Ik denk dat het vooral een kwestie van gewenning is. We kennen natuurlijk al min of meer ronde sturen met een snelheidsafhankelijke bekrachtiging of met een mechanisch variabele overbrengingsverhouding die ontstaat bij het meer kantelen van de voorwielen bij grotere stuuruiitslag (bijvoorbeeld Citrioen tweecilinders, John Deere tractoren). Aan alle viel prima te wennen.Zou zelf niet voor Steer-By-Wire kiezen. Zoals gezegd, het ronde stuur zit in je auto genen en dit is een te grote overgang,. Maar gaaf is de techniek wel en alle lof voor Lexus om dit als eerste auto fabrikant mee te durven komen. Het is echt uniek.
- Het niet hebben van een rond stuur is uiterst vreemd. Het went echter vrij snel.
- De snelheidafhankelijke besturing en daarmee ook de korte slag van 150 links en 150 graden rechts is vooral bij lage snelheden oppassen. De auto reageerd heel snel op een stuurinput.
- Eenmaal op snelheid is de uitslag minder snel en wordt het rustiger. Bij rotondes wel je handen op de Yoke posities houden want anders kun je de richtingaanwijzer niet bedienen. Als je dat wel doet en aan gewend bent is het heel logisch dat alle bediening meedraait met het stuur incl. de flipper voor regeneratief remmen.
Dank voor je input.Als je je financieel nergens om hoeft te bekommeren zou ik de RZ kiezen. Heerlijk om te genieten van de modernste techniek.
Voor mezelf zou ik op dit moment nog geen EV kiezen, vanwege te grote waardedaling en toch nog bang voor laadstress, vooral tijdens vakanties.
Anders was ik ook zeer geinteresseerd in een RZ 500e (President).
Als de lagere kosten geen reden zijn om over te stappen blijven er twee vragen over:Wat zouden jullie doen? Blijven rijden in de LS, of toch overstappen naar een EV?
Goede vragen Jarno, bedankt. Als ik de afschrijving niet meereken, zijn de maandelijkse kosten de helft lager. Dat geld kan ik weer extra beleggen.Als de lagere kosten geen reden zijn om over te stappen blijven er twee vragen over:
1. Wat is dan wél de reden?
2. Hoeveel is dat je waard?
Voor mezelf sprekend is het antwoord op vraag 1 het soepele en stille rijden. Het is enorm prettig om onmiddellijk een heleboel koppel beschikbaar te hebben zonder dat dit de rust aan boord verstoort. Dan is er het feit dat de EV fabrikanten een stuk vooruitstrevender zijn op het gebied van infotainment.
Hoeveel het bovenstaande me waard is, is ook sterk afhankelijk van hoeveel beter de desbetreffende EV is. Er zijn inmiddels een aantal merken die Lexus qua bouwkwaliteit heel dicht benaderen of zelfs evenaren. Zoals eerder gezegd zijn de laadprestaties van Toyota / Lexus simpel samen te vatten als "meh" en het bereik is acceptabel maar allesbehalve baanbrekend. Wat misschien ook een goed idee is, is om op A better routeplanner eens te kijken hoe lang een bepaalde reis met de RZ zou duren en dat te vergelijken met de LS. Ik heb zo'n voorgevoel dat die vergelijking in het voordeel van de LS zal uitvallen. Volgens EV-database doet de RZ het niet zo best als lange afstandsauto: 288km rijden tot de eerste laadstop van 15 minuten, en daarna is de volgende laadstop alweer na 143km. En om nou iedere anderhalf uur minstens een kwartier stil te staan (vooropgesteld dat de RZ zo vaak mag snelladen op een dag) gaat denk ik toch wel irriteren.
Jarno
En wie dan leeft, wie dan maalt.
Als je hart nu zegt: LS, blijf dan lekker genieten van je zilveren koets. Want je zegt het immers zelf; wie dan leeft, wie dan maalt.Wat zouden jullie doen? Blijven rijden in de LS, of toch overstappen naar een EV? In dit geval een RZ 500e President. Rationeel zegt mijn hoofd: de RZ. Emotioneel zegt mijn hart: de LS.
Het is natuurlijk geen LS. De afwerking is erg goed maar ook wel weer vergelijkbaar met de Toyota BZ4X. Wat dat betreft zitten Lexus en Toyota dichter bij elkaar dan 10-15 jaar geleden. Of dat een probleem is? Nee. Kwaliteit is het belangrijkste en ook Toyota maakt betere auto's dan ooit te voren. Vooral de stijfheid van de carroserie valt op. De RZ bv. geeft geen krimp over slechte wegen en is erg stil. Maar de sjiekheid van de oudere Lexii is er wel wat vanaf. Allemaal wat gladder en sterieler. Kan niet zeggen wat de wauw factor is van de RZ maar inderdaad niet meer wat het vroeger was.Hoe is de auto qua afwerking? Ik heb het idee dat de nieuwe auto’s niet meer de ‘wauw-factor’ hebben die de voorgaande modellen wel hadden. Ik ben benieuwd naar de opinie!
De bouwkwaliteit ligt inderdaad steeds dichter bij elkaar. Ik ben benieuwd hoe de fabrikanten zich gaan onderscheiden in de toekomst. Wellicht de nog te verschijnen ES ook wat voor je?Het is natuurlijk geen LS. De afwerking is erg goed maar ook wel weer vergelijkbaar met de Toyota BZ4X. Wat dat betreft zitten Lexus en Toyota dichter bij elkaar dan 10-15 jaar geleden. Of dat een probleem is? Nee. Kwaliteit is het belangrijkste en ook Toyota maakt betere auto's dan ooit te voren. Vooral de stijfheid van de carroserie valt op. De RZ bv. geeft geen krimp over slechte wegen en is erg stil. Maar de sjiekheid van de oudere Lexii is er wel wat vanaf. Allemaal wat gladder en sterieler. Kan niet zeggen wat de wauw factor is van de RZ maar inderdaad niet meer wat het vroeger was.
De ES gezien. Voor mij is hij te groot, zelfs 13 cm langer dan de LS 600h SWB uit 2011. Het interieur is nóg minimalistischer dan de RZ. En eerlijk gezegd denk ik dat een SUV voor mijn gebruik praktischer gaat zijn.De bouwkwaliteit ligt inderdaad steeds dichter bij elkaar. Ik ben benieuwd hoe de fabrikanten zich gaan onderscheiden in de toekomst. Wellicht de nog te verschijnen ES ook wat voor je?