Ik heb op de Rai afgelopen jaar mijzelf voorgenomen om maar eens goed te kijken naar het ontwerp en afwerking en niet naar prestaties, milieu en overige randzaken.
Wat mij opviel waren de Chinese Landwind auto's. Hier wil je dood nog niet eens in gevonden worden. Wat een verschrikking. Zowel in auto als afwerking. Dat daar iemand 17 rooien aan uit geeft verklaar ik letterlijk rijp voor de van Mesdagkliniek. Ik kon het ook niet laten om te lachen toen ik die doodskisten zag.
Dan de Kia's en Hyundai's. Persoonlijk vind ik het ontwerp re-duh-lijk maar daar houdt het ook echt mee op. Qua afwerking...hierbij hetzelfde liedje. Wat een drama. Plastic rulez. Ik begrijp niet dat 'onafhankelijke' autobladen deze merken relatief hoog opgeven. Het is plastic fantastic wat de klok slaat met een middelmatig afwerkingsniveau en ontwerp. Daar win je geen tests mee. Grootse lacher: de Hyundai Genesis: 50 rooien voor een Hyundai!!!
De Fransozen! Ik moet toegeven dat Renault hier als 'winnaar' van dit land uit de bus komt. Sinds de Nederlander Laurens van den Acker aan het ontwerproer zit vind ik de modellen wel okay. Citro?n heeft 1 bijzonder model en dat is de c6 (hoewel ook daar de afwerking niet subliem is). De rest hoort thuis in de ballenbak van de Mc Donalds; wat een verwijfde babybakken.
De Duitsers! Wat je kunt verwachten is dat de afwerking van hoog niveau is. Het meest verraste mij Opel. Wat vroeger een draak van een merk was voor sjekkies rokende boeren heeft het merk de laatste jaren in mijn optiek w.b. vormgeving een serieuze inhaalslag gemaakt. Wat betreft design vind ik van de Duitse auto's de Opel op plek 1.
Audi; zelfde laken in pak. We weten nu inmiddels wel hoe een Audi eruit ziet. Worden we verrast als er weer een nieuw model in de showroom staat? Nee. Worden we overspoeld met emoties als we het interieur zien wat al 300 jaar exact hetzelfde is? Nee. Rijdt heel leaserijdend Nederland in dezelfde auto? Ja. Emotie dus zero! Tip voor alle kinderdagverblijven: de Audi A1: wat een lachwekkend gedrocht.
BMW: Ook weer net als Audi: modellen verrassen niet meer. Binnenruimtes zijn klein. Met name de 3 serie. En geen grapje: op deze stand zag je de meeste buitenlanders rondlopen.
Volkswagen: boring.
Mercedes: Ik moet toegeven dat de laatste jaren ze het qua design weer re-duh-lijk te pakken hebben maar...het blijven auto's voor boeren. Ik kan er niets aan doen maar ik blijf de strohalmen tussen de portierdorpels maar zien.
Volvo: Dit merk verraste mij...in negatieve zin. Saai interieur, saaie modellen en het leek er niet op dat ze met de huidige serie iets op de markt willen zetten waarmee ze autorijdend Nederland wilden wegblazen.
Wat betreft afwerking waren er 2 merken die mijns inziens bovenaan stonden: Saab en Lexus. Beter dan de Duitse rakkers? Ja, beter dan de Duitsers. Net alleen beter, ook verfrissender, kleurrijker en logischer. Auto = emotie en dat hebben Duitsers nu eenmaal niet. Dat zag je ook dit jaar weer terug. Enige nadeel van Saab is dat ze eens af moeten van die ouderwetse roosters die ze al sinds de middeleeuwen toepassen in hun modellen.
Hierbij mijn mening. Kom er maar in