De dealer in Arnhem heeft geen apart (dealer/tech) portal waarmee zij iets kunnen verzorgen in de E-store. Ik heb m'n laptop erbij gepakt en laten zien wat ik voor meldingen krijg. Allerlei suggesties werden geopperd die ook plausibel kunnen zijn maar we waren het er ook over eens dat als het ene waar is, hoe kan het andere dan niet waar zijn? Oftewel, gezamenlijk de conclusie getrokken dat zij me niet verder kunnen helpen met de E-store. Er is ook contact geweest met de chef werkplaats over ervaringen of eventuele technische bulletins maar nee, geen aanknopingspunten aldaar. Dit ga ik nog terugkoppelen naar Lexus NL.
Maar ik ontdekte ineens wat en omdat mijn handen al jeukten heb ik iets geks ontdekt. De ontdekking is onderaan dit bericht, maar ik neem jullie mee op reis:
Al pratende en wijzende naar mijn laptop-scherm zag ik wel iets waarvan ik hoop dat iemand dit kan bevestigen/ontkrachten. Eenmaal ingelogd in de E-store en dan kijkende bij de beschikbare opties, is er bijvoorbeeld de
Software update voor Lexus:
Als ik daar op klik, dan zie ik wel omschreven wat die Software-update doet, maar niet welk versienummer ik kan downloaden:
De enige informatie die ik heb, is de informatie ik in de auto terug kan vinden en dat is vermoedelijk versienummer:
VC83103B
Echter, als ik in de E-store klik op
Aangekocht, krijg ik de historie te zien wat ooit aan deze (mijn) auto gekoppeld is geweest door vorige eigenaren:
Zo is het kennelijk dit jaar (2024) nog gelukt door de vorige eigenaar om op 23 februari
Google Street View en
Software-update voor Lexus te activeren. Die
Software-update voor Lexus is zo te zien nog actief, maar waarom krijg ik dan een foutmelding in de E-store? Maar goed, daar letten we even niet op. Als ik op dat pijltje links klik, klapt de inhoud open en zie ik het volgende:
Ik zie ten eerste het Toestel ID dat kennelijk gekoppeld is voor mijn auto, maar ik zie ook de knop
Downloaden op USB. Daar klik ik op en warempel, ik krijg een download te zien! Ik krijg een zip-bestand binnen:
15LWENEU.zip
Zou ik hiermee dan toch een update kunnen installeren? Voordat ik dat ga doen, pak ik de inhoud van het zip-bestand uit en zie drie bestanden:
Nou ben ik een beetje handig met computers en zo vanwege een vorige functie die ik bekleed heb, dus ik open de inhoud van
15LWENEU-BB01_0105.KWI
omdat dit ook het model-id is volgens mijn auto: 15LWENEU-BB01. Ik bekijk vervolgens met een tooltje bekend voor Linux-gebruikers de eerste paar regels van dat bestand. Dit kan overigens ook met een wat slimmere teksteditor:
?
15LWENEU-BB01program?
?H??VC83102E UPDATE}
NaviNative
Navigationupdate
Als je goed kijkt, denk ik daar een versienummer te zien:
VC83102E. Echter lijkt dit nummer mij lager dan het huidige nummer wat ik in mijn auto zie:
VC83103B. Als je bekend bent met het hexadecimale talstelsel weet je dat het einde van wat er nu in de auto zit (3B) hoger is dan wat ik gedownload heb (2E).
Maar is dat ook zo? Klopt dat ook? Is er iemand die recentelijk een Software update (voor z'n IS) gedownload heeft en die kan en wil kijken welk versienummer er volgens de auto in zit en welk versienummer er bij de E-store gedownload kan worden onder
Aangekocht? Ik vraag me namelijk af of ik hiermee effectief een downgrade zou installeren met die download uit de E-store i.p.v. een upgrade. De E-store is voor mij consistent in het "stuk zijn", maar ik twijfel met mijn logica ook aan wat ik heb kunnen downloaden. Als anderen ook dit versie nummer hebben kunnen downloaden en "upgraden", hoe is dat gegaan? Is de E-store misschien ook "stuk" in het beschikbaar stellen van de daadwerkelijk laatste versie, of download ik hier nu de versie waarmee de auto af fabriek is geleverd (en daarmee dus inderdaad een downgrade zou zijn)?