Retrofit OEM-CarPlay bij facelift model (vanaf 2017)?

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik ben aan het oriënteren voor een opvolger van m'n IS250, de voor mij logische kandidaat is een IS300h. Ik heb een lijstje met wensen die ik toe zou willen (laten) voegen aan de opvolger. Een van die wensen is CarPlay. Nou heb ik her en der wat gelezen dat het mogelijk zou zijn om een "Premium navigatiesysteem" met 10,3" scherm, SD-kaart en Remote Touch Interface te voorzien van een OEM CarPlay retrofit.

Het is me (nog) niet duidelijk of die benoemde retrofit dan een softwarematige retrofit is, of dat er ook een kastje/module bij komt kijken (origineel Lexus). Ik ben wel van de opties van de fabrikant zelf, dus als die mogelijkheid er is, dan heb ik dat liever dan een aftermarket oplossing. Ik zeg er direct bij dat ik dat overigens ook prima vindt, maar als ik de keus heb voor OEM-CarPlay of aftermarket-CarPlay, dan kies ik voor die eerste :giggle:.

Maar... kan dat überhaupt?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Resumerend begrijp ik als leek dat het audiosignaal met de CarOptions box via BT loopt en dus digitaal blijft, GROM doet dat via AUX en is analoog met verschil in geluidskwaliteit als gevolg, daarmee afbreuk doende aan het Mark Levinson systeem in mijn auto.... Voor de rest zal het me een zorg zijn hoe ik er kom, als alles maar werkt zoals ik verwacht en er niks afgedaan wordt aan het originele systeem van de Lexus. Begrijp ik dit tot nu toe goed?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Resumerend begrijp ik als leek dat het audiosignaal met de CarOptions box via BT loopt en dus digitaal blijft, GROM doet dat via AUX en is analoog met verschil in geluidskwaliteit als gevolg, daarmee afbreuk doende aan het Mark Levinson systeem in mijn auto.... Voor de rest zal het me een zorg zijn hoe ik er kom, als alles maar werkt zoals ik verwacht en er niks afgedaan wordt aan het originele systeem van de Lexus. Begrijp ik dit tot nu toe goed?
Daar komt het op neer... echter. Bij de VLine (Grom) hoor ik verschil in geluidskwaliteit tussen Carplay, Android Auto en de unit zelf.
Het Carplay geluid dat ik heb gehoord zou ik niet willen. Android Auto was in mijn beleving al een stuk beter. Geluid van de unit zelf is in verhouding het beste, maar daarop heb ik een equalizer geïnstalleerd om het beter te kunnen fine-tunen.

Conclusie lijkt dus dat het niet perse aan het signaal van de Vline ligt, maar een combinate van Carplay/AndroidAuto en Vline.
Het geluid vanaf Android of iPhone over de af fabriek bluetooth (ipv over de Vline) is duidelijk beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Bij de VLine (Grom) hoor ik verschil in geluidskwaliteit tussen Carplay, Android Auto en de unit zelf.
Het Carplay geluid dat ik heb gehoord zou ik niet willen. Android Auto was in mijn beleving al een stuk beter. Geluid van de unit zelf is in verhouding het beste, maar daarop heb ik een equalizer geïnstalleerd om het beter te kunnen fine-tunen.
Kan het me niet voorstellen dat iemand twijfelt aan de woorden van Roel, maar ik zat er bij toen we dit met een Android toestel, een iPhone en rechtstreeks via de Vline zelf geprobeerd hebben. CarPlay viel ons best tegen, via de Vline zelf klonk het beter en Android Auto klonk vrijwel hetzelfde als via de Vline zelf. Dat de equalizer echt wel wat doet op de Vline is heel duidelijk hoorbaar. Android Auto heeft een mooiere/completere integratie met de Vline dan CarPlay met een iPhone. Toen we de iPhone vergeleken met bluetooth rechtstreeks op de ML was dat erg duidelijk te horen met CarPlay via de Vline. Dit kan een onlosmakelijk gevolg zijn van de CarPlay implementatie zoals Apple die voorschrijft hè, het is een eigenwijze toko die mooie producten maakt en er de hoofdprijs voor vraagt. Ik vind een aantal van hun producten gewoon mooi en goed maar vind mezelf geen fanboy die rechtpraat wat krom is aan Apple.
Conclusie lijkt dus dat het niet perse aan het signaal van de Vline ligt, maar een combinate van Carplay/AndroidAuto en Vline.
Het geluid vanaf Android of iPhone over de af fabriek bluetooth (ipv over de Vline) is duidelijk beter.
Wellicht dat Grom hun Vline product in de toekomst aanpast zodat deze hetzelfde functioneert als de CarPlaybox van CarOptions of Beat Sonic zodat eenzelfde ervaring met CarPlay en geluidskwaliteit verkregen kan worden. Als ik een "educated guess" doe, is het vooral een aanpassing in firmware die dit mogelijk zou maken. De hardware van Grom en integratie met Lexus fabriekssystemen lijkt identiek aan de andere producten, als het inderdaad een firmware aanpassing is, dan zou een huidige Vline daarvoor mogelijk al geschikt zijn.

Maar goed, voorlopig heb ik nog geen IS300h dus ik heb de tijd om af te wachten of meer mij voorgaan :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en RoelVB

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Voor nu denk ik dat de beste keus voor mij dan - voor zover ik nog steeds als volstrekte leek de argumenten kan volgen - de CarPLayBox van CarOptions is, tenzij ik dus niet goed lees....Ook qua prijs zit er een verschilletje maar dat zou me niets uitmaken als de GROM beter uit de verf kwam. (prijs is nu in actie -100 euro)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Dat ga ik dan ook doen, zodra ik een mooie IS300h heb gekocht. Veel van dit soort producten kun je ook op buitenlandse websites bestellen maar als je een keer ergens tegenaan loopt vind ik het wel prettig dat ik met een Nederlandse partij in contact kan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

CTgoldrims

Nieuw hier
20 sep 2016
9
30
13
Voor nu denk ik dat de beste keus voor mij dan - voor zover ik nog steeds als volstrekte leek de argumenten kan volgen - de CarPLayBox van CarOptions is, tenzij ik dus niet goed lees....Ook qua prijs zit er een verschilletje maar dat zou me niets uitmaken als de GROM beter uit de verf kwam. (prijs is nu in actie -100 euro)
Voor mij leek dit de beste optie en ben tevreden met de keus. Zoals in mijn eerdere reactie geschreven had ik wel enig vermoeden dat het systeem alsnog uit China komt. Ik weet na ontvangst en installatie bijna zeker dat dat het geval is. Wat ik fijn vond was dat je via een Nederlandse partij contact heb en via WhatsApp snel antwoord krijgt bij vragen over de installatie. Er zitten nette schema's bij over hoe aan te sluiten en het instellen van de muziek via het Lexus systeem was netjes uitgeschreven. De video's die meegezonden waren hadden geen audio. Ik vermoed omdat de uitleg in de video in het Chinees of Engels is. Erg was dat niet. De monteur die het systeem heeft geplaatst stoorde zich daar ook niet aan. De video liet tot in detail hoe het interieur uit elkaar moet, welke stekker waarin moet en hoe alles weer teruggeplaatst kan worden.

Hoe de andere systemen werken weet ik niet. Onthoudt wel dat bij de Carplaybox je, net als bij andere systemen, een systeem installeert dat naast het systeem van Lexus werkt. Bellen en muziek luisteren gaat allemaal perfect. In de LS500 is het aan of uit zetten van de stuur of stoelverwarming een handeling extra geworden. Lexus heeft al die functies ergens in een menu geplaatst en de fysieke knoppen weggelaten. Om in dat menu te komen moet je in de LS dus schakelen tussen beide systemen. Met de conciërge aan gaat alles vanzelf dus ook dat stoort niet.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
De video's die meegezonden waren hadden geen audio. Ik vermoed omdat de uitleg in de video in het Chinees of Engels is.
Ik heb een paar filmpjes gezien op Vimeo, bij een aantal van die filmpjes herkende ik dezelfde persoon die bij filmpjes van Beat Sonic op YouTube de installaties uitlegt. Op YouTube zal het met audio in het Engels te horen zijn. Allemaal prima, het is zeer goed te volgen en ik zou het wel aandurven om zelf te installeren met zulke duidelijke filmpjes
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Ik voorzie geen problemen. In de NX zijn de knoppen van stuur- en stoelverwarming evenals de stoelventilatie nog fysiek en daarbij ben ik nog niet zo oud dat ik niet zou kunnen wennen aan iets nieuws....
En eerlijk, wat komt er tegenwoordig niet uit China, en dat werkt ook allemaal prima.
 
Laatst bewerkt:

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Intussen zit de CarPlayBox erin. Werkt prima op zich, ben er ook wel blij mee. Enige echte minpunt is de bediening, dat werkt amper of niet met het touchpad, ze kijken of er een update voor gemaakt kan worden om het te verbeteren. Ook de muziek via BT wilde niet, dus nu via AUX (dat was wat maakte dat ik geen VLine wilde :unsure: ) maar ook dat lossen ze op middels een update. Lukt dat niet dan kan ik hem eruit halen en geld terug krijgen maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren,...
Verder werkt het prima, Apple Maps, Flitsmeister en een radio app, alle drie tegelijk en vlekkeloos functioneren, ook bellen onderwijl ging goed, geluid was mooi vol dus dikke prima!
 
  • Leuk
Waarderingen: CTgoldrims en D43m0n

Avontuur

Hoort erbij
22 mei 2021
64
48
18
Ik zit nu in het derde jaar met de Grom Vline geleverd door.... Motrade in de RX450H, geen dag spijt van.
Heel pragmatisch vind ik Apple CarPlay zo fijn met navigeren.
Geluid is meer dan prima, meest gebruikt is Waze, en myTuner Radio.
De laatste heb ik geautomatiseerd via opdrachten en start dus op mijn favoriete zender zodra CarPlay begint.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Intussen zit de CarPlayBox erin. Werkt prima op zich, ben er ook wel blij mee. Enige echte minpunt is de bediening, dat werkt amper of niet met het touchpad, ze kijken of er een update voor gemaakt kan worden om het te verbeteren. Ook de muziek via BT wilde niet, dus nu via AUX (dat was wat maakte dat ik geen VLine wilde :unsure: ) maar ook dat lossen ze op middels een update. Lukt dat niet dan kan ik hem eruit halen en geld terug krijgen maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren,...
Verder werkt het prima, Apple Maps, Flitsmeister en een radio app, alle drie tegelijk en vlekkeloos functioneren, ook bellen onderwijl ging goed, geluid was mooi vol dus dikke prima!
Ik ben heel blij met deze feedback, met name dat muziek via BT nog niet lukt, maar dat via een update wel komt. Want als het via AUX gaat, doe ik het niet. Een IS heeft een remote touch controller ipv een touchpad dus misschien dat dat anders vertaald naar de bedieningservaring. Ik waardeer het zeer als je iets vernomen hebt over die update(s). (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Aantal weken verder intussen. Ik hoorde niets meer uit Bleiswijk dus gisteren even gebeld. Update is niet gelukt, muziek over BT kan wel maar dan moet ik van het touchpad afblijven en de knoppen gebruiken. Reden is dat door het vegen op de touchpad in een aantal richtingen gek genoeg de auto spontaan 112 ging bellen. Ongewenst gedrag dus, daar in Bleiswijk alles AUX gezet. Schijnt dat het touchpad op de achtergrond ook het Lexus systeem blijft "bepotelen" waardoor je ongezien en onbedoeld op de 112 noodoproep van de telefoon komt. Ik schrok me wezenloos toen dat de eerste x gebeurde.
Verder slurpt het systeem aanzienlijk rap de iPhone leeg dus ik heb een knappe lader gekocht die dat voorkomt. Overigens doen de origineel ingebouwde systemen dat ook heb ik gemerkt in een splinternieuwe Corolla Cross met Apple Carplay.
Overigens is het 112-verhaal en niet echt op BT kunnen draaien een NX-kwaaltje en écht veroorzaakt door dat touchpadje.....voor hun ook een uniek probleem.
Wel teleurstellend maar ook weer niet zo erg dat ik het apparaat eruit haal en een VLine aanschaf. Ik ben blij met alle andere opties die ik erbij heb gekregen en die wel goed werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Bedankt voor de update, ook wat dat leegslurpen van de iphone betreft. Voordat ik ga kopen informeer ik daar naar de meest recente stand van zaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09