Overstap van IS200 naar IS300 SC

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Hi,

Sinds ons gezinnetje 3 ipv 2 koppen telt, begin ik steeds meer te kijken naar een sportscross. Vooral de achterklep opening is daar debet aan. Tijdens mijn zoektocht naar een IS200 ook wel hier en daar een Sportcross bekeken maar toentertijd toch voor een sedan gekozen. Nu de plannen tot overstap toch wat constructiever beginnen te worden is een overstap van 2 liter naar 3 liter ook een puntje van overweging.

Ten eerste het koppel, in de IS zou ik wel wat meer en wat eerder (in de revrange) koppel willen genieten. Ik weet niet hoe de koppel kromme zich tussen de is200 en is300 verhoudt.
Niet onbelangrijk is het verbruik. De IS300 is natuurlijk wat dorstiger. Gebruik van m'n auto ligt op dagelijks 40 km over 80km wegen. 1 op 11 is wel de max met de IS200 heb ik gemerkt (bij mijn rijstijl en traject van 9 stoplichten). De 300 zal daar wel onderzitten (hoger verbuik), maar hopelijk niet al te veel.

Het feit dat er een automaat met 5 verzetten inhangt is ook een fijn gegeven. De 4 trapsautomaat icm de 2 liter was ik destijds niet zo tevreden over waar ik mijn keuze heb laten vallen op de handbak. Ik vroeg me enkel af hoeveel toeren de 300 loopt bij 120 km/u.
Is de 3 liter van zelfde opzet als de 2 liter? Maw, de 2 liter staat bekend om zijn betrouwbaarheid en levendigheid (mits de VVT-i is aangesproken) maar ook beperkte tunings mogelijkheden; hoe verhoudt de 3 liter zich hierin?
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
De IS300 heeft alles wat de 200 niet heeft: een schitterende motor !
De 2JZ-GE is een zeer betrouwbare motor die mooie prestatie's levert, hij verbruikt natuurlijk iets meer dan de 2.0 l, maar hij is het zeker waard.

Ik heb zelf enkele jaren met een IS3OO gereden, en er zijn hier nog IS300 rijders die kunnen bevestigen dat dit een zeer goede keuze is, gewoon doen !
:rulez:
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Inderdaad, erg fijn zo'n 300. Een dijk van een motor. Erg sterk en betrouwbaar. IS200 is zeker niet behelpen, maar 300 is gewoon lekker snel.
50 bij 1200 toeren. 100 tot 110 bij 2200 en dan 1:13,5. Vanaf 120 (uit hoofd kleine 2700 toeren) tot 140 richting 1:10. Gemiddeld 1:10 haalbaar bij behoudende rijstijl en redelijk deel snelwegkilometers. En als het even kan op de cruise.
Hiervoor ook IS200 gehad, waarbij ik 1:11 reed. Nu met de 300 en wat meer gas geven bij kortere stukjes ruim 1:9. Daarvoor tijd 1:10 gehaald. Gezien jouw verbruik nu denk ik dat je richting de 1:10 gaat. Blok is sterker, draait minder toeren en zolang je niet te gek doet, valt het best mee. Als je op de meeting bent, anders stuk rijden?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dank voor de reacties! Ik ben bij de meeting er helaas niet bij. Maar ik zal binnenkort bij een IS300 die in de buurt te koop staat een proefrit maken. Zijn er nog zaken waar ik bij de IS300 extra op moet letten (tov de IS200)? Veren en schokbrekers voor bijvoorbeeld (Ivm het extra gewicht aan de voorkant)?. Revisiesmomenten van de automaat?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien nog even aangeven wat voor jaar (event. ook km-stand) je op het oog hebt betreffende revisies etc.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Hallo ThinlaneT,

Ben zelf overgestapt van een handgeschakelde 200 naar een 300 Sportcross: gewoon doen ! Zo'n 300 met automaat rijdt aanzienlijk comfortabeler. Alle eerdere opmerkingen kan ik beamen: verbruik ligt gewoon een liter per 100km hoger. Enige negatieve wat ik over een 300 kan vertellen is dat 'ie ruim 100kg zwaarder is en in combinatie met een automaat voelt hij een fractie minder 'sportief' aan, maar die 2JZ maakt alles goed !

:D
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Nouw h?. Vanochtend even inhalen op de sportstand. Twee keer knipperen en je bent er langs. Revisie automaat is niet gauw nodig. Redelijk bulletproof. Heb recent vanwege leeftijd en kilometerstand automaat laten flushen. Stukje behoud eerder. Schakelde al soepel. Stuurschakeling is trouwens ook leuke gimmick die snel reageert.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Klopt, die 2JZ is echt een dijk van een motor en als je er geen turbo's aanhangt moet je van goede huize komen om 'm kapot te krijgen !
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Ik ga binnenkort maar eens kijken bij een van de bedrijven die er een tekoop hebben staan. Vooral de toename in gewicht ivt de IS200 ben ik benieuwd naar (maar uiteraard ook het vermogen en automaat).
Ben al even rond gaan kijken. Hoewel ik liever en een zou willen hebben onder de 200k , ontkom ik er niet echt aan.
Een enkele die 127k km's op de klok heeft maar daar zit binnenkort een nieuwe distributieriem aan te komen.

BTW ik schrok een beetje van de inruil waarde van mijn huidige IS200...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Die met 127k heb ik ruim een jaar geleden ook naar gekeken. Stond toen bij een ander bedrijf te koop. Gezien kentekencheck op vwe.nl sinds twee maanden bij een ander bedrijf. Prijs in jaar schat 1.000 gezakt. Dealer heeft toen voor mij gekeken. Scheen wel wat aan te moeten gebeuren qua onderhoud. Historie mist een deel van. En velgen door vorige eigenaar met handje gespoten oid.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Thanks voor de info. Goed om te weten. Ik heb nu een silver metallic IS200 en ga dan het liefst voor een antraciet metallic. Ten tijde de aankoop toen erg getwijfeld aan twee IS200's in vergelijkbare staat en prijs, de ene silver, de ander antraciet (zelfs met 17"TTE 15 spaaks set winterbanden erbij). Toen toch voor de silveren gegaan ivm de bijna volledige Lexus-dealer onderhoudshistorie. Maar qua kleur de antraciete toch altijd ff mooier gevonden.

Ik vroeg me nog af hoe de achter bank naar achter klapt. Het is alweer 3 jaartjes geleden dat ik een SC ging bezichtigen. Niet geheel vlakke vloer weet ik me te herinneren (door de gekuipt zittingen). Zou een IS200 sedan kofferbakschaal ook in een SC passen?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Ik zag overigens nog een IS300 SC te koop staan, Executive aldus de advetentie. Nu zag ik wel Alu instaplijsten, wat mij doet denken dat het een Sport is ipv Executive. Ook zag ik geen navigatie en waren de sierstukken bij de raambediening grijs ipv 'hout' motief...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
De bank klapt makkelijk met een knop naast de hoofdsteun naar voren, in twee ongelijke delen. Middenarmsteun erin, zonder skiluik (wel in sedan, maar die heeft geen neerklapbare bank). Vloer is inderdaad niet helemaal vlak, maar het scheelt niet veel.
Ik heb in de kofferruimte de verstelbare bodem helemaal naar beneden, voorkomt wat meer schuiven van materiaal. Nadeel is opstaande rand achter achterbank die je daardoor krijgt. Maar goed, is verstelbaar, dus wat je wil. Ik heb in mijn voorstelonderwerp wat interieurfoto's staan. Het heet rode waas. Wellicht kan je daar wat mee.
Ik denk niet dat die schaal gaat passen. Alu + grijs doet denken aan een sport ja. Maar is ook iets wat je achteraf kan monteren. Vind dat persoonlijk wel mooier. Misschien wat advertentielinks plaatsen? Kunnen we meedenken ;)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Op de foto's ziet het er goed uit. Alleen voor lijkt er vrij veel steenslag op te zitten. Maar goed, tien jaar en ruim twee ton verder mag er wel wat op zitten. Leer ook in goede conditie, niet teveel droogtescheurtjes. Afneembare trekhaak, soms wel handig. Stuur wijst ook op sportuitvoering. Wat ik persoonlijk ook mooi vindt is het volledig donkere en niet two-tone dashboard. Prijs vind ik prima. Ik zeg proefrijden.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Ik heb een executive uit 2004 en die heeft inderdaad ook aluminium instaplijsten en pedalen.
Echter heeft mijn auto ook navigatie en ik dacht dat dat ook standaard was bij de executive.
Daarnaast heeft de mijne ook premium sound.
Weet niet ofdat dat destijds een extra optie was....
De laadvloer is inderdaad in hoogte vestelbaar maar heb het nog nooit gebruikt.

De laadvloerbescherming van de sedan gaat niet passen.
Wat ik gedaan heb is gewoon bij automatten.nl zo'n dik stuk rubber besteld en die op maat gesneden.
Dit voldoet voor mij ook goed.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Dan neem je de mijne toch over....2003, alulijsten,pedalen en pookknop, originele laadvloerbeschermmat in rubber, afneembare trekhaak,Xenon(zwart). zwart met beige leer, megan axleback en midpipe,18 inch Tenzo GT6 met nw banden , LPG, etc etc. Zie mijn advertentie. Overigens typefpout in vraagprijs zag ik. Kost met alles er op 7950.
Met originele wielen,uitlaat ca 6500. kan nog goedkoper zonder LPG. Elk zinnig voorstel bespreekbaar want heb er een met 69000 km uit Duitsland gekocht. Stuur ook PB. Ook als de mijne je niet interesseert er een kopen. Een betere en betrouwbaardere allrounder kan je niet vinden. Ook niet voor veel meer geld,
 

Lex839

Hoort erbij
14 mei 2010
48
10
8
Heb zelf 6 jaar een IS200 sedan (autom) gehad en nu al weer 5 jaar een IS300 sportcross. Ben overgestapt naar de sportcross ivm familie uitbreiding. De achterklep is net even iets handiger met bv een kinderwagen. De neerklapbare achterbank gebruiken wij weinig ivm kinderzitjes en met vakanties de dakkoffer erop.

Ik heb verder geen technische aandachtspunten specifiek voor de sportcross. De automaat en motor zijn erg prettig. Ik houd het verbruik altijd bij. Over de 6 jaar had de IS200 een verbruik van 1:11,2 en over 5 jaar de IS300 een verbruik van 1:9 gemiddeld, wel wat meer dus. Met name korte stukjes dan loopt hij zo 1:7 en op zijn zuinigst heb ik 1:9,9 gehaald.

Ben zeer tevreden over de auto.

De auto uit de "link" is volgens mij inderdaad een Sport uitvoering, de alu pedalen en instaplijsten met de leer/alcantara combinatie zijn kenmerken hiervan. De instaplijsten waren als optie te krijgen en zitten ook op mijn executive. Uitvoeringen uit het buitenland kunnen afwijken van de Nederlandse. Zover ik weet was de nav een optie op alle uitvoeringen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Door financieel wat mindere tijden voor aankomende maanden, heb ik de plannen voor een switch naar IS300 SC even in de ijskast geplaatst. Ik ben zeker ooit nog van plan te gaan overstappen, maar houden we het nog maar even bij de wat gunstigere IS200 (qua maandlasten).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Goed, er lijkt weer wat meer zicht te komen op een switch naar een IS300 SC. Mede door opgaaf van inruilwaarde van mij IS200, is het een overweging waard. Jammer genoeg is de IS300 SC die te koop stond in Valkenburg (ZH) reeds verkocht. Hopelijk aan een bestaand of nieuw forumlid. Nu staat er een vergelijkbaar exemplaar (kmstand, modeljaar, kleur en uitvoering) te koop:

http://www.autowereld.nl/lexus/is-sportcross/300-executive-automaat-6310901/foto.html
Echter bij een check op het kenteken, staat volgnummer 11 genoteerd. Zonder het achterliggende verhaal te kennen, geeft dit mij wat argwaan tav de staat en genoten onderhoud van de auto (door de relatief veel verschillende eigenaren). Ook de website van de betreffende verkoper/handelaar straalt niet heel veel vertrouwen en professionaliteit uit. Misschien maar even geduld hebben tot de ware langs komt.

Nu viel mij op dat de voorbumper van de Sportcross wel aardig verschilt met de sedan. De bumper van de sedan heeft mijn voorkeur (mistlamp, luchtsleuf, bumper, grill)

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


vs

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Weet een van jullie of de voorbumper van de sedan ook op de SC past?