GPS-10
Connaisseur
- 10 jun 2011
- 4.993
- 117
- 0
Ik denk dat het topic nog wel even openblijft
Er is een reden dat NL verzekeringsmaatschappijen winterbanden niet verplicht stellen, namelijk dat ze het niet kunnen onderbouwen met statistieken qua schade en/of meer ongelukken door zomerbanden...
De rest hier:
http://www.coney.nl/2013/01/03/winte...e-data-zeggen/
En dit artikel ook: http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/...t-winterbanden
En smallere sneeuwbanden hebben idd voorkeur.
Er is een reden dat NL verzekeringsmaatschappijen winterbanden niet verplicht stellen, namelijk dat ze het niet kunnen onderbouwen met statistieken qua schade en/of meer ongelukken door zomerbanden...
Een ander saillant detail zal de oplettende lezer niet zijn ontgaan. Het gemiddeld aantal ongelukken in de wintermaanden ligt structureel lager dan in andere maanden (ook als dit gecorrigeerd wordt voor het aantal dagen in de maand). Analyse van de data per maand laat zien dat je beter op je tellen moet passen in de maanden mei, juni en september (vraag me niet waarom).Ik kan me de verbazing voorstellen – er moet toch een correlatie (en causaal verband) zijn tussen vorst/gladheid en ongelukken? Gelukkig doet het KNMI ook aan open data en hebben we de gemiddelde maandelijkse temperaturen van de dezelfde periode er even bij gehaald. In de afgelopen 25 jaar waren de drie koudste winters 1987 (gemiddeld 1,27 graden), 1996 (gemiddeld 0,37 graden) en 2010 (gemiddeld 0,0 graden). Zoek ze even op in de statistieken van dodelijke verkeersslachtoffers en het is overduidelijk dat ….
De rest hier:
http://www.coney.nl/2013/01/03/winte...e-data-zeggen/
En dit artikel ook: http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/...t-winterbanden
Automobilisten met winterbanden rijden net zoveel schade als bestuurders zonder speciale banden voor sneeuw en gladheid.
En smallere sneeuwbanden hebben idd voorkeur.