Sportmaxx GT of Pilot sport 3 voor de IS250

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Alan
  • Startdatum Startdatum

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.631
67
48
Heren,

Ik heb laatst nog een topic geopend met betrekking tot het trillen en trekken naar rechts van mijn auto. Na paar keer dealer bezoeken en wat eigen onderzoekjes te hebben gedaan, komen we helaas tot de conclusie dat de oorzaak hiervan voornamelijk aan de voorbanden ligt. Misschien ben ik vervelend,maar ik irriteer me gewoon eraan :).

De banden zijn volgens de dealer gecupt en ik zie zelf wel wat hoogteslag.

De voorbanden hebben circa 6,5mm profiel (zonde)
De achterbanden hebben circa 3,8mm profiel (normaal vervang ik ze al bij 3mm)

Dus heb ik eigenlijk al stiekem besloten om voor 4 nieuwe banden te gaan.

Onlangs hebben we nog met Hube over zijn aanschaf van nieuwe banden voor zijn IS250. Hij heeft uiteindelijk voor de Dunlop Sport Maxx GT gekozen (Ik zou destijds ook hiervoor zijn gegaan). Echter kwam ik er van de week achter dat michelin met de nieuwe pilot sport3 is gekomen.....

Zucht....
 
MAar goed in principe is het wel zo dat verschillende banden onder verschillende autos anders gedragen.. zelfs bij andere maten zijn er al verschillen..
 
Die paar MM extra kosten inderdaad erg veel geld. Ik was gisteren nog bij velgenspecialist.nl in tilburg en daar bleek de combi 225V/245A i.v.m. 235V/255A 300 euro minder te kosten. Sindsdien klinkt 8J eigenlijk breed genoeg voor een velg :)

Ik kijk daarom nu ook weer naar de Brock B21 en de Lenso Granzo velgen, vooral die laatste vind ik wel wat hebben, strak en chique.
 
japeape zei:
Die paar MM extra kosten inderdaad erg veel geld. Ik was gisteren nog bij velgenspecialist.nl in tilburg en daar bleek de combi 225V/245A i.v.m. 235V/255A 300 euro minder te kosten. Sindsdien klinkt 8J eigenlijk breed genoeg voor een velg :)

Ik kijk daarom nu ook weer naar de Brock B21 en de Lenso Granzo velgen, vooral die laatste vind ik wel wat hebben, strak en chique.

Gelijk heb je, maar de 235 heeft natuurlijk enkele voordelen:

- vult wielkasten iets beter / het verschil tussen voor en achter is dan minder.
- minder understuur
- iets meer comfort tegen oneffenheden
- Velgen zijn iets beter beschermd tegen stoeprand/kromme velgen
-
 
Heb jij al nieuwe banden Alan?

Jelmer :worship: heeft namelijk een paar special edition IS-F velgen voor me gevonden waar i.i.g. voor nieuw rubber omheen moet.
:D :mrgreen: :)
 
Yups al paar weken, maar de velgen zitten nog niet onder de auto.... nog paar weken wachten... want dan weet ik zeker dat er geen sneeuw meer valt.
 
PS3's?
 

Bijlagen

  • IMG_0866.JPG
    IMG_0866.JPG
    129,8 KB · Weergaven: 96
Ik heb ook steeds banden uit het hogere segment en keer op keer kom ik erachter dat daar andere wetten voor gelden dan voor "standaard" banden. Waar ik Michelin op mijn leaseauto best goed vindt (140 pk diesel) vond ik de PS2 en opvolger gewoon zeer matig en hobbelen deze qua techniek gewoon achter de concurrentie aan (ipv. voor te liggen wat je op basis van prijs zou mogen verwachten).

Beste band voor een sportieve rijstijl vindt ik op het moment de Continental SC5, deze hebben in de meeste omstandigheden een fenomenale grip (wel een iets hogere slijtage en zeer gevoelig voor een goede uitlijning).
Een klein stukje daarachter liggen imho. de Potenzas van Bridgestone (50a serie), F1 assymetrico (wel soms wat garantieklachten) en als budgetband de topband van Vredestein (verouderen iets minder goed)

Pirelli (nero en rosso) en Yokohama hebben op het moment de slag een beetje gemist en zeker yokohama verdient het predicaat topband op het moment gewoon niet.

Wat ik overigens wel heb gemerkt is dat zeker 70% van de bandenbedrijven een Lex gewoon niet goed af kunnen stellen. de laatste keer dat ik het heb laten doen was men veel langer dan anderhalf uur bezig en toen was het ook perfect wat meteen kaarsrecht afslijtende banden tot gevolg had.
 
Ben er ook wel gedeeltelijk mee eens :), maar over het algemeen liggen de banden wel vrij dichtbij elkaar, maar wat wel is, is dat de banden per merk/model/type/maat ivm per voertuig anders gedragen. Dus een PS2 kan op de ene auto heel goed zijn, maar op de andere auto weer wat minder. Dus vandaar dat ik voor de IS250 18inch nog bezig ben met het zoeken naar de juiste banden :P
 
Heren,

Vandaag de 235/40/18 PS3 met zomervelgen onder de auto gezet :) Geen aanloop in de wielkasten, ook niet bij vol insturen er is nog een cm ruimte ofzo.

Eerste indruk van de banden:

Ondanks lage temp, blijven de banden vrij zacht.
Zeer comfortabel qua veercomfort het zijn hele soepele banden als ik de banden van hard tot zacht op een rijtje moet zetten dan zeg ik het volgende:

Yokohama avs db/Bridgestone Re40 & re50a/Conti sportcontact 2/Dunlop sp9000/Dunlopsportmaxx GT/Dunlopsportmaxx/Michelin PS3

Ondanks dat ze soepel zijn vind ik ze toch wel scherp sportief rijden.

Geluid is 1 van de stilste tot nu toe (samen met de sportmaxx), maar hoe ze het doen wanneer ze versleten zijn is nog de vraag.

Overige dingen heb ik niet zo snel kunnen testen, maar dat volgt.

Tot zover heb ik er een betere ervaring mee dan de eerste km's met de dunlop sportmaxx gt.
 
Nee iets meer, want de eerste laag van je band slijt altijd wat harder en de slijtage neemt af naarmate je meer wegslijt.

bij de dunlops had ik nog maar 6 mm over, maar die was maar 7,5mm bij een nieuwe band