Phaebo IS200 Supercharged

Ik wil ook een super charger ...... 2de handsie zelf reviseren ..... maar je blok moet onder de 100.00 km gelopen hebben dat is een probleem.
Zou fijn zijn als ik de eerste was in Nederland met de LS400 een gewone turbo zie ik niet zitten.

:(
 
Klein updatetje weer,

Omdat de Kompressor vlak boven het uitlaat spruitstuk zit en hier behoorlijk wat warmte ontstaat door het uitlaat spruitstuk heb ik besloten mijn spruitstuk in te gaan tapen met zo geheette Heat wrap, dit zorgt ervoor dat de warmte veel meer in de uitlaat blijft en isoleert het spruitstuk een stuk meer zodat er minder warmte ontstaat in de motor ruimte. Dit zal er dus voor zorgen dat de kompressor minder warm word en dus koudere lucht uit blaast wat dus ten goede komt van de inlaat temperatuur.

zie hier het resultaat.

57982671-BA58-47A1-82BD-4470A072038A-45734-000059DEBB9F17B8.jpg

EB542902-6B6B-4C50-9C7B-23AD96271533-45734-000059DEB6F4CCD8.jpg

E35CDDD5-301D-42A8-9A4B-312615C4DA2F-45734-000059DEB1A32B27.jpg
 
Das geen kleine update maar een grote upgrade ...
Lijkt mij een boel werk even je spruitstuk demonteren inpakken en weer terug zetten.
Heb jij ook een thermometer om dingen te meten op die hitte ?

Groet

Lexter
 
weer een updateje.

Omdat de intercooler die bij de compressor kit zit redelijk beschadigd is door steenslag en omdat ik hem zelf nogal aan de kleine kant vind en nog niet helemaal tevreden ben over de inlaat temperatuur, heb ik besloten een iets grotere intercooler te kopen.

deze is zojuist besteld. en als het goed is zou deze precies moeten passen, zonder dat ik hoef te gaan slijpen aan de bumperbalk.

KGrHqEOKjkE3tbsmjEyBN93Qt4OOg_12.jpg


Vergeleken met de oude die heeft een koel gedeelte van 430mm x 115mm x 51mm = 2521950 cubike mm = 2,52 liter
de nieuwe is 540mm x 140mm x 65mm= 4914000 cubike mm = 4,91 liter dat is een behoorlijk stukkie groter dan de originele die er op zit.
IntercoolerDimensions.jpg
 
mooie update.. vroeger bij me impreza had ik ook een front intercooler + hondata inlaatpakking wat ook temp verlaagd.maar weet niet of hondata ook voor lexus maakt..
 
Ziet er geil uit Phaebo .....
Veel plezier met het inbouwen mooi klusje lijkt me.
Is er ergens een video te zien waar de motor op loopt ?

Groet

Lexxie
 
jah zal wel eff hobbieen worden om het passend te krijgen maar dat is inderdaad een mooi klusje.
Hopelijk krijg ik hem deze week binnen

@lexter

nej heb nog geen filmpje gemaakt van de auto
 
Heel dik en wat ik me afvraag is waarom je geen aftermarket spruitstuk hebt gekocht ipv het leegkloppen van je OEM spruitstuk?
 
Quinten zei:
Heel dik en wat ik me afvraag is waarom je geen aftermarket spruitstuk hebt gekocht ipv het leegkloppen van je OEM spruitstuk?

Dit heeft meerdere redenen. Als eerste omdat dit de makkelijkste goedkoopste oplossing is. Als tweede is dit omdat ik eigenlijk nergens een goed spruitstuk kan vinden. Ik heb er wel eens een gezien op het forum en op ebay maar daarbij zitten de aansluitingen voor de lambda sensors niet helemaal goed en ook zitten er geen bevestigingspunten op voor de hitte schilden, waarvan ik 1 bevestigings punt nodig heb om de steun voor de compressor aan te monteren.
Ik heb wel eens een spruitstuk in engeland gezien die speciaal is ontwikkeld voor de compressor kit maar deze kosten zo belachelijk veel geld dat ik het op deze manier als eerste maar geprobeerd heb en het werkt prima zo.


Nieuwe update, namelijk eindelijk de tijd gehad om de nieuwe intercooler te plaatsen.

De klus viel me behoorlijk mee. Ook had ik geluk dat alles redelijk goed paste ik had namelijk ook al wel ongeveer uitgezocht hoe groot de intercooler kon worden.

als eerste de voorbumper eraf. Oud vergeleken met nieuw, hier is duidelijk zichtbaar dat de nieuwe een behoorlijk stuk groter is. Ook zie je hier dat de lamelle van de oude ook behoorlijk beschadigd zijn door steenslag. Hierdoor zal die ook een stuk minder koelen.
4263F6A4-1D5D-448B-90B8-9D1F1ACAFE13-51382-000064EF7A972CBA.jpg

E9DA0E06-07B8-496D-8DE5-95D53D9B1EC1-51382-000064EF81B3652D.jpg


Bumper balk gedemonteerd en na een beetje passen en meten voor het eerst gemonteerd.
0BE4A490-B6DD-4E2A-819E-69068CA92196-51382-000064EF871185A1.jpg


Hier alles op zijn plek en ook nog net ruimte om de bumperbalk erop te krijgen. Als je goed kijkt kan je nog zien dat er een klein beugeltje geplaatst is die bevestigd zit aan het middelste nokje boven op de intercooler en aan de versteviging in het midden waar ook de claxon en het motorkap slot zit bevestigd. ( niet heel duidelijk )
F663E218-FFF4-47E3-BCC7-3A33F655E3C8-51382-000064EF8CC88DE9.jpg


Hier de bumper er weer op en ik moet zeggen het past echt allemaal maar net. Past geen haar tussen.
DDFAC837-759C-41AC-82BE-93B887A6ED77-51382-000064EF90E470DD-1.jpg


hier nog 2 plaatjes van het eind resultaat. Ook heb ik de kenteken plaat een klein stukje hoger geplaatst zodat de intercooler een zo groot mogelijk koel vlak heeft.

066E73FE-62CC-4A22-9B60-5A7A507079F0-51382-000064EF950DDAFD-1.jpg

C4C3D454-C850-4C9F-A68A-8D3ACFA4E7FA-51382-000064EF999AB44E-1.jpg


Ook heb ik voor en na het monteren een flinke testrit gemaakt om het verschil waar te nemen. Dit heb ik gedaan door met de uitlees computer van me werk in te pluggen en gekeken naar de inlaat temperatuur.
Voorheen als ik een tijdje flink door had gereden steeg de inlaat temperatuur van ongeveer 30 graden bij normaal rijden en bijna naar de 40 graden als ik hem flink op zijn staart had getrapt.

Nu ging ik rijden met de nieuwe intercooler en het verschil was echt verbazing wekkend. Wanneer ik gewoon reed bleef de temperatuur rond de 19 graden, ook wanneer ik echt flink me best deed kwam de temperatuur nog bijna niet boven de 20 uit. Alleen bij lange tijd stationair draaien klom de temperatuur naar de 24/25 graden maar zodra ik weer reed gelijk weer rond de 20.
Al met al dus een behoorlijke temperatuurs winst.
 
hey, jij was gisteren met je IS bij de foodstrip. Kon jou helaas niet vinden. Heb wel even de tijd genomen om een rondje om de auto te doen. Hij staat er lekker strak bij :-)
 
Haha jah dat klopt ik ben bijna elke vrijdag daar omdat er vaak een beetje meetings zijn en altijd even wat eten bij de KFC met vrienden.
Thanks voor het compliment ik ben dan ook wel zuinig op mijn auto.
 
Alweer een update.
Er zat nog een erg grote restrictie in het systeem namelijk de Katalysator.
Afgelopen week samen met een vriend van me de hoofd katalysator ook verwijderd uit het uitlaatsysteem. We hebben de kat er tussen uit geslepen en op de down pipe en de midden pijp 2 flensen gelast. Hier hebben we dan weer een rechte pijp tussen gezet met 2 passende flensen en pakkingen ertussen.
Dit alles is natuurlijk niet toegestaan voor de APK aangezien de uitlaat gassen nu te veel CO uitstoot hebben, maar ik heb nog bijna een vol jaar APK dus voorlopig hoef ik me daar nog niet druk om te maken.
Tegen de tijd dat de APK weer moet, lassen we nog 2 flensen op de katalysator en is het daarna een kwestie van omwisselen van rechte pijp naar katalysator en is dit in een kwartiertje gepiept.
Aangezien er als je de katalysator verwijderd, een foutcode onstaat heb ik hiervoor een adaptor gemonteerd in de uitlaat waar je vervolgens de lambda sensor in draait. Dit werkt tot nu toe nog steeds goed en er komt nog steeds geen foutcode terwijl ik al een week zonder katalysators rond rijd.

de katvervanger
224AA1AC-4A44-4A4A-BC26-91BAB3F25FC8-53069-0000693B797AEC2F.jpg

CEABAC17-7CBE-492E-8DE5-7ABA53D1B0AA-53069-0000693B71CD5E3B.jpg


De adaptor
44462-Blox-Racing-Check-Engine-Light-Eliminator-Adapter.jpg
 
verschil is wel merkbaar. Vooral merkbaar dat hij feller reageerd op het gas. Ook bij wat hogere toeren merk je dat wanneer je het gas ineens intrapt dat die sneller doortrekt.
 
Hmmm, dan moet ik dat ook gaan doen, want ik kan natuurlijk niet echterblijven, hahaha.
En een turbokit is voorlopig nog een beetje ver weg, financieel gezien.