho en fulda en die hebben een echt noppenprofiel en daar staat ook snowtyre op).
Anyway echte zomerbanden hebben niets in winterse omstandigheden te zoeken en hoe meer profiel een band heeft hoe beter deze op minder dan optimale omstandigheden functioneert (terwijl een bijna opgereden zomerband met mooi weer oh zo lekker aan het wegdek plakt )
Alan zei:NOg een voorbeeld... Ik heb met winterbanden heel vaak dat abs ingrijpt met remmen terwijl ik met de zomerbanden dat niet heb. Dus dit zegt dan wel genoeg.
micdee zei:Alan zei:NOg een voorbeeld... Ik heb met winterbanden heel vaak dat abs ingrijpt met remmen terwijl ik met de zomerbanden dat niet heb. Dus dit zegt dan wel genoeg.
Dat heeft dus niks met je banden te maken, maar met je rechtervoet... dan rij je dus gewoon te hard voor de omstandigheden...
Alan zei:Ja klopt, veel zomer banden worden wel keihard in de winter, waardoor grip afneemt en gladder wordt als het nat wordt. maar niet bij alle zomerbanden. als we het puur over profiel hebben voor waterafvoer dan is het zeker weten zomerband die een profiel heeft die daar beter voro is gemaakt. qua rubber heb je bij koude temperaturen gelijk.
Als ik het puur vergelijking doe met
Dunlop sportmaxx gt vs wintersport 3d
Michelin ps 3/ss vs pilot alpin ap3
dan kan ik zeggen dat ik ervaren heb dat het zelfs bij 3 graden en regen de zomerband beter is in de regen.
Met yokohama/bridgestone/conti heb ik ervaring gehad dat deze onder de zogenaamde 7 graden vrij hard werd en icm regen het wel een stuk minder werd qua grip. Dus ik deel mijn ervaring met blue eyes.