Standaard accu 45ah voor de Lexus RX400 te licht?

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hallo,

Ondanks het advies van Lexus, instructieboekjes en meerdere Lexus dealers heb ik het vermoeden dat de accu van een RX400 te licht is. Dit wordt bevestigd door buitenlandse fora die dit ook wel eens hebben aangekaart.

Het advies luidt dat er in een RX400 een 45ah accu geplaatst moet worden. Ik bemerk echter dat met name bij korte ritjes de elektronische achterklep dan soms weigert omhoog te gaan. Hij opent dan wel enkele cm's maar sluit daarna weer. Bij lange ritten is er niets aan de hand en kan de klep bij wijze van spreken wel 10x achter elkaar open en dicht. Uiteraard heb ik de motor uitgebreid laten testen door Lexus en deze was in prima staat, evenals de veerpoten. De accu is nieuw en was ook in prima staat. Ze bleven echter volhouden dat 45ah voldoende was.

Dit alles brengt mij in principe tot 1 conclusie; dat de accu domweg te licht is en bij korte ritten te weinig power heeft om de elektronische achterklep te openen. Bij langere ritten is er niets aan de hand. Mijn vermoeden is dat er gewoon een zwaardere accu in moet om ook, bij met name korte ritten, de wagen van voldoende power te voorzien. Ik denk dan aan 60ah of zwaarder.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Hoi Boudi, niet alleen jou RX heeft hier last van ook ik stond laatst bij een wasserette stil met m'n CT. Dit is me 2x overkomen bij de 2e keer viel het nog in de garantie van de accu, ook ik gebruik de CT te weinig of voor korte stukjes maar hou er nu wel rekening mee zodat ik niet nog eens stil komt te staan. Sterker nog ik overweeg afstand te doen van hybride, als ik steeds rekening moet houden met de accu dat hij voldoende opgeladen is is de pret er snel af
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hoi Kopske,

Dank voor je reactie. Ik denk dat je met je laatste zin 2 zaken door elkaar heen haalt? Ik bedoel niet het hybride-accupakket onder de achterstoelen maar de accu van de wagen zelf. Dat is, conform Lexus, een 45ah accu. Ik bemerk dat bij teveel korte ritten de accu over te weinig basispower beschikt. M.a.w.; de accu is m.i. te licht en dient minimaal een 60ah te zijn.

Ik wil graag weten of het veilig is om een 60ah te plaatsen in de wagen.
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
boudi
Als het past op de accu plaat gewoon doen.. echter... grote accu vraagt om meer laad vermogen. dus korte stukjes rijden zal zelfs nadeliger werken
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Bedankt voor je reactie. Moet er dan wellicht een accu in met meer Amp?re? Ik geloof dat er nu een accu van 380A in zit.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Hoi Kopske,

Dank voor je reactie. Ik denk dat je met je laatste zin 2 zaken door elkaar heen haalt? Ik bedoel niet het hybride-accupakket onder de achterstoelen maar de accu van de wagen zelf. Dat is, conform Lexus, een 45ah accu. Ik bemerk dat bij teveel korte ritten de accu over te weinig basispower beschikt. M.a.w.; de accu is m.i. te licht en dient minimaal een 60ah te zijn.

Ik wil graag weten of het veilig is om een 60ah te plaatsen in de wagen.

boudi, ik bedoelde ook de accu van de wagen zelf deze raakte 2x leeg zodat hij niet genoeg vermogen had om de CT te "starten". Alle daschboardlampjes gingen wel maar het navigatiescherm kwam niet omhoog. Met behulp van startkabels starten hij weer en ik moest even een stukkie gaan rijden zodat hij weer genoeg opgeladen was.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
De 12v accu wordt opgeladen door het hybride systeem. Vandaar dat er geen startmotor of dynamo aanwezig is. De 12v accu heeft een kleine capaciteit omdat de meeste electronica wordt gevoed door de HV accu met een omvormer. De aanwezige 12v accu sturen (voornamelijk) de lampjes en relais aan.
De HV accu wordt vervolgens weer opgeladen door het MG systeem o.a. door het remmen en de motor zelf.

Dus de 45ah is eigenlijk meer dan zat, een grotere accu heeft weinig tot geen voordeel tenzij je een dikke ICE (aftermarket) systeem erin hebt zitten maar dat is een andere verhaal.

De genoemde 380a is het piekvermogen die de accu kan leveren, mocht je echt een 380ah accu hebben heb je echt een aardige accu aan boord en ik weet zeker dat die niet in het originele accuhouder past. Een accu van 74ah is zowat al 3 keer zo groot (omvang) als de 45ah accu.

Dus wat betreft korte afstanden of stukje rijden heeft weinig invloed op de 12v accu. Omdat deze continue onder controlle wordt gehouden door het boordcomputer. (zodra je de auto start springt de 12v accu naar +/-13,8v en anders op contact zou de accu rond de 12v zitten)

Naar mijn mening heb je gewoon pech/slechte accu of een kapotte/versleten accu. Of een lekstroom...
 
  • Leuk
Waarderingen: TwaMu

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Is dat echt zo? Hoe wordt de benzinemotor dan aangeslingerd als de auto stil staat?
Het starten van een hybride auto:


Het starten van de hybride auto gaat ongemerkt. Het kenmerkende startmotorgeluid ontbreekt. In deze auto is de elektromotor een als krachtbron aanwezig. Deze kan de benzinemotor starten door even rechtstreeks op de krukas aan te drijven, zodat een aparte startmotor niet nodig is. Eigenlijk is het te vergelijken met het aanslinger systeem van vroeger. Er is geen luidruchtig aanslaan van de motor. Sleutel omdraaien, wachten op een piepje en het lampje ”ready”, en de auto is rijklaar. Overigens zal bij een koude start de benzinemotor wel even aanslaan. Deze blijft dan draaien totdat de bedrijfstemperatuur is bereikt. Deze voorziening moet ervoor zorgen dat de benzinemotor zo snel mogelijk de best haalbare emissiewaarden haalt.

Stukje tekst van het net, dit is over het algemeen wel ​​​​​zo. Geen startmotor maar wel een electromotor.
 
  • Leuk
Waarderingen: JanVen

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Inderdaad leuk om te weten.

Wat betreft my case. Het is een nagelnieuwe accu en vorige week nog getest. Was niets mee aan de hand. Wat over blijft is dat de elektrische kofferdeksel na enkele korte ritten van een paar km dan niet meer open gaat. Hij heeft dan zichtbaar te weinig power. Je hoort hem wel en duwt ook een paar cm de klep omhoog maar sluit daarna weer. Wanneer ik vervolgens weer een langere rit heb gehad is er niets aan de hand. Je hoort ook dat er dan meer power in het motortje zit. Kortom: te weinig power bij korte ritjes en m.i. een accu issue. Vandaar mijn vraag.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Ik denk eerder dat je motor (veer?) niet goed afgesteld staat, als je bijvoorbeeld een zware spoiler monteert moet de motor ook weer in balans gebracht worden. Dit is hetzelfde als bij "normale" kofferdeksels waar je de gasveer iets kan verplaatsen om alles weer in balans te brengen.
Als je het kofferdeksel half opent met de hand valt deze dat hard naar beneden of gaat dit langzaam zoals het hoort?
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Dan blijft hij staan. Pas als ik hem op 15 cm van de dorpel druk valt hij naar beneden en hoor je de elektrische sluiting. In elke andere stand blijft hij open staan. Veerpoten lijken mij daarom ook in orde? Ik kan mij niet voorstellen dat het aan het motortje ligt want je hoort echt bij korte ritten dat er minder power is dan na een lange rit en mocht het aan de motor liggen dan zou het euvel lijkt me wel continue aanwezig moeten zijn.

Overigens heb ik trouwens in april een nieuwe 45ah / 330A (en geen 380A) accu van Bosch laten plaatsen. Dit is conform Lexus specificaties. Het kan natuurlijk zijn dat ook deze accu misschien gewoon niet goed is?

Ik ontdek zojuist op Youtube een vergelijkbaar geval. Hierbij werd geadviseerd nieuwe veerpoten te plaatsen: https://www.youtube.com/watch?v=-pciI3N-fi0
 
Laatst bewerkt:

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Inderdaad leuk om te weten.

Wat betreft my case. Het is een nagelnieuwe accu en vorige week nog getest. Was niets mee aan de hand. Wat over blijft is dat de elektrische kofferdeksel na enkele korte ritten van een paar km dan niet meer open gaat. Hij heeft dan zichtbaar te weinig power. Je hoort hem wel en duwt ook een paar cm de klep omhoog maar sluit daarna weer. Wanneer ik vervolgens weer een langere rit heb gehad is er niets aan de hand. Je hoort ook dat er dan meer power in het motortje zit. Kortom: te weinig power bij korte ritjes en m.i. een accu issue. Vandaar mijn vraag.

Eigenlijk is er ook niks geks mee, probeer met een normale auto ook korte ritten te rijden, dan gaat je accu ook snel naar de klote of je kan na tig korte ritten misschien zelfs niet meer starten om te rijden. Want elke keer starten en je accu raakt een stuk meer leeg.

Ik denk dat het beetje opengaan te maken heeft met een beveiliging die inderdaad ziet dat je accu te lage spanning heeft, dus ipv al zijn kracht te leveren om je klep te openen ( en daarna te sluiten) wilt hij voorkomen dat je accu helemaal leeg wordt gezogen of dat je accu wordt gesloopt. Vandaar dat die maar beetje doet en weer dicht gaat, dit is mogelijk een japans gebaar naar de gebruiken van : Hallo ik ben wat leeg, je moet wat meer autorijden want ik ben gemaakt om gereden te worden en niet om te stallen
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Nu je het zo zegt. Bij Lexus konden ze ook geen enkel gebrek vinden. Veerpoten waren prima in orde, motortje was in orde. Nieuwe accu etc.. Nooit bij stil gestaan dat het wellicht dit kan zijn. Hadden die jappen dan ook wel even een lampje extra in kunnen bakken in de dash :sneaky:.

Je antwoord is in principe logisch. Ik ben blij dat er een forum is. Geen enkele garage/monteur kon me dit vertellen.
 

deMiene

Nieuw hier
5 jul 2019
9
1
1
Het is een oude post… ja

maar ik ben als “nieuwe” Rx rijder aan het zoeken naar een oplossing.

ik weet hoe het systeem werkt.
Wat betreft de accu overweeg ik een (semi)tractie accu.
ik heb geen hoog start vermogen nodig maar wel vermogen op langere tijd.
Een standaard auto accu (en zeker de schamele 45Ah) is te zwak om even stil te staan met radio aan.
alles uitgeschakeld, behalve radio.
na 20minuten krijg ik al een waarschuwing via gsm dat de accu LOW is.
Een tractie accu kan veel dieper leeg getrokken worden. En doet daar ook nog veel langer over bij gelijk verbruik.
bosch heeft zo’n accu met zelfs 75Ah.
dat lijkt me hier een goede keus
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er zijn inmiddels verschillende accutypen te koop die bij een zelfde hoeveelheid Ah sterk verschillen in eigenschappen. Zij bijvoorbeeld:


Volgens het artikel wordt uit kostenoverwegingen door de autofabrikant of bij vervanging door de gebruiker niet altijd het optimale type gekozen.
 

Melle

Nieuw hier
25 jul 2022
2
0
1
Ik ondervind ook problemen met mijn Lexus RX400 h uit 2007. De accu is getest en gaat redelijk snel leeg als de achterklep te lang open heeft gestaan of elektrisch open en dicht is gegaan. Vervolgens komen er stroringen over de banden etc. Het navigatie scherm gaat niet meer aan en alleen startkabels kunnen het probleem nog verhelpen. De kleine accu is kennelijk snel leeg.
Ik ben wel geïnteresseerd om een semi tractie accu in de auto te plaatsen. Heeft iemand daar al ervaring mee?