Schakelen met de flippers +/- ???

Yoyoman

Nieuw hier
19 apr 2025
18
53
13
Hebben er mensen ervaring met het op en of terugschakelen doormiddel van de Flippers op het stuur??
In onze Lexus 250H sport zitten die dingen heb de gebruiksaanwijzing na gelezen er op maar ik snap het nog steeds niet erg. Wat doen ze wat kan er mee voegt het iets toe??
Hiervoor hadden we diverse Toyota Hybrides gehad en een Suzuki Swace *(ook een Toyota Corolla). Al onze voertuigen hadden die dingen niet,
Is er iemand die het mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen??
De wagen rijdt wel fantastisch moest even wennen aan dat touchpad *(bij mijn laptop gebruik ik ook een muis).
Alvast bedankt Jeff ( yoyoman)

Bijlagen

• stuur.jpg
    stuur.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 9
Hieronder wat er in the manual staat maar ik snap het niet erg.

Selecteren van het schakelbereik in
stand D (auto's met paddle
shift-schakelaars)
Bedien terwijl u rijdt met de
selectiehendel in stand D de paddle
shift-schakelaar “-” of “+” om een tijdelijk
schakelbereik te selecteren.
Als de paddle shift-schakelaar “-” wordt
bediend, wordt er geschakeld naar een
schakelbereik waarin een
motorremwerking wordt gegenereerd die
geschikt is voor de rijomstandigheden.
Als de paddle shift-schakelaar “+” wordt
bediend, wordt er geschakeld naar een
schakelbereik dat één bereik hoger is dan
het huidige bereik.
Door veranderen van het schakelbereik is
beperking van de hoogste versnelling
mogelijk, waardoor onnodig opschakelen
wordt voorkomen en het gewenste
niveau van remwerking kan worden
geselecteerd.
1.Opschakelen
2.Terugschakelen
Het geselecteerde schakelbereik, D1 t/m
D6, wordtweergegeven op het
instrumentenpaneel.
4.2 Rijprocedures
172
Houd de paddle shift-schakelaar + enige
tijd omlaag om weer terug te keren naar
het normale programma van stand D.
Weergave instrumentenpaneel
Functie
D2 - D6
Er wordt automatisch
een versnelling
tussen D1 en
het geselecteerde
schakelbereik gekozen,
afhankelijk van
de rijsnelheid en de
rijomstandigheden
D1 Het in D1 zetten van
het schakelbereik
Bij een lager schakelbereik wordt er
sterker op de motor afgeremd dan bij een
hoger schakelbereik.
Als paddle shift-schakelaar “-” wordt
bediend terwijl de selectiehendel in
stand D staat
Er wordt teruggeschakeld naar een bereik
waarin een motorremwerking wordt
gegenereerd die geschikt is voor de
rijomstandigheden.
Automatische blokkering van de
selectie van het schakelbereik in stand
D
De selectie van het schakelbereik in stand
Dwordt geblokkeerd in de volgende
gevallen:
• Als de auto tot stilstand komt
• Als het gaspedaal in één versnelling
langer dan een bepaalde periode
wordt ingetrapt
• Als de selectiehendel in een andere
stand dan Dwordt gezet
• Als de paddle shift-schakelaar “+”
ingedrukt wordt gehouden
Selecteren van het schakelbereik in
stand S
Zet de selectiehendel in stand S omde
S-modus in te schakelen. Het gewenste
schakelbereik kan worden geselecteerd
met de selectiehendel of de paddle
shift-schakelaars (indien aanwezig).
1.Opschakelen
2.Terugschakelen
Het geselecteerde schakelbereik, S1 t/m
S6, wordtweergegeven op het
instrumentenpaneel.
Het standaard schakelbereik in stand S is
4.
Schakelbereiken en hun functies
• U kunt kiezen uit 6 niveaus voor de
mate van accelereren en afremmen op
de motor.
• Bij een kleiner schakelbereik wordt er
sterker geaccelereerd en op de motor
afgeremd dan bij een groter
schakelbereik en ook neemt het
toerental toe.
Stand S
• Als het schakelbereik 4 of lager is en
de selectiehendel naar +wordt
bewogen, wordt het schakelbereik 6.
• Schakelt automatisch naar een hoger
schakelbereik voordat het
motortoerental te hoog wordt.

Zie het als een uitgebreide B-stand zoals je andere Toyota hybrides ook hadden. Je kunt alsware in meerdere standen 'terugschakelen'. Vooral handig in bergen of als je bijvoorbeeld vloeiend een rotonde wil pakken, zonder te remmen met het pedaal.

Ik gebruik die flippers en dan voornamelijk de -/terugschakel heel vaak.
Bijv. in de afdalingen Duitsland/Oostenrijk mag je van zegmaar 130km/u nog maar 100 of 80km/u en dan schakel ik terug om extra af te remmen naar 5 of 4. Echt perfect.
Ook in NL voor rotondes 1 tikje terug naar 5e of 4e versnelling (vd 6) en bij gasgeven gaat ie automatisch weer naar D.
Was bij de IS300h niet zo.
Ipv de hele tijd remlichten, harmonika effect voor achterliggers, tikkie terug.
Scheelt ook slijtage of hitte aan remmen, al is dat minimaal bij hybrides.
mvg,

• Leuk
Waarderingen: Yoyoman
Ik weet niet of dit bij de UX ook zo is, maar de mijne werkt zo:
Als je rijdt in "D" kun je tijdelijk omhoog / omlaag schakelen met de flippers, de gekozen versnelling kun je dan zien op je dashboard. Na een tijdje niet manueel schakelen gaat de auto weer vanzelf naar "D"

Druk ik tijdens het rijden in "D" de versnellingspook nogmaals naar "D" dan komt er manual op mijn dashboard te staan en kan ik handmatig blijven schakelen. De auto gaat dan niet meer vanzelf naar "D". Er zit gelukkig wel een toerenbegrenzer in, maar in theorie kan ik dan gewoon met 6500 toeren in z'n een blijven rijden.

• Leuk
Hardstikke bedankt Willem en de anderen nu snap ik het een beetje, 👍👍👍.
Sorry voor mijn stomheid.
Morgen ochtend even een heuveltje in de buurt opzoeken om het te proberen.

Bij een plug-in (en misschien ook bij een hybride als je electrisch rijdt) kun je met de paddles ook regenereren en je batterij opladen.
Maar bij gewoon benzine gebruik gebruik je dit voornamelijk in de bergen en dan vooral als je daalt zodat je niet de hele tijd je remmen hoeft te gebruiken (die daardoor oververhit raken), dus het is niet heel gek als je het nut niet ziet als je in Nederland rijdt :)

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Yoyoman
Als je handmatig terugschakelt dan gaat je motor meer toeren maken en dat kun je gebruiken om sneller af te remmen. Inderdaad erg handig bij (sterke) afdalingen.

Maar is het niet zo dat als je op de motor afremt er niet wordt geregenereerd? Volgens mij was dat bij mijn Yaris in de B-stand nl. zo: er wordt geremd op de motor, maar de accu wordt er niet sneller vol van. Dan is het voor stadsverkeer dus eigenlijk niet slim, omdat je de accu minder (of zelfs niet) oplaadt bij het afremmen.

• Leuk
Nou, een beetje dom of stom is het pas als je het pas na 10 jaar ergeren vraagt 🫠 . Heb by the way op de heenreis van 1800km naar Oost-Europa bij zo'n 110/130km per uur hoofdzakelijk de normale rijmodus als test gebrukit en terug de sportstand. Heen 1L op 17km, terug 1 op 18,5 bij dezelfde temperaturen.
Heb ook nog veel te ontdekken.
Mvg,

• Leuk
Als je handmatig terugschakelt dan gaat je motor meer toeren maken en dat kun je gebruiken om sneller af te remmen. Inderdaad erg handig bij (sterke) afdalingen.

Maar is het niet zo dat als je op de motor afremt er niet wordt geregenereerd? Volgens mij was dat bij mijn Yaris in de B-stand nl. zo: er wordt geremd op de motor, maar de accu wordt er niet sneller vol van. Dan is het voor stadsverkeer dus eigenlijk niet slim, omdat je de accu minder (of zelfs niet) oplaadt bij het afremmen.
Als ik hybride rijd en ik schakel 1 standje terug met de flippers (naar D4) dan wordt er geregenereerd (EV lampje brandt), pas als ik verdeer terugschakel wordt de motor ingeschakeld en remt ie verder af op de motor. Als ik hybride rijd en gas los laat wordt er ook meteen geregenereerd. Maar kan voor andere auto's
/types natuurlijk weer anders zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Zoals hiervoor al aangegeven voornamelijk voor heuvels en rotondes of andere afrempunten het meeste geschikt en gebruik ik dagelijks. Wel even de + ingedrukt houden erna om weer terug naar de 0-stand te gaan.
Verder gebruik ik de flippers wel eens in de handmatige modus op de Autobahn in Sport-S stand. Of dit bij mijn IS 300h meerwaarde heeft is discutabel (de E-CVT automaat werkt prima), maar het geeft wel even een kick :p

• Leuk
Hieronder wat er in the manual staat maar ik snap het niet erg.

Dat kan ik me levendig voorstellen. Van zo'n stuk tekstdiarree raak ik ook volkomen de weg kwijt.

Je kunt de flippers het beste zien als een alternatief voor als de standaard rijstand D niet voldoet. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een caravan een heuvel op moet sleuren of bij een steile afdaling. Het kiezen van een van de standen D1 tm D6 kan dan handig zijn.

In de meeste gevallen zal rijden in de stand D prima functioneren. Ik heb me bij mijn GS aanvankelijk ook afgevraagd waarom die flippers aanwezig zijn. Inmiddels gebruik ik ze best wel veel in een aantal situaties.

Bijvoorbeeld de volgende:

- bij het oprijden van een rotonde breng ik de snelheid terug door met de linker flipper stapsgewijs terug te schakelen naar D4 of D3. Op die manier haal je er voor het oprijden van de rotonde de snelheid er uit en heb je, zodra je op de rotonde rijd een wat "levendiger" auto die zich prima "via het gaspedaal laat sturen". Na afslaan van de rotonde houd ik de rechter flipper iets langer vast zodat ik weer in stand D automatisch rijdt.

- in de bebouwde kom (30 of 50 km) gebruik ik de linker flipper vaak om stapsgewijs de auto af te remmen. dat gaat meestal prima als je iets verder vooruit kijkt dan de lengte van de motorkap en het stelt je meestal in staat om de auto aan het rollen te houden in plaats van om de haverklap de snelheid helemaal tot nul terug te brengen. Zodra de weg weer vrij is, ga ik dan via de rechter flipper terug naar D en mag de auto het zelf verder uitzoeken.

- bij rijden op de snelweg, bijvoorbeeld omdat je in moet houden voor een inhalende vrachtwagen, gebruik ik de linker flipper om rustig de snelheid te verminderen; zodra de weg vrij is flipepr ik rechts naar stand D en laat dan de snelheid weer oplopen via de cruisecontrol.

Er zijn nog best wel meer situaties te bedenken waarbij het bedienen van de flippers als een alternatieve rem of overbrengingskeuze zinvol kan zijn. Gewoon oefenend zul je ze mogelijk steeds meer gebruiken.

Nog enkele aanvullende opmerkingen:

- bij het terug brengen van de snelheid via de linker flipper werken je remlichten niet. Het is dus zaak om in de gaten te houden dat je geen bumperklever achter je hebt....

- normaal is het systeem intelligent genoeg om bedieningsfouten te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld bij een snelheid van 140 km/u op de snelweg niet opeens zomaar naar stand D1 flipperen. Waarschijnlijk kom je niet verder dan D4 waarna je, na het teruglopen van de snelheid, daarna eventueel verder "naar beneden" kunt. Bruusk terugschakelen naar een te lage versnelling is dus niet mogelijk

- in principe zou via een lagere "versnelling" regeneratief remmen een sneller bijladen van de hybride accu op kunnen leveren met als gevolg een lager brandstofverbruik. Daar moet je niet teveel van verwachten. Bij de Lexus hybrides wordt de brandstofbesparing verkregen door de motor bij een gegeven vermogensvraag zo mogelijk zodanig te belasten dat deze bij het daarvoor meest gunstige toerental draait. Een deel van het onder die omstandigheden beschikbare vermogen wordt daarbij gebruikt om de hybride accu bij te laden indien mogelijk. Je geeft dus onder bepaalde omstandigheden meer gas dan voor het aanhouden van de gewenste snelheid nodig is - de energie die daardoor beschikbaar komt wordt opgeslagen in de hybride accu en mogelijk kort daarna weer gebruikt om even tijdelijk EV of hybride te rijden. Of een of ander scherm in de auto kun je dat continu volgen - een fascinerend gebeuren dat duidelijk maakt hoe knap het allemaal in elkaar steekt.

Blijkbaar werkt het dus iets anders dan ik dacht. Ik zal er eens mee experimenteren.
Ik ben er vandaag mee aan het kl#€#n gegaan. Dat remmen op de motor gaat een beetje, en opschakelen ook maar eigenlijk is het niet echt een meerwaarde. (althans voor mij)
Wagentje rijdt fantastisch, dus we kijken in de vakantie wel als we echte bergen hebben.
Iedereen vriendelijk bedankt voor alle adviezen.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je terug flippert en daardoor stevig afremt, de remlichten niet gaan branden.
Dus even floep floep terugflipperen kan de auto of motorrijder … of gigantische vrachtwagen/bus 😁 … zomaar heel erg dichtbij brengen omdat zij de vertraging laat opmerken.

• Leuk
Houd er wel rekening mee dat wanneer je terug flippert en daardoor stevig afremt, de remlichten niet gaan branden.
Dus even floep floep terugflipperen kan de auto of motorrijder … of gigantische vrachtwagen/bus 😁 … zomaar heel erg dichtbij brengen omdat zij de vertraging laat opmerken.
Ach heb gelukkig een trekhaak 😏

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Paniekje
Dat durf ik te betwijfelen, ik denk dat het remlicht wel degelijk (en vrij snel al) gaat branden als je regenereert (iig bij mijn NX).
Remlichten gaan bij moderne auto's aan als er een bepaalde vertraging is, dus niet uitsluitend als er op het rempedaal getrapt wordt.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Dat durf ik te betwijfelen, ik denk dat het remlicht wel degelijk (en vrij snel al) gaat branden als je regenereert (iig bij mijn NX).
Remlichten gaan bij moderne auto's aan als er een bepaalde vertraging is, dus niet uitsluitend als er op het rempedaal getrapt wordt.
Van eerdere modellen weet ik in ieder geval zeker dat dit niet het geval is

Verwar je hier niet de remlichten met de alarmknipperlichten? De laatste gaan "vanzelf aan" bij een zeer forse vertraging, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen en ze blijven vervolgens knipperen totdat je ze uit zet.

Je kunt het beter zeker weten dan “betwijfelen”.
Misschien toch maar eens testen met iemand achter je die op de hoogte is van de geplande vertraging.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me