Phaebo IS200 Supercharged

nice update! wil graag een keer met je meerijden, kijken wat het verschil is... ga je nog ooit naar de dyno om te kijken wat ze nu aan pk's heeft na al deze mods?
 
thx marvin. jah je mag van mij best een keertje meerijden wanneer er weer een meeting is ofzo. Jah de dyno staat nog steeds op de planning maar wil daar pas op als alles af is kwa motorisch zodat ik maar 1 keer op de dyno hoef.



Update!!

althans eigenlijk word het een kleine downgrade en dat is namelijk: nu ik een tijdje rondgereden heb met mijn nieuwe intercooler kwam ik erachter dat mijn kompressor druk meter lagere waardes aangaf.
Voorheen met originele intercooler zat mijn druk vlak voor de toeren begrenser ongeveer op 0,35 soms bijna tegen de 0,4 bar aan
met de nieuwe intercooler merk ik dat er wat druk verlies is. nu zit ik bij de zelfde toeren net op de 0,3 bar.
Daar kan ik uit concluderen dat de intercooler kwa koelen wel goed is maar helaas heeft hij wel een hoop weerstand in het inlaat traject waardoor ik hem toch weer er af haal.
Het was dan ook niet de duurste, het was gewoon een simpele van ebay, maar daardoor dus blijkbaar ook niet de meest efficiente intercooler die er te krijgen is.
Nu voorlopig geen andere totdat ik een goeie intercooler gevonden heb met hetzelfde formaat en zonder dat drukverlies.
 
Phaebo zei:
Voorheen met originele intercooler zat mijn druk vlak voor de toeren begrenser ongeveer op 0,35 soms bijna tegen de 0,4 bar aan
met de nieuwe intercooler merk ik dat er wat druk verlies is. nu zit ik bij de zelfde toeren net op de 0,3 bar.
Op 0,05 bar gemiddeld verschil niet veel, denk ik?

Phaebo zei:
...kwa koelen wel goed is maar helaas heeft hij wel een hoop weerstand in het inlaat traject...
Waardoor zou dat komen en is dit erg?
  • Is het drukverlies van 0,05 bar ook echt een vermindering van het motorvermogen? Volgens mij is de gemeten koelere lucht een betere compensatie?[/*:m:24xgyciz]
  • Zie ik dat de nieuwe intercooler minder kanalen heeft dan de oude, terwijl ze wel even groot lijken? [/*:m:24xgyciz]
  • Volgens mij kan je ook niet oneindig het volume van het inlaattraject vergroten, omdat de ingaande druk al relatief laag is? [/*:m:24xgyciz]
  • Heb ook eens gelezen dat de positie van de buizen op de intercooler zelf ook de efficientie van de luchtstroom kunnen beeinvloeden.[/*:m:24xgyciz]
Check ook de afmeting (doorsnede) vd buizen die uit de compressor komen, misschien kan je daar wat mee berekenen/beredeneren voor je nieuwe intercooler?
Vind dit wel zeer interessante stof. Je bent lekker bezig zo! :rulez:
 
daarom vroeg ik ook... ik zou die intercooler lekker laten staan... die paar microbar lager zal me even niet boeien haha ik zou eerder voor de goeie koeling gaan en dan uitzoeken waarom die een lagere druk krijgt... but that's me.. jij bent monteur dus je zult vast wel weten wat je aan het doen bent... :)
 
j2jedi zei:
Phaebo zei:
Voorheen met originele intercooler zat mijn druk vlak voor de toeren begrenser ongeveer op 0,35 soms bijna tegen de 0,4 bar aan
met de nieuwe intercooler merk ik dat er wat druk verlies is. nu zit ik bij de zelfde toeren net op de 0,3 bar.
Op 0,05 bar gemiddeld verschil niet veel, denk ik?

Phaebo zei:
...kwa koelen wel goed is maar helaas heeft hij wel een hoop weerstand in het inlaat traject...
Waardoor zou dat komen en is dit erg?
  • Is het drukverlies van 0,05 bar ook echt een vermindering van het motorvermogen? Volgens mij is de gemeten koelere lucht een betere compensatie?[/*:m:1tvs6ssi]
  • Zie ik dat de nieuwe intercooler minder kanalen heeft dan de oude, terwijl ze wel even groot lijken? [/*:m:1tvs6ssi]
  • Volgens mij kan je ook niet oneindig het volume van het inlaattraject vergroten, omdat de ingaande druk al relatief laag is? [/*:m:1tvs6ssi]
  • Heb ook eens gelezen dat de positie van de buizen op de intercooler zelf ook de efficientie van de luchtstroom kunnen beeinvloeden.[/*:m:1tvs6ssi]
Check ook de afmeting (doorsnede) vd buizen die uit de compressor komen, misschien kan je daar wat mee berekenen/beredeneren voor je nieuwe intercooler?
Vind dit wel zeer interessante stof. Je bent lekker bezig zo! :rulez:


Het is niet 0,05 bar maar bijna 0,1 bar namelijk voorheen zat die op max toeren tal tegen de 0,4 bar aan en zeker met wat kouder weer. Nu zit die op het maximale toerental en dan bedoel ik ook echt dan alleen, op de 0,3 bar en het is nu koud weer. Met de oude intercooler zat die bij 5000 toeren al aan de 0,3 bar dus dat scheelt toch best wel wat vind ik.
Als je na gaat dat er in engeland een intercooler is ontwikkeld bij "Torque developement innovation" van Katana, die heeft een volume van 250% ten opzichte van het origineel en deze heeft zo weinig druk verlies dat de druk zelfs omhoog gaat naar 0,45 bar. Helaas kost zo'n 300 euro als het niet meer is. Maar als je dan nagaat dat die van mij blijft steken op 0,3 dan vind ik dat die van mij erg veel verlies geeft.
Dus wat ik ermee wil zeggen is dat je wel degelijk het volume kan verhogen in het inlaat traject maar dat je ook moet denken aan de flow en blijkbaar heeft de nieuwe intercooler geen goeie flow. Dit waarscheinlijk omdat het een goedkoop ding was.
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt maar omdat ik maar op zo'n lage druk draai vind ik het een behoorlijk drukverlies en heb ik liever minder of gelijke drukverlies met een andere intercooler.
Ik weet in ieder geval zeker dat er nergens anders een lekkage of iets dergelijks is dus daar ligt het niet aan.
maar goed het blijft altijd een beetje proberen en afwegen wat wel wat niet.
 
Ok, duidelijk... en de koeling dan? Zal dat op lange termijn schadelijk zijn nu die minder koelt?
 
nouja origineel zat die intercooler er ook op dus lijkt me niet dat het schadelijk is
 
Zo, dat is inderdaad wel een mooi stukje engineering dan, die Torque Development Innovation intercooler! :D
Waarschijnlijk is die daarom ook zo duur.

Als je het zo bekijkt is het inderdaad 25% drukverlies...Enige manier om te weten of je de nieuwe intercooler echt moet vervangen is het vermogensverschil meten. Misschien kan dit dmv een tijdwaarneming van een sprint of met een GPS module die ook G-krachten kan meten?
 
weer wat updatejes!

Omdat ik nu een Kompressor over heb degene die lek was, ben ik eens begonnen deze uit elkaar te trekken. Ook kan ik hier een beetje mee experimenteren wat betreft Porting.
Nadat het huis met de in en uitlaat zijde gescheiden was van de schoepen ben ik deze wat gaan bewerken. namelijk de uitlaat poort een stuk uitgeveilt. De nokjes van waar de boutjes inkomen weggeveilt en de boutjes ingekort.

Hier uit elkaar.
A68F63DA-DAE6-4BDA-868F-FC7623279246-63002-00007DCCF6CFE5AF.jpg

De uitlaat poort nog origineel.
580EB596-BDBE-472F-B44D-DE0FD4AE638C-63002-00007DCCFD0B0780.jpg

848EE720-1DE1-4742-9069-D20EA5DFEABB-63002-00007DCD0312A220.jpg

FA831007-D6C8-4CC1-809F-133BFC177A1A-63002-00007DCD088FED4C.jpg

2D81D3E4-6436-4CAA-8A9F-47DDB717A1FF-63002-00007DCD0DF9103E.jpg

Hier de binnekant. Zitten wel wat slijtage krassen in maar ik heb de binnenkant zo goed als glad gekregen met schuren en nat schuren.
1A4082A7-FCFF-497C-9E90-E7331B9A7B29-63002-00007DCD1468A737.jpg

Hier nog origineel
7D7603F2-6B30-42C9-A667-357A5CE1C772-63002-00007DCD19EF57ED.jpg

Hier zie je wat er vanaf gaat, de zwarte lijntjes
94145CEA-75AA-4214-BA3E-F281FAC84CEB-63002-00007DCD1F3B9D85.jpg

79A0D578-0724-4EF6-8208-7A081AD47ED7-63002-00007DCD23A0EC59.jpg

Hier zo goed als af.
40812CC9-FEFD-4C0C-AE1B-718AABB62EBA-63002-00007DCD28C53743.jpg


Heb nu nog alleen de uitgaande kant gedaan de inlaat kant moet ik nog doen. Hier kan alleen niet zo heel veel vanaf en heb ik ook nog geen fotos van.
Het poorten van de in en uitgaande kant van de kompressor zal er voor zorgen dat de lucht minder samengeperst hoeft te worden in de kompressor waardoor de temperatuur zal dalen. Ook zal het misschien iets meer opbrengst geven omdat er nu meer lucht verplaatst kan worden. Het is allemaal een beetje proberen. En aangezien ik een reserve kompressor heb kan ik een beetje er mee hobbien.
Ik heb nu de hele kompressor uit elkaar liggen en ga binnekort nieuwe lagers en keringen aanschaffen dan kan ik hem op me gemak helemaal reviseren, zodat ik er altijd 1 achter de hand heb.

Verder ben ik ook bezig geweest om wat meer geluid uit de kompressor te krijgen door middel van een cold air intake. Omdat open lucht filters meestal alleen maar warme lucht aanzuigen heb ik gekozen voor een Heat shielded Cone filter. Daarnaast heb ik 3 silicone bochtjes gekocht en met stukken pijp 63mm als koppelstukken aan mekaar gemaakt en zo een bocht naar de originele koude lucht aanzuigbuis toe gemaakt.
Met als resultaat dat ik nu de koude lucht gewoon van de originele plek afpak maar Wat een gaaf geluid komt er nu van de kompressor af!!!! Je hoort hem nu echt flink janken wanneer je het gas intrapt.
Kwa vermogens winst zal dit niet veel uitmaken maar het geluid is echt heerlijk nu!!

Het filter van showoffimports leuk detail is dat de cone dezelfde vorm heeft als de dumpvalve

0A3D07B0-BE4A-4B1E-B621-B474EE754067-63002-00007DCD71D35922.jpg

BF1C3FB8-9E55-4EFC-9A25-37B581FBDBED-63002-00007DCD3F682DA8.jpg

A3F401B2-9694-45F3-95F0-52EF11306620-63002-00007DCD54EC0468.jpg

CC0A62A3-43E9-4E1C-9FD9-B1339A7D0FF2-63002-00007DCD46C5B431.jpg

A3F401B2-9694-45F3-95F0-52EF11306620-63002-00007DCD54EC0468.jpg

B24B92A3-B1A0-438C-8AC1-061DEE63807B-63002-00007DCD5C69B064.jpg
 
goed bezig. ziet er leuk uit zo.
je krijgt mischien nog meer geluid als je de resonantiebox eraf zaagt, die extra kamer aan je inlaat stuk.
sucses met je revisie van de oude compersor
 
slippernick zei:
goed bezig. ziet er leuk uit zo.
je krijgt mischien nog meer geluid als je de resonantiebox eraf zaagt, die extra kamer aan je inlaat stuk.
sucses met je revisie van de oude compersor

thanks voor de tip, daar zat ik zelf ook aan te denken maar het geluid klinkt mij mooi genoeg en van buiten hoor je hem nog best wel luid. Plus dat ik als ik die resonantiebox er af zaag ik dat gat nooit meer mooi dicht krijg.

j2jedi zei:
Mooie update! Lekker bezig zo :D

thanks!!


Nieuw pakketje is binnen namelijk een klein boot lip spoilertje besteld via Ebay. Koste omgerekend in euros maar 35 euro en dat ook nog in kleur. Moest vanuit Taiwan komen maar was er binnen 2 weken ongeveer.
Deze komt er morgen op.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0962671130

Ook wat leuke engine dressups besteld welke nog moeten komen.

KGrHqNosE-vflzCL6BPKp8360_58.jpg

KGrHqNpME-BdIcT5BP4k30TKMw60_35.jpg

KGrHqJngE-5nv2B2RBP4kv58fWg60_35.jpg

T2eC16RHJFoE9nh6nwCEBP9ERVdd60_35.jpg

En nog een klein detail. Ik ben nog op zoek naar een kleine oil catch can heb alleen niet heel veel plaats meer dus ben nog opzoek naar een kleine catch can en daarvoor heb ik de volgende ontluchtingsfilter voor welke mooi past bij mijn luchtfilter en dumpvalve.
238A6164-F85E-49B8-9D73-8FC48DCE4B25-63002-00007DCD71768A31.jpg
 
en het gaat snel deze keer maar weer wat updatejes.

klein spoilertje gemonteerd.
10D54414-7B8A-4603-8DF3-477F7E62EECB-66348-0000838DB2960784.jpg

B2E9926F-C53F-4C3D-A4DC-CC4A9C900BD7-66348-0000838DA8F29CB7.jpg

EC704D07-2569-40FB-BE40-C995092BB6C4-66348-0000838DADE8F196.jpg


De oude inlaat slangen waren aardig ingesleten door slangklemmen en heb allemaal nieuwe silicone blauwe slangen besteld.
C637FA89-9D42-4C77-9139-7FD65CD30ACF-66348-0000838D9A98FCF0.jpg

2A8EACA4-4385-417A-8D6A-715CAA7F9AC1-66348-0000838D7273E477.jpg

A814D9D5-B17C-4C01-B85B-90D06BFE0E39-66348-0000838D853E3C72.jpg

B9440192-B0C5-4C6D-B1FB-3E1FF0AE4DA2-66348-0000838D8F1834A1.jpg

9DEAF3B8-9F00-45FA-8A77-EB4EBD42834C-66348-0000838D938FDB5F.jpg
 
Mooi project! :rulez:

Ik ben regelmatig bij je collega Alex om onderdelen te bestellen!
(Heb net weer wat kleine dingetjes voor mijn LS besteld)
 
hey bedankt!

ja Alex is onze magazijn chef en een goede collega van mij :)

Kom je uit de buurt? ik heb je nog nooit zien rijden volgens mij.
 
Goed bezig. Ziet er netjes uit. Leuk om eens te zien hoe zo'n supercharger er van binnen uitziet.

Hoe bevalt het interieur geluid van de supercharger? Verschijdende onboard beelden op youtube varieren van subtiele zooom/gier als het diff, tot aan een lawaaierige gier/sneer waar je na 200 meter al wel genoeg van hebt.
 
Hey
Met de originele luchtfilterbak en luchtfilter hoorde je de kompressor haast niet van binnen. Klinkt dan iets zwaarder dan origineel, totaal niet storend. Nu met het open luchtfilter hoor je het janken van de kompressor dit hoor je van buiten best wel hard en van binnen hoor je het ook als je geen radio aan hebt. Persoonlijk vind ik dit een heel gaaf geluid vooral bij optrekken maar kan me voorstellen als mensen dit storend vinden als ze de stilte van lexus gewent zijn.
Het is echt een heel appart geluid en wanneer je lang in de toeren doortrekt vind ik het echt heel gaaf klinken.