Road Top carplay installatie... Ruis!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boye
  • Startdatum Startdatum

Boye

Hoort erbij
17 okt 2023
33
19
8
Hoi, ik heb de Road Top carplay installatie gedaan. Eea werktmaar ook heb ik behoorlijke ruis op de audio, zowel bedraad als Bluetooth. Iemand enig idee?

Het is een 3IS met remote touch (joystick). Ik heb de premium audio met 10inch. Iphone 15 Pro.

De GND kabels verbinden lijkt niet uit te maken

Laatst bewerkt:
Als je de Road Top a.k.a. CarOptions Carplaybox a.k.a. Tansowerkz hebt, heb je 'm dan aangesloten zoals in het filmpje gelinkt in dit bericht?

Ik heb de CarPlaybox van CarOptions en daar zaten meer stekkers en kabels in dan ik nodig had. Daar twijfelde ik over maar dat filmpje bevestigde wat ik vermoedde. Ik hoef niet alles aan te sluiten.

BTW; welk model(jaar) IS heb je? Er kan een verschil zijn in pre-/post-facelift.

P.S. vul dit in bij je "Handtekening" in je profiel ;)

Als je de Road Top a.k.a. CarOptions Carplaybox a.k.a. Tansowerkz hebt, heb je 'm dan aangesloten zoals in het filmpje gelinkt in dit bericht?

Ik heb de CarPlaybox van CarOptions en daar zaten meer stekkers en kabels in dan ik nodig had. Daar twijfelde ik over maar dat filmpje bevestigde wat ik vermoedde. Ik hoef niet alles aan te sluiten.

BTW; welk model(jaar) IS heb je? Er kan een verschil zijn in pre-/post-facelift.

P.S. vul dit in bij je "Handtekening" in je profiel ;)
Dat klopt. Ook ik heb meer kabels dan nodig. De mijne is van Road Top en ze reageren snel. Via tweakers.net kreeg ik een tip om de BT van de auto ipv carplay te gebruiken. Dat icm. USB aansluiting werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ah, die audioverbinding via Bluetooth was voor mij de reden om voor dit systeem te kiezen. Bij een ruis is vaak een analoge verbinding betrokken. Lees dat topic overigens rustig een keer door voor meer tips qua geluid ;)

• Leuk
Waarderingen: Boye
Ah, die audioverbinding via Bluetooth was voor mij de reden om voor dit systeem te kiezen. Bij een ruis is vaak een analoge verbinding betrokken. Lees dat topic overigens rustig een keer door voor meer tips qua geluid ;)
ja, dat draadje met videos kende ik al; gevonden toen op zoek was naar tips waar dat kastje te plaatsen. Dat heeft me hoofdbrekens gegeven en kwam uiteindelijk op dezelfde oplossing als in het draadje. Overigens was mij al duidelijk dat ik een extra LVDS kabel nodig had maar kreeg helaas de gen1 kabel voor de 2IS maar gelukkig is Road Top goed in de communicatie (chat via Ali app).

Ik gebruik nu de car BT (instelling in Carplay setup) icm. bekabelde verbinding. Geluid nu gewoon goed. Heb nog wat tips van Road Top gekregen die ik wil uitproberen zoals audio GND direct op head unit verbinden maar dat vergt solderen en dat ken pas van het weekend).

Had ook nog een raar gedrag wat ik niet online tegenkwam: in een bocht ging scherm op zwart en verschenen de achteruitrij guidelines. Bleek dat de 360 camera optie aanstond. Dat uitzetten heeft het opgelost.

Ik overweeg ook de Caroptions/Roadtop box omdat je met deze nog steeds gebruik kan maken van het fabrieks BT systeem in de auto voor je audio.
Roadtop is 199,- en Caroptions 499,- (maar is dezelfde box). De GROM maakt gebruik van de AUX van de CD speler en daar hoor ik qua audio kwaliteit wat mindere verhalen over. Dus die valt dan voor mij af.

Had ook gekeken naar een Hamilton Company oplossing. Die komt met een nieuwe touchscreen die je originele scherm vervangt, maar ook deze gebruikt de AUX aansluiting.

Ik las in andere topics dat middels touch interface het Lexus systeem op de achtergrond nog steeds wordt bediend en mogelijk 112 kan bellen etc. Is dat met joystick ook het geval? Wat zijn jullie ervaringen @D43m0n en @Boye ?

En zie je niet op het scherm een cursor zodat je weet wat je in het Carplay scherm aan het selecteren bent?

Ik overweeg ook de Caroptions/Roadtop box omdat je met deze nog steeds gebruik kan maken van het fabrieks BT systeem in de auto voor je audio.
Roadtop is 199,- en Caroptions 499,- (maar is dezelfde box). De GROM maakt gebruik van de AUX van de CD speler en daar hoor ik qua audio kwaliteit wat mindere verhalen over. Dus die valt dan voor mij af.
Zie hier mijn opmerking over de Gromaudio Vline/Vlite icm Bluetooth:
Overigens ben ik er ondertussen achter hoe je vanaf de VLine over bluetooth naar de radio kan streamen. Je kan naar de VLine schakelen, enkel audio dus, door de menuknop vast te houden terwijl je in een OEM audioscherm (dus geen menu of navi) zit.
Echter, je kan voor zover ik heb kunnen vinden geen 2 bluetooth apparaten tegelijk verbinden met de radio (telefoon + VLine).
Nu ik dit teruglees zie ik dat het misschien niet helemaal duidelijk is. Wat ik bedoel te zeggen is dat de Vline dus ook gewoon audio kan afspelen via bluetooth. Je radio moet dan uiteraard op bluetooth mode staan, je kan vervolgens het beeld van je Vline terugkrijgen door de menu-knop in te houden (mogelijk een andere knop in andere Lexus modellen)

Wat ik bedoel te zeggen is dat de Vline dus ook gewoon audio kan afspelen via bluetooth. Je radio moet dan uiteraard op bluetooth mode staan, je kan vervolgens het beeld van je Vline terugkrijgen door de menu-knop in te houden (mogelijk een andere knop in andere Lexus modellen)
Toen wij in januari vorig jaar in jouw auto zaten hadden we dit niet ontdekt. Wat @Vortaxian schrijft is wat ik toen na veel zoeken op Internet concludeerde; namelijk dat er maar een beperkt aantal aftermarket CarPlay oplossingen direct met de fabrieksradio via Bluetooth geluid uitsturen. Op de website van Grom stond toen dat de Vline 2 (en Vlite 2) de AUX-ingang voor audio gebruikt. Rond die periode waren meer aanbieders van vergelijkbare oplossingen die de directe verbinding met fabrieksradio via Bluetooth mogelijk maakten, soms ook met een firmware update van reeds geïnstalleerde oplossingen. Voor zover ik me herinner hebben wij verschillende scenario’s via USB-kabel en via draadloze verbindingen geprobeerd. Daaruit trok ik toen de conclusie dat wat ik zocht niet met een Grom oplossing mogelijk was op dat moment.

Ik meen ergens vorig jaar (tweede helft) een keer ergens gelezen/gezien te hebben dat er firmware updates waren voor de Vline/Vlite. Kan dat kloppen?

Als ik nu kijk op de site van Grom staat wat tekst hierover anders beschreven dan ruim een jaar geleden, maar op andere plaatsen nog niet. Dit kan verwarrend werken. Wat je hierboven beschrijft is namelijk exact hoe het op mijn CarPlayBox (van CarOptions) werkt. Mijn telefoon is verbonden via Bluetooth met de fabrieksradio als audio bron. Ik moest op een specifieke manier de draadloze verbinding tussen mijn telefoon en de CarPlayBox maken. Deze verbinding schijnt zowel Bluetooth als WiFi te gebruiken. Eenmaal draadloos verbonden met de CarPlayBox moest ik in de instellingen van die CarPlayBox zelf aangeven dat audio via Bluetooth (van de fabrieksradio) loopt. Om het beeld te wisselen tussen CarPlay of Lexus multimedia moet ik ook een aantal seconden de menu-knop ingedrukt houden.

Ik denk zelf dat wij toch net niet alle scenario’s geprobeerd hebben, of dat je mogelijk een firmware update hebt geïnstalleerd die dit mogelijk maakt? Ik kan me niet meer herinneren hoe de remote touch (muis) interface reageerde met actieve CarPlay verbinding: zie je dan een echte muiscursor in beeld die je met goede/acceptabele precisie kunt plaatsen om daarna die knop in te drukken? Want bij de CarPlayBox (en volgens mij ook de RoadTop versie) is dat gewoon ruk.

Ik heb er nu een werkende (en stabiele) CarPlay oplossing in zitten. Die ga ik er nu ook niet meer uithalen. Ik koos bewust voor deze vanwege de geluidskwaliteit wat niet bij elke oplossing op de manier werkte. Ik koos bewust voor de variant van CarOptions omdat dit een Nederlands bedrijf is. De support/contact vind ik achteraf bezien maar zo zo. Niet super. De handleiding en filmpjes zijn van andere fabrikanten en kloppen niet met wat ik in de doos kreeg. Op sommige (moeilijke?) vragen kreeg ik geen antwoord. De stekkers enz kloppen wel. Later ontdekte ik dat het oorspronkelijk een RoadTop is die via andere kanalen een stuk goedkoper was, maar geen Nederlandse partij als verkooppunt had.

Als inderdaad bij de Grom oplossingen via Bluetooth rechtstreeks met de fabrieksradio lopen (en daarmee de beste geluidskwaliteit levert), dan zou ik de Grom oplossing kiezen. Een plaatje hoe audio/video lopen van telefoon naar interfaces/beeldschermen/luidsprekers van de auto en welke mogelijkheden de CarPlay oplossing wel/niet ondersteunen zou best kunnen helpen in de keuze voor nieuwe kopers. Ik zou nu voldoende hebben aan de Vlite 2. En als de Grom oplossing via fabrieks-Bluetooth verbindt (zoals de CarPlayBox/RoadTop) dan zou ik een meerprijs ervoor over hebben om een Grom oplossing te kopen. Er is namelijk een Nederlandse leverancier en die is ook actief en behulpzaam op dit forum. De fabrikant brengt firmware updates uit (die verwacht ik niet van CarOptions/RoadTop). De producten van Grom lijken ook goed en stabiel te werken, zo is de ervaring van een aantal hier op het forum, maar ook op ClubLexus.

• Leuk
Waarderingen: snorlax en Vortaxian
Ik meen ergens vorig jaar (tweede helft) een keer ergens gelezen/gezien te hebben dat er firmware updates waren voor de Vline/Vlite. Kan dat kloppen?
Er zijn regelmatig updates.
Probleem is dat ik destijds niet wist hoe ik beeld van de Vline kon krijgen terwijl audio over Bluetooth speelde

De beschrijvingen van producteigenschappen en de bijhorende handleidingen van fabrikanten zijn ook niet altijd even duidelijk moet ik zeggen. Om de CarPlayBox als voorbeeld te nemen; het product werkt an sich prima en betrouwbaar, maar de handleiding is een lachertje. Vragen over aftermarket CarPlay/Android Auto oplossingen komen met regelmaat voor, misschien is het een idee dat we vanuit eigen product ervaringen daar een keer een sticky topic voor kunnen maken? Eventueel de auto’s nog eens naast elkaar zetten en dan de veelgevraagde scenario’s bij elkaar controleren? Ik heb inmiddels CarPlay ervaring en jij hebt vast het nodige aan Android Auto ervaring.

De beschrijvingen van producteigenschappen en de bijhorende handleidingen van fabrikanten zijn ook niet altijd even duidelijk moet ik zeggen. Om de CarPlayBox als voorbeeld te nemen; het product werkt an sich prima en betrouwbaar, maar de handleiding is een lachertje. Vragen over aftermarket CarPlay/Android Auto oplossingen komen met regelmaat voor, misschien is het een idee dat we vanuit eigen product ervaringen daar een keer een sticky topic voor kunnen maken? Eventueel de auto’s nog eens naast elkaar zetten en dan de veelgevraagde scenario’s bij elkaar controleren? Ik heb inmiddels CarPlay ervaring en jij hebt vast het nodige aan Android Auto ervaring.
Ik ben al even bezig met een projectje rondom CarPlay/AndroidAuto (aan het pionieren, omdat zoals je al zegt er gebrekkige documentatie is). Zodra dit is afgerond wilde ik een uitgebreid verhaal gaan plaatsen over mijn bevindingen en de mogelijkheden (ook zonder Gromaudio).
Een mooi verzameltopic hierover is dan zeker ook een goed idee!

• Leuk
Waarderingen: Lexpeter en D43m0n
Ik moet zeggen dat de installatiehandleiding van RoadTop best oké was. Ik heb er geen problemen mee gehad. Het issue 'ruis' was eenmalig.

Misschien wel handig om ern hints & tips te doen, bijvoorbeeld van de configuratie instellingen.

Ik las in andere topics dat middels touch interface het Lexus systeem op de achtergrond nog steeds wordt bediend en mogelijk 112 kan bellen etc. Is dat met joystick ook het geval? Wat zijn jullie ervaringen @D43m0n en @Boye ?
Voor zover ik weet - ik ben de schrijver van dat 112 verhaal - is dat een NX verschijnsel, dat zeiden ze bij Caroptions tegen mij, en dan specifiek met touchpad als ik het goed heb onthouden.

Ik lees hier dat Bluetooth optie de beste geluidskwaliteit zou moeten bieden in de situatie zoals aangegeven. Dat is nog maar zeer de vraag. Het is afhankelijk van de Bluetooth versie namelijk. En bluetooth heeft een compressie algoritme ingebouwd. Ik heb de ervaring dat Bluetooth geen audiofiele keuze is. Zou ik zelf nooit kiezen. Zijn er mensen hier die beide goed hebben vergeleken in dezelfde auto en dezelfde setup? Als ik Bluetooth gebruik in mijn LS600h met ML klinkt dat redelijk maar beduidend minder goed dan CD.

Ik lees hier dat Bluetooth optie de beste geluidskwaliteit zou moeten bieden in de situatie zoals aangegeven. Dat is nog maar zeer de vraag. Het is afhankelijk van de Bluetooth versie namelijk. En bluetooth heeft een compressie algoritme ingebouwd. Ik heb de ervaring dat Bluetooth geen audiofiele keuze is. Zou ik zelf nooit kiezen. Zijn er mensen hier die beide goed hebben vergeleken in dezelfde auto en dezelfde setup? Als ik Bluetooth gebruik in mijn LS600h met ML klinkt dat redelijk maar beduidend minder goed dan CD.
Samen met @D43m0n hebben we dit vergeleken in mijn auto.
We hebben het dan over bluetooth tov aux/analoog. Dat CD beter klinkt zou ik ook vanuit gaan.

Maar goed, dat was ook niet de beste vergelijking. We deden toen Vline over aux, vervolgens telefoon over bluetooth. Dus niet exact dezelfde audiobron.
Ik moet nog steeds een keer een goede vergelijking maken waarbij audio voor zowel aux als bluetooth vanuit de Vline komt.

Samen met @D43m0n hebben we dit vergeleken in mijn auto.
We hebben het dan over bluetooth tov aux/analoog. Dat CD beter klinkt zou ik ook vanuit gaan.

Maar goed, dat was ook niet de beste vergelijking. We deden toen Vline over aux, vervolgens telefoon over bluetooth. Dus niet exact dezelfde audiobron.
Ik moet nog steeds een keer een goede vergelijking maken waarbij audio voor zowel aux als bluetooth vanuit de Vline komt.
Dat is ook lastig vergelijken. Ik reageer alleen op te vroege conclusies waarbij men overtuigd is van bv Bluetooth omdat men dit ergens gelezen heeft. Zelf testen met inderdaad dezelfde audiobron en muziek in dezelfde auto en in dezelfde gemoedstoestand is heel erg wenselijk ;)

• Leuk
Waarderingen: RoelVB
We deden toen Vline over aux, vervolgens telefoon over bluetooth. Dus niet exact dezelfde audiobron.
De audiobron was hetzelfde; mijn iPhone, jouw Android telefoon. De route die de audio aflegde verschilde inderdaad; via kabel rechtstreeks naar fabrieksradio, via bluetooth naar fabrieksradio, of via CarPlay (CP) / Android Auto (AA) naar de Vline. Volgens mij had je je Vline destijds via AUX aangesloten op de fabrieksradio. Ik heb wat plaatjes gemaakt, die zal ik hieronder toevoegen.
Dat is ook lastig vergelijken. Ik reageer alleen op te vroege conclusies waarbij men overtuigd is van bv Bluetooth omdat men dit ergens gelezen heeft. Zelf testen met inderdaad dezelfde audiobron en muziek in dezelfde auto en in dezelfde gemoedstoestand is heel erg wenselijk
Audio is net zoiets persoonlijks wat mij betreft als de ervaring van comfort in een onderstel. Smaakgebonden aan voorkeuren en wat mij betreft ook aan gemoedstoestand. In principe gaat er niets boven CD-kwaliteit (FLAC). In theorie kunnen digitale verbindingen vanaf de bron deze met minimale verliezen door kunnen geven aan de (eind)versterker. Voor zover ik weet is in het Bluetooth A2DP-profiel een bitrate tot 345Kbps mogelijk. Een MP3-bestand met hoge bitrate van 320Kbps zal daar binnen die bandbreedte zonder hoorbaar verlies van bron naar (eind)versterker moeten kunnen gaan, aldus de theorie. Ik hoor dat verschil niet (meer) vanwege mijn leeftijd en wat kleine ongemakken. Voor mij is dit prima. Ik hoor echter wel duidelijk verschil of mijn telefoon via Bluetooth naar een aftermarket-CP/AA oplossing via AUX naar de (eind)versterker gaat, of dat deze rechts via Bluetooth rechtstreeks naar de (eind)versterker gaat. In het eerste geval zit daar vaak een analoge koppeling tussen de aftermarket-CP/AA oplossing en de (eind)versterker. Dan heb je te maken met signaal omzetting van digitaal naar analoog (de output van de CP/AA-box) en een analoog kabeltje naar de input van de (eind)versterker. Daar kunnen die ruis-klachten ook vandaan komen.

Ik heb wat plaatjes gemaakt, ik hoop dat dit het e.e.a. verduidelijkt. Allereerst een plaatje hoe een smartphone rechtstreeks met diverse Lexus-modellen vanaf bouwjaar 2011 ongeveer verbindt. Dit kan via Bluetooth, USB of AUX. De microfoon voor de carkit zit elders in het interieur, het idee is dat die via de fabrieksinstallatie verloopt. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Plaatje 1
Lexus MM standaard.png

Er bestaan al wat jaren diverse aftermarket AA/CP-oplossingen voor Lexus-modellen met een touchscreen. Volgens mij zijn deze vanaf 2005 geleverd. Ik vergeet misschien een model dat eerder al hiermee leverbaar was maar ik baseer dit plaatje op wat ik vorig jaar vaak voorbij heb zien komen in de keuze van een bestelling van een aftermarket AA/CP-oplossing. De eerste aftermarket AA/CP-oplossingen werden bekabeld aangesloten met de smartphone, maar latere varianten konden dit ook draadloos doen via Bluetooth en WiFi. Vaak had je ook een aparte microfoon die je rechtstreeks op de AA/CP-box aansloot als je per se wilde bellen via AA/CP. Je telefoon was exclusief verbonden met de AA/CP-box. Vrijwel al die AA/CP-boxen stuurden het geluid naar de (eind)versterker via de AUX-ingang. Daar zit eigenlijk altijd een digitaal naar analoog conversie tussen met een analoog kabeltje. En die dingen kunnen ook gevoelig zijn voor brommen/ruisen. Dit plaatje ziet er min of meer zo uit:

Plaatje 2
Aftermarket CP AA bj 2005-2010.png

Wat ik sinds 2023/2024 meer voorbij heb zien komen, zijn AA/CP-oplossingen die het net even anders doen. Die ondersteunen nog steeds draadloze AA/CP met hun AA/CP-box. De AA/CP-box stuurt nog steeds een video-signaal naar een fabrieksscherm, maar de audio gaat rechtstreeks (via Bluetooth) naar de (eind)versterker van de fabrieksradio. Ook de extra microfoon is vaak niet meer nodig omdat hierbij de fabrieksmicrofoon weer gebruikt wordt. Hierbij is geen omzetting meer van een digitaal audio signaal naar analoog met een stekkertje. De kans op brommen/ruisen is daardoor ook minder aanwezig.

Plaatje 3
Aftermarket CP AA bj 2011-2020.png

De RoadTop/CarPlayBox werkt volgens het derde plaatje. Een Beat Sonic (uit de USA) werkte eerst volgens het tweede plaatje, maar sinds 2023 ondersteunen zij ook de werking volgens het derde plaatje. Op het moment dat ik mijn CarPlayBox kocht, wist ik niet beter dat Grom's Vline/Vlite via het tweede plaatje werkte. Maar zoals ik inmiddels begrijp ondersteunt Grom nu ook het derde plaatje.

Disclaimer: dit is mijn interpretatie van hoe verschillende generaties van Lexus-modellen kunnen worden voorzien van verschillende generaties aftermarket CarPlay-/Android Auto-oplossingen. Niet elke generatie AA/CP-box past op elk Lexus-model. Ik heb de plaatjes bewust simpel gehouden, zo heb ik de stuurwielbediening buiten beschouwing gelaten.

Waar het in de marketing van aftermarket-CarPlay/Android Auto oplossingen vaak verwarrend werkt, is dat men het wel correct uitlegt, maar dat de persoonlijke voorkeur "wat is geluidskwaliteit" tussen klant en verkoper anders geïnterpreteerd wordt. Ik hoor overduidelijk het verschil tussen plaatje 2 en 3. Een verkoper kan nog steeds claimen dat draadloze verbinding uitstekend werkt en dat de audio-verbinding ook prima is. Maar dat vind ik smaakgebonden.

Ik heb overigens deze plaatjes gemaakt met DrawIO. Ik kan dit bestand niet uploaden, vermoedelijk vanwege de extensie (misschien dat .zip wel lukt). Wil iemand dit bestand graag gebruiken om verder toe te voegen/verbeteren/compleet aan te passen, laat het weten dan probeer ik het alsnog toe te voegen.

De AA/CP-box stuurt nog steeds een video-signaal naar een fabrieksscherm, maar de audio gaat rechtstreeks (via Bluetooth) naar de (eind)versterker van de fabrieksradio
Weet je dat zeker?! Ik geloof niet dat je telefoon audio rechtstreeks naar de radio kan sturen terwijl die ook is verbonden met CP/AA.

Om het wellicht nog wat ingewikkelder te maken: ik heb vorige week mijn oude iPhone 7 na 8,5 jaar trouwe dienst vervangen voor een nieuwe.
De muziek klinkt nu weer wat beter via Bluetooth.
Dus nog een variabele erbij…..