Schokbrekers achter

Raymond Schrave

Heel actief
30 okt 2024
655
783
93
Vorig jaar zijn de voorste schokbrekers, balgen en toplagers vernieuwd. Gelukkig alles garantiewerk. De schokbrekers en balgen zijn gereviseerd cq vernieuwd door Air-TEC in Bulgarije. Ik heb gevraagd of ze mijn oude schokbrekers op de testbank wilden zetten. Resultaat: onverantwoord hier nog meer door te rijden, hartstikke lek en door de olie waren de rubber balgen aangetast. De vakantie in Tsjechië deed de rest en we kwamen met een lekke balg weer thuis.
Maar goed, dat is niet de vraag😎
Ik kan mij goed indenken dat de schokbrekers achter net zo lek zijn, immers ze slijten tegelijkertijd. Maar, ik merk of hoor er niets raars aan.
Hoe kan ik nu bekijken of ze lek zijn? Nu nog youngtimer, dus die eventuele kosten zijn nog verrekenbaar. Maar liever niet natuurlijk…..

Is er geen testmethode beschikbaar om die gewenste zekerheid te krijgen?? Heb je contact opgenomen met Air-TEC ? Ik vermoed dat zij wellicht wel een suggestie zouden kunnen doen?

Air
Is er geen testmethode beschikbaar om die gewenste zekerheid te krijgen?? Heb je contact opgenomen met Air-TEC ? Ik vermoed dat zij wellicht wel een suggestie zouden kunnen doen?
Air-TEC zegt per 4 vervangen want ze krijgen hetzelfde voor de kiezen. Maar ik zal ze aanschrijven, wellicht is er een manier om te testen of bekijken. Nadeel van de originele poten is dat het een geheel is. Na de revisie kun je de balgen er wel afhalen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan v S
Daarnet antwoorde gekregen van Air-TEC.
Citaat:

Hello Raymond,
great to hear that the Lexus is driving like a dream 🙂

Regarding the rear struts – on this model they almost never fail. It’s extremely rare.

Also, the rear struts are relatively inexpensive, so repairing them usually doesn’t make sense. If there is ever a problem, the best option is simply to buy new ones from Toyota.

That said, based on what you describe – no noise, no symptoms, good ride – there is no reason to touch them at all.

No need to replace something that works perfectly.

Kind regards,

Bogomil Bogomilov

Founder & Technical Director

AirTec | Adaptive Suspension Engineering”

Nou wel duidelijk nu, ik ervaar niets afwijkends, dus verder genieten.
Aan de andere kant weet ik behoorlijk zeker, dat ze die achterste veerpoten wel in de verkoop hebben gehad en dat ze eerder aangaven beter per vier vervangen. Naja, zal wel voortschrijdend inzicht zijn. Want als er geen vraag is naar gereviseerde achterste veerpoten, dan is de conclusie niet heel lastig.

Oke, helder verhaal en conclusie, maar……. Mijn vraag is nu wel; ‘ ben je nu gerustgesteld?’ Of zijn er nog wel twijfels in de onderbuik?