Retrofit OEM-CarPlay bij facelift model (vanaf 2017)?

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Ik ben aan het oriënteren voor een opvolger van m'n IS250, de voor mij logische kandidaat is een IS300h. Ik heb een lijstje met wensen die ik toe zou willen (laten) voegen aan de opvolger. Een van die wensen is CarPlay. Nou heb ik her en der wat gelezen dat het mogelijk zou zijn om een "Premium navigatiesysteem" met 10,3" scherm, SD-kaart en Remote Touch Interface te voorzien van een OEM CarPlay retrofit.

Het is me (nog) niet duidelijk of die benoemde retrofit dan een softwarematige retrofit is, of dat er ook een kastje/module bij komt kijken (origineel Lexus). Ik ben wel van de opties van de fabrikant zelf, dus als die mogelijkheid er is, dan heb ik dat liever dan een aftermarket oplossing. Ik zeg er direct bij dat ik dat overigens ook prima vindt, maar als ik de keus heb voor OEM-CarPlay of aftermarket-CarPlay, dan kies ik voor die eerste :giggle:.

Maar... kan dat überhaupt?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Ik ga mijn eigen vraag beantwoorden denk ik: nee, bij de IS300h kan dat niet. Althans niet bij de modellen die in Europa tot 2021 zijn geleverd. Bij de modellen die elders in de wereld nu nog nieuw worden geleverd, met die uitgebreide facelift kan dat wel, of is het al standaard.

Ik ben dan wel geïnteresseerd in een goede aftermarket oplossing, dan denk ik natuurlijk als eerste aan Grom's Vline2 of Vlite2.

Ik ben met name geïnteresseerd in CarPlay, dus de Vlite ligt bij mij meer voor de hand dan de Vline, uiteraard vind ik de prijs van de Vlite ook interessanter.

Ik begin m'n zoektocht naar informatie op Internet, hoewel dat een goede start is, kan het ook verwarring geven. Wat ik zelf belangrijk vind, is dat het geluid goed klinkt als ik via een muziek app op m'n iPhone wat afspeel. Of dat nou nummers zijn die ik op m'n iPhone in de Muziek-app bewaar, of via Spotify stream, dan vind ik dat het net zo goed moet klinken via een Mark Levinson systeem alsof het een CD of USB-stick is in de standaard radio.

De ene keer lees ik dat Vline 2 gebruik maakt van de AUX-ingang van de fabrieksradio en dat dit volgens de schrijver/spreker duidelijk hoorbaar is (minder mooi dan CD bijvoorbeeld). Ik lees ook dat het niet hoorbaar/merkbaar is. Nou zijn er verschillende fabrieksradio's die op verschillende manieren kunnen integreren met een aftermarket systeem zoals Vline/Vlite 2 van Grom. Is er iemand die me kan vertellen hoe dit bij een IS300h uit 2017 zit met een 10,3" Premium navigatie systeem en Mark Levinson? @MoTrade misschien?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Heb je dit bericht van mij gezien rondom de geluidkwaliteit?
Bij mijn weten is het geluid uit de Vline in ieder geval analoog, omdat wanneer je een mini-jack aux. hebt komt die te vervallen na installatie van de Vline.
Maar ik heb nooit kwaliteitsverschil gehoord tussen CD of Vline.
Vanuit de Vline vind ik "beter", omdat ik daarop een uitgebreidere equalizer heb geïnstalleerd.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
wanneer je een mini-jack aux. hebt komt die te vervallen na installatie van de Vline.
Maar ik heb nooit kwaliteitsverschil gehoord tussen CD of Vline
jazeker heb ik die gelezen. Ik lees alles wat jij schrijft ;)

Jouw GS en mijn IS zijn in min of meer dezelfde periode ontwikkeld en verkocht. Ik heb nu inderdaad een mini-jack aux. Er zijn amper filmpjes van de installatie van een Vline 2 bij een gen3 IS te vinden op YouTube. Ik ben een beetje in de war omdat ik volgens de site van Motrade op een Vline2 LEX8 uit kom, maar volgens de site van Gromaudio bij een Vline2 LEX9. In de handleiding van de LEX8 staat inderdaad dat de AUX-port wordt gebruikt door Vline 2, in de handleiding van LEX9 staat de Vline 2 de fabriekspoort voor iPod/USB emuleert, da's volgens mij 100% digitaal en niet analoog.

Ik vraag me trouwens wel af of ik daadwerkelijk een verschil zal horen tussen CD, iPhone via fabrieksradio of Vline/Vlite. Mijn interesse naar CarPlay gaat met name uit naar navigatie: altijd up-to-date kaart en verkeersinformatie, Flitsmeister en dat ik geen CD's meer hoef te maken/wisselen, gewoon Muziek-app/Spotify en gaan.
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Interessant... de LEX7, LEX8 en LEX9 gebruiken momenteel allemaal dezelfde kabel.
Link naar info van de kabel: https://gromaudio.com/store/vline_accessories/interface-power-cable-mcflex89.html (deze pagina betreft een LEX89 kabel, maar Gromaudio levert tegenwoordig LEX789 kabels). Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze met dezelfde kabel zowel een analoog als digitaal audio signaal ondersteunen.

Momenteel heb ik een LEX789 kabel (heb ondertussen namelijk een 4GS). Je mag uiteraard een keer bij mij luisteren.
ML in de 3GS is overigens een stuk beter dan in de 4GS :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Ik kijk met name naar deze pagina. Daar staat een compatibility lijstje met jaartallen van 2014 t/m 2019. Bij een IS staat daar 2014-2016 tussen. Ik ben me aan het oriënteren voor een facelift-model, dus vanaf 2017. En wat verder op die pagina staat ook een opmerking daarover:

Remark: IS 200 250 300 350 year of built 2017-2021 has a square shaped video port instead of rectangular shaped (GV9MF)

Ik heb laatst een Mark Levinson in een gen3 IS geluisterd, enkel DAB+, geen CD of iPhone maar dat klonk zeker niet slechter dan mijn huidige ML.

En dat aanbod van je om een keer te luisteren klinkt goed! Dezelfde muziek (bestanden) via verschillende kanalen in een 4GS lijkt me eenvoudig te doen (y)
 

MoTrade

Hoort erbij
Sponsor
18 okt 2018
53
29
18
Lex9 gebruikt tegenwoordig ook de aux poort. Maar geluidskwaliteit is prima.
Als je beeldscherm een vierkante video aansluiting heeft is het meest waarschijnlijk een lex9. Bij rechthoekige video aansluiting een lex8
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Lex9 gebruikt tegenwoordig ook de aux poort.
Als je zegt “tegenwoordig”, wat was dat voorheen dan?
Maar geluidskwaliteit is prima
Wat mij betreft is dat een kwestie van smaak en of je gehoor in staat is om het verschil waar te nemen.

Met @RoelVB heb ik wat mogen proberen met m’n iPhone via Bluetooth met de vline en de fabrieksradio (ML). Ik vind het verschil duidelijk hoorbaar. Een equalizer app maakt overigens wel duidelijk een verschil op de Vline. Ik heb wat filmpjes bekeken van “reviews” van verschillende aftermarket CarPlay producten, daar wordt soms wat beweerd wat volgens de praktijk niet lijkt te kunnen, al kan het type fabrieksradio daar wel een rol in spelen. Zo beweren sommige reviewers dat je wireless CarPlay kunt gebruiken, maar muziek via fabrieks-bluetooth af kunt spelen. Echter hebben we vandaag geconstateerd dat de Vline exclusief gebruik maakt van de aux-ingang, of al het beeld en geluid gaat via de Vline, of via het fabriekssysteem.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Er lijkt wel het e.e.a. mogelijk te zijn om audio van de CarPlay unit niet via de AUX-ingang van de fabrieksradio te laten lopen maar via de fabrieks-Bluetooth verbinding als je een recente kit van Beat Sonic koopt. Kits verstuurd na 1-9-2023 zouden deze feature hebben begrijp ik uit de opmerkingen bij deze video.

IMPORTANT 1 ] All kits shipped after September 1, 2023 (Bt1.0 version) will operate differently. Please watch our latest videos to learn how to use your kit correctly.

[ IMPORTANT 2 ] We have updated the harness. Please refer to the connection diagram included in the instructions manual.
 

MoTrade

Hoort erbij
Sponsor
18 okt 2018
53
29
18
Met de vline/vlite kun je via de knop map/menu in vline mode blijven en een andere muziekbron zoals bluetooth kiezen voor muziek. Dan heb je muziek in bluetooth kwaliteit.
Je moet dan de bluetooth met de lexus als tweede bluetooth verbinding bijzetten
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
Kan dat ook met de Vline/Vlite? Dan kun je muziek via CarPlay afspelen bijvoorbeeld, stel via Spotify of de Muziek-app en ook navigeren via de Vline met Google Maps of Waze? Hoor je de gesproken aanwijzingen dan ook terwijl je muziek luistert?

Is het dan een voorwaarde dat je CarPlay draadloos gebruikt of is een kabel dan aanbevolen?
 

MoTrade

Hoort erbij
Sponsor
18 okt 2018
53
29
18
bellen en navigeren gaat via een dataverbinding. dat zal niet gaan.

reactie van GROM op deze discussie

Dear M Tr,

There should be no difference from the factory system when using the VLine so audio quality should not be degraded at all.

Most of the competitor products like Beat Sonic all use the same module and brand it to try and make it look different from what I have looked at and I have not heard many positive results from any dealers or shops that I have worked with.

Thank you,
Sean
GROM Audio
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
440
63
dank voor je reactie en hulp om uit te leggen/zoeken hoe dit zit. Er zijn de nodige partijen die aftermarket CarPlay aanbieden met verschillende kastjes/firmware maar wel vaak dezelfde kabels. Bij vrijwel de meeste oplossingen is de aux-ingang nodig om het geluid vanuit de telefoon via de CarPlay module te horen uit de luidsprekers. Ik heb tot op heden 2 aanbieders gevonden die zeggen audio via BlueTooth te kunnen sturen. Sinds 1 september 2023 is dat Beat Sonic, maar ik heb ook een filmpje gevonden van een ander kastje waarbij nieuwere firmware van een of andere Dropbox/Google Drive gedownload moet worden. In het filmpje zie ik veel Chinese/Koreaanse tekens hoe ze dat laten zien en de persoon die dat vertelt is amper te verstaan met zeer gebrekkig Engels.

Beiden leggen uit dat dit voor een betere geluidskwaliteit is.

There should be no difference from the factory system when using the VLine so audio quality should not be degraded at all.
Mijn twijfel zit in ”there should be no difference”, ik heb onlangs een Vline gehoord, aangesloten via de aux-ingang op een Mark Levinson systeem. Wanneer we daarbij dezelfde muziek van dezelfde telefoon via CarPlay van de Vline afspeelden, klonk dat niet zo helder en vol als via BlueTooth via de fabrieksradio zelf. De aux-ingang is een analoge ingang, BlueTooth is een digitale bron. Misschien is het verschil niet zo duidelijk te horen bij een standaard audiosysteem, maar wel bij een Mark Levinson systeem. Ik laat een mooie Lexus staan als die niet voorzien is van zo’n Mark Levinson-audiosysteem. Ik wil best een paar honderd euro uitgeven voor een CarPlay oplossing, maar niet als de muziek die ik beluister vlak en dof klinkt. Ik heb voldoende aan een Vlite-oplossing voor navigatie, Flitsmeister en een muziek-app, meer heb ik niet nodig. Als het geluid niet klinkt zoals het kan klinken geef ik die paar honderd euro liever uit aan een mooie console mount voor m’n telefoon en koppel dat via BlueTooth of USB-kabel rechtstreeks aan het Mark Levinson-audiosysteem.
Most of the competitor products like Beat Sonic all use the same module and brand it to try and make it look different from what I have looked at and I have not heard many positive results from any dealers or shops that I have worked with.
Ik neem een dergelijke uitleg met een korreltje zout, ik begrijp goed dat concurrenten (competitor products) vergeleken worden en dat Grom achter haar eigen producten staat en dat niet kan of zal doen bij de concurrentie. Van de ervaringen die op Internet beschreven en in filmpjes getoond worden zijn er voor Lexus 2 producten die goed tot zeer goed ontvangen worden vanwege de CarPlay integratie in het bestaande systeem; Grom Vline en Beat Sonic. Maar daarbij zie ik ook veel vergelijkbare vragen voorbij komen over het verschil in geluidskwaliteit. Beat Sonic en een andere vage oplossing zeggen daar gehoor aan te geven door het geluid via Bluetooth van de fabrieksradio direct af te laten spelen. De manier waarop je je iPhone dan moet koppelen verschilt in beide instructies dus kennelijk zijn er meer manieren om zoiets voor elkaar te krijgen.

Ik heb Beat Sonic een vraag gesteld over hun 1 sept 2023 update waar ze dat uitleggen in een filmpje:
Let me please check if I understand correctly; does this update mean that audio is no longer routed through the aux input of the factory radio? I was watching a video for a 2017-2020 IS and saw a comment about this update. I’d love CarPlay functionality in my IS, but if the sound quality is impacted because all audio is routed via the aux input of the factory radio, then I’m not interested. But if this update means audio is routed directly through the factory units Bluetooth connection, the sound quality will be all digital.

Dit is wat Beat Sonic daar als antwoord op geeft:
Correct, the update routes all audio through the car’s Bluetooth. In addition you have the option to connect your phone directly to the car’s usb for better quality sound. You can test it yourself by comparing the usb connection to the car’s Bluetooth even without our kit. The result with our kit will be exactly the same. If you want wired carplay, the phone will still need to be connected to the car Bluetooth otherwise the audio will come out of the phone. If you want to go full wired while the audio comes out of the car’a speakers, you will need to go back to using aux- by changing in our device settings and turn off audio to Bluetooth

Het is natuurlijk mogelijk dat Grom (regelmatig) producten van de concurrentie onder de loep neemt, maar dat ze dat sinds 1 september 2023 niet meer gedaan hebben of deze instructie niet gevolgd hebben. Dan begrijp ik dat Grom zegt dat het allemaal min of meer dezelfde hardware is met min of meer soortgelijke firmware maar dat almost soort producten op eenzelfde manier werken. Maar het lijkt erop dat sommige producten toch doorontwikkeld worden.
 

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
9
30
13
Dat klinkt als dezelfde zoektocht die ik heb gehad. Na veel lezen heb ik bij https://www.caroptions.nl/ een Carplay systeem besteld voor mijn auto. Met in het achterhoofd het vermoeden dat het systeem alsnog uit China zou komen toch de gok genomen. Contact met die partij was prima en de monteur die de inbouw heeft gedaan kwam er goed uit met de video's en handleiding. De inbouw is lokaal gedaan en niet door Caroptions. Die bieden die optie wel.

Het systeem is ingebouwd in een Lexus LS500h uit 2019. Hierbij mijn ervaring nu ik er 5.000 mee heb rondgereden.
- Het werkt draadloos via bluetooth en de kleuren zijn zoals het hoort.
- Opstarten van Carplay gaat automatisch en duurt ongeveer 5 seconden.
- De touchpad geeft geen trilling als feedback maar werkt nog hetzelfde.
- Overschakelen naar het Lexus systeem werkt door 3 seconden de menu knop ingedrukt te houden. Touchpad trilt bij gebruik Lexus systeem weer.
- De achteruitrijcamera werkt zoals het hoort.
- Bellen via Carplay werkt zoals dat hoort bij Carplay.
- En het allerbelangrijkste: het geluidsysteem speelt af via de bluetooth van de auto zelf. De kwaliteit is als origineel.

Ik zal later een foto plaatsen van hoe het er in de LS uitziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Citrofiel1975

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
9
30
13
De foto's in het donker doen de kwaliteit van het systeem geen recht. Google Maps ziet eruit zoals het hoort. De kwaliteit is hetzelfde zoals in auto's die origineel met CarPlay zijn geleverd. Dat was bij de LS500 pas na de facelift mogelijk met het touchscreen scherm erin. Wat bij mij vooral de hoofdreden was om dit te installeren was het feit dat het navigatie systeem van de LS500 zelf ongelooflijk omslachtig werkt en nooit up to date is. Zeker nadat je gewend bent om een auto te rijden die wel CarPlay heeft blijkt het grote scherm waarvan je de navigatie niet gebruikt een onding in het interieur. De LS heeft een mooi groot scherm en ik heb dit systeem laten installeren om zo Google Maps te kunnen gebruiken op het grote scherm.
IMG_6890.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_6889.jpeg
    IMG_6889.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 32
  • IMG_6892.jpeg
    IMG_6892.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 35
  • IMG_6893.jpeg
    IMG_6893.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en D43m0n