- 1 jul 2020
- 566
- 256
- 63
Vandaag stond ik op mijn eigen oprit muurvast (ook in Drenthe met zo'n 20 cm sneeuw)Vandaag getest in mijn is200 , woon in Drenthe en daar ligt sneeuw, reageert wel trager.
Maar wel veel lol hier op een lege parkeerplaats.
Weliswaar begon ik met verse sneeuw onder mijn 245mm brede sloffen, maar ook het feit dat ik hier voor de ''snow'' stand had gekozen kon helaas niet bijdragen aan het in beweging krijgen van mijn ruim 1500kg wegende Lexus.
Toen ik aan het einde van de oprit na even stilstaan, gas gaf, om daarna de weg op te draaien, bleef bij het gas geven de toerenteller hangen op zo'n 1100 toeren, omdat de antislipregeling steeds ingreep.
Onder mij voelde ik zachtjes de auto heen en weer wiegen omdat de achterwielen toch alles op alles zetten om de wagen in beweging te krijgen, echter kwam de auto niet meer van zijn plek.
Ik heb hierna de TRC uitgeschakeld, de auto wat achteruit gereden en met een klein aanloopje opnieuw begonnen en dat hielp wel een beetje.
Het leek er wel op dat ik een toerenlimiter had uitgeschakeld, want voor het eerst kwamen de toeren boven stationair uit, en kwam de wagen na een beetje gas langzaam maar zeker slippend de weg op.
Na diverse rem & rustige accelereertesten in zo'n 2 km heb ik besloten dat het voldoende veilig te doen was om naar het werk te gaan.
dus maar weer naar huis om alles in te pakken en me gereed te maken.
Eenmaal thuis rijd ik de oprit weer op, om er vervolgens ''nooit'' meer af te komen.... MUURvast..
Als ik de keuzehendel in voor-of-achteruit zette en de rem los liet, begonnen de wielen te draaien zonder gas te geven, wat ik ook deed, geen beweging meer mogelijk!
Dus heb ik mijn werk maar gebeld dat ik vandaag helaas niet kon komen, vervolgens nog een uur bezig geweest om de auto weer van z'n plek te krijgen

Conclusie: Achterwiel aangedreven auto met automaat op (verse) zomerbanden in de sneeuw is geen goede optie,

Met mijn gebruik zijn aparte winterbanden allesbehalve rendabel. woon/werk doe ik anders met de scooter, maar dat was in 20 cm sneeuw ook geen optie.
Normaal gesproken zou ik de wagen alleen voor lange prive ritten gebruiken, en met dit winterweer zou hij van mij niet eens naar buiten mogen

Was wel even ''leuk'' om mee te maken, maar ik kan niet wachten tot de weg weer droog is, en ik de ruim 200 paarden weer de sporen kan geven

Laatst bewerkt: