Nieuwe winterbanden

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Bedankt Alan,

Yokoama's had ik er idd onder, nu nog voor. De wolligheid komt inderdaad wat meer van achteren, zeker als je hem wat sneller in de bocht zet voel je dat.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Je zou je bandenspanning eens na kunnen checken, die staat achter misschien te laag
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Arjan, die vierkantjes in jouw bericht, wat zijn dat? Hoe krijg je die erin? Zijn het smilies van de iphone o.i.d.?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dus voor de netheid: Ik heb net de volgende setup besteld: Michelin PA4, configuratie 235-40-19 voor en 265-35-19 achter.

Leverancier Karelsen Banden in Soest, prijs:

Voorbanden 278 per stuk
Achterbanden 337.50 per stuk.

Inclusief montage en roadforce balancering.

Dit ter info voor de anderen die winterbanden gaan kopen :)
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Laatst Nokian banden W3 ofzo... rijden die Finnen al jaar en dag mee en als er ergens sneeuw ligt;) Waren 3de in de consumentengids test;)
17'' velgen, voor 225, achter 245. Prijs 625? bij Riedam, all inclusive:D:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Colombe

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Ooh en voor die mensen die graag de beste uit de test willen.....CONTI"S stonden eerst maar minimaal 50? per band meer voor nog geen 5% prestatie verschil;)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
890
1
503
93
Zeg ik nou iets heel geks als ik me afvraag of het in ons klimaat misschien wel eens beter van pas kan zijn om in de winter gebruik te maken van vierseizoenenbanden? En dan wel die met M+S indicatie? Want laten we wel wezen, dat Scandinavische klimaat hebben we hier niet. Vorig jaar reed ik met winterbanden in het winterseizoen en was het met Kerst nog warmer dan met Pasen. En dan in de zomer wel gewoon op zomerbanden rijden natuurlijk.

Ik lees op Internet en in de autobladen en de vele advertenties over de voor- en nadelen van winterbanden rondom die 7 tot 8 graden boven nul. Je kunt wel raden wie wat zegt :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elster

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
890
1
503
93
met 140 km/h rijden op de snelweg in de sneeuw? Dat kan wel, maar dan zou ik een RX overwegen, of anders accepteren dat ik niet bepalen waar ik heen ga met die snelheid :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@Hube; het is ook fijn te weten dat je verantwoord bezig bent
wink2.png
thumbsup.png


Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Maximaal 30 euro per band verschil. Dus ik heb no. 1 en niets minder.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Helemaal mee oneens. Tenzij jij de beschikking over een brug, alle apparatuur en een winter en zomerset beschikt kan je dagelijks wisselen naar aanleiding van de omstandigheden die dag. De meesten zullen echter gewoon een seizen pakken. Tja pech als met de Kerst je zonnepaneel van het dak afsmelt, het zij zo. M+S is voor de Hollander die voor een duppie op de eerste onveilige rang wil zitten. Veilige winter toegewenst.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Omdat deze heel goed uit de test kwamen en omdat ik hier een redelijke deal voor kreeg :) Daarnaast was het Michelin of Yokohama welke ik in mijn maat kon krijgen en de Yoko's was ik onder de IS niet te happy mee.

m1oxflsa14f3_std640.jpg
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ben blij met mijn banden. Ik zie geen reden om smaller te gaan.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Er staat wel heel veel "van horen zeggen" info hierboven :p

Smaller heeft als voordeel dat er meer druk op de banden komt.
Dat is gunstig voor de grip.
Ik heb begrepen dat je dan de standaard minimum maat van de fabrikant aan moet houden, b.v. 16" terwijl op luxere modellen van het zelfde model affabriek b.v. 18" wordt gezet.

Een boer zal met natte ondergrond b.v. extra wielen plaatsen om niet weg te zakken.
En de meeste landbouwvoertuigen rijden dus op brede bandjes.
Voor winterbanden geldt dus het omgekeerde.

De discussie om g??n winterbanden toe te passen is een typische West-Nederlandse.
Als je regelmatig de Oostgrens over toert twijfel je er niet aan om winterbanden te plaatsen.
4-seizoenenbanden zijn onzin, het is een compromis, geen zomerband, geen winterband.
Krijg je in Duitsland een ongeluk tijdens winterse omstandigheden en je hebt geen winterbanden gemonteerd, dan ben je de Sjaak.
Niet voor niets, die Duitsers hebben (van banden) meer verstand wat dat betreft.

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar een jaarlijkse sliptraining verplicht was.
Daar werden 2 exact dezelfde auto's naast elkaar gezet, de een met winterbanden, de andere zomerbanden.
Natuurlijk beide goed profiel.

Als je dat verschil, zelfs bij herfsttemperaturen ziet, dan kan dit topic dicht, einde discussie, iedereen aan de winterband. :p

Wat betreft de temperatuur; er is marge.
De meeste winterbanden hebben een OPTIMALE werking tot een graad of 12.
Zomerbanden vanaf deze temperatuur.
Een ander fabel is dat winterbanden zeer snel slijten bij hogere temperatuur.
Door de zachtere rubbersamenstelling slijten ze sneller, maar sommige hebben het idee dat het dan ineens slicks zouden zijn.
Onzin.