Overstap van IS200 naar IS300 SC

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Hi,

Sinds ons gezinnetje 3 ipv 2 koppen telt, begin ik steeds meer te kijken naar een sportscross. Vooral de achterklep opening is daar debet aan. Tijdens mijn zoektocht naar een IS200 ook wel hier en daar een Sportcross bekeken maar toentertijd toch voor een sedan gekozen. Nu de plannen tot overstap toch wat constructiever beginnen te worden is een overstap van 2 liter naar 3 liter ook een puntje van overweging.

Ten eerste het koppel, in de IS zou ik wel wat meer en wat eerder (in de revrange) koppel willen genieten. Ik weet niet hoe de koppel kromme zich tussen de is200 en is300 verhoudt.
Niet onbelangrijk is het verbruik. De IS300 is natuurlijk wat dorstiger. Gebruik van m'n auto ligt op dagelijks 40 km over 80km wegen. 1 op 11 is wel de max met de IS200 heb ik gemerkt (bij mijn rijstijl en traject van 9 stoplichten). De 300 zal daar wel onderzitten (hoger verbuik), maar hopelijk niet al te veel.

Het feit dat er een automaat met 5 verzetten inhangt is ook een fijn gegeven. De 4 trapsautomaat icm de 2 liter was ik destijds niet zo tevreden over waar ik mijn keuze heb laten vallen op de handbak. Ik vroeg me enkel af hoeveel toeren de 300 loopt bij 120 km/u.
Is de 3 liter van zelfde opzet als de 2 liter? Maw, de 2 liter staat bekend om zijn betrouwbaarheid en levendigheid (mits de VVT-i is aangesproken) maar ook beperkte tunings mogelijkheden; hoe verhoudt de 3 liter zich hierin?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Op de grens van Groningen/Friesland staat deze te koop. Dank voor je aanbod maar ik ga zelf wel eens die kant op. Dit afhankelijk wat ik krijg teruggekoppeld van de verkoper en dan combineer ik het met een bezoek aan kennissen in Groningen. Daarnaast ga ik nog even voor mijzelf goed na of de IS300 SC een goede keuze zal. Met een 2e kleine op komst kijk ik met een klein oog ook naar alternatieven als zijnde Subaru Legacy Touring 3.0R (vanaf 2005) die wat meer ruimte biedt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Met een 2e kleine op komst kijk ik met een klein oog ook naar alternatieven..
Begrijpelijk. Die ruimte ga je (met enige zekerheid) niet vinden in de SC vrees ik. Uiteraard valt en staat e.e.a. met wat je ermee gaat doen, vakantie, kinderwagen, etc. De Subaru (hoewel misschien uiterlijk niet zo spannend) is wel een praktische ruime wagen en ook met heel goede rijeigenschappen.
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Is de RX400H niks voor je? Zijn ook niet al te duur, veel ruimte en nog best wel snel?

Ik ben zelf niet zo van de cross-overs/SUVs. En gezien het beperkt aantal kilometers wat ik er mee ga rijden zijn de vaste lasten mij wat aan de hoge kant. Belastingklasse t/m 1545 kg is wel de max voor mij.

@GPS Inderdaad, het is de bedoeling de kinderwagen er ook in gaat. Op zich kunnen we nu met de IS200 redelijk uit de voeten, al is de smalle doorgang van de achterklep soms wel vervelend. De neerklapbare achterbank helpt al erg mee aan de ruimtelijke 'bevrijding' dus misschien is een IS300 wel afdoende. De grootste drempel bij het overstappen naar een ander merk is toch wel dat je geen Lexus meer rijdt met dito betrouwbaarheid, comfort en sportiviteit. Hoewel onterecht, lijken de alternatieven met wat meer ruimte toch veel minder aantrekkelijk. 'Inboeten' lijkt het naar te voelen....

Deze vakantie maar even opzoek naar een Sportcross (IS200/300) en Legacy Touring in de buurt om deze even aan een vergelijk te onderwerpen. Ruimte heeft op dit moment de meeste prioriteit.
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Een jaar verder en weer begint de kriebel naar een vervanging van de IS200 op te komen. Inmiddels een nieuwe baan waardoor ik per jaar zo'n 25000km extra rij. Hierdoor komen de andere brandstoffen/aandrijflijnen ook in beeld en wordt de vijver waaruit ik wil vissen alleen maar groter. Nouja, groter... ik zoek eigenlijk nog steeds het onmogelijke. Een scherp/sportief sturende auto met ruimte, leuke maar betrouwbare motorisering die met tam gebruik ook nog redelijk zuinig is. Een heilige graal die bijna niet te vinden is. Inmiddels kijk ik ook naar Honda Accord Tourers en zelfs een Nissan Stagea (import dus). Ook blijven de Duitsers ivv BMW en Mercedes in beeld, hoewel die Duitse Degelijkheid = betrouwbaarheid wel eens ontkrachten.
Inmiddels rijd ik met de IS200 4x per week 150km op een stukje N-weg en verder snelwegen. Met rustige spits kost het niet veel moeite om 1:13,5 te realiseren. M'n budget is inmiddels gestegen en kom ik op een bedrag van 10k uit, exclusief inruil. Wel eerder genoemd is de combinatie tussen comfort en sportiviteit erg fijn in de IS200 en daar wil ik met de vervanger eigenlijk maar weinig afstand van doen. Wellicht dat jullie nog suggesties hebben, dit mag ook best een auto zijn met het stuur aan de verkeerde kant (zoals de Stagea).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
De zoektocht gaat verder. Vandaag zowaar mijn oog gevallen op een Toyota Chaser x100 (vanaf 1998, facelift model). De looks spreken mij aan (koplampen hebben wat gemeen met de 1st gen IS en 3e gen LS), ruimte binnen, en 2.5 6 in-lijn met turbo. Het aanbod in NL is beperkt tot 1 exemplaar en ziet er met zijn drift-specs al een beetje 'afgetrapt' uit. Ik ga dan liever voor een originele met minimaal aantal toegepaste (uiterlijke) modificaties. Dit wordt dan een import uit Japan, hoewel daar de aanwas nette x100's met 2.5 en handbak ook beperkt is. Eerst maar even kijken wat de kosten voor verschepen en importeren wordt. Een nieuwe kandidaat voegen we aan het lijstje toe...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Omwille van de kinderen nu toch weer aan het kijken voor een IS300 Sportcross. Wat mij opvalt is de beperkte keuze, via Marktplaats/Gaspedaal/Autotrack/Autoscout24 komt ik op totaal 2 IS200 Sportcrossers uit en 1 IS300 Sedan. Ook het aanbod bij onze oosterburen valt tegen en is daarentegen nog best aan de prijs... Maar ook logisch, schaarste drijft de prijs op. Weten jullie nog andere resources waar nog wel eens een IS300 Sportcross te koop staat?