Proefrit Lexus RZ 550e F Sport Steer-By-Wire

Ik heb nog zoiets van “wat maakt het uit of de rook uit de uitlaten of uit de schoorsteen van de Amercentrale komt” 🤔😁

Beetje kort door de bocht misschien, maar dat komt door dat stuur 🙄

• Het niet hebben van een rond stuur is uiterst vreemd. Het went echter vrij snel.
  • De snelheidafhankelijke besturing en daarmee ook de korte slag van 150 links en 150 graden rechts is vooral bij lage snelheden oppassen. De auto reageerd heel snel op een stuurinput.
  • Eenmaal op snelheid is de uitslag minder snel en wordt het rustiger. Bij rotondes wel je handen op de Yoke posities houden want anders kun je de richtingaanwijzer niet bedienen. Als je dat wel doet en aan gewend bent is het heel logisch dat alle bediening meedraait met het stuur incl. de flipper voor regeneratief remmen.
Zou zelf niet voor Steer-By-Wire kiezen. Zoals gezegd, het ronde stuur zit in je auto genen en dit is een te grote overgang,. Maar gaaf is de techniek wel en alle lof voor Lexus om dit als eerste auto fabrikant mee te durven komen. Het is echt uniek.
Ik denk dat het vooral een kwestie van gewenning is. We kennen natuurlijk al min of meer ronde sturen met een snelheidsafhankelijke bekrachtiging of met een mechanisch variabele overbrengingsverhouding die ontstaat bij het meer kantelen van de voorwielen bij grotere stuuruiitslag (bijvoorbeeld Citrioen tweecilinders, John Deere tractoren). Aan alle viel prima te wennen.

In dit geval heb je een combinatie van zowel variabele bekrachtiging en van overbrengingsverhouding. Dat zal zeker extra gewenning vragen en mogelijk aanvankelijk tot "te veel" sturen - en waarschijnlijk is het verstandig om de eerste paar honderd km wat terughoudend te zijn met te veel "rijenthousiasme".

Ik kan me overigens herinneren dat toen ik mijn GS gen 4 voor het eerst reed, ik (na vele jaren in een voorwielaandrijver te hebben gereden) aanvankelijk ook te veel stuurde waarbij het rechter achterwiel nog al eens zichtbaar en hoorbaar contact met een stoeprand had. Na verloop van tijd krijg je daar gevoel voor de juiste mate van dosering en heb je geen problemen meer.

Wat me wel lastig lijkt, als je frequent van auto wisselt. Of je dan na een meter rijden al snel weer de juiste stuurinput weet te geven, lijkt me best lastig.

Ik heb in een ver verleden gereden met afwisselend een Mercedes met voor die tijd normale rembekrachtiging en een Citroen DS met een "paddenstoel rempedaal". De veel krachtiger remvbekrachtiging van de Citroen was ook iets waar je echt aan moest wennen, maar na verloop van tijd kon ik toch prima omdaat met beide systemen.

Als je je financieel nergens om hoeft te bekommeren zou ik de RZ kiezen. Heerlijk om te genieten van de modernste techniek.
Voor mezelf zou ik op dit moment nog geen EV kiezen, vanwege te grote waardedaling en toch nog bang voor laadstress, vooral tijdens vakanties.
Anders was ik ook zeer geinteresseerd in een RZ 500e (President).
Dank voor je input.
Te grote waardedaling is minder bezwaarlijk bij behoud van 10 jaar. Echter is het lastig toekomst kijken en weet ik bijna zeker dat het na 5 jaar weer begint te kriebelen...
Tja, wat is laadstress. Zoals ik al eerder aangaf stop je toch wel meestal na een uur of 3 á 4. En dan doe je dan met een broodje of in een wegrestaurant. Vind ik al geen probleem meer.

Wat zouden jullie doen? Blijven rijden in de LS, of toch overstappen naar een EV?
Als de lagere kosten geen reden zijn om over te stappen blijven er twee vragen over:
1. Wat is dan wél de reden?
2. Hoeveel is dat je waard?
Voor mezelf sprekend is het antwoord op vraag 1 het soepele en stille rijden. Het is enorm prettig om onmiddellijk een heleboel koppel beschikbaar te hebben zonder dat dit de rust aan boord verstoort. Dan is er het feit dat de EV fabrikanten een stuk vooruitstrevender zijn op het gebied van infotainment.

Hoeveel het bovenstaande me waard is, is ook sterk afhankelijk van hoeveel beter de desbetreffende EV is. Er zijn inmiddels een aantal merken die Lexus qua bouwkwaliteit heel dicht benaderen of zelfs evenaren. Zoals eerder gezegd zijn de laadprestaties van Toyota / Lexus simpel samen te vatten als "meh" en het bereik is acceptabel maar allesbehalve baanbrekend. Wat misschien ook een goed idee is, is om op A better routeplanner eens te kijken hoe lang een bepaalde reis met de RZ zou duren en dat te vergelijken met de LS. Ik heb zo'n voorgevoel dat die vergelijking in het voordeel van de LS zal uitvallen. Volgens EV-database doet de RZ het niet zo best als lange afstandsauto: 288km rijden tot de eerste laadstop van 15 minuten, en daarna is de volgende laadstop alweer na 143km. En om nou iedere anderhalf uur minstens een kwartier stil te staan (vooropgesteld dat de RZ zo vaak mag snelladen op een dag) gaat denk ik toch wel irriteren.

Jarno