Er staat wel heel veel "van horen zeggen" info hierboven
Smaller heeft als voordeel dat er meer druk op de banden komt.
Dat is gunstig voor de grip.
Ik heb begrepen dat je dan de standaard minimum maat van de fabrikant aan moet houden, b.v. 16" terwijl op luxere modellen van het zelfde model affabriek b.v. 18" wordt gezet.
Een boer zal met natte ondergrond b.v. extra wielen plaatsen om niet weg te zakken.
En de meeste landbouwvoertuigen rijden dus op brede bandjes.
Voor winterbanden geldt dus het omgekeerde.
De discussie om g??n winterbanden toe te passen is een typische West-Nederlandse.
Als je regelmatig de Oostgrens over toert twijfel je er niet aan om winterbanden te plaatsen.
4-seizoenenbanden zijn onzin, het is een compromis, geen zomerband, geen winterband.
Krijg je in Duitsland een ongeluk tijdens winterse omstandigheden en je hebt geen winterbanden gemonteerd, dan ben je de Sjaak.
Niet voor niets, die Duitsers hebben (van banden) meer verstand wat dat betreft.
Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar een jaarlijkse sliptraining verplicht was.
Daar werden 2 exact dezelfde auto's naast elkaar gezet, de een met winterbanden, de andere zomerbanden.
Natuurlijk beide goed profiel.
Als je dat verschil, zelfs bij herfsttemperaturen ziet, dan kan dit topic dicht, einde discussie, iedereen aan de winterband.
Wat betreft de temperatuur; er is marge.
De meeste winterbanden hebben een OPTIMALE werking tot een graad of 12.
Zomerbanden vanaf deze temperatuur.
Een ander fabel is dat winterbanden zeer snel slijten bij hogere temperatuur.
Door de zachtere rubbersamenstelling slijten ze sneller, maar sommige hebben het idee dat het dan ineens slicks zouden zijn.
Onzin.