Project Lexus SC400

Kijk, met de nodige aandacht, het is al een beauty, maar wordt een echte knapperd zo.
 
Mijn grootste kopzorg in tijden was een aantal zaken voor elkaar maken in het instrumenten cluster.

En wel het volgende :

1 Het srs airbag lampje dat bleef branden dusdanig repareren dat het aan gaat bij het op contact zetten en uit gaat bij het starten even als alle andere waarschuwings lampjes onderin het cluster.

2 Het wijzertje van de temperatuur meter weer laten functioneren.

3 Het abs systeem weer naar behoren repareren zodat dit niet alleen juist werkt maar ook dit waarschuwings lampje uit gaat bij het lopen vd motor.

En 4 Het trac lampje dat blijft knipperen. (waarschijnlijk vanwege het abs systeem)

Nu heb ik gehoord dat je het abs systeem kan laten resetten door minimaal 20km/h met de auto te riijden.
Dit ga ik zaterdag testen en hoop egt dat het lampje dan dooft.
Eerder heb ik een paar meter met de auto gereden maar toen was de sensor rechts voor nog niet aangesloten.
Als dit niet werkt laat ik de auto uitlezen en hoop het dan op die manier te resetten.
Een laatste optie zal zijn ook dit lampje door te verbinden met een andere maar dat is geen echte oplossing aangezien het systeem dan nog steeds niet werkt.

Genoeg gelult. Fotos!

Zo was de situatie bij het op contact zetten. Dit klopt afgezien van de temperatuur wijzer.

Foto720-6PAZCC7X.jpg


En dit de situatie na het starten.

Foto720-ZKYQIL8Z.jpg


Eerst maar eens wat fatsoenlijk klein spul gekocht.

Foto720-BUYQ4VCS.jpg


En het lampje van het srs airbag systeem verbonden met het lampje van de accu.
Via de bovenzijde hoekjes uitgesneden zodat daarop gesoldeerd kon worden.

Foto540-ZADWWACJ.jpg


Het resultaat.

Foto720-4FH4B8VV.jpg


Vandaag de wijzer vd temperatuurmeter weer werkend gemaakt.



2 vd 5 massa schroefjes bleken los getrild te zijn en al eens eerder gesoldeerd.
Echter niet juist want de solderingen zaten aan de ringetjes onder de schroefkoppen en niet aan de schroefkoppen zelf zodat deze slecht tot geen contact maakten en de wijzer dus zo goed als nooit brandde.

Zoals ik het aantrof.

Foto540-NPPFRTZY.jpg


En na dat ik klaar was met kleien met tin zodat ze gewoon goed contact maken.

Foto720-QX34A3WG.jpg


Getest en werkt weer naar behoren.

Foto720-Y4QVT44X.jpg


Dit was het weer voor nu.
Zaterdag verder ,et de abs. Als mensen nog tips voor me hebben wat de abs aangaat hoor ik het graag. Er kan me altijd wat ontgaan.

gr.
 
Laatst bewerkt:
zaterdag ? dan is de meeting Mischa :o

wat betreft de ABS , op CL is wel het een en ander te vinden over vooral het ontluchten van de acutator wat vaak de storing geeft
abs is gekoppeld aan de trac
als het goed is kun jij met een OBD2 scanner heel eenvoudig de kode ophalen
succes ...abs en trac is erg gecompliceerd
brandend abs lampje is afkeur
 
Ik zal eerst eens een blokje om gaan om te kijken of hij dan uitgaat. Zo niet laat ik hem uitlezen en die actuator..enig idee waar die zit bij een vvti ?

Heb een kort filmpje gemaakt om te demonstreren wat de huidige staat is van het instrumenten cluster en wat nog verholpen moet worden.

https://www.youtube.com/watch?v=0VTH_tMm4QI
 
bij jouw ziet het er iets anders uit , maar je zou je pomp op druk moeten horen komen , die zit tegen je stutbord bij de passagiers kant
de abs ontluchting zie ik ff niet op de vvti , zit niet op de zelfde plek als een non vvti

het eerste wat ik zou na kijken is je abs sensors die zijn gekoppeld aan je trac
is je remsysteem leeg geweest? zo ja ...dan is je abs en trac vol met lucht
ontluchten met de motor aan zover ik weet

heb jij niet het werkplaatshandboek dan ?
 
Og oke. Ja ik heb die remswap nog gedaan. Goeie tip van je om eerst op die plek ook te ontluchten en dan daarna er mee te rijden boven de 20 km/h.

Nee die heb ik nog niet gekocht.
Via ebay kan ik ze wel krijgen.
2 delen werkplaats handboeken en 1 boek voor elektrisch voor bouwjaar 2000.

Maar dan ben ik 400+ euro kwijt dus daar wacht ik nog even mee. Staat zeker op de wishlist.
 
Tot mijn spijt heb ik de meeting gisteren moeten missen maar met goeie reden.
Heb uit man en macht geprobeerd het laatste grote probleem met de sc op te lossen en dit is vanmiddag uiteindelijk gelukt.
Namelijk het abs/trac systeem weer naar behoren te laten functioneren.
Met als gevolg dat ik nu dus toch wel egt de 30ste naar lelystad kan met de auto en er de eerstvolgende meeting bij zal zijn!

Dit was nogal een zoektocht omdat alle 3 ja je leest het goed! 3! uitlees apparaten geprobeerd te hebben zonder resultaat!
Kwam simpelweg niet in het systeem van de auto.
Ik handmatig alle sensoren moest gaan controleren.
UiIteindelijk de oorzaak gevonden,namelijk.
De verbindings stekker van de snelheids sensor aan de rechter voorzijde van de auto.(hier had de schade ook gezeten)
Toen ik deze los wilde halen om de weerstand ervan te meten vielen de draadjes er gewoon uit. Deze zaten er hooguit nog 1 mm in.
Dit was met het blote oog nooit te zien.
De stekker verbinding zelf was niet meer te gebruiken dus het probleem opgelost en gaan test rijden.
Na een meter of 500 gingen de lampjes netjes uit in het scherm.Heb de abs geprobeerd. Werkt weer naar behoren!.

Ben er wel achter gekomen gelukkig en geen idee waarom ik dit nooit eerder goed heb bekeken... Dat de achterste remblokken zo goed als compleet weggesleten zijn.
Dus gelijk vanmiddag ebc blokken besteld.
Die zouden er tussen de 19 en 23ste moeten zijn.
Morgen avond een poging doen om de sidemarkers weer te laten branden en dinsdag zou de dashboard airbag kap terug moeten komen van de bekleder.


Aller eerst de boosdoener .

10492488_10152828060846714_6652825832086628236_n.jpg


En een paar foto`s van gelijk na mijn vreugde rondje.

Wel lekker zo`n foutmeldingsvrij cluster.

21020_10152827766681714_3849998997585935892_n.jpg


11406790_10152827766746714_1575363325207047874_n.jpg


11429750_10152827766891714_2701480860937945433_n.jpg


10154034_10152827766951714_3961045382351662118_n.jpg


10402692_10152827767021714_2170488755692250487_n.jpg


En weer de schuur in voor de werkzaamheden van morgen.

11401139_10152827767126714_920509994259315509_n.jpg


Vind het erg jammer dat ik de meeting gemist heb want buiten de mensen van dit forum om/hun auto`s en die brute lfa & rcf gemist te hebben had ik er maar wat graag met me eigen auto bij willen zijn.
Hier ga ik zsm verandering in brengen haha.

Was hem weer voor nu.

gr.
 
gelukkig waren het gewoon 2 draadjes en niet de pomp of iets dergelijks

het 6 dollar werkplaatshandboek is op een cd-rom en staat het complete boek van 4000 pagina's op, geen geklooi met papier maar sleutelen met de tablet en alle aandraai momenten staan erin wat ook niet onbelangrijk is bij een op-bouw project

nog 2 weken en dan kun je rijden met je SC :thumbsup:
 
Klopt dat is zeker geluk.
Ok? klinkt goed. Bestel ik die binnenkort ook maar. Heb ik die vast. Kan ik daar ook elektrische schema's op terug vinden ? Gr.
 
Gefeliciteerd met je vooruitgang! Nu kan je redelijk snel eindelijk gaan genieten van je auto.
Koop wat films om je te kalmeren, want het wachten op je kentekenbewijs kan resulteren in een door jou aangevreten bankstel
:P
 
Whaa nou ook echt! Eerst er maar eens heen xD.
Ben alweer verder met de auto. Gister de sidemarkers weer aan de praat gemaakt na het nodige soldeer werk.
Update daarvan volgt.
Verder haal ik zo dadelijk de dashboard airbag kap weer op zodat ik van dat grote gat in het dash af ben.
+ de auto weer op zijn wielen zetten. Na vanavond hoef ik alleen nog de remblokjes achter te vervangen en dan is het eindelijk egt klaar en wachten tot de 30ste.
:o
 
Weer een paar dingen voorelkaar gemaakt.
Sidemarkers weer werkend gemaakt. Moest hiervoor wel eerst de door de crash weggerukte bedrading in de kabelboom terug vinden.
Nu is alle bekabeling van de auto weer op zijn oorspronkelijke plek.
Er was wel het nodige soldeer werk voor nodig en alles maar goed in de electro tape ingepakt.
De dashboard kap is ook weer terug en afgezien van een minimaal kleurverschil perfect.
Ben nu aan het uitzoeken hoe het kleur verschil op te lossen.
Het is nog even wachten op de remblokjes achter maar de auto staat voor de rest gereed voor de keuring.

Foto`s.

Foto540-MSDZGVH3.jpg


Foto540-LAGHGTVS.jpg


Foto720-W64MBOTB.jpg


Foto720-DF7WYO3B.jpg


Foto540-UZRQCBRA.jpg


Foto540-3XLUOQU8.jpg


Foto720-XJAO767C.jpg


Foto720-OEXD8NAQ.jpg


Foto720-BGWAMJZH.jpg


Foto540-EI6NYGKR.jpg


Foto720-7OGWYYFY.jpg


Foto720-PL7IM8T4.jpg


Was hem weer voor nu.gr
 
Laatst bewerkt:
nice.. is dat kapje ook functioneel gezien de kit dat erop zit? of vliegt dat kap geheel open?
 
Zit helemaal geen airbag meer onder. Is puur voor het oog. Later zal er gewoon weer een originele unit inkomen.