Phaebo IS200 Supercharged

Ondertussen weer een nieuw projectje begonnen.
Heb van ebay een extra 2e hands inlaat spruitstuk gekocht om deze een beetje te gaan bewerken.
Als eerste de achterkant open zaagd.
Als je de achterkant open hebt dan zie je dat de lucht via 2 kleine openingen stroomt links en rechts. Bij oem setup is dit spruitstuk gunstig omdat op deze manier je een langere inlaat hebt wat weer een voordeel in koppel heeft bij lagere toeren.
Bij mijn kompressor setup is het vooral belangrijk dat er zo veel mogelijk lucht ongehinderd door de inlaat de motor in kan stromen.
Hier ben ik dus begonnen met het zagen en vijlen van alle hindernissen.
Ook de openingen zijn nu een stuk groter en het soort slakkenhuis in het inlaat spruitstuk die normaal zorgen dat de lucht in een soort werveling een lange weg aflegd heb ik helemaal weg gezaagd.
Ik moet nog het een en ander wegvijlen want er kan nog een boel weg maar dit is hoe het er nu uitziet.
Ook moet ik de boel straks weer goed dicht zien te krijgen. Dit ga ik na lang twijfelen en zoeken doen met Womix MA 2 componenten kit.
Deze kit is heel sterk en temperatuur en olie bestendig dus dit zou goed genoeg moeten zijn.

Zoals je kan zien zal de lucht nu veel makkelijker en meer door kunnen stromen. En doordat de lucht nu ook een kortere weg aflegd verwacht ik ook dat die straks een stuk sneller reageerd op het gas.


Hier na dat ik het geopent had.
BED24F92-4E42-40BE-9F51-812C5497127B.jpg


C51A3D06-8398-45E0-B951-BCE52AAE52AF.jpg


Hier links al een beetje weg gehaald en rechts origineel

38DC2ACC-EAAF-49B6-8F7A-F5D5311CE0B7.jpg


776684FE-6CD9-44E9-8B85-51B8FCAD0D1A.jpg


34E5114A-B88F-4CB3-A08D-6B2D531AC832.jpg


7095EE93-7BED-4DC4-9E09-917A848F8A66.jpg


48B3286E-3DE4-4FB6-8CFA-516EA36EAC0E.jpg

287746F1-4AC0-492F-A8A9-7CCDC250286C.jpg

428AABF7-C3A0-4E82-9656-3EF47EC1D739.jpg

34E5114A-B88F-4CB3-A08D-6B2D531AC832.jpg
 
Gaaf !! hier hou ik van ...home made engineering
wat mij verbaast is dat de inlaat spruitstuk van kunststof is

goed bezig :rulez:
 
Goed bezig! Wat gaat het netto resultaat worden denk je?
 
wauw, ik vind het wel een gedurfd project zeg. Ik ga het je niet na doen denk ik.
ben wel benieuwd hoeveel het helpt idd
 
Vreemd onder Internet Explorer 11 zie ik de foto's niet.
Op mijn iPhone 6 weer wel.
Zou je nu 45,000 l/min halen net zoals de Bugatti veyron
 
thanks guys!

Ja het inlaat spruitstuk is kunststof. Dit word heel veel gebruikt bij personen wagens. Zo kunnen ze makkelijker en goedkoper de spruitstukken maken en makkelijker langere intake runners creeren met eventueel variabele intake runners voor meer koppel onderin en meer vermogen boven in.
Bij supercharger setup is het beter om zo veel mogelijk lucht zo snel mogelijk in de motor te krijgen met zo min mogelijk restricties in het inlaat traject.
Gedurft? naja ik heb deze inlaat erbij gekocht dus mocht het mislukken kan ik altijd weer de oude erop zetten. Ook kan ik alles nu rustig op me gemakkie bewerken en hoef ik mijn auto niet stil te zetten.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is om alles straks weer perfect dicht te krijgen. De kit heeft een verwerkings tijd van 5 minuten dus moet alles snel in elkaar kitten straks. En dan hopen dat het in een keer goed dicht is. Wel ga ik een paar pas platen maken om het inlaat spruitstuk af te dichten los van de auto om alles op druk te zetten straks en controleren of alles lucht dicht is.
Ik ga dan in ieder geval tot 1 bar druk erop zetten en als die dat houd en dicht is dan vertrouw ik wel dat het goed blijft zitten. Ook straks als de kit hard is en dicht nog een extra dikke rand langs de naden leggen om er zeker van te zijn dat het nooit gaat lekken.
Ik moet er niet aan denken dat ik straks aan het boosten ben, dat dan de achterkant er af klapt. Misschien een paar extra schroeven just to be sur.

De winst:
Een motor is als het ware een grote lucht pomp. Er gaat lucht in en er gaat weer lucht uit. Voorheen reed ik met een piek druk van 0,7 bar. Nadat ik mijn uitlaat systeem kompleet vervangen had Dus een betere lucht stroming aan de uitgaande zijde, haalde ik niet meer de piek van 0,7 bar maar blijft de druk 0,6. De hoeveelheid lucht van de kompressor is gelijk gebleven maar doordat er een betere doorstroming aan de uitlaat zijde is word de inlaat druk iets minder.
Doordat ik nu de doorstroming van de inlaat zijde groter maak verwacht ik dat ik nu weer de piek van 0,7 bar krijg. Als dit zo is dan zal dat ook betekenen dat ik weer wat meer vermogen heb.
De hoeveelheid lucht van de kompressor blijft nog steeds gelijk maar doordat het makkelijker en meer door de inlaat kan pompen zal de overdruk wat meer worden verwacht ik. De inlaat word efficienter met minder restricties.
Ik verwacht ook dat de auto straks sneller en feller reageerd op het gas.

De laatste dyno meting had ik 230 pk met 330nm
Ik verwacht dat er wel wat bijgekomen is met het uitlaat systeem en dan straks met de inlaat modificatties. Ik zal ook nog wel wat moeten fine tunen aan de greddy e manage ultimate nadat ik de inlaat gemonteerd heb maar dat kan ik tegenwoordig zelf weet nou precies hoe ik wat moet afstellen zodat de waardes goed blijven.

Hier nog een paar fotos ben nog wat verder gegaan met de poorten.

07AAF068-7BDA-452B-8765-B9F98FD1AC84.jpg

FDA661AB-C53C-4FE9-8236-A244EF85794B.jpg

A3B1D1E8-CFAE-4C5B-8CD4-8772EC824620.jpg

305DD80F-C933-45C3-A4F0-29BA6AB51FA3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoop toch in ieder geval 250 maar we zullen zien.
Misschien ooit nog een laatste pulley upgrade maar ik zie het wel
 
:rulez:WOOW:rulez: wat heb je tog altijd mooie dingen om te zien/lezen
 
hmm is inderdaad al een tijdje stil hier.
zal het maar weer eens updaten.
Er is in de tussentijd niet heel veel veranderd. Helaas is het project inlaat spruitstuk een beetje mislukt. Heb het inlaat spruitstuk wel soort van getuned alleen heb ik de 2 delen nooit meer goed in elkaar gekregen. Als ik er druk op zette kon er lucht ontsnappen. Heb het niet goed in elkaar kunnen kitten hier ben ik dus even mee op gehouden.

verder een tijdje terug was ik op de snelweg aan het inhalen, maar toen ik afremde hoorde ik een ratel uit mijn motor ruimte komen. Ik dacht eerst shit nu is mijn motor kapot. Gelukkig was dit niet het geval, alleen waren wel de lagers van mijn 2e kompressor kapot. Dus via ebay een nieuwe gebruikte kompressor weten te vinden deze zit er inmiddels op.
Aangezien ik het een beetje vervelend begin te vinden om steeds om de zoveel tijd weer een nieuwe kompressor te kopen terwijl ze bij mercedes zeggen dat deze kompressor nooit stuk gaan. Heb ik ontdekt waarom het bij mercedes nooit stuk gaat en bij mij wel.
Het probleem zit hem in dat bij mercedes de kompressor een magneet koppeling heeft. Dus de kompressor gaat daar pas draaien wanneer je veel gas geeft of boven bepalde toeren. Voor de rest van de tijd draait die niet mee.
Bij mijn auto draait de kompressor ALTIJD mee. ook als ik rustig rijd of hard rijd altijd draait die. Dus ook wanneer ik het niet nodig heb.
De oplossing: Een kompressor poelie met magneet koppeling en een schakelaar.
Ik heb nu dus een nieuwe gebruikte kompressor gekocht van een mercedes waar een magneet koppeling op zit. Deze heb ik gemonteerd en met een schakelaar op mijn dashbord kan ik nu de kompressor aan en uit zetten. Dus als ik gewoon woon werk verkeer rijd kan ik de kompressor uit zetten en wanneer ik wil spelen kan ik hem inschakelen.
Op deze manier hoop ik dat de levensduur van de kompressor wat verlengt word.
Tevens heb ik in de oude kapotte kompressor 2 nieuwe naald lagertjes gezet dus deze lijkt ook weer goed.

BB693858-7FF4-497C-84CE-1C1D0B359F69.jpg

1CA68447-4B01-478F-86E8-C1C4716DB5C5.jpg

en zo ziet de motor ruimte er nu uit
IMG_7597.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Lagcher
Niet echt een update maar ik doe momenteel mee met een facebook verkiezing voor internationale toyota lexus meeting.
Daarbij doe ik mee aan de verkiezing voor mooiste lexus/toyota categorie "getuned"
Ik stond een hele tijd op 1 maar het lijkt er op dat ik ben ingehaald. Ik kan dus nog wel wat likes gebruiken.
Als er mensen zijn die vinden dat ik wel kans mag maken op die eerste plek zouden jullie mij dan willen liken via de volgende link.

https://m.facebook.com/events/593741...93868774102977

Hier nog wat fotos want het oog wil ook wat.

B41326CE-C0FA-400B-8B23-26BA830D0192.jpg


94783464-A02D-4D41-A20C-701FFE45E660.jpg


E996C384-1C4E-4F41-867A-C41A46B50735.jpg



F4F3A351-7EAC-458C-92BD-6A4602D6A38C.jpg
 
Mooie lexus! mijn stem krijg je.

Vraagje kan deze set up ook icm een automaat? of is dit echt niet aan te raden?

gr Steve
 
Hey bedankt. Die verkiezing is inmiddels al een oud bericht. Ik had trouwens wel de facebook verkiezing gewonnenšŸ˜€
Ja de originele tte supercharger kit is eigenlijk toendertijd gemaakt om de automaat wat sneller te maken.
Dus ja dat kan zeker. Is alleen wel lastig aangekomen.
 
Weer een updateje na lange tijd.
Ik heb een tijdje geleden toch maar weer een grotere poelie gekocht voor de supercharger. Dit is dan ook de grootste poelie die er op past. Heb nog maar heel weinig ruimte tussen deze poelie en de krukas poelie.
Doordat er nu nog meer lucht verplaatst wordt heb ik ook maar eens een grotere blow off valve besteld. De oude blow off valve was iets te klein en kon de lucht niet meer goed kwijt. De nieuwe blow off valve is dus ook 2x zo groot kwa diameter.
Ook ben ik druk geweest met het finetunen van de auto. Hiervoor heb ik vaak savonds wat kilometers gemaakt met de laptop ernaast en veel aangepast zodat het lucht brandstof mengsel optimaal is.
Na dat de auto helemaal naar mijn zin was ben ik vorige week bij JT performance geweest op de testbank voor wat laatste kleine dingetjes en om te zien hoeveel vermogen ik nu eruit heb gehaald.
Het resultaat mag er wezen! Ik zit nu op een 255pk met 340nm koppel met een lucht brandstof verhouding van 12.0 en kompressor druk die varieerd van 0,6-0,7 bar

hierbij wat fotos.

B347DB85-54A0-40E4-AA2B-B265F0759074.jpg

35E15B15-2CCA-4B98-8445-56FFD3614117.jpg

06A082B3-848E-4009-9B40-8D9E29AF5803.jpg

EF2B185F-8856-42A9-9EFD-00839E8EFE9B.jpg

B9E25DAB-3FDD-487A-819A-C8D18800F955.jpg

AA374297-C1D3-49B1-A003-3D83EBFBFFF4.jpg

4D1522E6-76D0-4B0F-8D46-C96BAB09AA14.jpg

D856BC40-B95F-4431-9F28-8B20B6192D47.jpg

DDF3CD08-F234-4BB6-A576-073A8F16376C.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM