Parkeersensoren NX300h 2015 plotseling gestopt – geen piepjes, camera werkt wel

Amad

Nieuw hier
13 okt 2025
21
19
3
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Lexus NX300h.

Tot gisteren werkten mijn parkeersensoren achter gewoon normaal (piepjes bij achteruit rijden), maar sinds vandaag doen ze helemaal niets meer. De achteruitcamera werkt nog wel, maar ik krijg geen enkel waarschuwingssignaal meer.

Belangrijk detail: mijn auto heeft geen aparte parking assist knop (voor zover ik weet), dus ik kan het systeem ook niet handmatig aan/uit zetten.

Wat ik al heb geprobeerd:

• Sensoren schoongemaakt
  • Auto opnieuw gestart (reset)
  • Test gedaan in achteruit → geen geluid en geen reactie
  • Trekhaak is niet gebruikt / niets aangesloten
Het systeem werkte dus ineens van de ene op de andere dag niet meer.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Kan dit een zekering, sensor of module zijn?
Of zit er toch ergens een instelling/knop die ik over het hoofd zie?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt 👍

Voor zover ik weet heeft elke recente Lexus een aparte knop om de piepjes in- of uit te schakelen. Ik weet niet of deze instelling behouden blijft als je de auto opnieuw start. Is dat wat je bedoelt met “reset”? Want zo zijn al die rijhulpsystemen van voor 2024 vaak ook uit = uit na een herstart van de auto.

Misschien heb je met het poetsen van het interieur per ongeluk die knop geraakt? Zoek naar een knop met dit symbool:

IMG_0204.jpeg

• Leuk
Waarderingen: HondaFan en Bobusa
Hoi. Bedankt voor je bericht. Mijn nx300h uit 2015 heeft deze knop niet
Dat is volgens mij dan geen af fabriek systeem? Hoe zien de sensoren in de bumper eruit? Als het aftermarket is dan mogelijk een losse verbinding achter de bumper. Of 1 sensor stuk, dan doen ze het allemaal niet.

Dank voor het meedenken!

Kleine update: ik heb de sensoren getest en als ik goed dichtbij luister hoor ik ze allemaal zacht “tikken”. Dus ze lijken wel actief te zijn.

Alleen krijg ik geen enkel piepsignaal meer in de auto bij achteruit rijden.
Dat maakt het voor mij wat verwarrend:
  • sensoren lijken te werken
  • maar geen waarschuwing/geluid
Iemand enig idee waar het dan eerder in zit?
Kan dit een instelling zijn (volume uit?) of eerder iets in de buzzer / audio systeem?

Alvast bedankt!

De sensoren zitten netjes in de bumper en zien er uit als originele (gelijk in kleur gespoten, strak afgewerkt). Het ziet er niet uit als aftermarket.

Daarnaast werkten ze tot gisteren gewoon perfect, dus het lijkt me sterk dat het geen af fabriek systeem is.

Ik heb geen NX, maar toch, misschien heb je er wat aan, want ik heb óók geen knop om de parkeersensoren aan/uit te zetten.
Het werkt bij mij in het menu op het stuur/dashboard.

Ga naar PKSA:
PKSA menu.jpg

Zet PKSA en eventueel andere instellingen aan.

PKSA instellingen.jpg

En voilà, alles zou moeten werken.

Achter.jpg

Ook in je hoofdscherm....

Beeld achter.jpg

Hopelijk heb je hier iets aan..

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik heb geen NX, maar toch, misschien heb je er wat aan, want ik heb óók geen knop om de parkeersensoren aan/uit te zetten.
Het werkt bij mij in het menu op het stuur/dashboard.

Ga naar PKSA:
Bekijk bijlage 185744

Zet PKSA en eventueel andere instellingen aan.

Bekijk bijlage 185745

En voilà, alles zou moeten werken.

Bekijk bijlage 185746

Ook in je hoofdscherm....

Bekijk bijlage 185747

Hopelijk heb je hier iets aan..
Volgens mij is PKSA dat ie automatisch remt. Bij mij iig wel 🤔

Volgens mij is PKSA dat ie automatisch remt. Bij mij iig wel 🤔
Ow... Moet ik even naar kijken, maar als ik het uitzet doen mijn parkeersensoren het niet meer. Verder heb ik niets in mijn menu voor de parkeersensoren zo te zien.

Dank voor je reactie!
Het zijn af-fabriek (OEM) sensoren, netjes in de bumper en in kleur gespoten.

Ik heb ze getest en hoor bij alle sensoren een zacht “tik”-geluid als de auto in z’n achteruit staat. Dus ze lijken allemaal gewoon te werken.
Alleen het piepsignaal in de auto is sinds gisteren volledig weg. De camera werkt nog wel normaal.

Lijkt mij dus eerder iets met het waarschuwingsgeluid (buzzer) of een instelling, dan een sensorprobleem.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Probleem is inmiddels opgelost 😄
Er blijkt een knopje in de kofferbak te zitten waarmee je de parkeersensoren kunt uitschakelen. Die stond per ongeluk uit.

Daarom werkten de sensoren nog wel (tikgeluid), maar kwam er geen piepsignaal meer.

Weer wat geleerd, bedankt voor alle reacties 👍

Bijlagen

• IMG_5285.jpeg
    IMG_5285.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 24
Fijn dat het is opgelost door een oplettende lexus fan. Daar is m.i. dit forum mede ook voor bedoeld. 👍👍. Nu weer lekker genieten van je L. N.b. dit is de 1e x dat ik iemand hoor zeggen dat hij ‘piepjes’ mist ☺️. Als je nog meer piepjes wil hebben, denk ik dat @HondaFan en ik je nog wel graag willen helpen je verzoek in te willigen. 😎😎😎😎😎😎😎. Wij hebben er meer dan gewenst is en zouden er graag vanaf willen op een eenvoudige manier 🤔🤗🤗

Haha klopt

Ik had er zelf niet zo’n moeite mee dat hij niet meer piepte, maar mijn vrouw rijdt vaker in onze NX. Door haar schouderklachten is het voor haar lastiger om goed naar achteren te kijken of alleen op de camera te vertrouwen, zeker met de hoge instap en kofferbak.
Dus die piepjes zijn toch wel handig in ons geval 😄 Gelukkig weer opgelost 👍

• Leuk
Waarderingen: quattrootje