Nog geen Lexus

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Op dit moment ben ik nog Toyota rijder. Ik ben groot fan van de hybrides. Begonnen met de eerste Prius, later een Prius 2 erbij en die na 340.000 trouwe kilometers vervangen omdat katalysatordieven mijn huis hadden gevonden.

Vanaf dat moment rijd ik met een Auris omdat die (een beetje) mag trekken. Zo kan mijn bagagekarretje met daarop de mountainbikes van mijn kinderen mee.

Nu was ik aan het kijken naar een opvolger. Ik had al bijna een Corolla gekocht tot ik er achter kwam dat ik in dezelfde prijsrange ook een Lexus UX 250h zou kunnen kopen. Die ook kan trekken. Meteen verliefd...

Ik was door de reviews wel wat benauwd dat de achterbankruimte te klein zou zijn, maar in het echt viel me het erg mee. Gelukkig zijn mijn tieners van bescheiden lengte.

Als fervent Toyotarijder heb ik toch altijd wel met een schuin oog naar Lexus gekeken, al vanaf de eerste Lexus hybrides. Het lijkt me geweldig om nu echt een Lexus te gaan rijden.

Nu nog op zoek naar het juiste exemplaar. 2 proefritten achter de rug en hoewel beide auto's het niet geworden zijn ben ik wel overtuigd dat het een UX 250h moet worden. Wat een heerlijke auto.
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
166
134
43
Ik ben benieuwd waarom de beide auto's het niet zijn geworden ... gewoon nieuwsgierigheid ;-) In ieder geval is de 250 zeker een leuke auto.
 

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Bij de een kwam ik er achter dat ik toch liever stoffen bekleding dan leer heb. De ander was niet al te netjes mee omgegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Nu nog op zoek naar het juiste exemplaar. 2 proefritten achter de rug en hoewel beide auto's het niet geworden zijn ben ik wel overtuigd dat het een UX 250h moet worden. Wat een heerlijke auto.
Heel verstandig. Hoe meer proefritten hoe beter. Daardoor zul je allerlei details opmerken die je mogelijk na verloop van tijd zouden kunnen gaan irriteren. Je komt daar het snelst achter als je meerdere proefritten maakt in zo op het oog identieke auto's - die toch heel verschillend kunnen aanvoelen. Neem de tijd om een voor jou geschikt exemplaar te vinden, daarna zul je er waarschijnlijk vele jaren mee rijden en de auto moet dus min of meer "passen als een maatpak".
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Ja precies. Ik ben gewend mijn auto's heel lang te rijden, dus ik ben best bereid langer te zoeken of ver te rijden. Ik heb ze liefst van tweedehands tot rijp voor de export. Slechts één auto is eerder gegaan, daarvan zat de stoel me niet lekker. Toen heb ik de Prius 1 geïmporteerd. Ook met heerlijke alcantara bekleding. Hoewel het design nogal weerstand opriep en de wegligging in de opvolgende hybrides steeds beter werd voelde het van binnen wel luxe.

Ik heb ook 2 Corolla proefritten gemaakt voor ik de UX op het oog kreeg. Gelukkig zijn die het niet geworden. De een ging trillen bij 90 km/h, onbegrijpelijk dat ze hem zo meegeven. Banden of wiellagers dachten we maar dat mogen ze toch echt zelf oplossen. De tweede Corolla leek perfect maar rook naar hond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
44
32
18
Weet natuurlijk niet waar je huis woont Primi, maar...
In Heythuysen [Limburg] staan er bij Gielen wat UX'en in de showroom.
Wij hebben in de witte een uitgebreide proefrit gemaakt. En die was het zeker en vast geworden ware het niet dat onze huidige 300E op het sporr kwamen.
Kan desgewenst, via DM of zo, wel wat meer info over dit exemplaar met je delen.
Hoe dan ook: succes op je zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Heythuysen is niet om de hoek, maar die witte is zeker interessant. Is een importauto denk ik?
Ik heb er nu twee op het oog, 1 proefrit al afgesproken, maar anders DM ik je nog voor info.
Mijn regio is Gelderland/Overijssel.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
44
32
18
Is inderdaad een import (uit Duitsland) Primi.
Wellicht een open deur, maar via de app van Finnik kan je aardig wat informatie over de auto’s achterhalen. Moet je wel het NL kenteken kennen 🌞
 

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Ah Finnik kende ik nog niet maar ik heb via andere sites al aardig wat auto's nagetrokken.

Ik vond zelfs een Lexus met NAP die voor zijn 1e tenaamstelling geïmporteerd was. Dat bleek parallelimport uit Duitsland. Ik ging puzzelen omdat de uitvoering net was anders was en de data verschilden ondanks NAP logisch.

Ik hou wel van een beetje onderzoek vooraf.

Op naar Finnik :)
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

levensnevel

Hoort erbij
17 mei 2024
44
32
18
Trouwens, of ze nog in de etalage staan weet ik niet. Maar bij Louwman stonden in de eerste week van Mei twee UX’en te koop die toen aanzienlijk in vraagprijs gezakt waren ( van ik dacht 32K naar 27,7K ) eentje stond in Breda en de andere in Arnhem.
 

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Helaas opnieuw geen Lexus gekocht.
Ik had gereden met een premium lease versie van de UX. Mooie nette auto uit 2020, reed fijn.

Qua prijs kwamen we er uiteindelijk uit.

Maarrr, de auto zou Apple carplay, lane departure warning en stuurassist hebben. Van te voren de advertenties van verschillende auto's uitgeplozen en dit stond erbij. De Premium Lease is maar kort geproduceerd dus was lastig vergelijken met de folder met vaste pakketten van de Lexus site. Daar staat hij namelijk niet op.

Tijdens het rijden kon ik de lane assist inschakelen, de waarschuwing werkte ook, maar er kwam ook "stuurhulp inactief" in beeld. De telefoon verbinden ging ook niet.

Uiteindelijk bleek Apple carplay/android auto er niet op te zitten. Dat kon er nog wel retrofit opgezet worden. De stuurhulp kregen ze helaas niet aan de praat, ook niet aan de computer in de werkplaats en een software update was niet mogelijk.

Conclusie: de advertentie klopte niet en de auto heeft of geen stuurhulp, of het is defect.

Heel jammer want ik had gedacht hier vandaag een foto te kunnen plaatsen van mijn nieuwe aanwinst.

Ik zit nu wel met de overweging wat te doen met mijn eigen auto. Ik heb ook een mooi inname aanbod via de BOVAG site. En de inruilbiedingen zijn nogal variabel. Maar ja, zonder auto kan ik niet.

To be continued...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en levensnevel

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
88
57
18
Nu heb ik geen UX, dus wellicht is het niet zinvol te reageren.
Maar, wel een waarschuwing (trillend stuur indien ik geen richtingaanwijzer gebruik) en geen stuurhulp heb ik ook totdat ik de cruisecontrol gebruik.
De Lane Keep Assist heb ik altijd uit staan, maar stuurhulp werkt volgens mij alleen met de Adaptieve Cruise control.
Zou dat de reden voor die waarschuwing ("stuurhulp inactief") kunnen zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
932
1
558
93
Maarrr, de auto zou Apple carplay, lane departure warning en stuurassist hebben. Van te voren de advertenties van verschillende auto's uitgeplozen en dit stond erbij. De Premium Lease is maar kort geproduceerd
Was dit bij een dealer? Bovenstaande is ongebruikelijk voor een dealer. Wat ook voorkomt is dat er import geadverteerd wordt met een uitvoering die het dichtst in de buurt zit van een Nederlandse uitvoering maar op details verschilt, maar dan staat wel de Nederlandse uitvoering omschreven maar is het een samenstelling uit Duitsland bijvoorbeeld.
Tijdens het rijden kon ik de lane assist inschakelen, de waarschuwing werkte ook, maar er kwam ook "stuurhulp inactief" in beeld. De telefoon verbinden ging ook niet.
Stuurhulp werkt vanaf een bepaalde snelheid, onder de 50 of 60 km/h doet die het niet bij elk model. Je ziet dan kortstondig zo'n soort melding in beeld. En volgens mij kun je ook bij die LDA/LKA (hoe het ook heet bij elk model) afzonderlijk nog wat aan/uit zetten.

Wat telefoon verbinden betreft, ik weet niet hoe handig je zelf bent met die dingen, een Lexus kan wel eens wat ongebruikelijk overkomen voor iemand die het merk niet kent. Maar het spul kan ook gewoon kapot zijn, al doet dit soort spul het doorgaans altijd wel bij een Lexus.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Ik reed ruim 90 met de ACC aan, dus dan zou het moeten werken als het erop zat.

Dit was bij een dealer. De auto heeft NAP, volgens het Autoweek rapport geen import en ook geen parallelimport maar op de offerte stond wel rest BPM. Nagevraagd bij de dealer en inderdaad als nieuw op kenteken gezet maar wel vanuit een ander land.

Wat de telefoon betreft dacht ik inderdaad dat het aan mijzelf lag, maar bleek het er echt niet op te zitten.

De conclusie wordt dan inderdaad buitenlands model. Waarbij het me dan wel verbaast dat er modellen zijn waar het niet op zit. Ik dacht dat Apple carplay in 2020 toch overal standaard zou zijn op de UX.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en levensnevel

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Ik bedenk me ineens, als het geen "echte" premium lease is dan kan het ook een ouder model zijn dat pas 3e kwartaal 2020 in gebruik genomen is. Dan kan het logisch zijn dat de retrofit erop moet.

Maar dan doe je dat als dealer toch voor je hem te koop zet... zeker als je adverteert met die optie erin genoemd?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Maar dan doe je dat als dealer toch voor je hem te koop zet... zeker als je adverteert met die optie erin genoemd?
In principe is het voor een (potentiele) koper mogelijk om via de Europese Lexus website exact te achterhalen wat er op en aan zit door het VIN in te toetsen.

Dan krijg je een hele waslijst, die in detail kan verschillen van modellen officieel geimporteerd in Nederland. Een dealer kan uiteraard ook bij die informatie, maar zal dat mogelijk niet altijd volledig hebben doorgespit om vast te stellen of de lijst afwijkt van wat in Nederland standaard wordt geleverd.

Je kunt een dealer/verkoper ook gewoon om de lijst vragen - even inloggen en printen maakt alle informatie beschikbaar. Dat geldt ook voor uitgevoerde onderhoudshandelingen van een gebruikt exemplaar voor zover uitgevoerd bij een Toyota of Lexus dealer.

Bij de Lexus dealer waar ik destijds een gebruikt geimporteerde Lexus kocht, hadden ze dat allemaal in enkele minuten voor elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Primi

sanookh

Hoort erbij
23 mrt 2024
47
45
18
In principe is het voor een (potentiele) koper mogelijk om via de Europese Lexus website exact te achterhalen wat er op en aan zit door het VIN in te toetsen.
Heb je daar meer info over? Mijn NX450h+ is een parallelimport uit Duitsland en er zitten wel wat verschillen in benamingen en uitvoeringen vergeleken met Nederland dus zou dit voor mijn auto wel eens willen checken. Kan op de Lexus Europe site zo gauw niet de juiste pagina vinden hiervoor.
 

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Hmm dat is ook interessant voor mijn eigen auto (Toyota). Officieel Nederlands maar ook niet precies kloppend met het eraan gehangen type. En daarvan heb ik uiteraard het VIN nummer.
 

Primi

Nieuw hier
3 jun 2024
17
20
3
Voor mijn eigen auto heb ik het gevonden.

Was wel even spitten, uiteindelijk kon ik erbij na aanmelden op de Toyota tech eu site.

De lijst klopt (uiteraard) met mijn auto. Bij variant staat helaas niets ingevuld, dus geen versie of pakketnaam.