Quinten zei:
Heel dik en wat ik me afvraag is waarom je geen aftermarket spruitstuk hebt gekocht ipv het leegkloppen van je OEM spruitstuk?
Dit heeft meerdere redenen. Als eerste omdat dit de makkelijkste goedkoopste oplossing is. Als tweede is dit omdat ik eigenlijk nergens een goed spruitstuk kan vinden. Ik heb er wel eens een gezien op het forum en op ebay maar daarbij zitten de aansluitingen voor de lambda sensors niet helemaal goed en ook zitten er geen bevestigingspunten op voor de hitte schilden, waarvan ik 1 bevestigings punt nodig heb om de steun voor de compressor aan te monteren.
Ik heb wel eens een spruitstuk in engeland gezien die speciaal is ontwikkeld voor de compressor kit maar deze kosten zo belachelijk veel geld dat ik het op deze manier als eerste maar geprobeerd heb en het werkt prima zo.
Nieuwe update, namelijk eindelijk de tijd gehad om de nieuwe intercooler te plaatsen.
De klus viel me behoorlijk mee. Ook had ik geluk dat alles redelijk goed paste ik had namelijk ook al wel ongeveer uitgezocht hoe groot de intercooler kon worden.
als eerste de voorbumper eraf. Oud vergeleken met nieuw, hier is duidelijk zichtbaar dat de nieuwe een behoorlijk stuk groter is. Ook zie je hier dat de lamelle van de oude ook behoorlijk beschadigd zijn door steenslag. Hierdoor zal die ook een stuk minder koelen.
Bumper balk gedemonteerd en na een beetje passen en meten voor het eerst gemonteerd.
Hier alles op zijn plek en ook nog net ruimte om de bumperbalk erop te krijgen. Als je goed kijkt kan je nog zien dat er een klein beugeltje geplaatst is die bevestigd zit aan het middelste nokje boven op de intercooler en aan de versteviging in het midden waar ook de claxon en het motorkap slot zit bevestigd. ( niet heel duidelijk )
Hier de bumper er weer op en ik moet zeggen het past echt allemaal maar net. Past geen haar tussen.
hier nog 2 plaatjes van het eind resultaat. Ook heb ik de kenteken plaat een klein stukje hoger geplaatst zodat de intercooler een zo groot mogelijk koel vlak heeft.
Ook heb ik voor en na het monteren een flinke testrit gemaakt om het verschil waar te nemen. Dit heb ik gedaan door met de uitlees computer van me werk in te pluggen en gekeken naar de inlaat temperatuur.
Voorheen als ik een tijdje flink door had gereden steeg de inlaat temperatuur van ongeveer 30 graden bij normaal rijden en bijna naar de 40 graden als ik hem flink op zijn staart had getrapt.
Nu ging ik rijden met de nieuwe intercooler en het verschil was echt verbazing wekkend. Wanneer ik gewoon reed bleef de temperatuur rond de 19 graden, ook wanneer ik echt flink me best deed kwam de temperatuur nog bijna niet boven de 20 uit. Alleen bij lange tijd stationair draaien klom de temperatuur naar de 24/25 graden maar zodra ik weer reed gelijk weer rond de 20.
Al met al dus een behoorlijke temperatuurs winst.