We deden toen Vline over aux, vervolgens telefoon over bluetooth. Dus niet exact dezelfde audiobron.
Ik moet nog steeds een keer een goede vergelijking maken waarbij audio voor zowel aux als bluetooth vanuit de Vline komt.
De audiobron was hetzelfde; mijn iPhone, jouw Android telefoon. De route die de audio aflegde verschilde inderdaad; via kabel rechtstreeks naar fabrieksradio, via bluetooth naar fabrieksradio, of via CarPlay (CP) / Android Auto (AA) naar de Vline. Volgens mij had je je Vline destijds via AUX aangesloten op de fabrieksradio. Ik heb wat plaatjes gemaakt, die zal ik hieronder toevoegen.
Dat is ook lastig vergelijken. Ik reageer alleen op te vroege conclusies waarbij men overtuigd is van bv Bluetooth omdat men dit ergens gelezen heeft. Zelf testen met inderdaad dezelfde audiobron en muziek in dezelfde auto en in dezelfde gemoedstoestand is heel erg wenselijk
Audio is net zoiets persoonlijks wat mij betreft als de ervaring van comfort in een onderstel. Smaakgebonden aan voorkeuren en wat mij betreft ook aan gemoedstoestand. In principe gaat er niets boven CD-kwaliteit (FLAC). In theorie kunnen digitale verbindingen vanaf de bron deze met minimale verliezen door kunnen geven aan de (eind)versterker. Voor zover ik weet is in het Bluetooth A2DP-profiel een bitrate tot 345Kbps mogelijk. Een MP3-bestand met hoge bitrate van 320Kbps zal daar binnen die bandbreedte zonder hoorbaar verlies van bron naar (eind)versterker moeten kunnen gaan, aldus de theorie. Ik hoor dat verschil niet (meer) vanwege mijn leeftijd en wat kleine ongemakken. Voor mij is dit prima. Ik hoor echter wel duidelijk verschil of mijn telefoon via Bluetooth naar een aftermarket-CP/AA oplossing via AUX naar de (eind)versterker gaat, of dat deze rechts via Bluetooth rechtstreeks naar de (eind)versterker gaat. In het eerste geval zit daar vaak een analoge koppeling tussen de aftermarket-CP/AA oplossing en de (eind)versterker. Dan heb je te maken met signaal omzetting van digitaal naar analoog (de output van de CP/AA-box) en een analoog kabeltje naar de input van de (eind)versterker. Daar kunnen die ruis-klachten ook vandaan komen.
Ik heb wat plaatjes gemaakt, ik hoop dat dit het e.e.a. verduidelijkt. Allereerst een plaatje hoe een smartphone rechtstreeks met diverse Lexus-modellen vanaf bouwjaar 2011 ongeveer verbindt. Dit kan via Bluetooth, USB of AUX. De microfoon voor de carkit zit elders in het interieur, het idee is dat die via de fabrieksinstallatie verloopt. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Plaatje 1
Er bestaan al wat jaren diverse aftermarket AA/CP-oplossingen voor Lexus-modellen met een touchscreen. Volgens mij zijn deze vanaf 2005 geleverd. Ik vergeet misschien een model dat eerder al hiermee leverbaar was maar ik baseer dit plaatje op wat ik vorig jaar vaak voorbij heb zien komen in de keuze van een bestelling van een aftermarket AA/CP-oplossing. De eerste aftermarket AA/CP-oplossingen werden bekabeld aangesloten met de smartphone, maar latere varianten konden dit ook draadloos doen via Bluetooth en WiFi. Vaak had je ook een aparte microfoon die je rechtstreeks op de AA/CP-box aansloot als je per se wilde bellen via AA/CP. Je telefoon was exclusief verbonden met de AA/CP-box. Vrijwel al die AA/CP-boxen stuurden het geluid naar de (eind)versterker via de AUX-ingang. Daar zit eigenlijk altijd een digitaal naar analoog conversie tussen met een analoog kabeltje. En die dingen kunnen ook gevoelig zijn voor brommen/ruisen. Dit plaatje ziet er min of meer zo uit:
Plaatje 2
Wat ik sinds 2023/2024 meer voorbij heb zien komen, zijn AA/CP-oplossingen die het net even anders doen. Die ondersteunen nog steeds draadloze AA/CP met hun AA/CP-box. De AA/CP-box stuurt nog steeds een video-signaal naar een fabrieksscherm, maar de audio gaat rechtstreeks (via Bluetooth) naar de (eind)versterker van de fabrieksradio. Ook de extra microfoon is vaak niet meer nodig omdat hierbij de fabrieksmicrofoon weer gebruikt wordt. Hierbij is geen omzetting meer van een digitaal audio signaal naar analoog met een stekkertje. De kans op brommen/ruisen is daardoor ook minder aanwezig.
Plaatje 3
De RoadTop/CarPlayBox werkt volgens het derde plaatje. Een Beat Sonic (uit de USA) werkte eerst volgens het tweede plaatje, maar sinds 2023 ondersteunen zij ook de werking volgens het derde plaatje. Op het moment dat ik mijn CarPlayBox kocht, wist ik niet beter dat Grom's Vline/Vlite via het tweede plaatje werkte. Maar zoals ik inmiddels begrijp ondersteunt Grom nu ook het derde plaatje.
Disclaimer: dit is mijn interpretatie van hoe verschillende generaties van Lexus-modellen kunnen worden voorzien van verschillende generaties aftermarket CarPlay-/Android Auto-oplossingen. Niet elke generatie AA/CP-box past op elk Lexus-model. Ik heb de plaatjes bewust simpel gehouden, zo heb ik de stuurwielbediening buiten beschouwing gelaten.
Waar het in de marketing van aftermarket-CarPlay/Android Auto oplossingen vaak verwarrend werkt, is dat men het wel correct uitlegt, maar dat de persoonlijke voorkeur "wat is geluidskwaliteit" tussen klant en verkoper anders geïnterpreteerd wordt. Ik hoor overduidelijk het verschil tussen plaatje 2 en 3. Een verkoper kan nog steeds claimen dat draadloze verbinding uitstekend werkt en dat de audio-verbinding ook prima is. Maar dat vind ik smaakgebonden.
Ik heb overigens deze plaatjes gemaakt met DrawIO. Ik kan dit bestand niet uploaden, vermoedelijk vanwege de extensie (misschien dat .zip wel lukt). Wil iemand dit bestand graag gebruiken om verder toe te voegen/verbeteren/compleet aan te passen, laat het weten dan probeer ik het alsnog toe te voegen.