Hieronder wat er in the manual staat maar ik snap het niet erg.
Dat kan ik me levendig voorstellen. Van zo'n stuk tekstdiarree raak ik ook volkomen de weg kwijt.
Je kunt de flippers het beste zien als een alternatief voor als de standaard rijstand D niet voldoet. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een caravan een heuvel op moet sleuren of bij een steile afdaling. Het kiezen van een van de standen D1 tm D6 kan dan handig zijn.
In de meeste gevallen zal rijden in de stand D prima functioneren. Ik heb me bij mijn GS aanvankelijk ook afgevraagd waarom die flippers aanwezig zijn. Inmiddels gebruik ik ze best wel veel in een aantal situaties.
Bijvoorbeeld de volgende:
- bij het oprijden van een rotonde breng ik de snelheid terug door met de linker flipper stapsgewijs terug te schakelen naar D4 of D3. Op die manier haal je er voor het oprijden van de rotonde de snelheid er uit en heb je, zodra je op de rotonde rijd een wat "levendiger" auto die zich prima "via het gaspedaal laat sturen". Na afslaan van de rotonde houd ik de rechter flipper iets langer vast zodat ik weer in stand D automatisch rijdt.
- in de bebouwde kom (30 of 50 km) gebruik ik de linker flipper vaak om stapsgewijs de auto af te remmen. dat gaat meestal prima als je iets verder vooruit kijkt dan de lengte van de motorkap en het stelt je meestal in staat om de auto aan het rollen te houden in plaats van om de haverklap de snelheid helemaal tot nul terug te brengen. Zodra de weg weer vrij is, ga ik dan via de rechter flipper terug naar D en mag de auto het zelf verder uitzoeken.
- bij rijden op de snelweg, bijvoorbeeld omdat je in moet houden voor een inhalende vrachtwagen, gebruik ik de linker flipper om rustig de snelheid te verminderen; zodra de weg vrij is flipepr ik rechts naar stand D en laat dan de snelheid weer oplopen via de cruisecontrol.
Er zijn nog best wel meer situaties te bedenken waarbij het bedienen van de flippers als een alternatieve rem of overbrengingskeuze zinvol kan zijn. Gewoon oefenend zul je ze mogelijk steeds meer gebruiken.
Nog enkele aanvullende opmerkingen:
- bij het terug brengen van de snelheid via de linker flipper werken je remlichten niet. Het is dus zaak om in de gaten te houden dat je geen bumperklever achter je hebt....
- normaal is het systeem intelligent genoeg om bedieningsfouten te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld bij een snelheid van 140 km/u op de snelweg niet opeens zomaar naar stand D1 flipperen. Waarschijnlijk kom je niet verder dan D4 waarna je, na het teruglopen van de snelheid, daarna eventueel verder "naar beneden" kunt. Bruusk terugschakelen naar een te lage versnelling is dus niet mogelijk
- in principe zou via een lagere "versnelling" regeneratief remmen een sneller bijladen van de hybride accu op kunnen leveren met als gevolg een lager brandstofverbruik. Daar moet je niet teveel van verwachten. Bij de Lexus hybrides wordt de brandstofbesparing verkregen door de motor bij een gegeven vermogensvraag zo mogelijk zodanig te belasten dat deze bij het daarvoor meest gunstige toerental draait. Een deel van het onder die omstandigheden beschikbare vermogen wordt daarbij gebruikt om de hybride accu bij te laden indien mogelijk. Je geeft dus onder bepaalde omstandigheden meer gas dan voor het aanhouden van de gewenste snelheid nodig is - de energie die daardoor beschikbaar komt wordt opgeslagen in de hybride accu en mogelijk kort daarna weer gebruikt om even tijdelijk EV of hybride te rijden. Of een of ander scherm in de auto kun je dat continu volgen - een fascinerend gebeuren dat duidelijk maakt hoe knap het allemaal in elkaar steekt.