Rijden in de sneeuw

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Vandaag getest in mijn is200 , woon in Drenthe en daar ligt sneeuw, reageert wel trager.

Maar wel veel lol hier op een lege parkeerplaats.
Vandaag stond ik op mijn eigen oprit muurvast (ook in Drenthe met zo'n 20 cm sneeuw)

Weliswaar begon ik met verse sneeuw onder mijn 245mm brede sloffen, maar ook het feit dat ik hier voor de ''snow'' stand had gekozen kon helaas niet bijdragen aan het in beweging krijgen van mijn ruim 1500kg wegende Lexus.

Toen ik aan het einde van de oprit na even stilstaan, gas gaf, om daarna de weg op te draaien, bleef bij het gas geven de toerenteller hangen op zo'n 1100 toeren, omdat de antislipregeling steeds ingreep.
Onder mij voelde ik zachtjes de auto heen en weer wiegen omdat de achterwielen toch alles op alles zetten om de wagen in beweging te krijgen, echter kwam de auto niet meer van zijn plek.

Ik heb hierna de TRC uitgeschakeld, de auto wat achteruit gereden en met een klein aanloopje opnieuw begonnen en dat hielp wel een beetje.
Het leek er wel op dat ik een toerenlimiter had uitgeschakeld, want voor het eerst kwamen de toeren boven stationair uit, en kwam de wagen na een beetje gas langzaam maar zeker slippend de weg op.

Na diverse rem & rustige accelereertesten in zo'n 2 km heb ik besloten dat het voldoende veilig te doen was om naar het werk te gaan.
dus maar weer naar huis om alles in te pakken en me gereed te maken.

Eenmaal thuis rijd ik de oprit weer op, om er vervolgens ''nooit'' meer af te komen.... MUURvast..
Als ik de keuzehendel in voor-of-achteruit zette en de rem los liet, begonnen de wielen te draaien zonder gas te geven, wat ik ook deed, geen beweging meer mogelijk!

Dus heb ik mijn werk maar gebeld dat ik vandaag helaas niet kon komen, vervolgens nog een uur bezig geweest om de auto weer van z'n plek te krijgen:(

Conclusie: Achterwiel aangedreven auto met automaat op (verse) zomerbanden in de sneeuw is geen goede optie,:ROFLMAO: maar dat wisten jullie natuurlijk al lang!
Met mijn gebruik zijn aparte winterbanden allesbehalve rendabel. woon/werk doe ik anders met de scooter, maar dat was in 20 cm sneeuw ook geen optie.
Normaal gesproken zou ik de wagen alleen voor lange prive ritten gebruiken, en met dit winterweer zou hij van mij niet eens naar buiten mogen :eek:

Was wel even ''leuk'' om mee te maken, maar ik kan niet wachten tot de weg weer droog is, en ik de ruim 200 paarden weer de sporen kan geven ;)
 
Laatst bewerkt:

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Heb het ook meegemaakt het bovenstaande, iets anders maar de strekking van het verhaal is hetzelfde, enige verschil ik sta op all season tyres.
Moet wel zeggen dat als ik eenmaal rij er wel wat grip is, maar om van zijn plek af te komen :-(
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Bij 20 cm sneeuw gaat ook met goede winterbanden ook niet veel meer - alleen kettingen kunnen je dan nog helpen.....
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Bij 20 cm sneeuw gaat ook met goede winterbanden ook niet veel meer - alleen kettingen kunnen je dan nog helpen.....
Dat is natuurlijk vanzelfsprekend,

Ik moet er voor de duidelijkheid echter aan toevoegen dat, hoewel er op veel plaatsen 20 cm lag, ik vast stond op een stuk waar al heel veel (zo'n 17 cm) was weggehaald.
(Buurman heeft met shovel tijdens de sneeuwstorm de eerste laag weggehaald)

M.a.w. ook op 3 cm verse sneeuw kon ik het mooi vergeten
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
833
1
428
63
Ik heb 7 jaar geleden bij de aankoop van m'n IS te horen gekregen dat een setje winterbanden echt wel aan te raden is voor dat ding, anders kom je met sneeuw (op zomerbanden) niet ver. Ik had daarvoor een Audi met permanente quattro. In die tijd sneeuwde het vaker dan nu. Ik heb de winterbanden van de Audi meegenomen naar de IS. Op de Audi reed ik daar nog altijd prima mee, dat waren Fulda's van de leasemaatschappij van de vorige eigenaar van de Audi. Totdat de eerste sneeuw er lag en ik met de IS met diezelfde winterbanden bar weinig grip had... Ik heb vlot daarna een set A-merk winterbanden laten monteren en dat was een groot verschil:
  • permanente vierwielaandrijving doet echt wel wat in de sneeuw.
  • permanente vierwielaandrijving verbloemt de "suboptimale" kwaliteiten van een set B-merk winterbanden op leeftijd.
  • Montage van een nieuwe set A-merk winterbanden is zonder meer een verbetering t.o.v. oude B-merk winterbanden.
En toen? Trouw heb ik elke winter de wielen gewisseld en viel er amper sneeuw de afgelopen jaren. En die enkele keer dat er sneeuw viel, was het met een paar dagen weer gesmolten, of kon ik de auto laten staan en werkte ik thuis.

En nu? Nu heb ik weer die winterbanden er onder zitten en ligt er een flink pak, maar moet ik thuis werken. Heb je verdomme een achterwielaandrijver en daar zit je dan. Thuis. D'r mot wel gewerkt worden. Als dit setje winterbanden op is (en dat duurt qua leeftijd niet lang meer), dan komt er een A-merk vierseizoenenband onder voor de winterperiode.

Ik heb overigens bij de winterband een smallere achterband (225) dan bij de zomerband (245). Daarmee heb je meer druk op het totale oppervlak. En de keuze was ook niet moeilijk, ik wilde destijds per sé de Continental TS850 en die hadden ze niet in 245/45/17, wel in 225/50/17. De wielomtrek is nagenoeg gelijk daarmee
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Mijn ervaring is heel anders. Ik ben verast hoe makkelijk het is om door/over sneeuw te rijden.

Er lag een bergje sneeuw voor mijn auto, zeker 15cm. Omdat ik de lui was om die weg te halen ben ik er gewoon overheen gereden, koste best wat moeite, maar met tractie controle op sneeuw stand en flink wat gas geven lukte het.
Ik hebt het dan over de GS450h (meer dan 1900kg) op Pirelli winterbanden. Ik heb het idee dat de eCVT bak hier ook voor wat voordeel zorgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Hier ook eigenlijk geen problemen. Sneeuwschuiver heeft aan de rand van de weg hoopjes gemaakt. Voor de oprit heb ik die hoop wel weggehaald. Voor de rest is het prima te rijden eerlijk gezegd. Heb achterop Continental winterbandjes liggen.

Heb 1x meegemaakt dat ik in zo'n 'bergje' vast kwam te zitten. Paar keer voor- en achteruit wiegen en we zijn weer weg.

Wat ik niet helemaal begrijp, is de 'SNOW' knop in mijn handgeschakelde IS200. In het geval van een automaat snap ik dat hij b.v. vanaf de 2e versnelling inschakelt.
Iemand een idee wat de functie is bij een handgeschakelde auto? Met wegrijden/slippen merkte ik geen verschil.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb 7 jaar geleden bij de aankoop van m'n IS te horen gekregen dat een setje winterbanden echt wel aan te raden is voor dat ding, anders kom je met sneeuw (op zomerbanden) niet ver. Ik had daarvoor een Audi met permanente quattro. In die tijd sneeuwde het vaker dan nu. Ik heb de winterbanden van de Audi meegenomen naar de IS. Op de Audi reed ik daar nog altijd prima mee, dat waren Fulda's van de leasemaatschappij van de vorige eigenaar van de Audi. Totdat de eerste sneeuw er lag en ik met de IS met diezelfde winterbanden bar weinig grip had... Ik heb vlot daarna een set A-merk winterbanden laten monteren en dat was een groot verschil:
  • permanente vierwielaandrijving doet echt wel wat in de sneeuw.
  • permanente vierwielaandrijving verbloemt de "suboptimale" kwaliteiten van een set B-merk winterbanden op leeftijd.
  • Montage van een nieuwe set A-merk winterbanden is zonder meer een verbetering t.o.v. oude B-merk winterbanden.
En toen? Trouw heb ik elke winter de wielen gewisseld en viel er amper sneeuw de afgelopen jaren. En die enkele keer dat er sneeuw viel, was het met een paar dagen weer gesmolten, of kon ik de auto laten staan en werkte ik thuis.

En nu? Nu heb ik weer die winterbanden er onder zitten en ligt er een flink pak, maar moet ik thuis werken. Heb je verdomme een achterwielaandrijver en daar zit je dan. Thuis. D'r mot wel gewerkt worden. Als dit setje winterbanden op is (en dat duurt qua leeftijd niet lang meer), dan komt er een A-merk vierseizoenenband onder voor de winterperiode.

Ik heb overigens bij de winterband een smallere achterband (225) dan bij de zomerband (245). Daarmee heb je meer druk op het totale oppervlak. En de keuze was ook niet moeilijk, ik wilde destijds per sé de Continental TS850 en die hadden ze niet in 245/45/17, wel in 225/50/17. De wielomtrek is nagenoeg gelijk daarmee
Ik voel de frustratie 😅 maar hoe herkenbaar! (behalve dan dat thuiswerken) toen ik een RAV4 had sneeuwde het ook nooit 😢 en nu zie je allemaal van die SUV's door de straat vliegen met een slee er achter.. en NEE, ik heb geen spijt van m'n keuze!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Mijn ervaring is heel anders. Ik ben verast hoe makkelijk het is om door/over sneeuw te rijden.

Er lag een bergje sneeuw voor mijn auto, zeker 15cm. Omdat ik de lui was om die weg te halen ben ik er gewoon overheen gereden, koste best wat moeite, maar met tractie controle op sneeuw stand en flink wat gas geven lukte het.
Ik hebt het dan over de GS450h (meer dan 1900kg) op Pirelli winterbanden. Ik heb het idee dat de eCVT bak hier ook voor wat voordeel zorgt.
ik heb het ook wel éven geprobeerd, maar zodra ik de banden begon te ruiken ben ik wel gestopt.
Ik ben overigens door persoonlijke ervaringen wél overtuigd van zomer/winterbanden, maar zoals mijn huidige dagelijkse leven leidt, is het zoals gezegd voor mij nu niet meer rendabel om winterbanden te nemen. dan maar een paar dagen per jaar voorzichtig als het niet anders kan... zoals nu
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hier ook eigenlijk geen problemen. Sneeuwschuiver heeft aan de rand van de weg hoopjes gemaakt. Voor de oprit heb ik die hoop wel weggehaald. Voor de rest is het prima te rijden eerlijk gezegd. Heb achterop Continental winterbandjes liggen.

Heb 1x meegemaakt dat ik in zo'n 'bergje' vast kwam te zitten. Paar keer voor- en achteruit wiegen en we zijn weer weg.

Wat ik niet helemaal begrijp, is de 'SNOW' knop in mijn handgeschakelde IS200. In het geval van een automaat snap ik dat hij b.v. vanaf de 2e versnelling inschakelt.
Iemand een idee wat de functie is bij een handgeschakelde auto? Met wegrijden/slippen merkte ik geen verschil.
ik heb geen 100% zeker antwoord op je vraag, maar behalve de 2e versnelling is er bij automaat ook daadwerkelijk duidelijk merkbaar een tragere gasrespons. dat zal bij jou niet anders zijn.. (vermoed ik) m.a.w. bij dezelfde stand van het gaspedaal ''minder snelle toerenopbouw''
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Wat ik niet helemaal begrijp, is de 'SNOW' knop in mijn handgeschakelde IS200. In het geval van een automaat snap ik dat hij b.v. vanaf de 2e versnelling inschakelt.
Iemand een idee wat de functie is bij een handgeschakelde auto? Met wegrijden/slippen merkte ik geen verschil.
Volgens mij wordt zowel de tractiecontrole als de gasresponse hierdoor aangepast. Tractiecontrole dus gevoeliger en gas minder gevoelig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
V

Verwijderd lid 3623

Guest
@RoelVB & @Henri27 Kijk aan, ik vermoedde zo iets idd maar het was me nog niet opgevallen.
Ik ben overigens door persoonlijke ervaringen wél overtuigd van zomer/winterbanden, maar zoals mijn huidige dagelijkse leven leidt, is het zoals gezegd voor mij nu niet meer rendabel om winterbanden te nemen. dan maar een paar dagen per jaar voorzichtig als het niet anders kan... zoals nu

Bovenstaande is herkenbaar. Hoewel ik wel winterbanden heb, scheelt het per jaar wanneer ik ze monteer. In een enkel geval zitten ze er zelfs maar een maand onder. In 2018 heb ik ze pas na de kerst gemonteerd, terwijl het (volgens mij) in 2017 al eind november raak was en ze er al onder lagen.

De grens voor het monteren bij mij, is wanneer de temperaturen voor langere tijd onder de 7 graden zitten wanneer ik 's ochtends en 's avonds rij. In een enkel geval hebben ze er bij mij ooit eens 1 maand onder gezeten. (ergens begin vorig decennium).
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.121
4
833
113
De hybrides met RWD komen wel weg in de sneeuw op zomersloffen, het hoge gewicht van de accu op de achteras zorgt wel voor tractie. Ik banjer gezellig door grote hopen sneeuw op mijn zomerslofjes.... M'n wielen spinnen niet eens. (Was met m'n IS 200 wel anders, ik kwam de straat niet eens uit.)
 

mark75

Nieuw hier
13 okt 2012
21
4
3
Vandaag stond ik op mijn eigen oprit muurvast (ook in Drenthe met zo'n 20 cm sneeuw)

Weliswaar begon ik met verse sneeuw onder mijn 245mm brede sloffen, maar ook het feit dat ik hier voor de ''snow'' stand had gekozen kon helaas niet bijdragen aan het in beweging krijgen van mijn ruim 1500kg wegende Lexus.

Toen ik aan het einde van de oprit na even stilstaan, gas gaf, om daarna de weg op te draaien, bleef bij het gas geven de toerenteller hangen op zo'n 1100 toeren, omdat de antislipregeling steeds ingreep.
Onder mij voelde ik zachtjes de auto heen en weer wiegen omdat de achterwielen toch alles op alles zetten om de wagen in beweging te krijgen, echter kwam de auto niet meer van zijn plek.

Ik heb hierna de TRC uitgeschakeld, de auto wat achteruit gereden en met een klein aanloopje opnieuw begonnen en dat hielp wel een beetje.
Het leek er wel op dat ik een toerenlimiter had uitgeschakeld, want voor het eerst kwamen de toeren boven stationair uit, en kwam de wagen na een beetje gas langzaam maar zeker slippend de weg op.

Na diverse rem & rustige accelereertesten in zo'n 2 km heb ik besloten dat het voldoende veilig te doen was om naar het werk te gaan.
dus maar weer naar huis om alles in te pakken en me gereed te maken.

Eenmaal thuis rijd ik de oprit weer op, om er vervolgens ''nooit'' meer af te komen.... MUURvast..
Als ik de keuzehendel in voor-of-achteruit zette en de rem los liet, begonnen de wielen te draaien zonder gas te geven, wat ik ook deed, geen beweging meer mogelijk!

Dus heb ik mijn werk maar gebeld dat ik vandaag helaas niet kon komen, vervolgens nog een uur bezig geweest om de auto weer van z'n plek te krijgen:(

Conclusie: Achterwiel aangedreven auto met automaat op (verse) zomerbanden in de sneeuw is geen goede optie,:ROFLMAO: maar dat wisten jullie natuurlijk al lang!
Met mijn gebruik zijn aparte winterbanden allesbehalve rendabel. woon/werk doe ik anders met de scooter, maar dat was in 20 cm sneeuw ook geen optie.
Normaal gesproken zou ik de wagen alleen voor lange prive ritten gebruiken, en met dit winterweer zou hij van mij niet eens naar buiten mogen :eek:

Was wel even ''leuk'' om mee te maken, maar ik kan niet wachten tot de weg weer droog is, en ik de ruim 200 paarden weer de sporen kan geven ;)
hier gisteren hetzelfde. jaren winterbanden gehad maar die waren dit voorjaar slicks geworden.
sinds dit voorjaar nieuwe zomerbanden maar om daarmee een pak sneeuw plat te drukken valt niet mee.

zonder de snow stand lukt het niet om weg te komen.
plus dat hij bij iets gasgeven op een rechte weg al begint te driften (met snow-stand)

dus toch maar weer een paar andere winterbanden achter zien te vinden.
de voorbanden slijten lang niet zo snel bij een lexus:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Vandaag lekker in de sneeuw gespeeld. Stille besneeuwde straat opgezocht op verlaten bouwterrein, en snow-mode en TRC off uitgeprobeerd. Die laatste is voor het betere hoekwerk geniaal. Nauwelijks gas er op en daar gaat-ie al....

Heb zomerbandjes omliggen en kon me daar prima mee vermaken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De hybrides met RWD komen wel weg in de sneeuw op zomersloffen, het hoge gewicht van de accu op de achteras zorgt wel voor tractie. Ik banjer gezellig door grote hopen sneeuw op mijn zomerslofjes.... M'n wielen spinnen niet eens. (Was met m'n IS 200 wel anders, ik kwam de straat niet eens uit.)
Dat geloof ik graag.. toch eens wat gewicht achterin proberen :cool:
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Ik moet zeggen dat al mijn auto’s achterwielaandrijving hebben en zo ook de Lexus. Bij het rijden op sneeuw en ijs helpt de snow stand prima en is inderdaad de gasresponse trager.
heb me een keer vast gezet door een parkeer vak in te duiken waar de opgeschoven sneeuw van de sneeuwschuiver lag.
om daar weer weg te komen moest ik de snow stand juist uit zetten omdat inderdaad de toeren van de auto niet kwamen.
met de snow stand uit ( en goede winterbanden ) was ik zo dat parkeer vak weer uit en heb ik de snow stand weer ingeschakeld.
voor de rest van de ritten ben ik heel tevreden over de grip van deze auto op de besneeuwde routes.
de achterwielaandrijving maakt dat je ook bij t verkeerslicht beter weg komt dan n voorwielaandrijving.
4x4 zou nog beter zijn.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Met 265 achterom(zomerbanden) is mijn hybride een ongecontroleerde bobslee. met tcr compleet off(langer de knop ingedrukt houden), wel meer toeren en dan kom je er wel door maar gooit de kont vlot om. Wel leuke ervaring net zoals bij Frank2b. Maar voor de grip en veiligheid zijn wintersloffen toch wel een must.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Heeft iemand nog aanbeveling qua merk winterband? Maten zijn; voor 235/40/19 en achter 265/35/19